Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz GLS 400 d 4Matic - Když chcete to nejvíc

Stanislav Kolman
Diskuze (60)

Model GLS je velké SUV hýřící luxusem, které uveze sedm lidí a hopsá jako z GTA. Dává smysl, když tohle všechno umí i jeho menší sourozenec?

Design, interiér


Označení GLS se v automobilovém světě objevilo v roce 2016, ale nenechte se zmást. Historie velkého SUV stříbrných šípů je ještě o nějakých deset let starší. Jen tehdy nesl vůz označení GL a třetí písmenko přibylo až s příjezdem omlazené druhé generace, aby jasněji definovalo příbuznost s vlajkovou třídou S. Ne nadarmo se o GLS říká, že je to vlastně taková S-Klasse do terénu. A tahle formulka zůstala i třetí generaci, která se světu oficiálně představila loni v létě.

Video se připravuje ...

Redakční garáž navštívilo provedení 400 d, tedy to s třílitrovým vznětovým šestiválcem pod kapotou. Není to tak dávno, co jsme v redakci tento štítek měli, tehdy však patřilo menšímu SUV GLE… a možná si pamatujete, že daný testovací exemplář nás zrovna dvakrát neohromil. Aby toho nebylo málo, GLS dostalo do vínku také nespočet příplatkových položek. Některé vskutku netradiční, jak jsme vám ostatně ukázali v našich videích. Hlavně nás ale zajímalo, jak tohle full-size SUV vyráběné v Alabamě jezdí a jestli je to na českých cestách stále ještě použitelný stroj.

Luxusní elegance

Že nám model generačně povyroste, to už je takové automobilové déjà vu. V případě GLS však nejde jen o kosmetické plnění povinnosti. Vůz na délku narostl o 77 milimetrů (5207 mm), šířka vzrostla o 22 mm (1956 mm) a polepšil si rovněž rozvor, jenž je teď o 60 milimetrů delší (3135 mm). Větší SUV byste na českém trhu napočítali na prstech jedné ruky… třeba Cadillac Escalade či Rolls-Royce Cullinan. Mezi “normálními” SUV u nás GLS nemá přemožitele. Jenže nesmíme zapomenout, že tohle auto je tvořeno v Americe a z velké části pro Američany. A tam si auta pod pět metrů délky snadno spletou s krabicí od Happy Mealu.

Ve srovnání s předchůdcem se tvary více zakulatily, takže je teď GLS více podobné menším sourozencům, hlavně pak zmiňovanému GLE. Jen se podívejte na obdobnou grafiku zadních světel. Mezigeneračně se zapracovalo také na aerodynamice, koeficient odporu cx se snížil z dřívějších 0,35 na současných 0,32.

Design je vždycky hodně subjektivní, musím ale říct, že testované GLS si mě získalo okamžitě. Stříbrná metalíza Mojave (+27.152 Kč) je spíše elegantní, v kombinaci se stylingem AMG a vybranými černými detaily však utváří líbivý celek. Dvaadvacetipalcová kola (rovněž v provedení AMG) se stříbrnými paprsky se ani v 5,2 metru dlouhé karoserii neztrácejí a byť je auto naživo pořádný mastodont, proporčně působí naprosto vyváženě, harmonicky. 

Světelná technika je plně diodová, vpředu vybavena řešením Multibeam LED se 112 diodami na světlomet. Legislativně povolená intenzita 1 lux pak vydrží na vzdálenost více než 650 metrů. Tohle jsou světla, která ze tmy vytvářejí den. Žádné reklamní hlášky, v reálu opravdu fungují fantasticky. Stačí navolit automatický režim a nemusíte se o nic starat. Diody se s protijedoucími vozy perou statečně, žádný řidič se mi během testovacího týdne neodvděčil probliknutím.

