Mercedes-Benz GL 63 AMG: Nová generace terénního expresu
Motor nové verze je prakticky shodný s tím, který najdeme v obdobně pojmenovaných verzích terénní třídy G nebo roadsteru SL. Vidlicový dvěma turbodmychadly přeplňovaný osmiválec s 5461 cm3 (vrtání 98 a zdvih 90,5 mm) poskytuje díky kompresi 10,0:1 výkon 410 kW (557 k)/5250-5750 min-1. Agregát o váze 204 kg značený M157 má kromě běžné čtyřventilové techniky přímé vstřikování, mezichladiče stlačeného vzduchu a vody, hliníkovou klikovou skříň, proměnné nastavování vačky a dnes oblíbený start-stop.
Možná proto prý průměrně spotřebuje jen 12,3 l benzinu na 100 km. Jenže, vzhledem k tomu, že je auto schopné vystřelit z klidu na 100 km/h za 4,9 s a jeho maximální rychlost vrcholí elektronicky limitovanými 250 km/h, reálné hodnoty se budou pohybovat určitě v úplně jiných dimenzích.
Maximálních 760 Nm točivého momentu se přenáší v rozmezí 2000-5000 otáček na všechna kola díky sedmistupňové převodovce AMG Speedshift Plus 7G-Tronic s automatickou deaktivací dvouspojkového režimu při řazení dolů. K dispozici jsou tři jízdní programy: manuální (M), sportovní (S) a úsporný C (Controlled Efficiency). Zde je v činnosti zmíněný start-stop. Řízení má elektromechanický posilovač. Permanentní pohon obou náprav 4Matic distribuuje sílu v poměru 40:60.
Nechybí sportovní zavěšení AMG Ride Control s balíčkem Airmatic. Ten zahrnuje vzduchové odpružení, speciální adaptivní tlumiče, automatické udržování světlé výšky a stabilizaci ACS, která ovládá zkrutné tyče vpředu i vzadu. Nechybí ani kontrola trakce 4ETS. Nastavení podvozku lze měnit tlačítkem ve třech úrovních: Comfort, Sport a Sport Plus. GL 63 AMG jezdí na jedenadvacetipalcových pětipaprskových ráfcích v titanové šedi, obutých do pneumatik rozměru 295/40. Optimální deceleraci napomáhají perforované kotouče s vnitřním chlazením, vpředu 390 x 36 mm, vzadu 345 x 26 mm.
Mřížka chladiče je leskle černá, přední nárazník dostal oproti běžným verzím větší vstupy vzduchu, ale nechybí na něm ani diody pro denní svícení. Pozadu nezůstaly ani dekorace v podobě log V8 Biturbo na širších blatnících a hliníkové nášlapné prahy u dveří. Vzadu najdeme dvě dvojité koncovky výfuku. Interiér charakterizuje jedno slovo: luxus. Ani GL 63 AMG neztratilo možnost instalace až sedmi sedadel. Ta jsou pokrytá kvalitní kůží, stejně jako loketní opěrky. Přední sportovní a elektricky nastavitelné sedačky mají kontrastní prošívání a masážní funkci. Kůže se nachází i na přístrojové desce a čtyřramenném volantu se zploštělou spodní částí. Pádla řazení jsou hliníková, stejně jako pedály. Čtveřici kulatých přístrojů doplňuje centrální obrazovka.
Nabídka standardní výbavy je široká: obsahuje například bixenony, bezklíčkový systém, třízónovou automatickou klimatizaci. rádio s Bluetooth, USB rozhraním a zásobníkem na 20 CD, elektromotorky pomáhají otevírat také víko zavazadlového prostoru a střešní okno. Nesmíme zapomenout na aktivní parkovací asistent a předcházení kolizím. V seznamu příplatků najdeme jiná kola a volanty, červeně lakované brzdiče, ještě kvalitnější kůži, případně velur s kovovými doplňky. Následují špičkové audio BeoSound od dánských Bang & Olufsen, navigace Becker, kamera, hlídače přejezdu pruhu a mrtvého úhlu, brzdový asistent BAS Plus, systém Pre-Safe nebo tempomat Distronic Plus. Rychlý mastodont bude leckdy tahat přívěs, zámek tažného zařízení tedy může být na přání ovládaný elektricky.
Na trh se Mercedes-Benz GL 63 AMG dostane nejdříve v listopadu 2012 a doplní tak běžné modely GL 350 BlueTec a GL 500. Ceny neznáme, tohle auto si ale rozhodně nebude moci dovolit každý.