Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz GLE 400 d – Čekal jsem víc

Martin Machala Martin Machala 1. 1. 2020 • 23:25
44
141
Zobrazit náhledy (44)
Mercedes-Benz GLE 400 d Mercedes-Benz GLE 400 d Mercedes-Benz GLE 400 d Mercedes-Benz GLE 400 d Mercedes-Benz GLE 400 d Mercedes-Benz GLE 400 d Mercedes-Benz GLE 400 d Mercedes-Benz GLE 400 d Mercedes-Benz GLE 400 d Mercedes-Benz GLE 400 d Mercedes-Benz GLE 400 d Mercedes-Benz GLE 400 d Mercedes-Benz GLE 400 d Mercedes-Benz GLE 400 d Mercedes-Benz GLE 400 d Mercedes-Benz GLE 400 d Mercedes-Benz GLE 400 d Mercedes-Benz GLE 400 d Mercedes-Benz GLE 400 d Mercedes-Benz GLE 400 d Mercedes-Benz GLE 400 d Mercedes-Benz GLE 400 d Mercedes-Benz GLE 400 d Mercedes-Benz GLE 400 d Mercedes-Benz GLE 400 d Mercedes-Benz GLE 400 d Mercedes-Benz GLE 400 d Mercedes-Benz GLE 400 d Mercedes-Benz GLE 400 d Mercedes-Benz GLE 400 d Mercedes-Benz GLE 400 d Mercedes-Benz GLE 400 d Mercedes-Benz GLE 400 d Mercedes-Benz GLE 400 d Mercedes-Benz GLE 400 d Mercedes-Benz GLE 400 d Mercedes-Benz GLE 400 d Mercedes-Benz GLE 400 d Mercedes-Benz GLE 400 d

Na velké SUV od Mercedesu jsem se těšil, třícípou hvězdu mám od dob dlouhodobého medvídka ve velké oblibě. Nové GLE mě ale zklamalo.

Design, interiér


Co chcete po velkém SUV? A zvlášť od Mercedesu? Předpokládám, že většina z nás řekne komfort. Tedy v prvé řadě perfektní odhlučnění a dokonale pohodlný podvozek. Sice trochu předběhnu, ale právě v těchto oblastech nové GLE dost překvapivě zklamalo. Konkrétní testovaný kousek sice obouval obrovské jednadvacetipalcové pneu a u vzduchového podvozku pravidelně píšeme, že na nerovnostech není vždycky stoprocentní, i tak jsem ale čekal daleko víc. I v porovnání s konkurencí. Třeba s Volkswagenem Touereg jsem najezdil tisíce kilometrů na podobně velkých kolech a odpružení si nebouchlo. Velice podobně si vedla i nová X5 od BMW. GLE bylo zvláštně neposedné i na rovném úseku, pořád sebou všelijak šilo a na dírách prostě tlouklo. 

V tiskové zprávě jsem se taky dočetl, že se Mercedes mimořádně věnoval odhlučnění. Mluvě za testovanou verzi 400 d se mohl snažit ještě víc, hlavně po nastartování byl vznětový řadový šestiválec slyšet víc, než bych si představoval. 

No, dost nezvyk. Přitom zmíněné dlouhodobé éčko v komfortu odpružení a odhlučnění naprosto excelovalo, a pokud si vybavuji minulé GLE, i to bylo úžasně pohodlné. Třeba se svezu ještě v jiné verzi nového GLE, budu doufat. Po novém áčku, které se probojovalo do mého letošního výběru největších průšvihů (kompletní redakční přehled vydáme na silvestra), je to druhé třícípé zklamání. 

Je samozřejmě teoreticky možné, že jsem blbej a spletl jsem se. Teď mluvím o aktuálně testovaném GLE. S úplně stejným závěrem ale chodil každý, kdo se s mercedesem svezl. „Nějak to mlátí a ten motor je hlučnej,“ hlásil Standa i kolegové z Auto Tipu. 

