Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda CX-30 Skyactiv-G122 – Řidičský crossover

Stanislav Švarc Stanislav Švarc 11. 11. 2019 • 13:47
42
82
Zobrazit náhledy (42)
Mazda CX-30 Skyactiv-G122 Mazda CX-30 Skyactiv-G122 Mazda CX-30 Skyactiv-G122 Mazda CX-30 Skyactiv-G122 Mazda CX-30 Skyactiv-G122 Mazda CX-30 Skyactiv-G122 Mazda CX-30 Skyactiv-G122 Mazda CX-30 Skyactiv-G122 Mazda CX-30 Skyactiv-G122 Mazda CX-30 Skyactiv-G122 Mazda CX-30 Skyactiv-G122 Mazda CX-30 Skyactiv-G122 Mazda CX-30 Skyactiv-G122 Mazda CX-30 Skyactiv-G122 Mazda CX-30 Skyactiv-G122 Mazda CX-30 Skyactiv-G122 Mazda CX-30 Skyactiv-G122 Mazda CX-30 Skyactiv-G122 Mazda CX-30 Skyactiv-G122 Mazda CX-30 Skyactiv-G122 Mazda CX-30 Skyactiv-G122 Mazda CX-30 Skyactiv-G122 Mazda CX-30 Skyactiv-G122 Mazda CX-30 Skyactiv-G122 Mazda CX-30 Skyactiv-G122 Mazda CX-30 Skyactiv-G122 Mazda CX-30 Skyactiv-G122 Mazda CX-30 Skyactiv-G122 Mazda CX-30 Skyactiv-G122 Mazda CX-30 Skyactiv-G122 Mazda CX-30 Skyactiv-G122 Mazda CX-30 Skyactiv-G122 Mazda CX-30 Skyactiv-G122 Mazda CX-30 Skyactiv-G122 Mazda CX-30 Skyactiv-G122 Mazda CX-30 Skyactiv-G122 Mazda CX-30 Skyactiv-G122

Mazda zareagovala na rostoucí oblibu crossoverů a SUV tím, že se rozhodla zaplnit mezírku ve své nabídce novinkou jménem CX-30. Zařadila ji mezi modely CX-3 a CX-5.

Design, interiér


Ano, logika nomenklatury japonské automobilky by naznačovala, že takový vůz dostane označení CX-4, ale Mazda se nakonec rozhodla jinak. Jedno vysvětlení spočívá ve skutečnosti, že v domovském Japonsku platí číslo 4 za nešťastné, zní totiž podobně jako výraz pro smrt.

Druhý důvod najdeme v Číně, pro kterou Mazda vyvinula svébytný crossover právě s označením CX-4. Mimochodem, zajímavé je, že i v Číně platí čtyřka za nešťastné číslo – ze stejného důvodu jako v Japonsku. Takže to s tou pověrčivostí možná nebude tak horké.

Ale co, o samotné jméno až tak nejde. Pojďme si spíš CX-30 někam zařadit. S délkou 4.395 milimetrů a šířkou 1.795 mm je novinka o 120 mm delší a 30 mm širší než CX-3 a o 155 mm kratší a 45 mm užší než CX-5.

Typický kříženec

Technicky má CX-30 nejblíž k aktuální generaci Mazdy 3, čemuž odpovídají i podobné rozměry. Ve srovnání s hatchbackem je crossover o 65 mm kratší a má o 70 mm kratší rozvor. Zato je pochopitelně vyšší – o 100 mm. Na šířku u obou aut naměříme stejné hodnoty.

Jinými slovy, prostor pro nové SUV tu opravdu byl, přestože poměrně těsný. Ale taková je dnes doba, místo pro nějaký nový crossover nalézají snad všechny automobilky. Lidé „esúvéčka“ prostě chtějí.

CX-30 představuje ukázkový příklad moderního crossoveru – křížence. Designem se novinka výrazně inspiruje u nové trojky. Zaujme dlouhou přední kapotou, výrazně skloněným čelním sklem, úzkými světlomety vpředu i vzadu a svažující se zádí.

