Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

První hybrid od AMG je tu! Mercedes-AMG GT 63 S e Performance láká na 620 kW

David Bureš
Diskuze (5)

Nová verze čtyřdveřového kupé od AMG kombinuje čtyřlitrový osmiválec biturbo s elektromotorem. První hybrid sportovní divize Mercedesu je přitom i nejvýkonnější sériové auto z Affalterbachu.

Značka Mercedes-Benz hraje v poslední době roli velkého propagátora elektrického i elektrifikovaného pohonu, což platí i pro její sportovní divizi AMG. Ta už dopředu avizovala, že rovněž chystá elektrifikovat své portfolio s tím, že prvním takovým vozem se stane plug-in hybrid na bázi čtyřdveřového kupé Mercedes-AMG GT. Nyní tato nová vrcholná verze tohoto modelu debutuje v celé své kráse.

Oficiálně se nakonec jmenuje Mercedes-AMG GT 63 S e Performance a v jejích útrobách spolupracuje už dobře známý čtyřlitrový vidlicový osmiválec biturbo s devítistupňovou převodovkou Speedshift doplněný o elektromotor a pohon všech kol. Dohromady toto ústrojí poskytuje kombinovaný výkon 620 kW, což z novinky dělá nejvýkonnější sériové auto z Affalterbachu. Neskutečný je i točivý moment, s hodnotou přes 1.400 N.m.

Video se připravuje ...

Tyto parametry znamenají, že velké čtyřdveřové kupé je neskutečnou střelou se schopnostmi superaut. Z 0-100 km/h Mercedes-AMG GT 63 S e Performance zrychlí za pouhé 2,9 sekundy a jede nejvyšší rychlostí 316 km/h.

AMG přitom pojalo plug-in hybridní techniku po svém. Elektrický motor o výkonu 150 kW je umístěn u zadní nápravy, kde je v kompaktní jednotce spárován s automatizovanou dvoustupňovou převodovkou a elektronicky řízeným samosvorným diferenciálem. Baterie s kapacitou 6,1 kWh jsou pak rovněž umístěny vzadu, nad zadní nápravou. Váží přitom jen 89 kilogramů a při jejich návrhu se konstruktéři inspirovali zkušenostmi továrního týmu Formule 1. Součástí ústrojí je pak ještě řemenem řízení startér-generátor s výkonem 10 kW, který startuje spalovací motor a zajišťuje energii pro spotřebiče, jako jsou světlomety nebo klimatizace.

Tvůrci přitom zdůrazňují výhody tohoto řešení. Elektromotor u zadní nápravy příměji pomáhá spalovacímu motoru, zajišťuje větší agilitu při akceleraci, zároveň je rekuperace brzdné energie účinnější, díky minimálním mechanickým ztrátám. Integrace se samosvorným diferenciálem zase pomáhá agilitě v zatáčkách. Plug-in hybrid má dokonce mít více gripu v oblouku, navzdory své váze. V případě prokluzu lze navíc jeho výkon poslat i na přední nápravu. Dvoustupňová převodovka pak znamená, že elektromotor účinně funguje i ve vyšších rychlostech. Druhý převod se spíná zhruba při 140km/h rychlosti.

Práci pohonného ústrojí lze pak podobně jako u jiných plug-in hybridů různě uzpůsobit. Čistě elektrický režim může fungovat až do rychlosti 130 km/h. Comfort pak primárně sází na elektrické starty s tím, že se osmiválec připojí podle potřeby. To Sport už startuje s osmiválcem, jemuž elektromotor pomáhá pro více síly, což se dále zdůrazní u režimu Sport+.

Race znamená maximum síly, elektromotor poskytuje veškerou svoji sílu při akceleraci, při brzdění je zase použita nejvyšší možná rekuperace brzdné energie. Slippery naopak omezí výkon při jízdě na kluzkém povrchu a Individual upraví nastavení dle preference řidiče. Rekuperaci brzdné energie pak lze nastavit ve čtyřech stupních, od prakticky nulové, po nejsilnější, umožňující jízdu s jedním pedálem, podobně jako u elektroaut.

Schopnostem vozu je pak logicky uzpůsoben rovněž podvozek. Standardem je adaptivní vzduchové odpružení AMG Ride Control+, stejně jako kompozitový brzdový systém.

Mercedes-AMG GT 63 S e Performance – základní technická data
Verze AMG 63 S e Performance
Celkový výkon (kW) 620
Celkový točivý moment (N.m) až 1470
Spalovací motor 4.0 V8 biturbo
Objem spalovacího motoru (cm3) 3982
Výkon spalovacího motoru (kW/min) 470/5500-6500
Točivý moment spalovacího motoru (N.m/min) 900/2500-4500
Výkon elektromotoru (kW) 150
Točivý moment elektromotoru (N.m) 320
Kapacita baterií (kWh) 6,1
Max. rychlost (km/h) 316
Zrychlení z 0-100 km/h (s) 2,9
Kombinovaná spotřeba dle WLTP (l/100 km) 8,6
Emise CO2 dle WLTP (g/km) 196
Dojezd v elektrickém režimu (km) 12
David Bureš
Diskuze (5)

Doporučujeme

2. 9. 2021 13:54
Re: První?
On proste hlavně přeložil článek a jeho význam neresil
1. 9. 2021 18:32
Neskutečný je i točivý moment s hodnotou přes 1.400 N.m.
Ano věřím. Jestli má spalovák 900 Nm a elektromotor 320, to těch celkových 1470 Nm zní fakt dost neskutečně
1. 9. 2021 16:44
Objektivnější hodnocení...
https://www.autoforum.cz/…motnost-naporad/
1. 9. 2021 14:10