Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Mercedes-Benz E 300 BlueTEC Hybrid: Čtyřválec diesel a elektromotor

Mercedes-Benz E 300 BlueTEC Hybrid: Čtyřválec diesel a elektromotor Zdroj: acz

Mercedes-Benz E 300 BlueTEC Hybrid: Čtyřválec diesel a elektromotor

V Detroitu se představil první diesel-hybridní Mercedes, prodávat se bude ale výlučně v Evropě, zatímco Američané dostanou verzi s benzinovým základem.

Mercedes otevírá další kapitolu ve vývoji stuttgartských hybridů. Po modelu S 400 Hybrid míří technologie hybridního pohonu o třídu níž a mezi lukrativnější dieselové modely. Novinka prezentovaná na autosalonu v Detroitu se jmenuje Mercedes-Benz E 300 BlueTEC Hybrid.

Základem je dvojitě přeplňovaný dieselový čtyřválec, známý z modelu E 250 CDI. Dosahuje stejných parametrů – tedy 150 kW a 500 Nm. Elektromotor přidává dalších 20 kW a 250 Nm. Celkový maximální výkon soustavy tedy činí 170 kW.

Označení E 300 zdůrazňuje výkon na úrovni šestiválcového E 300 CDI (šestiválcový třílitr naladěný na 170 kW). Slovo BlueTEC zase vystihuje čistotu emisí srovnatelnou s modelem pro Euro 6 – E 350 BlueTEC.

Pohonné ústrojí obsahuje hybridní modul, odvozený od S 400 Hybrid. Novinkou je však použití sedmistupňového automatu 7G-Tronic Plus, který debutoval loni v létě právě v třídě E, a absence hydrodynamického měniče momentu.

Místo něj Mercedes nasadil mokrou spojku, stejně jako v modelech AMG vybavených sedmistupňovou převodovkou. Spojka má menší nároky na zástavbu (hybrid má převodové ústrojí jen o 65 mm delší než konvenční automat) a přináší výhody i v oblasti spotřeby paliva.

Z mild hybridu se totiž stává tzv. full hybrid, schopný jízdy bez pomoci spalovacího motoru. Čtyřválec lze přes spojku zcela odpojit a tím vyřadit z hnacího řetězce. K tomu může docházet v závislosti na provozních podmínkách až do rychlosti 160 km/h.

Čistě na elektřinu Mercedes pracuje při stání, parkovacích manévrech, pozvolném rozjezdu, nenáročné jízdě konstantní rychlostí nebo při jízdě s nízkou zátěží (typicky z kopce). Dobíjení baterií zajišťuje rekuperace energie při brzdění.

Akumulátor poskytne nejvýše 19 kW a má kapacitu 0,8 kWh. To stačí pro elektrický rozjezd na rychlost 35 km/h a jízdu na vzdálenost 1 km bez spuštění spalovacího motoru.

Jedná se o lithium-iontový akumulátor kompaktních rozměrů, který zaujímá místo běžné provozní baterie. Díky tomu se nemění velikost zavazadlového prostoru a není dotčena jeho variabilita. Akumulátor je navíc připojen přes transformátor na 12V okruh se startovací baterií a může proto pomoci se studenými starty nebo napájením palubních systémů.

Kombinovaná spotřeba se zlepšila o 15 % a činí v hybridní verzi 4,2 l/100 km (emise CO2 109 g/km). To je nejlepší hodnota v rámci aktuální třídy E. Přitom provozní hmotnost nepřevyšuje šestiválcový diesel.

Mercedes-Benz E: srovnání vybraných dieselových verzí
ModelE 250 CDIE 300 BlueTEC HybridE 300 CDIE 350 CDIE 350 BlueTEC
Převodovka6M (7A)7A+el.motor7A7A7A
Zdvihový objem [cm3]21432143298729872987
Válce/ventily4/44/46/46/46/4
Největší výkon [kW/min-1]150/4200150/4200 (+20)170/3800195/3800155/3400
Největší toč. mom. [Nm/min-1]500/1600-1800500/1600-1800 (+250)540/1600-2400620/1600-2400540/1600-2400
Max. rychlost [km/h]240 (242)242250250239
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,7 (7,5)7,56,86,27,8
Komb. spotřeba [l/100 km]5,0 (4,9)4,26,86,06,8
Emise CO2 [g/km]130 (129)109179159180