Mazda MX-30 dostala drobné technické vylepšení. Že by konečně delší dojezd?
Jednou z největších slabin, nebo alespoň z těch, o kterých se nejvíce mluví, je dojezd Mazdy MX-30 na jedno nabití. Když nyní dostala drobné technické vylepšení, dočkáme se prodloužení dojezdu?
Britské zastoupení Mazdy na svém blogu zveřejnilo informaci, že se model MX-30 dočkal drobné aktualizace pro letošní rok. Článek popisuje nová barevná provedení interiéru a kombinace výbav. Tyto úpravy ovšem mohou být specifické pro tamní trh, proto nemá smysl zabíhat do detailů. Nejzajímavější informací je malé technické vylepšení. Kdo by čekal prodloužení dojezdu, bude zklamán.
Mazda MX-30 zůstává vybavena 35,5kWh lithium-iontovou baterií, na jejíž jedno nabití zvládne ujet až 200 km. Novinkou je nabíjení stejnosměrným proudem (DC) s vyšším nabíjecím výkonem. Dle britského zastoupení Mazdy jde o nárůst o 10 kW na nové maximum 50 kW. Importér slibuje, že při nabíjení maximálním výkonem se zkrátí nabíjecí čas o 10 minut, konkrétně na 26 minut. Neuvádí už, zda se jedná o nabíjení z 20 % na 80 %, nebo v jiném rozmezí.
Nabíjecí výkon 50 kW stále není mnoho, konkurence zvládne i několikanásobně vyšší, ale každé zkrácení nabíjecího času se počítá. Obzvlášť u vozu s maximálním dojezdem 200 kilometrů. Zvláštní ale je, že nabíjecí výkon 50 kW slibuje i český importér, a to již u stávajících vozů. Ostatně tuto hodnotu zmiňujeme už v našem testu MX-30 z konce roku 2020. Na něco podobného přišli například i kolegové z amerického webu Jalopnik, kteří si ověřili, že v USA byl nabíjecí výkon 50 kW dostupný od samého začátku.
Je tedy možné, že se jedná buďto o mylnou informaci ze strany britského importéra Mazdy, nebo o technické řešení specifické pro tamní trh. Případně je specifické pro MX-30 s pravostranným řízením. Ať tak nebo tak, britský importér slibuje ještě jednu úpravu, a to vylepšení zvuku vozu, podle kterého mají řidiči snáze poznat, kolik síly elektromotoru aktuálně využívají. Díky tomu má být řízení přirozenější.
Vylepšení, na které jsme u Mazdy MX-30 nejvíce zvědaví, má podle posledních zpráv přijít do konce března příštího roku. Je jím spalovací, nejspíše rotační motor, jenž má prodloužit dojezd modelu. Nebude však pohánět přímo kola vozu, ale na starosti dostane výrobu energie pro elektromotor či k nabíjení baterie.