Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda MX-5 Superlight: Speedster ke dvacátým narozeninám

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Mazda vystavuje ve Frankfurtu výroční koncept MX-5 Superlight. Jedná se o puristický speedster bez čelního skla.

Studii si nadělila japonská automobilka ke dvacátým narozeninám roadsteru MX-5. Ten navazuje svým pojetím na klasické britské malé sportovní vozy, jejichž výroba skončila na začátku 80. let (MG Midget, Triumph Spitfire apod.). V současné době se vyrábí již ve třetí generaci, která byla před rokem decentně zmodernizována.

Superlight se od ní odlišuje již na první pohled. Dveře a dvoumístný interiér mu sice zůstaly, chybí mu ovšem taková zbytečnost, jakou je čelní sklo. Jízda v ochranné přilbě se tedy více než doporučuje. Mazda jej nazývá roadsterem, ale my se spíše přikláníme ke speedsteru. Vůz nemá pochopitelně ani střechu, která by nešla nikam natáhnout, boční okna vzala též zasvé. Na obvyklých místech nenajdeme zpětná zrcátka, jedno centrálně umístěné zcela postačuje.

Za redukcí hmotnosti také stojí nejen hliníková kapota, ale hlavně absence všech komfortních prvků výbavy. Klimatizaci a topení nahrazuje čerstvý vzduch, místo audiosystému posádka poslouchá zvuk motoru, který má z první ruky. Sériová sedadla byla nahrazena závodními karbonovými skořepinami, které jsou čalouněny kůží, stejně jako volant a hlavice řadicí páky, tím veškerý komfort končí. Za sedačkami se nacházejí oblouky, které chrání hlavy pilota a spolujezdce při případném převrácení. Ti jsou upnuti do čtyřbodových bezpečnostních pásů.

Superlehká MX-5 Superlight je poháněna zážehovým čtyřválcem MZR o objemu 1,8 litru, který poskytuje výkon 93 kW při 6500 min-1 a jeho točivý moment vrcholí hodnotou 167 Nm ve 4500 min-1. Přenáší jej pětistupňová přímo řazená převodovka, poháněna jsou pochopitelně zadní kola. Motor se startuje tlačítkem na přístrojové desce (ta je opět karbonová), dalšími dvěma lze vypnout přívod paliva a elektroinstalaci.

Podvozek disponuje rozvorem 2330 mm. Vpředu jsou dvojité lichoběžníky, zadní zavěšení je typu Multi-link. Tlumiče B16 dodal Bilstein, na úpravách šasi se podíleli také specialisté z firmy Eibach, tuto značku nesou oba stabilizátory. Brzdové kotouče jsou na předních kolech odvětrávané o průměru 300 mm, na zadní nápravě najdeme menší s průměrem 280 mm. MX-5 Superlight jezdí na sedmnáctipalcových kolech s pneumatikami 205/45 R17.

Speedster s rozměry 4020 x 1720 x 1110 mm váží těsně pod tunu, přesně 995 kg. Z 0 na 100 km/h zrychluje za 8,9 s a průměrně spotřebuje jen 6,3 l benzinu na 100 km jízdy. Největší rychlost výrobce neudává.

Koncept byl navržen v Evropě, postavili jej ve výzkumném a vývojovém centru v německém Oberurselu nedaleko Frankfurtu. Do místa světové premiéry to tak neměla bílá ultimativní MX-5 příliš daleko. Tým vedl Hasip Girgin, který byl přímo podřízen současnému šéfdesignérovi Mazda Motor Europe. Tím je Peter Birtwhistle, který k celému projektu poznamenal: O radikální verzi MX-5 jsem snil dlouhou dobu. Až teď se tedy dočkal splnění svých představ.

Zájemce o extrémní variantu dnes již kultovní MX-5 ovšem musíme zklamat, Superlight zůstane pouze v jednom jediném exempláři.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)