Nelakované plastové blatníky, prahy a spodky nárazníků pak přidávají dojem robustnosti. A abych byl upřímný, právě tenhle prvek se mi zrovna nelíbí, myslím, že i kvůli němu vypadají kola poněkud zapadle – přestože jsou osmnáctipalcová. Ale co člověk, to názor.

Prémie?

Naprosto bez výhrad naopak vnímám vnitřek. Spousta automobilek v souvislosti s interiérem mluví o luxusním a prémiovém provedení, ale často to znamená jen různé prvoplánové blbinky hrající na efekt a použití kůže. Další materiály a zpracování však „prémii“ neodpovídají.

A i když jsem to od kompaktního SUV od Mazdy nečekal, právě interiér v CX-30 se hodně blíží mým osobním požadavkům na prémiovou kabinu. Výsledný dojem výrazně ovlivnil zejména paket Luxury, který přináší kožené čalounění, ale jen o kůži nejde.

Všechny materiály jsou na pohled i dotek kvalitní, perfektní se zdá být také zpracování. Ještě důležitější však je, jak je vnitřek vymyšlený a jak dokonale funguje. Všechno tu prostě dává smysl.

Mazda CX-30 Skyactiv-G122

Líbí se mi už tvar palubní desky, minimalistický a čistý. A podívejte se, jak ladně palubka navazuje na výplně dveří. Snad jen displej infotainmentu, který vykukuje z palubní desky, harmonii trochu narušuje. Jenže i v jeho případě je vidět, jak v Mazdě při navrhování interiéru přemýšleli. Multimediální systém s velkou obrazovkou je samozřejmě dnes skoro nutnost, to Japonci moc dobře vědí. A tak onen displej s 8,8palcovou úhlopříčkou alespoň roztáhli spíš do šířky než do výšky, aby nepřekážel výhledu vpřed. Současně je však díky umístění na vrchu palubky a natočení řidiči na očích, šofér k němu tedy nemusí sklápět zrak.

Samotný infotainment je také fajn, svižný a přehledný. Moc se mi líbí, že když je auto v pohybu, nedá se ovládat dotyky, ale pouze ovladači na středovém tunelu. Práce s fyzickými ovladači je rozhodně příjemnější (a bezpečnější) než trefování se během jízdy prstem na kousek obrazovky. Mazda však uvnitř nechala také tlačítka pro ovládání klimatizace – další plus.

Ale vraťme se ještě ke zpracování. Pochválit totiž musím i zdánlivé samozřejmosti jako parádní volant, který ukazuje, že prostý kulatý tvar nepatří do muzea, úžasná sedadla či moc hezký přístrojový štít. I ten vyhlíží poměrně minimalisticky, fanouškům digitálních panelů s různými možnostmi nastavení bude možná připadat zoufale staromódní, přestože je také částečně digitální, ale věřte, že se ke třem perfektně čitelným budíkům vešly všechny pro řízení důležité informace. A vyloženě sympatickým detailem pak je měkké polstrování loketní opěrky ve dveřích. To beru jako další důkaz, jak pečlivá Mazda při navrhování interiéru byla.

Proto je škoda, že stejnou pozornost automobilka nevěnovala zavazadelníku. Nejde až tak o 430litrový základní objem, nabídku prostoru považuji vzhledem k zaměření vozu za dostatečnou, spíš mě mrzí, že tu chybí takové ty užitečné „drobnosti“ jako háčky na tašky či síťkové kapsy po stranách. Po sklopení zadních opěradel nevznikne zcela rovná podlaha, ale schod naštěstí není příliš vysoký. Přepravní kapacita naroste na 1.406 litrů.

