Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz GLC 300 4Matic kupé – Zeptejte se ho na BMW

Stanislav Švarc
Diskuze (57)

Mercedes-Benz GLC kupé nedávno prošel modernizací, která na první pohled není příliš patrná. Přesto přinesla několik zajímavých novinek.

Design, interiér


Menší ze dvou SUV kupé od mercedesu, přímý konkurent BMW X4, se vyrábí od roku 2015. Na facelift, který automobilka představila loni, se tedy dostalo v obvyklém termínu - po nějakých čtyřech letech od uvedení na trh. A s čím tedy první generace GLC kupé do druhé poloviny svého života vyrazilo?

Co se týče exteriéru, změny jsou jen decentní. Omlazenou variantu prozradí upravená maska chladiče, nové světlomety vpředu i vzadu a trochu se liší také přední nárazník. Takhle drobné modifikace samozřejmě nezpůsobily výraznou proměnu toho, jak GLC kupé působí.

Pořád jde o středně velkého křížence SUV a kupé s vysokým pontonem, úzkými okny a svažující se střechou. A stále vypadá hladce. Designéři vsadili na čisté a jednoduše zaoblené tvary bez nápadných prolisů či linií.

Vzhled testovaného exempláře pak ještě oživila přítomnost detailů exteriérové linie AMG, například sportovněji tvarovaný přední nárazník, maska chladiče s chromovanou výplní či širší blatníky. Příplatkové jsou také nástupní prahy s protiskluzovou úpravou. Ty možná vypadají efektně, ale z praktického hlediska jsou podle mě zbytečné.

Auto totiž nemá takovou světlou výšku, abyste museli nastupovat a vystupovat s "mezišlápnutím", jde to snadno na jeden krok. Jenže v takovém případě práh spíš překáží a snadno si o něj při vylézání z kabiny umažete nohavici kalhot.

Pojďme si povídat

Zásadnějšími novinkami Mercedes obdařil interiér, který dostal nový volant s dotykovými plochami, dále digitální přístrojový štít a především nový multimediální systém MBUX.

Uspořádání interiéru však zůstalo stejné, omlazené GLC kupé tedy nedostalo jeden velký panel se dvěma displeji, známý z některých jiných modelů od Mercedesu, ale zachovalo si kapličku s přístroji a obrazovku infotainmentu vystupující z palubní desky.

Změnila se však "střeva" a technologická výbava. Přístrojový štít teď může být plně digitální, s úhlopříčkou 12,3“, a potěší jemnou grafikou i skvělou čitelností. Zvolit si můžete jedno ze tří tematických zobrazení, která mění podobu grafiky, kromě toho si ale můžete vybírat z mnoha různých údajů, které chcete na panelu vidět. Ovládání prostřednictvím dotykových ploch na volantu je vcelku snadné a přehledné.

Druhá obrazovka má úhlopříčku 10,25“ a také v jejím případě musím pochválit čitelnost a i přes obrovské množství funkcí slušnou přehlednost prostředí. Zajímavostí je, že multimediální systém MBUX lze ovládat hned několika způsoby - dotykovou obrazovkou, tlačítky na multifunkčním volantu, touchpadem na středovém tunelu, hlasovým ovládáním nebo gesty.

Mercedes-Benz GLC 300 4Matic kupé Mercedes-Benz GLC 300 4Matic kupé

Možná je však přece jen škoda, že se mercedes zbavil otočného ovladače, místo něhož vozy vybavuje zmíněným touchpadem, s kolečkem by ovládání bylo určitě ještě pohodlnější.

I na aktuální podobu ovládacích možností se ale dá snadno zvyknout. Mně osobně nejvíc vyhovovala kombinace dotykové obrazovky a dotykových ploch na volantu. Poměrně spolehlivě ovšem funguje také hlasové ovládání, které toho obstará a zařídí docela dost. Navíc umí i pobavit, třeba odpovědí, když se ho zeptáte, co si myslí o BMW... GLC kupé řekne něco v tom smyslu, že ho rádo vidí ve zpětném zrcátku. Tohle německé špičkování je občas sranda.

A rozhodně musím ocenit, že výrobce uvnitř ponechal i fyzická tlačítka, která urychlují přístup k nejdůležitějším funkcím, zejména klimatizaci, médiím nebo navigaci.

Skvělé je také zpracování, odpovídající přesně tomu, co čekáte od prémiového SUV. A to samé platí o výběru materiálů, líbily se mi hlavně dřevěné dekory. Mimochodem, testované auto bylo vybaveno čalouněním ze syntetické kůže.

Tvar karoserie samozřejmě ovlivňuje nabídku vnitřního prostoru. Vpředu je všechno v pohodě, komfort navíc zvyšují příplatková ortopedická sedadla (za 12.033 Kč), vzadu ovšem svažující se střecha ubírá místo nad hlavou. Se svými 182 centimetry už jsem se drbal temenem o strop. Karoserie ve stylu kupé s nízkými okny také trochu omezuje výhled dozadu.

No a pochopitelně se promítá i na tvaru zavazadelníku. Ten nabízí základní objem 491 litrů, po sklopení opěradel zadních sedaček dostanete k dispozici 1205 litrů - a ne zcela rovnou podlahu.

Kufr je poměrně mělký a ukládání věcí do něj znesnadňuje vysoká nakládací hrana a užší vstup, ale GLC kupé není o praktičnosti, jako spíš o stylu. Takže s tím zájemci musí počítat.

I tak zavazadelník dostal několik šikovných detailů, například malý prostor oddělený síťkou na drobnosti, přihrádky pod podlahou nebo háček na víku kufru, na který si můžete při nakládání pověsit tašku s nákupem a uvolnit si tak ruce.

Motor, jízdní vlastnosti


SUV s benzinem?

Modernizace GLC kupé přinesla také přepracovanou nabídku motorů. Starší 2,2litrový turbodiesel nahradil dvoulitr, který je k dispozici ve třech verzích - GLC 200 d, GLC 220 d a GLC 300 d se 120, 143, respektive 180 kW. Všechny se spoléhají na nejmodernější systém zpracování výfukových plynů, skládající se z katalyzátoru, filtru pevných částic s funkcí SCR (tzv. sDPF) a vstřikováním kapaliny AdBlue. Zájemci o šestiválec mohou sáhnout po provedení GLC 400 d s řadovou šestkou o výkonu 243 kW.

Benzinové motory zastupují přeplňované dvoulitry GLC 200 a GLC 300, oba jsou mild-hybridy využívající 48V elektrickou síť. Slabší má 145 kW, silnější 190 kW, přičemž pomoc elektrické jednotky umí zajistit navíc 10 kW výkonu.

Nechybí však ani vidlicový šestiválec o výkonu 287 kW v provedení AMG GLC 43 a V8 v AMG GLC 63 (350 kW) a AMG GLC 63 S (375 kW). Nabídku doplňuje plug-in hybrid GLC 300 e.

Takže teď už víte, že náš kousek s označením GLC 300 4Matic poháněl přeplňovaný zážehový čtyřválec, který dává výkon 190 kW. Točivý moment vrcholí hodnotou 370 N.m. A protože je jeho součástí mild-hybridní technologie, pomáhá mu také malý elektromotor, který pracuje jako startér-generátor a který umí svými 10 kW čtyřválci pomoci například při rozjezdech. Vůz také díky tomu může rychleji zhasnout motor.

Mercedes-Benz GLC 300 4Matic kupé Mercedes-Benz GLC 300 4Matic kupé

Hlavním posláním mild-hybridu by měla být úspora paliva. Zázraky od této technologie ale nečekejte. A jestli stejně jako já nenávidíte systém stop-start a vypínáte ho, pak se ještě o jeho přínos do velké míry připravíte. V mém případě se proto spotřeba ve městě pohybovala okolo 14 litrů na 100 kilometrů, s aktivovaným systémem stop-start to bylo o zhruba litr méně. Mimo město jsem se dokázal dostat pod 10 litrů, celkový průměr po týdenním testu činil 10,3 l/100 km. Pokud tedy auto vybíráte i tak, aby jezdilo za co nejméně, bude lepší, když si vyberete z nabídky vznětových motorizací.

Jinak je ale testovaný benzinový čtyřválec fajn, 258 koní stačí na zajímavě svižný projev. Dvoulitr prostě s GLC kupé nemá žádný problém a velice snadno a poměrně hbitě ho rozjede do v Česku nepovolených rychlostí. Kromě toho přidává sympaticky kultivovaný projev. A také si dobře rozumí s devítistupňovou automatickou převodovkou, která spolehlivě dělá, co má a pracuje předvídavě a logicky. Vlastně si zpětně nevybavuji, že bych měl někdy potřebu sahat po pádlech manuálního řazení.

Sportovní spíš na pohled

Karoserie připomínající kupé, 258 koní nebo schopnost akcelerovat z klidu na 100 km/h za 6,3 sekundy, to všechno by mohlo svádět k myšlenkám, že GLC 300 4Matic kupé je sportovně laděné SUV. No, ani ne.

Sice se s ním i na zakroucených okreskách můžete svézt svižně, ale rychle pochopíte, že to není jeho úplně přirozená poloha. V zatáčkách se totiž docela naklání, auto působí docela těžkopádně a moc nepomáhá ani obecně lehčí řízení.

Účinek posilovače sice umí ovlivnit výběr jízdního režimu, ale změna z komfortního na sportovní až tak velkou proměnu nepřináší. Ale abych řekl pravdu, ani mi to nevadilo. A ani trochu mě netrápilo, že mě GLC kupé nepobízí k drcení okresek. Naopak, ta pohodová osobnost mi přišla zajímavá.

Proto je škoda, že se Mercedesu nepovedlo dotáhnout k dokonalosti komfort. Testované auto sice bylo vybaveno změnou jízdních režimů, ale systém ovlivňuje posilovač řízení, odezvu motoru, chování převodovky a nastavení stabilizačního systému, na tlumení nerovností vliv nemá.

Vůz měl totiž standardní podvozek, který výrobce označuje jako sportovní. K dispozici jsou ale i jiná řešení - podvozek Dynamic Body Control s adaptivními tlumiči vyjde na 29.312 Kč, podvozek se vzduchovým pružením Air Body Control pak stojí 58.625 Kč.

Mercedes-Benz GLC 300 4Matic kupé Mercedes-Benz GLC 300 4Matic kupé

Ale zpět k tomu pohodlí. Po většinu času je komfort velmi dobrý, ale občas měl podvozek problém s odtlumením výraznějších nerovností, což se projevilo zejména akusticky - tedy ránou. Není to nic hrozného, ale čekal jsem přece jen o trochu víc, víc ladnosti a poddajnosti. Pro úplnost dodávám, že naše auto jezdilo na 19palcových kolech.

Závěr


Co ta cena?

Abych to celé nějak shrnul - i když se GLC 300 kupé tváří sportovně, jde spíš o pohodové auto, jehož klidný a většinou komfortní projev oceníte hlavně na dlouhých cestách. A rozhodně se hodí, že má i živý motor. Byť ne moc úsporný.

Pohled do ceníku pak ale ukáže jednu zajímavou věc. Testovaná verze se 190kW zážehovým čtyřválcem stojí nejméně 1.454.420 Kč, zatímco vznětové provedení GLC 300 d o výkonu 180 kW startuje na 1.452.000 Kč, je tedy ještě o něco levnější.

Přitom nabídne podobnou dynamiku (pro zajímavost, akceleruje z klidu na 100 km/h za 6,6 s) a určitě bude úspornější. Tak řekněte sami, nebrali byste radši diesel?

Nejlevnější verze modelu 1.193.060 Kč (GLC 200 d kupé)
Základ s testovaným motorem 1.454.420 Kč (GLC 300 4Matic kupé)
Testovaný vůz bez příplatků 1.454.420 Kč (GLC 300 4Matic kupé)
Testovaný vůz s výbavou 1.795.561 Kč (GLC 300 4Matic kupé)

Plusy

  • Kvalitní interiér
  • Kultivovaný a živý motor
  • Zajímavý design
  • Moderní výbava

Mínusy

  • Vyšší spotřeba paliva
  • Méně místa na zadních sedadlech
  • Vyšší cena
Zobrazit celý článek
Stanislav Švarc
Diskuze (57)

Doporučujeme

Mercedes-Benz GLC 300 4Matic kupé
Cena základní sestavy 1 454 420 Kč
Výbava základní sestavy 18“ disky kol z lehké slitiny, zpětná kamera pro couvání, asistent prevence kolize Active Brake Assist, sada úložných prostorů, automatická klimatizace, LED High Performance světlomety, determální tmavá skla od B sloupku, elektrické zavírání/otevírání víka zavazadlového prostoru, bezklíčový přístup, sada komfortního nastavení sedadel, ochrana chodců (aktivní přední kapota), USB nabíjecí zásuvka se dvěma výstupy vzadu, media displej s úhlopříčkou 10,25“, sada komfortních funkcí zrcátek, sada navigační konektivity Kč
Cena testované sestavy 1 795 561 Kč
Výbava testované sestavy metalický lak - modrá brilliant (24.067 Kč), ozdobné výplně interiéru - tmavý dub (8.948 Kč), sada AMG (75.595 Kč), sada Premium obsahující digitální sdružený přístroj o úhlopříčce 12,3“, asistent dopravního značení, asistent adaptivních dálkových světel Plus, Multibeam LED světlomety, vyhřívání předních sedadel, ambientní osvětlení interiéru, bezdrátové dobíjení pro mobilní telefony (93.182 Kč), sada pro parkování s 360° kamerou (14.193 Kč), přístrojová deska a vrchní díl dveří potažené syntetickou kůží Artico (13.885 Kč), sada jízdních asistentů (64.796 Kč), sada komfortních sedadel pro řidiče a spolujezdce - ortopedická sedadla (12.033 Kč), tažné zařízení s ESP pro stabilizaci přívěsu (29.621 Kč), nástupní prahy s protiskluzovou úpravou (14.502 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1991
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 190 / 5800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 370 / 1800 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 240
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 7.1
Emise CO2: 161
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 491 / 1205
Objem nádrže (l): 66
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1825 / 0
Rozměr pneu: 235/55 R19
Mercedes-Benz GLC 300 4Matic kupé
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4731
b) šířka (mm): 1890
c) výška (mm): 1600
d) rozvor (mm): 2873
e) rozchod vpředu (mm): 1621
f) rozchod vzadu (mm): 1617
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 950 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - white label
26. 2. 2020 20:44
Re: Zeptejte se ho na Model Y
Kolik toho za to "vycuraní" nabiješ? A ta pohádka, že skoro kdekoli, kde zastavíš na slušný žvanec, budou mít volnou pořádnou nabíječku je taky pěkně naivní, Čím víc bude aut na baterky, tím bude delší čekání na dobíjení a vyšší cena za něj.
26. 2. 2020 08:05
Re: Zeptejte se ho na Model Y
Sorry Pajo, mel jsem uvest nova Tesla Model S ma (rated) dojezd 630km. Btw. to znamena, ze bude lepsi nez GLC AMG asi ve vsem :yes: Ja vim, krome interieru ;-) To je asi tak jediny, co Mercedesu zbylo..
https://fdrive.cz/…0-kilometru-4976
Koukam, ze tady lzou jako ja :-D :-! :-O
https://www.tesla.com/cs_cz/models

Jinak vis proc jsem napsal, ze by to Model S dal na dve nabijeni?
To jsou dve zastavky a 300km da i soucasny Model S (long range dojezd: 525km) s prstem v nose :-)
Aby mi tu nejaky dieselterorista :-) neobvinoval ze lzi :-D

Keep calm ;-)
Hanba ti byt nemusi, nemas se za co stydet. Mluvis jako prumerny uzivatel dieslovyho auta ;-) Osvety neni nikdy dost. Kdyby neco, tak se ptej :yes:

PS Je mi jasny, ze ty jako poctivej dieselovej pozirac kilometru, jsi dal 900km na zatah i bez vycurani :-D
O nejakym slusnym jidle ani nemluvim, vid. Time is money :-)
Ten novy Model S s dojezdem 630km by dal 900km na jedno nabiti, u kteryho by se z otroka cesty - lamani casovych rekordu, honoseni se dieselovym dojezdem a minimalnich zastavek stal clovek ;-) na ceste :-)
Ale samozrejme chapu, ze Model S s nejvetsim dojezdem si nemuze dovolit kazdy. Model 3 long range ma 460km a na dve nabiti by to dal mozna taky. Zalezi na rychlostnim profilu..

PPS Ty to samozrejme nevis (nic ve zlym), ale Tesla ma pri jizde po dalnici skoro stejny dojezd s topenim i bez. Diky bezkonkurencnimu termomanagementu.. Tesla totiz vyuziva k topeni, stejne jako spalovak.., odpadni teplo z motoru :yes:

Nejak jsi neuvedl, v cem lzu.
Stal se z tebe slusnej hetr..
Vkladas mi do ust neco, co jsem nenapsal, treba 600km, plne obsazeni atd.
Mel bys cist pozorneji a min hejtovat ;-)
https://ev-database.org/…del-S-Long-Range
Real Range
between 380 - 750 km

Hezky den
26. 2. 2020 07:55
Re: Zeptejte se ho na Model Y
Môže byť a nemusí. To, čo spomínaš, je vo veľkej miere tiež už minulosťou a platí skôr pre staršie modely S. Model 3 je na tom už výrazne lepšie, aj keď stále úroveň konkurencie nedosiahol. Model Y sa ešte nepredáva - takže na nejakú nekvalitu spracovania sa zatiaľ poukazovať nedá, treba ešte počkať.
26. 2. 2020 07:48
Re: Ad @donvito
Ja by som hádal, že je len vzájomná reakcia na to isté zo strany odporcov EV. Je to 1 : 1.
26. 2. 2020 07:42
Re: Zeptejte se ho na Model Y
Ktoré lži máš na mysli?