
Mercedes-Benz E 300 BlueTEC Hybrid: Čtyřválec diesel a elektromotor
Mercedes otevírá další kapitolu ve vývoji stuttgartských hybridů. Po modelu S 400 Hybrid míří technologie hybridního pohonu o třídu níž a mezi lukrativnější dieselové modely. Novinka prezentovaná na autosalonu v Detroitu se jmenuje Mercedes-Benz E 300 BlueTEC Hybrid.
Základem je dvojitě přeplňovaný dieselový čtyřválec, známý z modelu E 250 CDI. Dosahuje stejných parametrů – tedy 150 kW a 500 Nm. Elektromotor přidává dalších 20 kW a 250 Nm. Celkový maximální výkon soustavy tedy činí 170 kW.
Označení E 300 zdůrazňuje výkon na úrovni šestiválcového E 300 CDI (šestiválcový třílitr naladěný na 170 kW). Slovo BlueTEC zase vystihuje čistotu emisí srovnatelnou s modelem pro Euro 6 – E 350 BlueTEC.
Pohonné ústrojí obsahuje hybridní modul, odvozený od S 400 Hybrid. Novinkou je však použití sedmistupňového automatu 7G-Tronic Plus, který debutoval loni v létě právě v třídě E, a absence hydrodynamického měniče momentu.
Místo něj Mercedes nasadil mokrou spojku, stejně jako v modelech AMG vybavených sedmistupňovou převodovkou. Spojka má menší nároky na zástavbu (hybrid má převodové ústrojí jen o 65 mm delší než konvenční automat) a přináší výhody i v oblasti spotřeby paliva.
Z mild hybridu se totiž stává tzv. full hybrid, schopný jízdy bez pomoci spalovacího motoru. Čtyřválec lze přes spojku zcela odpojit a tím vyřadit z hnacího řetězce. K tomu může docházet v závislosti na provozních podmínkách až do rychlosti 160 km/h.
Čistě na elektřinu Mercedes pracuje při stání, parkovacích manévrech, pozvolném rozjezdu, nenáročné jízdě konstantní rychlostí nebo při jízdě s nízkou zátěží (typicky z kopce). Dobíjení baterií zajišťuje rekuperace energie při brzdění.
Akumulátor poskytne nejvýše 19 kW a má kapacitu 0,8 kWh. To stačí pro elektrický rozjezd na rychlost 35 km/h a jízdu na vzdálenost 1 km bez spuštění spalovacího motoru.
Jedná se o lithium-iontový akumulátor kompaktních rozměrů, který zaujímá místo běžné provozní baterie. Díky tomu se nemění velikost zavazadlového prostoru a není dotčena jeho variabilita. Akumulátor je navíc připojen přes transformátor na 12V okruh se startovací baterií a může proto pomoci se studenými starty nebo napájením palubních systémů.
Kombinovaná spotřeba se zlepšila o 15 % a činí v hybridní verzi 4,2 l/100 km (emise CO2 109 g/km). To je nejlepší hodnota v rámci aktuální třídy E. Přitom provozní hmotnost nepřevyšuje šestiválcový diesel.
Mercedes-Benz E: srovnání vybraných dieselových verzí | |||||
Model | E 250 CDI | E 300 BlueTEC Hybrid | E 300 CDI | E 350 CDI | E 350 BlueTEC |
Převodovka | 6M (7A) | 7A+el.motor | 7A | 7A | 7A |
Zdvihový objem [cm3] | 2143 | 2143 | 2987 | 2987 | 2987 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 6/4 | 6/4 | 6/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 150/4200 | 150/4200 (+20) | 170/3800 | 195/3800 | 155/3400 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 500/1600-1800 | 500/1600-1800 (+250) | 540/1600-2400 | 620/1600-2400 | 540/1600-2400 |
Max. rychlost [km/h] | 240 (242) | 242 | 250 | 250 | 239 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 7,7 (7,5) | 7,5 | 6,8 | 6,2 | 7,8 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,0 (4,9) | 4,2 | 6,8 | 6,0 | 6,8 |
Emise CO2 [g/km] | 130 (129) | 109 | 179 | 159 | 180 |