Ale vraťme se ještě jednou do kabiny, tentokrát na zadní sedadla. Zaujalo mě, kolik je vzadu místa. Když jsem si sedl za sedačku řidiče, nastavenou pro mou 182 centimetrů vysokou postavu, objevil jsem velmi slušnou, několikacentimetrovou rezervu pro kolena a překvapivě hodně vzduchu nad hlavou. Čtyři dospělí tu tedy budou cestovat absolutně v pohodě. Nechybí ani loketní opěrka s držáky na nápoje.

Motor, jízdní vlastnosti


S dvoulitrem úsporně

Seznam motorů pro Mazdu CX-30 kopíruje nabídku příbuzné trojky. V ceníku tedy najdeme čtyři motorizace. Nejzajímavější z nich je jistě nový zážehový čtyřválec Skyactiv-X, který v závislosti na potřebě zapálí směs jak od svíčky, tak jejím značným stlačením. Tento „diesel na benzin“ jsem však k dispozici neměl.

Společnost mi dělal základní benzín. Určitě víte, že v případě japonské automobilky základ neznamená oturbený tříválec malého objemu, jak tomu bývá u konkurence. Mazda tradičně ve snaze splnit čím dál přísnější emisní limity sází na jiná řešení než downsizing, zajímá ji spíš, jak zvýšit účinnost a snížit ztráty motoru. Efektivita je pro ni na prvním místě. Zatím se jí v tomto ohledu daří, proto ostatně základní zážehovou pohonnou jednotku představuje dvoulitrový čtyřválec.

Jde o nedávno modernizovaný motor s obchodním označením Skyactiv-G122, který je k dispozici výhradně s pohonem předních kol. Atmosférický čtyřválec dostal systém vypínání poloviny válců a 24V mildhybridní systém. Ten pomocí řetězem poháněného startéru/generátoru mění energii získanou rekuperací při brzdění do elektrické energie, kterou uchovává v lithium-iontové baterii pro pozdější využití, zejména jako pomoc spalovacímu motoru i pro potřeby elektrické sítě auta. Systém umí přidat při zrychlení 6 kW a 45 N.m. Samotný dvoulitr dává 90 kW a 213 N.m.

Mazda CX-30 Skyactiv-G122

Uvedené parametry společně s konstrukcí motoru naznačují, jaký projev od dvoulitru čekat. S atmosférickým čtyřválcem musíte trochu pracovat a dostat ho za 3000 otáček, abyste se dočkali slušnějšího zrychlení. Ani tak ale nečekejte dechberoucí kopanec, dvoulitr táhne především lineárně a hladce. Pokud jste zvyklí na přeplňované motory a jejich sílu v nižších otáčkách, bude vám Mazda asi připadat líná. Je to však částečně jen dojem daný právě lineárním projevem atmosféry.

Jen pro srovnání, Škoda Karoq s litrovým tříválcem o výkonu 85 kW a ručně řazenou převodovkou akceleruje z klidu na 100 km/h za 10,6 sekundy, na chlup stejně jako CX-30 s testovaným motorem Skyactiv-G122 a manuálem. České SUV vám přesto díky „turbokopanci“ asi bude připadat pružnější a živější.

Testovaná Mazda však byla vybavena šestistupňovou automatickou převodovkou, která mimochodem dělá dokonale, co má, akceleruje s ní však hůře – stovku dá za 11,2 sekundy. Sprinter to tedy není. Ale i tak je síla motoru vzhledem k zaměření vozu podle mě zcela dostatečná.

Dvoulitr je navíc příjemně odhlučněný, tedy alespoň v nízkých otáčkách. Při nastartování zpod kapoty prakticky nic neslyšíte, naprosto tichý je i do nějakých 3000 otáček. Nad nimi už se z motorového prostoru do kabiny lehké vrnění nese, ale není to nic, kvůli čemu byste zvyšovali hlasitost rádia.