Mercedes-Benz GLE 400 d Mercedes-Benz GLE 400 d

Tady obliny fungují

K dlouhodobému éčku jsem měl od začátku vlastně jedinou připomínku – nijaký design karoserie. Zaměnitelný s menším céčkem, bez nápadu… Za těch jinak úžasných deset měsíců jsem si nezvykl. Nové GLE je taky zakulacené, na větší karoserii ale obliny fungují podle mě líp (viz esko, které působí majestátně). Líbí se mi úzké zadní svítilny, díky jejich trojúhelníkovému seskupení si navíc nové GLE nespletete (u Mercedesu vítaná změna). Mercedes hlásí i mezigenerační nárůst rozměrů, na délku nabralo GLE 105 mm (celkově 4924 mm), na šířku dvanáct (1947 mm), na výšku se ale celkem tradičně milimetry ubíraly (mínus čtyřiadvacet milimetrů, nové GLE měří 1772 mm). Uvnitř se bude hodit rozvorový nárůst o rovných osmdesát milimetrů (nově tedy 2995 mm). 

A nebyla by to nová generace, aby se výrobce nechlubil větší tuhostí – novinka v krutu ztuhla o dvacet procent, Mercedes zdůrazňuje taky vylepšenou aerodynamiku (součinitel odporu vzduchu na hodnotě 0,29, což má být nejlepší číslo v segmentu).

Novoty, které vesměs fungují

Nový infotainment Mercedesu mě nejdřív šíleně vytáčel, předcházející kolečko pod dotykovou opěrkou na zápěstí (dotykovost se naštěstí dala vypnout) sice nebylo nejlepší řešení na trhu, ale všechno lepší než současný touchpad. Ten se složitostí pohybu nebezpečně blíží bezkonkurenčně nejhoršími systému od Lexusu. Ano, touchpad je skutečně velmi nešikovný, více než spolehlivě jej však nahrazují dotykové plošky na ramenech volantu. Díky nim je pak pohyb v menu velice jednoduchý a dokonce i já jsem si hrál s nejrůznějšími možnostmi zobrazení a překlikával mezi obrazovkami (každý z displejů má 12,3 palce). Opravdu je to jednoduché a přehledné. Mercedes nám navíc nechal normální tlačítka pro ovládání ventilace, takže nakonec jsem na touchpad zapomněl. A možná je tak nešikovný naschvál, aby řidič využíval zmíněné plošky na volantu (kde bychom měli mít ruce pořád). 

Nebo hlasové ovládání. Platformu MBUX známe už z áčka, loni si s ním skvěle pokecala Simča. A musím říct, že i já jsem rád ztratil slovo. Hlasově jsem si pouštěl rádio, vybíral stanice, určoval cíl v navigaci nebo zvyšoval/snižoval teplotu… Tyhle novoty beru. 

Na obří žebrování ventilace po stranách displeje si ale ještě nějakou dobu zvykat budu. Celkově však rozhodně luxusní dojem, tohle Mercedes samozřejmě moc dobře umí. Docela působivý je i nový head-up displej, Mercedes zdůrazňuje rozlišení 720 x 240 pixelů a prodlouženou vzdálenost promítání (řidič údaje vidí tři metry daleko).

Místo vzhledem k výše zmíněným vnějším rozměrům chybět snad ani nemůže, zadní sedačky (dělené v poměru 40:20:40) překvapily elektrickým nastavováním, v tomto případě dokonce součástí sériové výbavy. Šesté a sedmé místo už příplatkem je, připravte si víc než sedmdesát tisíc. I v tomto skoro pětimetrovém případě si však stoprocentně pohodlně samozřejmě nesednete, jako obvykle je to nouzovka. 

V prvních článcích o novém GLE jsme psali o zavazadlovém prostoru s objemem 825 litrů, to je ovšem hodnota za zadními sedačkami až po strop. Klasika po opěradla (tedy roletku) činí pořád víc než slušných 630 litrů. 