Aby to ale všechno nebylo jen zalité sluncem, pojďme si ukázat i nějaké ty slabiny. Předně to jsou kompletně falešné koncovky výfuku. Nešvar, na který si v dnešním automobilovém světě pomalu zvykáme, ale stejně nám z něj skřípou zuby. A pak je tu klíček vozu, kousek z lacině vypadajícího plastu, nad kterým bych se u nějaké třídy A ani nepozastavil. Ale mít jej v autě za minimálně 2,3 milionu? Řešení tu je, můžete si pořídit lesklý černý (nebo bílý) klíček s pochromovaným rámem, jen si musíte připlatit 3086 Kč. Úsměvné.

Rozmazluje. Všechny

Poslední dobou jsme si v redakci nesčetněkrát povzdechli nad snahou automobilek ušetřit tím, že ošidí kabinu. A nebavíme se jen o mainstreamových značkách, párkrát už jsme měli pocit, že za prémiovou cenovku nedostáváme tak úplně prémiový interiér. Mezi takové se ale Mercedes-Benz GLS naštěstí neřadí.

Stačí se prvně posadit za volant a okamžitě na vás dýchne pocit luxusu. Všude kolem mě je světlá kůže a měkčené materiály. Sedím v širokých sedačkách, jejichž sedáky jsou sice ploché, boční vedení opěradel ale dostačující. Pro nohy i nad hlavou je tu obrovské množství prostoru, vedle spolujezdce máte pocit, že snad sedí přes uličku. Za volantem si zprvu přijdu opravdu vysoko, člověk si ale relativně rychle zvykne. Stejně tak vyžaduje cvik nastupování a vystupování. Posádce sice pomáhají nástupní prahy, jsou však hodně na ráně a brzy špinavé. Stačí pár desítek kilometrů a potom si při každém opouštění vozu musíte dávat pozor na nohavice.

Mercedes-Benz GLS 400 d 4Matic Mercedes-Benz GLS 400 d 4Matic

Příznivci moderních mercedesů se na palubě budou cítit jako doma. Dvě 12,3” obrazovky suplující klasické budíky a displej multimédií už dobře známe, v GLS však zcela rezignují na klasickou kapličku. Obával jsem se, zdali to na přímém sluníčku nebude problém, displeje však za všech okolností zůstávají velmi dobře čitelné. Funkce multimédií se ovládají prostřednictvím touchpadu na středové konzole, zvolit ale samozřejmě můžete i dotyk či rovnou české hlasové ovládání. Řešení Mercedesu patří mezi to nejpropracovanější, co může tuzemský zákazník pořídit. Na pokyn Hej, Mercedesi reaguje okamžitě a rozumí většině vašich příkazů. Jen s námi GLS odmítalo šprýmovat na adresu BMW jako jeho menší sourozenci. Asi je to pod jeho úroveň…

Svižnost a vybrané funkce systému MBUX (včetně navigace s rozšířenou realitou) si můžete prohlédnout ve videu níže. Za sebe bych chtěl vyzdvihnout hlavně fakt, že byť je multimediální systém středobodem všeho dění, stále tu zůstal prostor pro zachování klasických tlačítek, kterými nastavujete teplotu. A jak vidíte v galerii, estetika pracoviště řidiče tím nijak neutrpěla. Takovou koncepci jen a pouze chválíme! 

Video se připravuje ...

Ale pojďme se podívat do druhé řady, GLS určitě není auto, které si majitel koupí na cestování o samotě. Kdybych si odmyslel chybějící volant, těžko bych poslepu poznával, že sedím vzadu. Je tu obdobně bohaté množství místa pro nohy i nad hlavou, sedačky neméně komfortní a v loketní opěrce najdeme tablet pro ovládání komfortních funkcí či indukční nabíjení. Zepředu si zadní řada dále vypůjčuje vyhřívání a ventilování sedaček, které kromě toho umějí i masážní funkce. Zadní řada je navíc posouvatelná, celý proces samozřejmě probíhá elektronicky, aby s tím posádka neměla žádnou práci.

