Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz eActros úspěšně postupuje do další fáze zkoušek v reálném provozu

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (3)

Mercedes-Benz má pozitivní zpětnou vazbu od společností, jímž zapůjčil své elektrické nákladní automobily eActros a ve spolupráci s firmou Logistik Schmitt se připravuje na další fáze zkušebního provozu.

Koncern Daimler AG v roce 2018 spustil novou fázi vývoje těžkých nákladních vozidel s elektrickým pohonem, jíž přímo navazuje na projekt Mercedes-Benz Urban eTruck, který byl odhalen nejprve v červnu roku 2016 ještě jako maskovaný prototyp a v září stejného roku pak měl premiéru ve své výstavní podobě.

Mercedes-Benz eActros svou technikou navazuje na tento koncept, ale představuje výrazný posun směrem k sériové produkci. Začátkem roku 2018 bylo oficiálně oznámeno, že k vybraným zákazníkům značky Mercedes-Benz zamíří deset těchto vozidel ve dvounápravových a třínápravových provedeních s maximální celkovou hmotností 18 tun a 25 tun.

Koncern Daimler AG ve druhé polovině září roku 2018 upřesnil informace o testovacím provozu u zákazníků a uvedl, že deset vozidel eActros bude postupně k dispozici dvaceti vybraným klientům a tento testovací program má trvat dva roku. Každý z dvaceti zákazníků má mít přitom po dobu jednoho roku možnost provozovat jedno z vozidel eActros.

Prvním provozovatelem tohoto elektrického nákladního automobilu se stala v polovině loňského září společnost Hermes a další vozy následně zamířily do vozových parků společností TBS Transportbeton, Meyer-Logistik, Logistik Schmitt, Dachser, Camion Transport, Migros a prozatím posledním uživatelem se stala společnost Nagel-Group.

Mercedes-Benz nyní přináší první informace o průběhu provozu vozidel eActros u dopravců a potvrzuje, že tyto elektrické nákladní automobily mají na svém kontě již desítky tisíc kilometrů za různých pod podmínek v Německu a Švýcarsku. Vozidla u dopravců slouží bez problémů a prokazují, že čistě elektrická nákladní vozidla lze skutečně úspěšně využívat pro distribuční dopravu na krátkých trasách.

Velmi pozitivní zpětnou vazbu má automobilka od společnosti Logistik Schmitt, testující vozidla Mercedes-Benz eActros ve třech fázích. Nejprve bylo začátkem letošního roku třínápravové elektrické nákladní vozidlo nasazeno do třísměnného provozu na trase mezi sklady společnosti Logistik Schmitt v Ötigheimu a podnikem Mercedes-Benz Gaggenau v Rastattu. Denně zde eActros bez problému absolvoval kolem 168 km s nákladem převodových skříní pro nové automobily.

V dalších dvou fázích bude eActros u Logistik Schmitt využíván ve dvounápravovém provedení tahače návěsů s vyšší přepravní kapacitou. Tahač má být v rámci druhé fáze využíván na trase dlouhé 14 km a ve třetí fázi pak bude provozován na 18 km dlouhé trase. Vedle ověření využitelnosti elektrického nákladního vozidla pro zvolené úkoly má dojít i na srovnání s konvenčními tahači a rovněž s projektem elektrifikovaných dálnic.

Mercedes-Benz eActros má poháněnou nápravu osazenu dvojicí kapalinou chlazených vysokorychlostních asynchronních třífázových elektromotorů. Každý z nich disponuje výkonem 126 kW a točivým momentem 485 N.m, který se může díky převodování zvýšit až na 11.000 N.m. Potřebnou energii elektromotorům poskytují lithium-iontové baterie s celkovou kapacitou 240 kWh.

Dojezd na jedno nabití se má pohybovat okolo 200 km, což má být více než dostatečné pro každodenní provoz rozvážkového nákladního automobilu. K dobíjení je využíván standardizovaný konektor CCS a v závislosti na nabíjecím výkonu od 20 do 80 kW jsou baterie na 100 % nabity během tří až jedenácti hodin.

Mercedes-Benz uvádí, že cílem celého projektu testování flotily deseti vozidel eActros ve skutečném provozu u vybraných klientů je v případě jeho úspěšného průběhu spuštění sériové výroby čistě elektřinou poháněných těžkých nákladních vozidel pro krátké trasy v roce 2021.

Zdroj: Daimler AG

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (3)

Doporučujeme