Motor, jízdní vlastnosti


Hlučnější, žravější

Jak jsem napsal hned v úvodu, řadový šestiválec překvapil po nastartování dost tvrdým a hlučným chodem. Překvapení bylo o to větší, že čtyřválec téže koncepce (viz náš milovaný medvídek) nic podobného neznal, naopak patřil (a stále patří) k nejkultivovanějším jednotkám své kategorie.

Pro připomenutí – nové řadové jednotky (šestiválec s označením OM 656) používají hliníkový blok a ocelové písty, stěny válců jsou ošetřeny vrstvou Nanoslide. Přeplňování je dvoustupňové, nechybí variabilní ovládání zdvihu ventilů. Díky řadové konstrukci dokázal Mercedes vmáčknout většinu příslušenství do těsné blízkosti motoru, což mimo jiné znamená lepší podmínky pro recirkulaci spalin. A výkon 243 kW společně s nejvyšším točivým momentem 700 N.m pak znamená, že jde o nejsilnější vznětové SUV v historii Mercedesu.

A s dynamikou GLE opravdu problém nemá, velice chválím také spojení s devítistupňovým automatem, který se stále víc blíží vzývanému osmikvaltu v BMW. Opravdu, už v dlouhodobém éčku pracoval prakticky bezchybně, a ani tady, ve spojení se šestiválcem, jsem nezaregistroval žádné zbytečné podřazení nebo zmatky. Zrychlení je vždy plynulé, automat si naštěstí dobře uvědomuje, že všechny newtonmetry má k dispozici už ve dvanácti stech otáčkách a zbytečně šestiválec nevytáčí. 

Mercedes-Benz GLE 400 d Mercedes-Benz GLE 400 d

„Jenom“ ten hlučnější chod. Ano, postupem času a ve vyšších rychlostech se zvuk šestiválce upozadí, ale v GLE jsem čekal klid od začátku. Proto ty uvozovky.

A možná i o něco nižší spotřebu. Ještě jednou si vzpomenu na touareg, s jehož třílitrovou naftou jsem dokázal jezdit i pod sedm litrů. Až jsem tomu skoro nevěřil. Těchto čísel jsem sice dosahoval při defensivní jízdě do 130 km/h (ve Švýcarsku opravdu nepřekračujte rychlost), ale na palubě jsme byli čtyři s komplet naplněným kufrem. V Německu, kde je stále možné občas jezdit rychle, se průměr vyšplhal zhruba na osm a půl. GLE 400 d? Týden jsem zakončil s výsledkem 10,3 litru, při průměrné rychlosti 56 km/h. Převažovaly dálnice, i při klidné jízdě jsem však měl problém spotřebu stlačit pod deset. 

Zvláštní. Nové vznětové čtyřválce patří k absolutní špičce a šestiválec… No, viz výše. 

Jak jsem napsal na začátku…

… vzduchový podvozek nového GLE na nerovnostech dost mlátí. A při prvních kilometrech na úplně rovné magistrále jsem si říkal, že je auto celkově dost neklidné. Jakoby mělo tendenci přizpůsobovat se každé sebemenší nerovnosti, neustále měnit tuhost tlumičů, nevím… Pak přišly kostky a od jedenadvacítek dost nevybíravé rány. 

Modré SUV bylo přitom vybaveno příplatkovým vzduchovým podvozkem, ve standardu GLE používá adaptivní tlumiče (náš vzduch přijde na padesát tisíc). A pak je tu ještě položka E-Active Body Control za velice tučných dvě stě tisíc, podle Mercedesu by ale tento podvozek měl umět zázraky. A vzhledem k tomu, jak se projevoval prostřední, vzduchový podvozek, minimálně za svezení by E-Active Body Control rozhodně stál. 

Mercedes-Benz GLE 400 d Mercedes-Benz GLE 400 d

Třeba příště. Prozatím si musíme vystačit s teorií, kdy hydropneumatické odpružení umí tlumit každé kolo zvlášť. A GLE díky němu zvládne i takový ten vyprošťovací terénní taneček – jak hopsá tak dlouho, až se z písku/bláta samo vyhrabe. Systém si Mercedes vyvinul sám a potřebuje 48V palubní síť (pohon všech čtyř kol je u šestiválcových motorizací realizován elektronicky ovládanou mezinápravovou spojkou). 

Testovanému kousku s klasickým vzduchem bylo nejlíp na dálnici s kvalitním povrchem, kde GLE konečně fungovala tak, jak jsem si od začátku maloval – užíval jsem si ticho (aerodynamika je opravdu vynikající) a komfort. To jsou ale ideální podmínky, GLE by si mělo bez zaváhání poradit i jinde. 

Závěr


Na nový Mercedes GLE jsem se těšil od prvních oficiálních fotek, líbil se mi od začátku. A GLE 400 d, které jsem si převzal k testu, jsem viděl jako úžasné auto pro všechno, prostě takový ještě lepší dlouhodobý medvídek. Těšil jsem se na dokonalý komfort, dynamický a skvěle odhlučněný motor s nízkou spotřebou. Odfajkoval jsem vlastně jenom tu dynamiku. Příplatkový vzduchový podvozek na nerovnostech citelně bouchá, šestiválec je hlavně po nastartování hlučnější a spotřebu se mi nepodařilo dostat pod deset litrů. Jak jsem už napsal, nový touareg mě přesvědčil víc, stejně tak i BMW X5. A Audi SQ7 je pro mě dlouhodobě jedno z nejkomplexnějších aut vůbec. 

Zkrátka, trochu zklamání. Za dva a půl milionu v testovaném provedení bych od SUV značky Mercedes čekal prakticky absolutní dokonalost. Třeba v jiné verzi. 

Nejlevnější verze modelu 1.597.200 Kč (GLE 300 d 4Matic)
Základ s testovaným motorem 1.881.550 Kč (GLE 400 d 4Matic)
Testovaný vůz bez příplatků 1.881.550 Kč (GLE 400 d 4Matic)
Testovaný vůz s výbavou 2.485.930 Kč (GLE 400 d 4Matic)



Plusy

  • Povedený design karoserie
  • Dobře fungující hlasové ovládání
  • Dynamika šestiválcové nafty

Minusy

  • Hlučnější motor s vyšší spotřebou
  • Vzduchový podvozek na nerovnostech bouchá

Související články

Zobrazit celý článek
Témata
Mercedes-Benz GLE 400 d
Cena základní sestavy 1 881 550 Kč
Výbava základní sestavy Aktivní asistent změny jízdního pruhu, multifunkční sportovní volant potažený kůží nappa, bezklíčkový vstup, parkovací kamera, přední sedačky s pamětí nastavení, Apple CarPlay, Android Auto, adaptivní tlumiče, aktivní adaptivní tempomat, aktivní parkovací asistent, elektricky nastavitelné přední sedačky, kolenní airbag, ortopedické přední sedačky, vyhřívané a ventilované přední sedačky, panoramatické a elektricky ovládané střešní okno, elektricky nastavitelné zadní sedačky, automatická klimatizace, adaptivní dálkové světlomety, LED přední světlomety, audio Burmester, sedmimístná konfigurace, digitální přístrojový štít, bezdotykové ovládání pátých dveří, ambientní osvětlení interiéru, indukční dobíjení mobilního telefonu, vyhřívané přední loketní opěrky. Kč
Cena testované sestavy 2 485 930 Kč
Výbava testované sestavy Sada akustického komfortu (+37.026 Kč), sada energezujícího komfortu Plus (+84.234 Kč), sada Premium Plus (+142.203 Kč), sada pro sedmimístné uspořádání (+73.713 Kč), sada jízdních asistentů Plus (+56.465 Kč), přístrojová deska a vrchní díl dveří potažené syntetickou kůží Artico (+27.770 Kč), rozšířená realita pro navigaci multimediálního systému MBUX (+7714 Kč), sada pro smartphone (+12.342 Kč), head-up displej (+30.546 Kč), sada Airmatic (+52.762 Kč), tažné zařízení s ESP pro stabilizaci přívěsu (+29.621 Kč), asistent pro manévrování s přívěsem (+10.799 Kč), adaptivní systém ostřikovačů/stěračů čelního skla Magic Vision Control (12.033 Kč), metalíza (+27.152 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2925
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 243 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 700 / 1200 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 245
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.6 / 6.3 / 7.2
Emise CO2: 189
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 630 / 2055
Objem nádrže (l): 65
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2265 / 805
Rozměr pneu: 275/45 R21, 315/40 R21
Mercedes-Benz GLE 400 d
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4924
b) šířka (mm): 2022
c) výška (mm): 1797
d) rozvor (mm): 2995
e) rozchod vpředu (mm): 1667
f) rozchod vzadu (mm): 1687
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 710 / 970
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1070
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1030
k) šířka vpředu (mm): 1520
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 680
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly
6. 1. 2020 20:26
Re: Hmm
Ahoj, já už šest let jezdím s X5 v Olomouci do Cartecu. Nevím, jaký je Cartec v Ostravě, ale v Olomouci zatím velká spokojenost. Tedy až na úplné drobnosti typu špatně očistěná kůže po servisním zásahu v interiéru, smazaná osobní nastavení v systému po aktualizaci, ale na víc bych si asi za ty roky nevzpomněl. Navíc se k těm drobnostem postavili čelem. Přijímací technik J. Hradil dříve sám závodní M3 servisoval a je to nadšenec do BMW. Za těch šest let, co se s ním opakovaně vídám, si už troufnu říci i to, že je to rovný chlap, který se snaží vyjít zákazníkovi maximálně vstříc. Se šéfem servisu p. Jílkem se dá taky normálně mluvit. Termíny oprav zatím vždy servis dodržel a recepční jsou příjemné. Pokud vím, na servis tam jezdí lidi i třeba z Brna. S prodejci osobní zkušenost při nákupu auta nemám. Slyšel jsem na některé z nich od dobrého známého kritiku, ale hodnotit to objektivně neumím. Zase z druhé strany, má výborná kamarádka byla z nákupu vozu u p. Čopa nadšená. Když s nimi mluvím, jsou informovaní a příjemní. Takže celkově můžu zatím olomoucký CarTec jen doporučit.
3. 1. 2020 19:19
Re: 450/EABC
To bohužel zklamu. X5 ani SQ7 neznám tak důvěrně, abych si troufl je soudit. EABC je subjektivně komfortní, na autobahnu jede jak po kolejích. Nakloněni do zatáčky parkrat ukážeš kamarádům, ale větší smysl to nema. Zpomalovací práh ale spolehlivě zaregistruješ a pražskou dlažbu taky nepřepere - ale to snad žádné auto. Vlastně to mohu ještě porovnat s jízdou bez EABC. Hned druhy den po tom, co jsem si auto přebral, se uvolnil nějaký zemníci kablík, řídící jednotka to vyhodnotila jako poruchu a EABC odstavila. Než jsem dojel do servisu, poskakovalo to a v zadku jsem cítil každý vymol. Jestli to takhle jezdí jenom na vzduchu, chápu tu kritiku.
3. 1. 2020 07:51
Re: nechápu rozdílné názory na 400d
ano, jezdil jsem GLC400d
3. 1. 2020 04:35
Re: disel gate
Však jezdi LC a bojuj dál :-[]
2. 1. 2020 18:04
Re: Test GLE
Mas tam viac v Anglickom jazyku som nasiel aspon 5 aj nemci maju nove GLE test.

https://www.youtube.com/watch?…

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku