Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda MX-5: Miat už je celý milion

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 26. 4. 2016 • 16:48
109
7
Zobrazit náhledy (109)
Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5 Mazda MX-5
Nejoblíbenější roadster světa dosáhl významného milníku ve své historii. Dosáhl hranice milionu exemplářů, a to po 27 letech nepřetržité výroby.

Mazda na autosalonu v Chicagu v únoru 1989 navázala na britské sporťáky nejlépe jak mohla. Je všeobecně známé, že její konstruktéři se do značné míry inspirovali u prvního Lotusu Elan. Vzhledem k problémům velkého koncernu v Albionu takový masově vyráběný vůz na trhu chyběl, firma z Hethelu byla a je spíše manufakturou... Otevřené mazdy si za tu dobu našly mnoho příznivců doslova po celém světě, cenově relativně dostupný sporťák mají mnozí v garáži. Závodí se s nimi, pořádají se srazy, staly se doslova ikonami a symbolem značky...

Lehké a ovladatelné sporťáky pro radost jsou použitelné i na běžné denní jízdy. Čtvrtmiliontá Miata (název se používal hlavně v Severní Americe a dodnes jí nikdo jinak neřekne) se zrodila v hirošimském závodě během pouhých tří let, od dubna 1989. Taková obrovská poptávka byla po první generaci NA, ještě s výklopnými předními světly.

O sedm roků později, už v hávu NB, dosáhla půl milionu. Druhá řada debutovala v říjnu 1997 v Tokiu a dočkala se dnes vyhledávané limitované série k 10. výročí, ta se objevila o rok později v prosinci. V květnu 2000 byla MX-5 zaregistrována do Guinnessovy knihy rekordů jako nejprodávanější dvoumístný sportovní vůz v dějinách, produkce tehdy dosáhla 531.890 kusů, překonala tak britské MGB. Údaj musel být několikrát upraven, poprvé v lednu 2000 při dosažení šestisettisícové mety.

V Ženevě 2005 debutovala třetí NC, za své vlády pokořila 700 tisíc exemplářů, konkrétně krátce na to, v dubnu. Birminghamský autosalon viděl pod světly svých reflektorů premiéru verze Roadster-Coupé se skládací pevnou střechou, to se psal červenec roku 2006. Po dalších jedenácti měsících padla hranice 800.000 aut, v červenci 2009 následovala další speciální série ke dvacetinám. Limitovaných modelů existoval jinak samozřejmě bezpočet. Před pěti lety v únoru už bylo Miat 900 tisíc a v dubnu 2014 vrhla Mazda na trh 25th Anniversary Edition, tentokrát slavila čtvrtstoletí.

Čtvrtá generace ND se objevila v září 2014. Na konci března letošního roku kromě debutu verze RF, opět s elektricky ovládanou pevnou střechou místo plátěné, MX-5 získala v New Yorku titul World Car of the Year a triumfovala i v přidružené kategorii designu. Doposud nasbírala přes 250 ocenění, pochopitelně se do této cifry započítávají všechna, i ta, která získali předchůdci.

Dnešní automobilový svět se tak zdá být ještě relativně v pořádku ... i když odklon od skutečně nadčasového tvarového stylu dosavadních tří generací je u ND markantní. Ta se chlubí také lokálními tituly Vozu roku 2016 v Británii a Japonsku.

Miliontý exemplář opustil továrnu 22. dubna 2016. Nezamíří ke klientovi, automobilka jej bude využívat ke své propagaci, už třeba příští měsíc na květinovém festivalu v domovské Hirošimě. Ale podívá se i po světě a přijede do Evropy, třeba na Festival rychlosti do Goodwoodu 26. června. MX-5 je bez nadsázky legendou, navíc stále živou.

Témata
26. 4. 2016 13:09
Re: auto je to fajne, ale:
Souhlas. Nová MX-5 je na mě moc komiksová. Nejde ani tak o srovnání s Fiatem, ve kterém taktéž u mě 124 vítězí, ale o to, že předchozí generace Mazdy vypadala nějaká hodnotněji. Interiér super, ale ta dětská kastle... ;-\
26. 4. 2016 12:42
Díky, Mazdo!
Za MX-5 patří Mazdě obrovské poděkování všech skutečných automobilových fandů po celém světě. V dnešním autosvětě zamořeného tříválci, hybridy, samočinnými převodovkami, el. P brzdami a podobnými odpornostmi je sama existence takového auta v současné výrobě jako závan svěžího vzduchu v temné hladomorně.
I současná MX-5 je skvělá, ale pokud bych si kupoval auto této kategorie, dal bych přednost F 124, který je přece jenom ještě o dost atraktivnější! :-) :yes:
Avatar - maxi!
26. 4. 2016 10:11
Re: auto je to fajne, ale:
mne sa tiez paci retro vzhlad 124 coupe - ako pubertak som nad tym autom odpadaval, sused to mal pred domom a to bolo vtedy ako supersport.
Ale zial tieto ultralight auta nie su pre moju postavicku ( hmotnost ) :-!
26. 4. 2016 10:09
Re: auto je to fajne, ale:
nevím... každý dle svého gustava. Já to viděl obojí live na autosalonu a zkrátka se přiklánim k FIATu. Přijde mi hezčí. Ale protože nemá pod kapotou Skyactive, nepořídím si ani jedno...
Avatar - Wolfsteen
26. 4. 2016 09:54
Re: auto je to fajne, ale:
To já přesně naopak. Miata vypadá mnohem mnohem líp :-)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud