Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz GLE 350 d 4Matic – Svět je ještě v pořádku

Martin Machala
Diskuze (97)
Po představení čehosi jménem GLE kupé jsem měl pocit, že už i Mercedes pozbývá soudnosti. Za volantem modernizovaného ML, nyní tedy již GLE, jsem se ale uklidnil.


Interiér, design


Na kupé zapomeňme, o něm raději nemluvit. Zaměřme se výhradně na SUV (tak jej pro rozlišení oficiálně označuje Mercedes), které se s faceliftem přejmenovalo na GLE. V novém názvosloví třícípé hvězdy se zorientujete snadno, písmena GL značí příslušnost k SUV modelům a E v našem případě spřízněnost s Mercedesem vyšší střední třídy. GLC pak vychází logicky z céčka, GLA z áčka… Vlastně tedy přehledná novinka. U označení motorizace mohl Mercedes projevit víc fantazie, lakonické „d“ mi přijde dost mnichovské.

Podle nového jména by tedy někdo mohl usuzovat na kompletní novinku, stačí ale jeden letmý pohled a je jasno – tohle je zkrátka ML! A abyste odhalili, že jde o facelift (a tedy GLE…), musíte se na velké SUV dívat hodně pozorně. Soustředění je potřeba, kromě několika decentních změn na přídi (jako obvykle v takových případech, tedy nové LEDky, pozměněný tvar nárazníku a masky chladiče) a inovace zadních partiích (jiná optika svítilen), se není čeho chytit. To spíš uvnitř bouchne do očí (skoro doslova) do prostoru trčící tablet alias displej multimediálního a palubního systému. Obrazovka je to dost velká (sedmipalcová), z hmoty přístrojové desky navíc vykukuje trochu násilně. Na to si však u Mercedesu musíme zvykat, „přiznaný“ tablet jde napříč modelovou nabídkou.

suv mercedesbenz testy suv mercedesbenz testy  

Trochu jsem si zvykal také na nový středový panel, jeho ztvárnění mi přijde lacinější, než bych od třícípé hvězdy čekal. Přehlednost je však v pořádku. Tradičně jsem mírně ergonomicky trpěl při ovládání multimediálního systému – samotné kolečko by bylo OK, proč však nad něj Mercedes umístil ještě touchpad, to je věčná otázka. Touchpad se svým tvarem navíc perfektně hodí na odložení zápěstí, kvůli jeho „dotykovosti“ se pak ale v menu často dostanete do konfliktu s příkazy zadávanými kolečkem. Nešikovné, úplně zbytečně zdvojené řešení.

Vzhledem k rozměrům tohoto SUV (4819 x 1935 x 1796 mm) nepřekvapí, že je uvnitř opravdu dost místa. I vzadu se tak sedí naprosto pohodlně, vyšší pozice sedáků se také hodí… I když na SUV často nadávám jako na zbytečnou kategorii, Mercedes GLE je vlastně velmi praktické auto. Prostorný interiér, pohodlné posezení, kufr se základním objemem 690 litrů. To jsou všechno vyloženě rodinné atributy, prázdným pozérem Mercedes GLE určitě není.

Motor, jízdní vlastnosti


Co jiného?

Pokud bychom tedy o GLE uvažovali jako o praktickém rodinném autě, vychází testovaná verze 350 d jako rozhodně nejrozumnější motorizace. O čtyřválcovém základu 250 d by se uvažovat dalo, jeho 150 kW a 480 N.m (respektive rovných 500 pro čtyřkolku 4Matic) je už ale s přihlédnutím k hmotnosti 2,1 tuny na hraně.

To vidlicový vznětový šestiválec 350 d (mimochodem, využívá unikátní turbodmychadlo s kuličkovými ložisky) je díky výkonu 190 kW a hlavně točivému momentu 620 N.m zcela suverénní, přidává samozřejmě také neporovnatelně klidnější a vyrovnanější chod. Ačkoliv se nám čtyřválcové jednotky rozplevelují i po této kategorii (někdo si s nimi musí vystačit výhradně…), bez šestiválce to prostě nejde. O dynamice jsme už mluvili, akustickou kulisu přispívající k celkovému komfortu posádky máme za sebou a ještě nám zbývá spotřeba paliva. Díky přebytku výkonu si může šestiválec dovolit po většinu času ležérní pobyt v nízkých otáčkách, pružné zrychlení nemusí čtyřválcově ždímat někde pod červeným polem. Menší zátěž se pak samozřejmě promítá do přijatelné spotřeby, desetilitrový průměr je standardem. Slušný výsledek, nedávno testované Audi Q7 ale zvládne minimálně o litr nižší kombinace.

suv mercedesbenz testy suv mercedesbenz testy  

Ještě nás čeká vlastně vůbec nejdůležitější technická novinka spjatá s modernizací, a to devítistupňový automat. Ten u Mercedesu postupně nahrazuje obstarožní sedmikvalt a daří se mu to zatím se střídavými úspěchy. Zatímco při jeho premiéře v éčku jsme si stěžovali na prakticky neustále uzamčený měnič (což pomáhá dosáhnout laboratorní spotřeby 5,5 litru), v GLE je už prokluz při akceleraci povolen. Řazení je tedy plynulejší, neznatelnější, jen při popojíždění v nízkých rychlostech devítistupňová převodovka přece jenom občas trochu škubne. Proti sedmistupňovému automatu však jde rozhodně o mílový pokrok!

Vzduch a dvacet palců

Mezi příplatky u testovaného provedení figurovalo také vzduchové odpružení za nějakých padesát tisíc. Pro zajímavost, celková částka za příplatky se vyšplhala na takový tradiční prémiový půlmilionek… Vzpomínáte na Passat Alltrack z minulého týdne, který nabobtnal obdobně? Je to velké lákadlo, tyhle příplatky, sportovní pakety, apod. V prvé řadě pro automobilky, na „extras“ se dá krásně vydělat!

Nicméně, zmíněný vzduchový podvozek v kombinaci s dvacetipalcovými litými koly (součást AMG exteriérového paketu za devadesát tisíc…), no, docela jsem se obával o komfort odpružení.

Nervy jsem mohl pošetřit, GLE po většinu času tlumí víc než dobře, vzduch nachytá až opravdu krutý výmol. Kdybych si dovolil srovnání s luxusním sedanem třídy S, GLE vzdoruje nenadálým nerovnostem o něco lépe. Jde to ale ještě přesvědčivěji, i v rámci kategorie velkých SUV. Touareg už je sice starý pán, v komfortu odpružení je ovšem stále nedostižný. I po příchodu nové Audi Q7.

suv mercedesbenz testy suv mercedesbenz testy  

Že se ještě vracím k těm kolům. Řekli byste, při pohledu na fotky testovaného kusu, že jde o obrovský dvacetipalcový rozměr? GLE je natolik mohutné, že se hlavně vzadu i takové obrkolo ztrácí. Kdysi na letišti jsem zahlédl tehdy ještě ML, v barvách autopůjčovny, v evidentně levnější specifikaci a na základních sedmnáctkách. Hrozný pohled. Asi bych si taky objednal ten AMG paket… Hezky to mají vymyšlené!

Učit velké SUV sportovat je zvláštní nápad, třeba Porsche se to ale s Cayenem GTS povedlo mimořádně. A vlastně i Mercedesu, opravdové verze AMG modelu GLE jezdí nečekaně dobře. Standardní (a testované) provedení se však podobných ambicí kompletně vzdává, soustředí se jen a jen na komfort. Řízení si ani nelze užívat, vše působí zprostředkovaně a odtažitě, zkrátka se jenom vezete. Velmi pohodlně. Zadání tedy splněno beze zbytku!

Závěr


Na velká SUV patrně většina z nás stále pohlíží spíš jako na módní záležitost, Mercedes GLE je však velmi praktické a celkově pohodlné auto. Asi natolik, že muselo vzniknout něco jako GLE kupé… Ne, řekli jsme si, že o GLE kupé mluvit nebudeme, zpět tedy k Mercedesu GLE SUV. V jeho případě je rodinné využití opravdu nasnadě, prostorným interiérem a obrovským kufrem jde takovým potřebám vyloženě naproti.

Vznětový vidlicový šestiválec s objemem tři litry je pro GLE optimálním motorem, nejnovější konkurence už ale umí být o něco úspornější – s desetilitrovým průměrem dnes už nikoho neohromíte.

Komfortním cestováním však GLE ohromit může, to je jednoznačná deviza SUV od Mercedesu. Ano, tohle je ještě v pořádku… Základní cena je také v zásadě rozumná, 1 645 600 Kč za velké šestiválcové SUV, to docela jde. Ještě ale samozřejmě potřebujete ten AMG paket, interiér v hnědé kůži vypadá taky hodně dobře, základní barva – to by byl hřích, na Auto.cz taky psali, že ten vzduchový podvozek je nutnost… A hned jste nad dvěma miliony!

suv mercedesbenz testy suv mercedesbenz testy  

Nejlevnější verze modelu1.325.000 Kč (GLE 250 d 4Matic Entry model)
Základ s testovaným motorem1.645.600 Kč (GLE 350 d 4Matic)
Testovaný vůz bez příplatků1.645.600 Kč (GLE 350 d 4Matic)
Testovaný vůz s výbavou2.165.804 Kč (GLE 350 d 4Matic)

Plusy

  • Komfortní podvozek
  • Prostorný interiér, velký kufr
  • Sladění automatu se silným motorem
  • Odhlučnění

Minusy

  • Vyšší průměrná spotřeba

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
Martin Machala
Diskuze (97)
Mercedes-Benz GLE 350 d 4Matic
Cena základní sestavy 1 645 600 Kč
Výbava základní sestavy Vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, tempomat, automatická dvouzónová klimatizace, elektricky nastavitelné přední sedačky, kolenní airbag řidiče, okenní airbagy, asistent prevence kolize, asistent pro jízdu v silném bočním větru, Adaptive Brake, CD přehrávač, elektrická okna. Kč
Cena testované sestavy 2 165 804 Kč
Výbava testované sestavy Sada AMG Sport exteriér (+91.409 Kč), parkovací kamera 360° (43.814 Kč), sada komfortních funkcí zrcátek (17.967 Kč), sada Night (15.446 Kč), jízdní asistenti Plus (70.922 Kč), vyhřívané a ventilované přední sedačky (34.673 Kč), vzduchový podvozek (53.901 Kč), multimediální systém Comand Online (80.378 Kč), adaptivní dálkové světlomety (3.152 Kč), LED světlomety (45.705 Kč), metalíza (27.738 Kč), kožené čalounění (67.770 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2987
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 190 / 3400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 620 / 1600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 225
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.2 / 5.9 / 6.4
Emise CO2: 169
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 690 / 2010
Objem nádrže (l): 93
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2175 / 775
Rozměr pneu: 265/45 R20
Mercedes-Benz GLE 350 d 4Matic
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4819
b) šířka (mm): 1935
c) výška (mm): 1796
d) rozvor (mm): 2915
e) rozchod vpředu (mm): 1648
f) rozchod vzadu (mm): 1663
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1000
k) šířka vpředu (mm): 1555
l) šířka vzadu (mm): 1530
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - deolator
19. 2. 2016 17:33
Re: Detaily
8-s
Avatar - happy_driver
17. 2. 2016 15:13
***
Poriadne SUV. Pohodlný podvozok, priestranný interiér, solidna veľkosť kufra. Primerane rýchle, slušná spotreba (po 1,5r ukazuje PC na ML 350 spotrebu 8,6l), v pripade potreby zvláda aj zložitejší terén. Najviac si na ňom cením odhlučnenie (GLE presne neviem, ale ML bolo najtichšie vo svojej kategórii) a pohodlie jazdy. V závislosti od situácie podvozok spracuje aj hraničnejšie manévre na ceste, je možné, že užívateľa uskákaného a tvrdého podvozku od konkurencie to môže prekvapiť, ale auto to proste zmákne. Na kvalitnejšej ceste stačí prepnúť na Sport. Charakteristika auta celkovo mi maximálne vyhovuje a keď za 3-4 roky pôjde ML na obmenu, tak dúfam, že Mercedes bude stále vyrábať takéto všestranné, tiché a pohodlné SUV. Pre poriadok len dodám, že na požičanom GLE som najazdil len 2000km, ale aspoň na porovnanie s mojim ešte novotou voňajúcim ML to stačí...
Avatar - white label
16. 2. 2016 16:45
Re: Pořádné auto
Naozajstný offroad od MB bylo/je Géčko, MLko je od začátku pouze SUVéčko.
Avatar - Barrichello
16. 2. 2016 14:46
Re: Nic naplat,
hlavně krásně hnil >:D >:D
Avatar - white label
16. 2. 2016 13:51
Re: Kdo jezdí M-B nebude zklamán...
Ano, první generace se ke konci života prodávala (za velmi atraktivní ceny) jak teplé rohlíky...