Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz GLK: Prověřeno v Namibii (velká fotogalerie a nové informace)

Diskuze (112)
Mercedes-Benz GLK měl výstavní premiéru v dubnu na autosalonu v Pekingu. V Evropě se dostane do prodeje na podzim. Terénní schopnosti GLK byly odzkoušeny v podmínkách za polárním kruhem a v namibijské poušti Namib.

Kompaktní SUV od Mercedesu jde ve stopách větších GL a ML. GLK používá stejný designový jazyk, ale je více hranaté jako klasické offroady. Dokazuje to i informace zakódovaná názvu modelu – G ukazuje souvislost s terénní třídou G, L znamená luxusní a K kompaktní. Na poměry Mercedesu GLK opravdu kompaktní je, s délkou 4528 mm se blíží nejmenším SUV na trhu. V podobných sférách se nachází i šířka 1840 mm a výška 1689 mm. Rozvor 2755 m znamená krátké převisy a také dostatečně off-roadový vzhled. Světlá výška 201 mm, brodivost 300 mm a nájezdové úhly 23° vpředu a 25° vzadu dávají GLK předpoklady pro občasné výlety do terénu.

Výhody hranaté karosérie řidiči pocítí také při manévrování v městském provozu. O kontakt s vozovkou se starají 17palcová kola obutá do pneumatik o rozměru 235/60. Součástí Sport paketu jsou 19palcová kola s pneumatikami 235/50 nebo 255/40, Offroad paket obsahuje 17palcová kola s univerzálním vzorkem. Součástí sériové výbavy je například 7 airbagů (včetně kolenního), ESP s kontrolou trakce, aktivní opěrky hlavy nebo tempomat.

Novinkou jsou adaptivní tlumiče Agility Control, které automaticky mění svoji charakteristiku. Při pomalé jízdě je nastavení podvozku měkké, takže je vhodné pro jízdu ve městě nebo mimo silnice. Při vyšší rychlosti nebo větších náklonech karoserie tlumiče ztuhnou, aby byla ovladatelnost a stabilita auta na odpovídající úrovni. Šestiválcové modely – tedy všechny kromě GLK 220 CDI – dostanou standardně posilovač řízení s variabilním účinkem.

Poprvé se v GLK představí systém Adaptive Brake, který rozšiřuje funkce ABS, ASR a asistent pro rozjezd do kopce. Systém umí přesně dávkovat brzdný tlak a snáze tak udrží auto v kritických situacích v přímém směru. Navíc pokud řidič prudce pustí plynový pedál, systém lehce přitlačí brzdové destičky na kotouče a připraví se na krizové brzdění. Obdobným způsobem funguje vysoušení kotoučů za deště, tato funkce se aktivuje podle rychlosti cyklovače stěračů.

Stálý pohon všech kol 4Matic má výchozí nastavení v poměru 45:55 ve prospěch zadní nápravy. Nová vícelamelová spojka uvnitř mezinápravového diferenciálu je citlivá na prokluz kol a už při rozdílu 50 Nm mezi nápravami diferenciál uzamkne. Součinnost pohonu všech kol se systémy ESP, ASR a 4ETS zaručuje předvídatelné chování vozu ve všech podmínkách. Konstruktéři Mercedesu se rozhodli pro lepší ovladatelnost preferovat mírnou nedotáčivost.

Standardně dodávaná automatická převodovka 7G-Tronic má komfortní, sportovní a manuální mód. V GLK se navíc nachází tlačítko „off-road“, které aktivuje nastavení pro jízdu mimo silnice. Mění se načasování změny převodů, plynový pedál má měkčí odezvu a ESP, ABS a 4ETS tolerují větší prokluzy kol. Elektronika dokáže podle senzorů ABS vyhodnotit, po jakém povrchu se auto pohybuje, a tomu uzpůsobit své chování. Mimo zpevněné cesty najde využití také asistent pro sjíždění kopců.

Naladění všech systémů bylo testováno na rozličných místech. Mercedes to označuje jako program „Fire&Ice“ – testovací lokality pokrývají nejrůznější podmínky od třicetistupňových mrazů za polárním kruhem ve Švédsku, přes střední Evropu až po náročné podmínky jihoafrické pouště. Tropické podnebí v Namibii (mimochodem bývalé německé kolonii) má za následek, že přes den se teplota vzduchu vyšplhá až k 50°C a písek může být rozpálený i na 80°C.

Thomas Merker, vedoucí vývoje tříd M, GL a GLK, to zdůvodňuje: „Náročné testování je součástí filozofie Mercedesu ve vztahu k SUV. I když značná část našich zákazníku se nikdy nevydá do terénu, musíme naše auta na tuto možnost připravit. Je třeba také brát ohled na trhy jako je Rusko a Blízký východ.“

Vývojový tým sledoval, jestli klimatizace správně funguje i při extrémních teplotách. Stál také před otázkami, zda v silných mrazech doteče nafta do motoru nebo zda se naopak při vysokých teplotách nezačnou v benzinu tvořit bublinky. Jak doplňuje Merker i vedoucí testovacího oddělení Wolfgang Keller, s podobnými vnějšími podmínkami jako při testech se lze někdy setkat v alpských průsmycích nebo na prašných cestách ve Středomoří.

Mercedes-Benz GLK 4Matic - přehled modelové řady
MotorGLK 280GLK 350GLK 220 CDI BlueEfficiencyGLK 320 CDI
Zdvihový objem [cm3]2996349821432987
Válce/ventily6/46/44/46/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]170/6000200/6000125/3000-4200165/3800
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]300/2500-5000350/2400-5000400/1400-2800540/1600-2400
Max. rychlost [km/h]210230205220
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,66,78,87,5
Komb. spotřeba [l/100 km]10,410,66,97,9

Konkurence v segmentu kompaktních SUV se zostřuje. Zavedené BMW X3 letos doplní také Volvo XC60 a Audi Q5. Očekávaný je model Saabu 9-4X a Infiniti EX, důležitou roli může sehrát i Volkswagen Tiguan. Mercedes-Benz GLK se začne prodávat v druhé polovině letošního roku, první objednávky bude možné sepsat v červenci.

Základní cena GLK 220 CDI je v Německu stanovena na 40.341 Euro (zhruba 950 tisíc Kč). Konkurenční Audi Q5 2,0 TDI se shodným výkonem 125 kW bude stát od 38.300 Euro (tedy asi 900 tisíc Kč). BMW X3 2.0d (130 kW) se v Německu v současné době nabízí od 37.900 Euro, což odpovídá přibližně 890 tisíc Kč.

Diskuze (112)
17. 7. 2008 08:35
Re: P.S.: Pjéro
Když budu chtít postavit sportovní auto, tak hlavně nebude vypadat jako CX-7 a jakékoliv jiné SUV, MPV. Šmarjá, to sme opravdu došli hodně daleko, když CX-7 může být nazýváno sportovním autem.
17. 7. 2008 02:57
Re: 2 mouchy
A těraz je čo? Históriu něoblafněš! >:D
Avatar - R32
16. 7. 2008 23:36
Re: dosť zlé
:yes: :yes: :yes:
Avatar - R32
16. 7. 2008 23:32
Re: 2 mouchy
Tá hviezda už nieje čo bývala... ;-\
16. 7. 2008 19:58
Re: Mne se moc nelibi
Aha. No jo, CX-7 ma povedeny interier, aspon mne se z fotek dost libi a hodne ho taky chvali. CX-7 je celkove povedene auto, jen mu chybi diesel k lepsim prodejum.