Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz B: Nové MPV sází na osmistupňovou dvouspojkovou převodovku

Aleš Dragoun
Diskuze (18)
Mercedes-Benz představuje v Paříži třetí generaci třídy B. Je hezčí, o něco větší, má digitální kokpit z áčka a výhradně dvouspojkové převodovky včetně nové osmistupňové.

Třetí béčko dostalo do vínku tovární kód W247. Podle samotné automobilky to není minivan, potažmo kompaktní MPV, nýbrž stále „ sports tourer“, čímž dává najevo, s kým se chce poměřovat. Jistě, s BMW a jeho dvojicí prostorných sourozenců řady 2. Silueta vozu se oproti předchozí generaci vlastně moc nezměnila, veškeré karosářské panely i interiér jsou však zcela nové.

Příď je z bočního agresivně zašpičatělá, jinak má správně nasupený výraz, zkrátily se převisy, takže vůz vypadá spolu s nižší střechou a efektním spoilerem velmi dynamicky, méně bachratě, naopak až svalnatě. Boky se tváří na první pohled stejně jako u předchůdce W246 (respektive W242 v „ekologických“ verzích), ale spodní hrana bočních oken stoupá rychleji vzhůru. Nejumírněnější je záď s mnohem užšími koncovými reflektory. Součinitel odporu vzduchu činí 0,24, o setinku méně.

Paleta pohonných jednotek začíná benzinovými čtyřválci M 282 1,33 l s výkony 100 a 120 kW (136/163 k) s ústrojím 7G-DCT přenášejícím 200/250 N.m a filtrem pevných částic. Verze jsou značeny B 180 a B 200. Dobře známý menší turbodiesel OM 608 (původně dCi od Renaultu) pro B 180 d má objem 1,5 l, 85 kW (115 k) 260 N.m a totožné ústrojí, větší dvoulitr OM 654q se bude nabízet naladěn na 110 a 140 kW (150, respektive 190 k pro B 200 d/220 d) a v kombinaci s novou osmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Ta přenáší v prvním případě 320 a ve druhém až 400 N.m. Manuál v novém béčku už nekoupíte. Později přibudou další motorické verze a k tradičnímu přednímu pohonu také čtyřkolka 4Matic.

Podvozek kombinuje přední vzpěry McPherson s hliníkovými trojúhelníkovými rameny vpředu a klikovou nápravu vzadu, výkonnější verze ovšem dostanou na výběr zadní čtyřprvkové závěsy pomocí trojice lichoběžníků a vlečeného ramene v pomocném rámu s pryžovým uložením, jsou rovněž z lehkého kovu. Tlumiče se v obou verzích nacházejí vně vinutých pružin. Za peníze navíc bude v nabídce sportovní snížení a dokonce adaptivní šasi. Kola mají průměr od 16 do 19 palců. Světla mohou být kompletně diodová, v základu jsou žárovky H7 a denní LED.

Při pohledu do kabiny je jasné, že tady vládne digitální věk. Dvě obrazovky, ta před řidičem centrální, mají v základu sedm palců a v nejvyšší verzi 10,25, tvoří tak na první pohled celistvou širokoúhlou přístrojovou desku, prostřední kombinuje menší s větším. Displej vpravo je dotykový a slouží coby ovládání infotaimentu MBUX, stejně jako tlačítka na volantu touchpad na středové konzole. Za příplatek se dá pořídit chytré hlasové ovládání a head-up displej, jinak je k dispozici kromě navigace další přemíra online funkci a služeb. Výdechů ventilačního systému je pět, zůstal jim „turbínový“ vzhled.

Třída B už umí řídit sama. Tedy skoro, samozřejmě, dostala spoustu asistentů, které známe třeba z třídy S, nejen aktivní brzdění s hlídáním kolizí a detekcí cyklistů i chodců, chytrý tempomat a udržování v jízdním pruhu, bezpečnostní systém Pre-Safe najdeme v příplatcích. Airbagy zastupují čelní, řidičův kolenní a kombinované okenní a boční, za zadní boční je opět nutné vytáhnout peníze navíc.

Samozřejmostí je vyšší posaz, řidič sedí o 9 cm výše než v současné třídě A a má logicky lepší výhled ven. Interiér nabídne více místa pro lokty, hlavu i nohy než v odcházející generaci béčka, rozvor náprav narostl o tři centimetry na 2729 mm, vnitřní šířka činí 1456 mm, o 33 mm více. Přední cestující si mohou hovět v masážních sedačkách s ochlazováním i vyhříváním, za ně se samozřejmě připlácí. Mají všestranně elektrické seřizování s pamětí.