Elektricky se vám vytvoří i prostor pro vstup do třetí řady. Je to sice bez námahy, občas je ale celý proces docela zdlouhavý. Sedmimístná konfigurace je standardem, na přání vám Mercedes dodá šestimístné provedení. Dozadu se mi s výškou 176 cm nastupuje vcelku snadno, pomocí tlačítka po straně pak narovnám opěradlo cestujícího přede mnou. Nevýhodou je, že se nevrátí do původní polohy, ale zůstane hodně vzpřímené, takže si jej spolucestující musí doladit. Když pak jedete s celou rodinou k moři a musíte proceduru opakovat každé čůrání, může to být otravné. Ve třetí řadě je stále dost místa nad hlavou, před koleny už to není žádná sláva. Můžete ale poprosit cestujícího ve druhé řadě, aby se posunul o kousek dopředu. On tam má místa dost a vám se značně uleví.

Všechny sedačky od první řady vzad lze z kufru elektricky sklopit. Tím dostanete takřka rovnou ložnou plochu, na které ve dvou klidně přespíte. Při vzpřímení všech sedadel je objem zavazadelníku 355 litrů, což není úplně málo. Sklopením třetí řady vznikne prostor o 890 litrech, položením všech opěradel se dostáváme na 2400 litrů. Nějaké litry navíc na drobnosti najdeme ještě pod podlahou, kde se schovává sada pro opravu pneumatiky. Za nouzové rezervní kolo se připlácí 2468 Kč.

Motor, jízdní vlastnosti


Zlatá střední cesta

Co do motorů zůstává svět GLS ještě v pořádku, méně než šest válců nedostanete. Výběr ale není zas až tak pestrý. Sáhnout můžete po naftových šestiválcích s výkonem 210 či 243 kW, případně benzinovém čtyřlitrovém osmiválci o výkonu 360 kW. Pro labužníky je připravena verze kořeněná divizí AMG, která ze zážehového osmiválce biturbo ždímá 450 kW a na stovce je za 4,2 sekundy. Taková naštvaná krabice za bezmála čtyři miliony pro někoho, komu by snad “géčko” přišlo moc hranaté. Devítistupňový automat a pohon všech kol jsou pro všechny motorizace standardem.

Testovaný exemplář jde zlatou střední cestou. Pod kapotou má turbodiesel s objemem 3,0 litru (pro detailisty 2925 cm3) o výkonu 243 kW a 700 newtonmetrech točivého momentu, které jsou dostupné již od 1200 otáček. Stovka trvá 6,3 sekundy a pokračovat lze na maximální rychlost 238 km/h. Jednotka pochází z rodiny řadových šestiválců OM 656. Tyto jednotky používají hliníkový blok a ocelové písty, stěny válců jsou zase ošetřeny vrstvou Nanoslide. Součástí je dvoustupňové přeplňování a nechybí ani variabilní ovládání zdvihu ventilů. Díky řadové konstrukci se inženýrům povedlo vměstnat nezbytné příslušenství do těsné blízkosti motoru, což přináší lepší podmínky pro recirkulaci spalin.

Mercedes kromě ladění samotné konstrukce musel tasit i nějaká esa z rukávu na boj s emisními normami. Motor dostává dodatečný katalyzátor pro selektivní katalytickou redukci (SCR) se zásobníkovým katalyzátorem pro blokování amoniaku (ASC) v hnacím řetězci. Takové řešení umožňuje ještě preciznější dávkování AdBlue v závislosti na jízdní situaci, protože případný přebytek amoniaku je odbouráván ve druhém katalyzátoru SCR. Močovina se dolévá snadno hrdlem pod víčkem palivové nádrže, objem nádoby je 31,6 litru.

Zatímco pod kapotou vzpomínaného GLE se jednotka vyznačovala poněkud hrubším chodem, ve větším GLS jakoby pracoval úplně jiný motor. Příjemně utlumený, jako když ševelí někde daleko od posádky. Určitě tomu přispělo i celkové odhlučnění kabiny, do které proniká jen minimum vnějších ruchů. Bez výhrad zůstala spolupráce s devítistupňovou samočinnou převodovkou 9G-Tronic. Ta si uvědomuje, že plný točivý moment je k dispozici v nízkých otáčkách a náležitě toho využívá. V praxi tak motor nepotřebuje přehnaně vysoké otáčky a slušnou dynamiku nabízí napříč celým spektrem. Střídání kvaltů je navíc hladké a logické.

Odšťuch za obcí má GLS slušný a špatné to není ani při potřebě předjíždění. Na limity si sáhnete asi jen v táhlých dálničních stoupáních, kde šestiválec pomalu ztrácí dech, respektive už se do akcelerace nevrhá tak srdnatě. Pro většinu každodenních potřeb je však plně dostačující a absenci ještě silnějšího dieselu v nabídce lze s přimhouřeným okem odpustit.

A co spotřeba? Převážně po dálnicích jsem se zpravidla pohyboval mezi 12 a 14 litry. S lehkou nohou se pak apetit dal stlačit k deseti litrům a na dálnici klidnějším tempem zas o tolik nerostl (však také při 130 km/h točí motor na nejvyšší stupeň jen 1700 otáček). Pod desítku už se ale počítadlu příliš nechtělo.

Tak tohle je pohodlí

Mezigeneračně se podvozek hodně změnil. Čtyřkolku již nezajišťuje diferenciál, ale mezinápravová spojka s transferem. V přenosu točivého momentu je plně flexibilní (0:100 až 100:0). Standardně preferuje kola zadní nápravy tak, aby přispěla k potlačení nedotáčivosti a zlepšila agilitu v zatáčkách. V režimu Lock pak dochází k výchozímu rozdělování 50:50, přičemž poměr se dále upravuje v závislosti na podmínkách a schopnosti trakce jednotlivých kol.

Mercedes-Benz GLS 400 d 4Matic Mercedes-Benz GLS 400 d 4Matic

V rámci terénního paketu dostáváme ještě redukční převodovku (1:2,93), jež umožňuje kontrolované zdolávání těžkých terénních pasáží, třeba při pomalém plazení se do kopce či naopak využívání maximální brzdné síly motoru. Stačí krátce zastavit a aktivovat, všechno ostatní obstará elektronika.

Tím ale nekončíme. Zásadním prvkem pohodlného podvozku je vzduchové odpružení e-Active Body Control (pracující se 48V palubní sítí) za příplatek 200.558 Kč s několika funkcemi. Předně zvládá díky kameře číst terén před vozem a přizpůsobit charakteristiku odpružení, ještě než vůz na nějaký ten výmol najede. Výsledkem je neskutečně komfortní a plavný podvozek, který neduhy českých cest slupne jako maliny a vy máte pocit, že jedete po ideálně hladkém asfaltu. V kombinaci s perfektně odhlučněnou kabinou je taková jízda nebývale pohodlná. Není to ale jen o rozbitých okreskách. Fungování systému rozpoznáte třeba i ve městě na zpomalovacích prazích, o kterých fakticky nevíte. A to prosím pěkně obouváme dvaadvacítky.

Zapomenout samozřejmě nemůžu na funkci Vyproštění vozidla. Ta umí rozhoupat karoserii (pomocí rychlé změny světlé výšky u jednotlivých kol) a vyhoupat vás při uvíznutí v písku či hlubokém sněhu. Houpat se kastle zvládá do rychlosti 6 km/h. Ruku na srdce, na rovném parkovišti to ve mně vyvolává spíše vzpomínky na jednu z misí v GTA: San Andreas. Tím chci říct, že v našich končinách funkce hlavně pobaví, o její využitelnosti v náročných podmínkách ale nepochybuji… Světlou výšku zvládá podvozek měnit pro každé kolo zvlášť, takže v náročné situaci vytvoří patřičný tlak na ta správná kola a v dané situaci zlepší trakci.

