První hybrid od AMG je tu! Mercedes-AMG GT 63 S e Performance láká na 620 kW
Nová verze čtyřdveřového kupé od AMG kombinuje čtyřlitrový osmiválec biturbo s elektromotorem. První hybrid sportovní divize Mercedesu je přitom i nejvýkonnější sériové auto z Affalterbachu.
Značka Mercedes-Benz hraje v poslední době roli velkého propagátora elektrického i elektrifikovaného pohonu, což platí i pro její sportovní divizi AMG. Ta už dopředu avizovala, že rovněž chystá elektrifikovat své portfolio s tím, že prvním takovým vozem se stane plug-in hybrid na bázi čtyřdveřového kupé Mercedes-AMG GT. Nyní tato nová vrcholná verze tohoto modelu debutuje v celé své kráse.
Oficiálně se nakonec jmenuje Mercedes-AMG GT 63 S e Performance a v jejích útrobách spolupracuje už dobře známý čtyřlitrový vidlicový osmiválec biturbo s devítistupňovou převodovkou Speedshift doplněný o elektromotor a pohon všech kol. Dohromady toto ústrojí poskytuje kombinovaný výkon 620 kW, což z novinky dělá nejvýkonnější sériové auto z Affalterbachu. Neskutečný je i točivý moment, s hodnotou přes 1.400 N.m.
Tyto parametry znamenají, že velké čtyřdveřové kupé je neskutečnou střelou se schopnostmi superaut. Z 0-100 km/h Mercedes-AMG GT 63 S e Performance zrychlí za pouhé 2,9 sekundy a jede nejvyšší rychlostí 316 km/h.
AMG přitom pojalo plug-in hybridní techniku po svém. Elektrický motor o výkonu 150 kW je umístěn u zadní nápravy, kde je v kompaktní jednotce spárován s automatizovanou dvoustupňovou převodovkou a elektronicky řízeným samosvorným diferenciálem. Baterie s kapacitou 6,1 kWh jsou pak rovněž umístěny vzadu, nad zadní nápravou. Váží přitom jen 89 kilogramů a při jejich návrhu se konstruktéři inspirovali zkušenostmi továrního týmu Formule 1. Součástí ústrojí je pak ještě řemenem řízení startér-generátor s výkonem 10 kW, který startuje spalovací motor a zajišťuje energii pro spotřebiče, jako jsou světlomety nebo klimatizace.
Tvůrci přitom zdůrazňují výhody tohoto řešení. Elektromotor u zadní nápravy příměji pomáhá spalovacímu motoru, zajišťuje větší agilitu při akceleraci, zároveň je rekuperace brzdné energie účinnější, díky minimálním mechanickým ztrátám. Integrace se samosvorným diferenciálem zase pomáhá agilitě v zatáčkách. Plug-in hybrid má dokonce mít více gripu v oblouku, navzdory své váze. V případě prokluzu lze navíc jeho výkon poslat i na přední nápravu. Dvoustupňová převodovka pak znamená, že elektromotor účinně funguje i ve vyšších rychlostech. Druhý převod se spíná zhruba při 140km/h rychlosti.
Práci pohonného ústrojí lze pak podobně jako u jiných plug-in hybridů různě uzpůsobit. Čistě elektrický režim může fungovat až do rychlosti 130 km/h. Comfort pak primárně sází na elektrické starty s tím, že se osmiválec připojí podle potřeby. To Sport už startuje s osmiválcem, jemuž elektromotor pomáhá pro více síly, což se dále zdůrazní u režimu Sport+.
Race znamená maximum síly, elektromotor poskytuje veškerou svoji sílu při akceleraci, při brzdění je zase použita nejvyšší možná rekuperace brzdné energie. Slippery naopak omezí výkon při jízdě na kluzkém povrchu a Individual upraví nastavení dle preference řidiče. Rekuperaci brzdné energie pak lze nastavit ve čtyřech stupních, od prakticky nulové, po nejsilnější, umožňující jízdu s jedním pedálem, podobně jako u elektroaut.
Schopnostem vozu je pak logicky uzpůsoben rovněž podvozek. Standardem je adaptivní vzduchové odpružení AMG Ride Control+, stejně jako kompozitový brzdový systém.
Mercedes-AMG GT 63 S e Performance – základní technická data | |
Verze | AMG 63 S e Performance |
Celkový výkon (kW) | 620 |
Celkový točivý moment (N.m) | až 1470 |
Spalovací motor | 4.0 V8 biturbo |
Objem spalovacího motoru (cm3) | 3982 |
Výkon spalovacího motoru (kW/min) | 470/5500-6500 |
Točivý moment spalovacího motoru (N.m/min) | 900/2500-4500 |
Výkon elektromotoru (kW) | 150 |
Točivý moment elektromotoru (N.m) | 320 |
Kapacita baterií (kWh) | 6,1 |
Max. rychlost (km/h) | 316 |
Zrychlení z 0-100 km/h (s) | 2,9 |
Kombinovaná spotřeba dle WLTP (l/100 km) | 8,6 |
Emise CO2 dle WLTP (g/km) | 196 |
Dojezd v elektrickém režimu (km) | 12 |