McLaren: Největší karbonová zakázka v historii
Supersport McLaren MP4-12C, jehož vývoj je právě dokončován, bude jen jedním z modelů využívajících karbonový monokok. Automobilka McLaren Automotive objednala u rakouského specialisty na karbonové díly, Carbo Tech sídlící v Salzburgu, mokonoky v hodnotě 150 milionů Euro. Budou tvořit základ karoserie více modelů, všechny budou využívat karbonovou konstrukci MonoCell, která váží jen 80 kg.
Délka trvání zakázky bude osm let. MonoCell byl plně vyvinut McLarenem a automobilka chce snižovat výrobní náklady cestou sdílení této platformy napříč všemi budoucími modely. Mimochodem, podobnou strategii používá Aston Martin, v jeho případě však všechny modely sdílí architekturu VH tvořenou hliníkovými a karbonovými díly.
McLaren vybral jako dodavatele Carbo Tech, protože tato společnosti disponuje novou technologií připravenou specificky pro levnou výrobu monokoků. V nové továrně bude ročně vznikat až 4000 monokoků, a to již od příštího roku. Díky objednávce od McLarenu proto vznikne 100 nových pracovních míst.
Značka McLaren je průkopníkem používání karbonu v automobilovém průmyslu. Všechny její závodní monoposty od roku 1981 mají karbonové šasi, stejně tak i silniční supersport McLaren F1, který právě slaví 20 let. I v současné době využívají tento konstrukční postup jen nejdražší supersporty jako Koenigsegg CCX, Pagani Zonda nebo Aston Martin One-77. K levnějším výjimkám mezi sportovními vozy patří KTM X-Bow.
Doporučujeme |
McLaren MP4-12C: Vývoj končí, sériová výroba se rozběhne ještě letos |