Zatímco vyhoupání auta z vozu bylo efektní, jízdní režim Curve už u posádky takový úspěch neměl. Je to mód, jenž eliminuje náklony vozu v zatáčkách a někdy jej naklopí na opačnou stranu, čímž vyruší odstředivou sílu a vyvolá dojem klopené zatáčky. Aktivaci režimu poznáte okamžitě, osobně mi to ale přišlo dost nepřirozené a některý ze spolujezdců dokonce hlásil pocit nevolnosti. Do zatáček se tedy vrhat raději ve sportovním, případně komfortním režimu. I při svižnějším tempu se obří GLS do zatáčky poskládá a netrpí nedotáčivostí či náklony karoserie, přesto vás takový jízdní styl dlouho bavit nebude. Proč?

Jestli mi za volantem GLS něco chybělo, pak snad jen nějaká ta radost za volantem. Moc jsem si od samotného řízení nesliboval, ale během testovacího týdne jsem si připadal jako řidič autobusu. Dlouhý převod v kombinaci s minimem zpětné vazby znamenají, že co do zážitků toho z pozice šoféra opravdu moc nezažijete. Navíc si tu chvilkami přijdete k užitku snad jen na to, abyste vypínali asistenční systémy. Ty se totiž po každém nastartování znovu zapnou a je dobré je deaktivovat. Takové udržování jízdního pruhu je někdy až příliš akční a za volant začne tahat i v místech, kde žádné čáry nejsou.

Závěr


Závěr

Mercedes-Benz GLS pořídíte se základním naftovým šestiválcem za 2.280.850 Kč. Naše motorizace je nepatrně dražší, stojí 2.374.020 Kč, po strop vybavený kousek pak vyšel na 3.181.550 Kč. Přímý konkurent BMW X7 v provedení xDrive30d je sice o necelých 70 tisíc korun levnější, ale z naftového šestiválce dostává “jen” 195 kW. Koupit můžete verzi M50d s 294 kW, to už jsme ale na základní ceně necelých 2,9 milionu korun.

Více vypovídající tak možná bude odskok od sesterského GLE, které se shodnou motorizací stojí necelých 1,9 milionu korun. Vyplatí se příplatek? Pokud alespoň svátečně využijete třetí řadu sedadel, pak rozhodně ano. Samotný komfort dříve testovaného GLE mohl být ovlivněn tlakem pneumatik, výrazně horší odhlučnění podvozku i motoru už lze ale jen těžko přikládat vadnému testovacímu kousku.

GLS má vyvážený design, hlavně ale boduje luxusní kabinou s bohatou výbavou. Pracoviště řidiče jde sice se dvěma obrazovkami vstříc moderním trendům, nezanevřelo ale na klasická tlačítka a hodně rychle se tu zabydlíte. Sedačky by možná mohly více podržet tělo, Američanům ale určitě budou vyhovovat, stejně jako porce prostoru všemi směry v první i druhé řadě. Třetí řada sice není takovou nouzovkou, posadíte sem i dva dospělé, k moři je ale raději netrapte.

A pak je tu šestiválec se slušnou dynamikou a prima sladěním s devítistupňovým automatem. Jen ten desetilitrový apetit vyžaduje trochu více snahy. Brilantní je vzduchový podvozek, který na českých cestách funguje skvěle, vyfiltruje i obrovské výmoly, ve kterých byste s leckterým jiným SUV snad nechali kolo… nebo alespoň hodně potrápili tlumič. To je obrovské plus GLS, díky němuž mu vcelku snadno dokážete odpustit, že se za volantem nepobavíte.

