Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz Econic nejen pro komunální služby

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Nízkonástupní vozidlo Mercedes-Benz Econic se ve své nejnovější generaci představilo v loňském roce a letos je v nabídce v několika různých provedeních.

Mercedes-Benz Econic, který se vyrábí od roku 1998, slouží velmi často v městských ulicích s nástavbami pro sběr komunálního odpadu nebo je využíván jako základ pro hasičské a letištní speciály. Charakteristickým rysem tohoto modelu je nízká či vysoká kabina pravidelných tvarů, která je přizpůsobena pro snadné nastupování a vystupování posádky.

V loňském roce představenou nejnovější generaci Econicu lze jednoduše identifikovat díky přepracovanému designu předních partií kabiny ve stylu celé rodiny nákladních vozidel stuttgartské značky. Masivnější nárazník a pozměněná mřížka chladiče jasně odkazují na poslední vydání řad Atego přes Antos a Arocs až po vlajkovou loď Actros. Přibyly také LED diody ve standardu pro denní svícení.

Kabina Alu-Space-Cage pro vůz Econic je vyrobena z lehkého hliníku a splňuje aktuální evropské normy nárazové zkoušky ECE R29/2. Tato kabina je k dispozici ve dvou variantách. Vysoká kabina poskytuje dostatek místa k pohybu díky postranní světlé výšce ve standardní kabině 193 cm. Nízká kabina se hodí tam, kde je zapotřebí malá výška vozidla a díky ní Econic bez problémů projede i nízkými městskými tunely a podobně.

K přednostem kabiny Econicu patří výhled velkými okny a skládací dveře na straně spolujezdce, které jsou prosklené prakticky od podlahy po strop. Řidič navíc sedí v takové výšce, že má oči na téměř stejné úrovni jako chodci.

Oproti předchozímu provedení má nová generace kompletně přepracované pracoviště řidiče s novými přístroji a multifunkčním volantem. Automatická převodovka se ovládá pomocí tlačítek, která jsou stejně jako páka ruční brzdy umístěna ergonomicky na pravé straně na úrovni volantu. Interiér s vylepšenou ventilací a hlukovou i tepelnou izolací vedle řidiče nabízí sedadla ještě pro další dva členy posádky.

Pohonnou jednotkou nového Econicu je 7,7-litrový řadový šestiválec Mercedes-Benz OM 936 se základním výkonem 220 kW a točivým momentem 1200 N.m. K dispozici je tento motor i s výkonem 260 kW a točivým momentem 1400 N.m.

K splnění emisní normy Euro 6 slouží kombinace recirkulace výfukových plynů EGR, filtru pevných částic DPF a selektivní katalytické redukce SCR. Jelikož se kvůli EGR zvýšily požadavky na chlazení, dostal Econic Euro 6 přídavný chladič na levé straně podvozku hned za kabinou.

Se vznětovými šestiválci spolupracuje automatická převodovka Allison, protože Econic směřuje především do provozu s častým zastavováním a rozjížděním se. Převodovka obdržela nový software vyvinutý na míru charakteristice točivého momentu motoru OM 936. Výrobce slibuje ve srovnání se stávajícím provedením Euro 5 úsporu paliva ve výši až čtyř procent. Provozující firma má také ušetřit až čtyřicet procent činidla AdBlue.

Stejně jako předchozí generace i ta nová nabízí alternativní pohon na zemní plyn. Ten přináší nejen ještě ekonomičtější provoz, ale díky nižší hlučnosti se výborně hodí k nočnímu svozu odpadu ve velkých městech.

Odlehčením rámu i podvozku dosáhl Mercedes-Benz u nového Econicu stejných hodnot užitečné hmotnosti jako u předchozího provedení bez vybavení pro splnění emisní normy Euro 6. Díky nízkému rámu s přemístitelným koncovým příčným nosníkem lze do praktických řešení zapracovat řadu zákaznických požadavků.

Vybírat lze z konfigurací náprav 4x2, 6x4 a 6x2/4. Práci řidiče při pohybu v městských uličkách usnadní elektrohydraulický posilovač řízení. Dvou- i třínápravové podvozky mají rozvory 3450 až 5700 mm.

Rám nápravy, řízení a vzduchové odpružení Econicu vychází ze současné generace Mercedes-Benzu Actros. Další komponenty, jako jsou architektura elektroniky, hnacího ústrojí a ovládacích prvků pocházejí z modulárního systému Mercedes-Benz Trucks.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)