U auta tohoto typu je důležitá i velikost zavazadelníku. Ve dvoumístném uspořádání dokonce v porovnání s předchůdcem objem klesl, i když jen o zanedbatelných pět litrů na 1545 l. Jinak se pohybuje v rozmezí 455-705 l, ve vyšších verzích se zadní místa, jinak standardně dělitelná v poměru 40:20:40 dají posouvat o 14 centimetrů. Podlaha je vždy rovná, sklopné opěradlo spolujezdce bude k dispozici od poloviny příštího roku. Víko kufru se otevírá tlačítkem či pohybem nohy. Nastavitelné vnitřní osvětlení má 64 barev. Standardní palivová nádrž disponuje objemem 43 l, větší pojme 51 l.

Mercedes-Benz třídy B se začne prodávat 3. prosince, první zákazníci dostanou své vozy v únoru příštího roku.

Aleš Dragoun
Diskuze (18)
5. 10. 2018 20:43
Re: Opravdu?
Buď v pohodě, v tomhle ohledu jsem taky zaspal dobu >:D
3. 10. 2018 13:47
Re: Fiat Croma (2) - srovnání
Zvláštní platformy typu prvního a druhého A-čka, všech B-ček a Vanea až na B-čka zmizely. To samo o sobě je dost spodivem - slepá ulička vývoje?
Tady není využitelná celá výška karoserie, protože platforma má přeci dvojitou (krabicovitou) podlahu s poměrně velkou výškou (větší jak 100 mm). Proto bych byl s tím MPV trochu opatrný. Neboli: celé auto musí být o ní vyšší - a to nejde jen tak. To pro Cromu 2 neplatí.
Trochu podobnou platformu měl Fiat Multipla (2).
Jinak Croma 2 byla něco mezi větším hatchbackem a MPV - trochu ve stilu Opelu Signum, jak píšeš. Nemiluji však vyšší automobily, pokud to aspoň nepřinese větší prostor. Ale u Cromy 2 jsem uznal, že pohodlí tam bylo prvotřídní - něco za něco (v Signu jsem neseděl, ale věřím podle oplácké tradice v podobný výsledek).
Avatar - euro89
3. 10. 2018 11:39
Re: Fiat Croma (2) - srovnání
Promin, ale jsi uplne mimo. Za 1. Croma byla vuz stredni tridy a karoserii neslo o zadne MPV, ale spis o prerostly hatchback. V podstate jedinym primym konkurentem byl Opel Signum, teoreticky by nekdo mohl Cromu srovnavat jeste s o trodu vyssim Vel Satisem.
A v kazdem pripade slo o obrovsky preslap a zruseni vyroby bez nastupce bylo to nejlepsi, co mohl Fiat udelat. Ja mam velke Fiaty rad, ale Croma II mela vzniknout jako sedan ci liftback a pokud mozno bez spoluprace s GM. Pak by to auto melo sanci navazat na uspech puvodni Cromy. Hatchback ma smysl jen do nizsi stredni tridy, u vetsich aut je tahle karoserie blbost. Signum i Vel Satis prisli na trh jeste pred Cromou II a od pocatku meli mizerne prodeje, presto si tenkrat italove mysleli, ze oni na trhu s touhle podivnou karoserii uspeji.
B-Klasse je oproti tomu klasicke male MPV na podvozku A-Klasse. Prvni generace se dala prirovnat napriklad k Lancii Musa. Auto na zakladech stare A-Klasse W169 mozna nebylo nejpohodlnejsi, ale to ani jeho tehdejsi konkurence. Musa mela podvozek z Punta, Meriva z Corsy... Soucasna koncici druha generace je dle meho nazoru jedno z nejpohodlnejsich malych MPV.
3. 10. 2018 10:52
Re: Konec dvojspojek
Nechodia se podiskutovať, tu by sa dozvedeli čo nie je správwne >:D
3. 10. 2018 08:49
Re: Fiat Croma (2) - srovnání
Jo jo, Promiňte.

A jako MPV už ve třetí generaci by se měla konečně postarat o třetí plnohonotné místo ve druhé řadě uprostřed.