Mercedes-Benz GLS 400 d 4Matic Mercedes-Benz GLS 400 d 4Matic

Nejlevnější verze modelu 2.280.850 Kč (GLS 350d 4Matic/210 kW)
Základ s testovaným motorem 2.374.020 Kč GLS 400d 4Matic/243 kW)
Testovaný vůz bez příplatků 2.374.020 Kč GLS 400d 4Matic/243 kW)
Testovaný vůz s výbavou 3.181.550 Kč GLS 400d 4Matic/243 kW)  

Plusy

  • Vyvážený vzhled
  • Luxusní a prostorný interiér
  • Vyladěný multimediální systém
  • Slušná dynamika motoru
  • Skvělý podvozek

Minusy

  • Nekomunikativní řízení
  • Citlivé asistenční systémy
Zobrazit celý článek
Stanislav Kolman
Diskuze (60)

Doporučujeme

Mercedes-Benz GLS 400 d 4Matic
Cena základní sestavy 2 374 020 Kč
Výbava základní sestavy 19” litá kola, automatická klimatizace, aktivní adaptivní tempomat s asistentem řízení, hlídání mrtvého úhlu, třetí řada sedadel, bezdotykové otevírání a zavírání víka zavazadlového prostoru, multimediální systém MBUX s rozšířenými funkcemi, navigace s rozšířenou virtuální realitou atd. Kč
Cena testované sestavy 3 181 550 Kč
Výbava testované sestavy Sada linie AMG (+108.301 Kč; Bodystyling AMG, koberečky AMG, multifunkční sportovní volant potažený kůží nappa, 22” kola AMG z lehkých slitin), sada Premium Plus (+134.566 Kč; panoramatické střešní okno, audiosystém Burmester, head-up displej atd.), sada Executive pro zadní sedadla (+121.429 Kč; vyhřívaná a ventilovaná zadní sedadla, automatická klimatizace vzadu atd), sada Off-Road (+58.625 Kč), podvozek E-Active Body Control (+200.558 Kč) atd. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2925
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 243 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 700 / 1200 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 238
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 7.6
Emise CO2: 201
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 355 / 2400
Objem nádrže (l): 90
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2490 / 760
Rozměr pneu: 285/45 R22, 325/40 R22
Mercedes-Benz GLS 400 d 4Matic
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5207
b) šířka (mm): 1956
c) výška (mm): 1662
d) rozvor (mm): 3135
e) rozchod vpředu (mm): 1669
f) rozchod vzadu (mm): 1692
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 700 / 970
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1520
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 550
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 680
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
8. 7. 2020 15:34
Re: tak vedla tohto je
Géčko nejvíc obdivujou lidi, kteří s ním nemají praktickou zkušenost. To auto je uvnitř překvapivě malý. Ale fakt překvapivě. Pro aktivní rodinu nic moc. A v terénu - reálně, co projede géčko, to projede i lanďák, a to spolehlivěji.

Realita je taková, že géčko je dneska hlavně hračka pro pozéry a ikona pro bychaře.

A jinak esko - to určitě pojede o kus líp a komfortněji než to GLS. Akorát to SUV je holt praktičtější, no. Bude čím dál víc lidí, kteří obětujou trošku té jízdní kvality za to, že můžou odvézt kufry, kolo nebo děti sousedů na fotbal... Bohužel.
8. 7. 2020 15:30
Re: Big Daddy
No jo, ale ten RR je bohužel furt stejně poruchovej... to je pak těžký.
Avatar - white label
8. 7. 2020 12:22
Re: Proč není...
Ještě v r. 2016 jsme kupovali auto za 2 mega bez dph a nic k tomu vést nebylo třeba.
8. 7. 2020 11:29
Re: Proč není...
Potvrzuji :-) Využívám paušál a stejně poctivě vedu knihu jízd.. ale jako nestěžuju si, reálné náklady mám minimální a když si můžu 60 % zisku odepsat jako náklad, vést další ač zbytečnou evidenci mi vlastně nevadí, vždycky je to něco za něco..
Avatar - white label
8. 7. 2020 10:53
Re: Proč není...
Psal jsem i o rozdělení tržeb. U fyzických osob to není tak jednoduché, jako u s.r.o.