Ovšem největší předností atmosférického čtyřválce je spotřeba, která není tolik závislá na tempu, jak tomu bývá u přeplňovaných jednotek. Po Praze jsem se pohyboval za 8,5 l/100 km, přesun z jednoho města do jiného po okreskách a dálnici znamenal průměrný odběr 6,4 l/100 km. Věřím, že dlouhodobě se s Mazdou CX-30 Skyactiv-G122 dá jezdit za 7 až 8 l/100 km.

Vyšší trojka

Základem CX-30 je stejně jako u příbuzné Mazdy 3 platforma Skyactiv-Vehicle Architecture s torzní příčkou vzadu, což dává tušit, jak bude novinka jezdit. Jasně, stojí sice na vyšším podvozku, ale chováním se trojce opravdu hodně podobá.

I v případě naladění CX-30 šla Mazda za detaily. Inženýři se zaměřili nejen na charakteristiku samotného zavěšení kol s jejich silentbloky, ale automobilka cíleně použila pneumatiky s měkčími bočnicemi, a dokonce si pohrála i s tuhostí a tvarem sedadel tak, aby všechno ladilo k vysněnému dojmu z jízdy.

Stejně jako hatchback působí i crossover tužším dojmem, takže v kombinaci s osmnáctipalcovými koly k vašemu pozadí doputuje spousta informací o (ne)kvalitě povrchu pod koly. Přitom však CX-30 není vyloženě nepohodlná nebo snad dokonce prkenná a na nerovnostech až na výjimky neodskakuje ani nedrncá.

Mazda CX-30 Skyactiv-G122

Jízdně má blíž k hatchbacku než k houpavému SUV, není tak „otupělá“ a řidiče se nesnaží odstřihnout, spíš naopak, podvozek je sdílný a napovídá vám, co se s autem právě děje. Řízení je sice pomalejší, zvlášť kolem středové polohy, ale během rychlejší jízdy oceníte, jak je přesné.

Do oblouku se CX-30 stáčí velice ochotně, důkladně drží zvolenou stopu a netrpí náklony karoserie. A nerozhodí ji ani náhlé přesuny hmotnosti. Jasně, vyšší CX-30 vás asi nebude ponoukat ke sportovnější jízdě tak, jak to umí příbuzná Mazda 3, ale to mi u crossoveru připadá tak nějak přirozené.

Závěr


Závěr

Mazda CX-30 je každopádně zvláštní auto, které však dokonale odráží aktuální přístup jejího výrobce. Mazda dělá řadu věcí jinak než konkurence a z vozů této značky je to cítit.

Myslím, že leccos o vlastnostech vozů značky Mazda vypovídá skutečnost, že si zpravidla během jejich testování nemusím dělat mnoho poznámek. Zatímco u konkurence si zapisuji každou maličkost, která mě zaujala, protože mi často tato auta postupem časem splývají, jízdu s Mazdou si většinou dobře pamatuji. Tak moc je svá.

CX-30 se mi do paměti vryla jako vůz s parádním interiérem, ale hlavně jako auto, které můžu označit zvláštním spojením „řidičský crossover“, protože se vážně moc hezky řídí.

Jenže na druhou stranu si říkám, jestli už to není moc, jestli Mazda neměla trochu sportovnosti obětovat a udělat CX-30 měkčí a uvolněnější, mně osobně u SUV pohodovější charakter asi přece jen vyhovuje víc. No jo, jenže pak by nová Mazda zase zapadla mezi podobně vybavené rivaly. No tak si vyberte…

Nejlevnější verze modelu 614.900 Kč Kč (Mazda CX-30 Skyactiv-G122)
Základ s testovaným motorem 614.900 Kč (Mazda CX-30 Skyactiv-G122)
Testovaný vůz bez příplatků 673.900 Kč (Mazda CX-30 Skyactiv-G122 AT Plus)
Testovaný vůz s výbavou 792.800 Kč (Mazda CX-30 Skyactiv-G122 AT Plus)

