Mercedes-AMG GT Track Series: Okruhová hračka na oslavu půlkulatin
Nejnovější přírůstek do řady GT s trojcípou hvězdou je jen o něco málo slabší než závodní verze GT3. A také se s ním v běžném provozu nesvezete...
Tři písmena AMG slaví půlkulaté jubileum: 55 let. Proslulou ladičskou firmu Hanse Wernera Aufrechta a Erharda Melchera , která se v minulosti nevěnovala pouze mercedesům, trojcípá hvězda v 90. letech minulého věku koupila. Respektive postupně navyšovala podíl, až se stala stoprocentně jejím majetkem. A nakonec z ní vytvořila sportovní divizi.
Jedním z dárků, které Mercedes-AMG pro své zákazníky připravil, je limitovaná edice kupé GT. Řada s továrním kódem 190 je za osm let výroby dostatečně známá. Aktuálně z ní už zůstala jen ostrá Black Series, ze které novinka vychází. A název Track Series říká vše podstatné: s tímhle autem se v běžném provozu nesvezete, je určeno jen na okruhy včetně klubových sportovních akcí. A když se na auto jen podíváte, je to nadmíru jasné...
Spousta aerodynamických prvků včetně splitterů a na zádi obří dvojité křídlo s mechanicky nastavitelnou horní částí: taková střela na silnice prostě nemůže. Šedostříbrný odstín laku nese název Manufaktur Hightech Silver Magno, pololesklá barva je doplněna červeným a antracitovým lemováním.
Pod přední kapotou trůní známý celohliníkový vidlicový osmiválec M178 objemu 3,98 l s rozvodem DOHC, čtyřventilovou technikou, mazáním se suchou klikovou skříní, dvěma turby a plochým klikovým hřídelem. Díky změněným vstřikovačům dává 540 kW (734 k) a 850 Nm. Silniční Black Series má sice jen o 3 kW méně, ale její vrchol točivého momentu je nižší o celých 50 newtonmetrů. Výkonnější už je jen závodní speciál GT3, respektive jeho evoluční verze, ty ale pohání nepřeplňovaný osmiválec 6,21 l s 552 kW (751 k).
A hlavní změnu představuje převodovka: místo sedmistupňové dvouspojky AMG Speedshift DCT přenáší sílu na zadní nápravu šestistupňová sekvenční Hewland HLS. No prostě závoďák se vším všudy. Včetně nastavitelného diferenciálu. Hýbat lze pochopitelně i s podvozkem, kterému zůstaly dvojité lichoběžníkové závěsy: konkrétně se světlostí, tlumiči Bilstein ve čtyřech úrovních a také stabilizátory.
Track Series zhubla skoro dva metráky na 1400 kg. Kapota, blatníky, prahy, zadní výklopné víko a a nárazník s dvojitým difuzorem jsou z uhlíkových vláken. Kapota dostala velký vstup, tudy proudí ven horký vzduch z motoru. Lamely na předních blatnících zvyšují přítlak, prahy mají kanálky pro přívod chladicího vzduchu k zadním brzdám. Kotouče jsou ocelové s průměry 390, respektive 355 mm, třmeny šesti- a čtyřpístkové. Track Series jezdí na kovaných osmnáctipalcových kolech. Palivová nádrž pojme 120 litrů, takže určitě chvíli vydrží bez tankování.
Luxus v kokpitu šel stranou, přednost dostalo závodní nasazení, čemuž odpovídá volant plný tlačítek, spínače, středová konzola (opět karbonová) a sedačka s pětibodovým pásem. Žádné čalounění, elektrická okna a podobné komfortní vymyšlenosti, tady pro ně není místo. Výjimka potvrzuje pravidlo – a tou je klimatizace. Volant byl vyvinut ve spolupráci s Cube Controls, experty na sim racing. Řízení zůstal standardní elektromechanický posilovač, hýbat lze i s pedály.
Programovatelný přístrojový panel Bosch DDU 11 před pilotem zobrazuje důležitá data včetně časů na kolo. Kontrola trakce a protiblokovací systém se dají úplně vypnout, mají celkem 12 úrovní nastavení, opakem je pochopitelně plná asistence. Ať se dovnitř posadí zkušený profík, nebo naopak gentleman driver, který se sveze jen občas pro zábavu, na výběr mají oba. Nechybí bezpečnostní klec z vysokopevnostní oceli přišroubovaná k hliníkovému prostorovému rámu. Standardy FIA musejí splňovat i hasicí přístroj, střecha má poklop, kterým se jezdec může dostat sám ven při nehodě, pokud to nejde dveřmi.
Track Series vznikne pouze ve stylových 55 exemplářích. Jeden každý kousek vyjde na 369 tisíc eur, to jest 9,12 milionu korun. Bez daně. Dodávky zákazníkům začnou letos ve druhém čtvrtletí. Příplatkové položky zahrnují ventilace sedadla a přilby, jezdec se může při okruhových hrátkách napít a ani přítomnost druhé osoby „na palubě“ není na rozdíl od velkých závodů vyloučena. Jenom se za bezpečnostní buňku a další výbavu také platí navíc. K dispozici je i základní sada náhradních dílů a nechybí technická dokumentace. Zákazníci dostanou i školení před dodáním auta, technickou podporu během závodních víkendů zajišťuje další partner Mercedesu: HWA.

Zdroje: Mercedes-Benz Group Media, Motor1, Wikipedia, Ultimatecarpage.com
Foto a video: Mercedes-Benz