Plusy

  • Úžasný a prostorný interiér
  • Agilní jízdní vlastnosti
  • Úsporný motor

Minusy

  • V zavazadelníku chybí chytré detaily
  • Pro někoho až moc tuhý podvozek
  • Vyšší základní cena

Související články

Zobrazit celý článek
Témata
Mazda CX-30 Skyactiv-G122
Cena základní sestavy 673 900 Kč
Výbava základní sestavy LED světlomety včetně ostřikovačů, barevný projekční head-up displej, systém prevence nárazu v městském provozu včetně detekce chodců, systém pro hlídání mrtvých úhlů včetně sledování provozu za vozidlem, systém pro hlídání jízdních pruhů, adaptivní tempomat, inteligentní asistent pro hlídání rychlosti, inteligentní brzdový asistent, rozeznávání dopravních značek, automatické přepínání dálkových a potkávacích světel, zadní parkovací senzory, alarm, Apple CarPlay/Android Auto, navigace, Paket Plus zahrnující 18" hliníková kola, vyhřívaná přední sedadla, vyhřívaný volant, automatická dvouzónová klimatizace, bezklíčový přístup, přední parkovací senzory, zadní parkovací kamera) Kč
Cena testované sestavy 792 800 Kč
Výbava testované sestavy metalický lak (13.900 Kč), pakety Sound (soundsystém Bose s 12 reproduktory), Style (adaptivní LED světlomety, LED diody pro denní svícení, LED zadní kombinovaná světla, zadní boční zatmavená skla, lesklý B/C sloupek, bezrámečkové vnitřní zpětné zrcátko, designové prvky v interiéru), Safety (360° Top View Monitor, kamera sledující pozornost řidiče, systém výstrahy pohybu před vozidlem, systém výstrahy pohybu za vozidlem, zadní SCBS, asistenční systém pro jízdu v silném provozu), Luxury (kožené čalounění, elektricky ovládané sedadlo řidiče včetně bederní opěrky, sedadlo řidiče s pamětí); zmíněné pakety v této kombinaci dohromady stojí 105.000 Kč. Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 90 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 213 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 186
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.8 / 4.8 / 5.5
Emise CO2: 126
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 430 / 1406
Objem nádrže (l): 51
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1362 / 0
Rozměr pneu: 215/55 R18
Mazda CX-30 Skyactiv-G122
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4395
b) šířka (mm): 1795
c) výška (mm): 1540
d) rozvor (mm): 2655
e) rozchod vpředu (mm): 1565
f) rozchod vzadu (mm): 1565
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Re: Re: Re: Re: Agilní jízdní vlastnosti?
| 30. 11. 2019
Tady na začátku byl taky jenom malý problém se SW a pak se z toho vyklubal soustruh.
Mazda Prodávala auta s výrobní konstrukční vadou kde se brousila váčky s hřídelem. Moc dobře o tom věděli. Udělali svolavacku, prý kvůli brzdam, podle VIN A VŠEM VYMĚNILI VE VSI TICHOSTI OLEJ S PILINAMI ZHRUBA KDYŽ TY AUTA MĚLA NAJETO CCA 15000km. Pak začal kolotoč. Kecy o software, vypalování filtru, krátké jízdy, auto nevhodné do města.... byla byla... bylo jasne ze ty motory moc nevydrží a tak přišli s nabídkou ze to auto vykoupi od prvního majitele s tím ze si u nich koupi další auto. To vykoupene prodají dal a druhy majitel uz nemá šanci na reklamaci. No proste sviňárna největšího kalibru !!!!
Tady je jasně vidět co prodávali:
https://youtu.be/Th58DpEIX98
tady je strojový překlad diskuse pod videem:
Vlastním Mazda6 Skyactiv 2013 s motorem 2,2D 175HP, nástupcem motoru v tomto videu, a měl koncem 16. srpna a podruhé za rok varování „Nízký tlak oleje“.
Tentokrát jsem nebyl schopen dokončit cestu domů a zachránil jsem se na dálnici.
Po dvou měsících jsem konečně dostal svou Mazdu6 zpět, nízký tlak oleje měl následující následky:
- vačkové hřídele + kolébky + výměna krytu
- kompletní výměna turbo (osa zkroucená v důsledku špatného mazání)
- výměna tyčí
- náhrada kloubů vstřikovačů (to byla hlavní příčina)
- výměna filtru olejového čerpadla
- kompletní čištění motoru výměnou motorového oleje a filtru, výměna oleje převodovky, ...
Také zjistili, že baterie byla téměř mrtvá (jedná se o speciální baterii, která vyžaduje reset i-eloop) a také vakuovou pumpu.
Má být přidán do MRCC radaru, který zemřel, podruhé také několik měsíců před tím.
Celkové náklady, jen pro části, byly kolem 13K $ a Mazda za to nechtěla zaplatit, protože k selhání došlo po skončení záruky.
Přesně necelé 2 měsíce po ...
Garáž naštěstí našla způsob, jak tyto náklady snížit až na 7000 $, včetně radaru.
Nejsem s
i jistý, jak přesně to udělali, ale to zachránilo auto před vrakováním, pr
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Agilní jízdní vlastnosti?
| 30. 11. 2019
A čo sa týka zvolávačky na Skyactiv X, jedná sa len o úpravu software-u prípravy zmesi u vozidiel vyrobených do 9/2019, žiadne konštrukčné vady a pod. Práveže to hovorí o dobrej popredajnej starostlivosti o zákazníka a jeho auto, keď tak skoro prišli so zvolávačkou pri minime predaných áut, takému VW trvalo viac ako 2 roky, kým priznal, že ich nosná motorizacia 1.5 TSI má problémy s trhavými rozjazdmi (čo môže viesť k zhasnutiu motora a človek ostane visieť napr. v strede križovatky), pričom na vine je alternátor. A za tie 2 roky sa ich predalo hodne, kým si priznali chybu. A tie reči o japonskom lowcoste a aušus-e, s tým môžeš ísť kŕmiť malé deti.
Re: Re: Re: Re: Agilní jízdní vlastnosti?
| 29. 11. 2019
ježiši to je blbec :-O
Re: Re: Já si to vyzkoušel a musím uznat,
| 29. 11. 2019
Interiér nie je stiesnený, interiér má človeka obklopiť, aby mohli obe ruky spočinúť na lakťových opierkach naraz, skúšal som Sportage a tam bud pravý alebo ľavý lakeť. Stredová lakťová opierka je pomerne výrazne široká, takže si so spolujazdcovým lakťom nezavadziame. Výška 180, váha 115 a v pohode si sadnem sám za seba, predné sedačky majú dokonca voliteľný sklon podoprenia stehien aj dobre bočné vedenie, koľko času ste strávil nastavením sedačky pred jazdou? - celkom podstatná vec. A oplastovanie, keď oplastuju obyčajný kombík, to je v pohode? Mňa teší, že v zime mi odletujúce skalky nepoškodia lak
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Agilní jízdní vlastnosti?
| 29. 11. 2019
A to s tou dotykovou obrazovkou si ma pobavil, aspoň vidno, aké priority máš v aute. Mazda totiž považuje ovládanie infotainmentu dotykom za nebezpečné, preto má na to systém ovládania podobný v BMW. Choď kaziť vzduch niekde inde, tu nikoho kto vlastnil mazdu nepresvedčíš svojimi dristami. Mazda hrdzavie? No a? Mám aj 23 ročnú 323f a stále jazdí, kde sú také trojkove golfy? - v lise. A že je 10 rokov za konkurenciou? Akože na základe čoho, tvojho irelevantného názoru? Veď dotiahli do sériovej podoby motor, ktorý iné automobilky nedokázali aj keď sa snažili, napr Infinity. A porovnávať ho s krabicou od mlieka alias 1.0 trojvalec, to už je na psychiatrickú diagnózu

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku