Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz S400 CDI - Jako doma (11/2003)

Z Mercedesu třídy S se vám asi nebude chtít domů. Takové pohodlí totiž většina z nás nemá ani v obývacím pokoji. Test tohoto luxusního mercedesu byl navíc korunován přeplňovaným vznětovým osmiválcem pod kapotou.

Z Mercedesu třídy S se vám asi nebude chtít domů. Takové pohodlí totiž většina z nás nemá ani v obývacím pokoji. Test tohoto luxusního mercedesu byl navíc korunován přeplňovaným vznětovým osmiválcem pod kapotou.

Setkání s nejluxusnějším modelem stuttgartské automobilky asi nelze začít jinak, než zevrubnou prohlídkou zevnějšku, který si zaslouží pozornost zcela právem. Po nevzhledné „mamutí“ karoserii předchozího eska, totiž právě novou třídou S začala u trojcípé hvězdy éra elegantního designu se sportovnějším akcentem. Na svou kategorii proto vypadá nečekaně kompaktně a svěže, své rozměry (délka přes 5 metrů) úspěšně skrývá a i přesto, že už po světě nějaký ten rok jezdí, stále patří k nejhezčím modelům své kategorie.

Superlativy není třeba skrblit ani v interiéru. Elegantní a současně tvarově moderní přístrojová deska je špičkově zpracována, jednotlivé díly přesně lícují a nikde nic nedrnčí a nerezonuje ani při jízdě po panelech nebo na „kočičích hlavách“. Z celého interiéru je cítit kvalita a luxus, pouze pro Mercedes-Benz typické ovládání jednou páčkou pod volantem zrovna moc nepotěší řidiče, kteří na toto nejsou zvyklí. Několik dní zkušenosti z jakýmkoliv mercedesem však vždy ukáže praktickou a bezproblémovou funkčnost tohoto uspořádání. Dojem noblesy zvyšuje též světlá barva čalounění, ta je však v běžném životě docela nepraktická.

Kapitolou sama pro sebe byla přední sedadla testovaného „eska“. Ani speciální rehabilitační masážní křesla snad nemají tolik funkcí, jako kůží čalouněná sedadla v S400 CDI. Kromě očekávané nabídky komfortu, elektrického seřizování a tradičních masážních funkcí opěradla disponují vyhříváním a odsáváním, ochlazujícím tělo a odvádějícím pot. Velmi užitečné a v testu ověřené je aktivní boční vedení, které v zatáčkách přifukuje boční polštáře opěradla na té straně, do níž se právě opírá tělo(!) Za zmínku stojí i nově zavedený systém Pre-Safe, jenž například při razantním brždění přitáhne v mžiku bezpečnostní pásy k tělu (o cca 10 cm) a pokud nedojde k nárazu, následně „stisk“ povolí. K pocitu luxusu také přispívá skvělé odhlučnění, ať už jde o aerodynamiku, hluk od kol, nebo od motoru. Naprosto špičkové je pak vzduchové pérování Airmatic, které umožňuje měnit světlou výšku vozu a disponuje i sportovním režimem. Jeho hlavní předností je však schopnost hladce překonávat drobné nerovnosti a výmoly, které klasické pružinové odpružení většinou tvrdě přenáší na posádku, zatímco Airmatic si tyto otřesy nechává pro sebe… Lehce se na to zvyká, o to horší je potom přesednutí do vozidla s klasickým odpružením.

Nabídka prostoru v kokpitu je vpředu zcela dostačující, vzadu je také slušná, nicméně od automobilu nejvyšší třídy bychom v tomto ohledu přece jen očekávali více. K interiéru patří při našem posuzování též zavazadlový prostor o objemu 500 l, který je sice velmi široký, nicméně překvapivě krátký. Ke svému účelu však vzhledem k poslání automobilu zcela jistě bohatě postačí.

Pod kapotou však už na otočení klíče ve spínací skříňce čeká dvěmi turbodmychadly přeplňovaný vznětový čtyřlitrový osmiválec disponující výkonem 184 kW (250 k) a s mamutím točivým momentem 560 N.m, který je k dispozici v rozmezí 1700-2600 otáček za minutu, takže se přestaňme zabývat tímto vozem staticky a nastartujme. Ani přes vskutku důkladné odhlučnění nelze přeslechnout klasické „nýtování“ pohonné jednotky (především v nízkých otáčkách při popojíždění ve městě), které je sice ve srovnání s jinými naftovými agregáty minimální, nicméně sametovému chodu zážehových šesti a osmiválců se rovnat nemůže. Do 2000 ot/min reaguje motor na povely plynového pedálu poněkud mdle, avšak po překročení této hranice je akcelerace vpravdě raketová a intenzivní zátah trvá až do 4500 ot/min. O dynamice dvoutunového vozu nejlépe vypovídá akcelerace z 0 na 100 km/h za rovných 7 s, nejvyšší rychlost je 249 km/h. Řazení samočinné pětistupňové převodovky je sametově hladké, pokud vás však tento jízdní režim přestane bavit, můžete využít možnost sekvenčního řazení vychylováním voliče zprava doleva. Přebytek výkonu a točivého momentu je znát na mokré vozovce, kdy se opravdu velmi často rozblikává kontrolka protiprokluzového systému. Pro takovouto porci točivého momentu by asi byla vhodnější kombinace této jednotky s pohonem všech kol 4Matic.

Naftový osmiválec umí pořádně „prásknout do koní“, ale se stejnou chutí se dívá i na dno palivové nádrže, a to vcelku úctyhodným tempem - kolem 14 l na každých 100 km, což není málo ani ve srovnání s benzinovými motory. Odpovídá to sice továrnímu údaji spotřeby ve městě, my však testovali automobil v kombinovaném režimu.

Naskýtá se tedy chtě nechtě srovnání s verzí S500 (225 kW), vybavenou silným zážehovým osmiválcem, nebo menším S430 (205 kW). Toto provedení je přibližně o 100 tisíc korun lacinější, S500 zase podobným rozdílem dražší a obě verze nabízejí zcela jistě lepší kultivovanost chodu motoru, dynamiku a ani spotřeba se příliš lišit nebude. Ta navíc není u vozu této kategorie zrovna hlavním hlediskem, zvláště pokud vezmeme v úvahu základní cenu vozu S400 CDI, která je 2.722.000 korun.

Samotná jízda je velmi příjemná, i přes značné rozměry vozu se tento mercedes velmi snadno ovládá a budí tak dojem, že je ve skutečnosti menší. Náklony karoserie jsou jen minimální, zvláště pak v případě aktivace sportovního režimu, vůz drží spolehlivě zvolenou stopu pouze na vlhké vozovce je znát výrazná tendence k přetáčivosti, kterou však krotí vyspělá elektronika. Doménou Mercedes-Benzu S400 CDI jsou však v první řadě dálnice, na nichž dokáže doslova plout a s maximálním komfortem převézt bez náznaku únavy posádku i na dlouhé vzdálenosti.

Cena základní sestavy 2 722 000 Kč
Výbava základní sestavy tříbodové upevnění pěti výškově nastavitelných bezpečnostních pasů, 5st. automatická převodovka s možností dotekového řazení a s tempomatem, airbag pro řidiče, spolujezdce, boční airbagy vpředu a vzadu, okenní/hlavové airbagy, alarm, alu kola 7 děrová, automatická klimatizace vč. MRA, s prachovým a uhlíkovým filtrem, bezpečnostní systém PRE-SAFE, bi-xenonové reflektory včetně omývačů, boční ukazatele směru integrované do zpětných zrcátek, brzdový asistent, centrální dálkové zamykání s imobilizérem, COMAND s integrovaným CD-rádiem, 6,5" barevným displayem (16:9) a 10 reproduktory, čalounění látka dle vzorníku, čidlo zatížení sedadla spolujezdce pro automatickou deaktivaci airbagu, čtecí lampičky vpředu a vzadu, dešťový senzor pro stěrače, držáky kelímků vpředu a vzadu, el.nastavitelná přední sedadla s bederní opěrkou, el.ovládaná boční okna, el.ovládaná, vyhřívaná a sklopná vnější zrcátka, el.výškově a podélně nastavitelný volant s autom.odklápěním při výstupu, ESP vč. ABS a ASR, háčky v zavazadlovém prostoru k upevnění nákladu, chromové vnitřní prahové lišty, kabeláž pro telefon, kontrolka opotřebení brzdového obložení, kontrolka provozních kapalin, kožený multifunkční volant a řadicí páka, lékárnička, metalický lak, mlhovky, odkládací polička pod sedadlem řidiče, opěrky hlavy vzadu pneumaticky sklopné, osvětlení make-up zrcátek, osvětlení prostoru pro nohy vpředu a vzadu, otáčkoměr, palubní počítač, parametrické řízení, polička před spolujezdcem s, vývodem pro připojení walkman, discman nebo MP3 přehrávače, síťová odkládací kapsa u nohou spolujezdce a v zavazadlovém prostoru, střední loketní opěrka vpředu s poličkou a vývody vzduchu dozadu, střední loketní opěrka vzadu s poličkou, světelný senzor, světla ve dveřích při výstupu, světla ve vnějších zrcátkách, tónovaná skla, ukazatel servisních intervalů "Assyst", ukazatel venkovní teploty, víko zavazadlového prostoru se servozavíráním a dálkovým otevíráním, vyhřívané trysky ostřikovačů, vyhřívané zadní okno, výplně interiéru z pravého dřeva"Calyptus", vzduchové pérování "AIRMATIC DC" vč. nivoregulace, alu disky 7 loukoťové, klíč dálkového ovládání s pamětí nastavení sedadel vpředu, volantu a vnějších zrcátek, tónovaná skla s IR filtrem, vnitřní zrcátko a vnější u řidiče s automatickým tlumením odrazivosti Kč
Cena testované sestavy 2 959 851 Kč
Výbava testované sestavy základní + komfort sedadla vpředu (+42 582,-), ortopedická sedadla (+19 916,-), kůže Nappa (+125 353,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 184 / 400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 560 / 1700 - 2600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 249
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 14.2 / 7 / 9.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 500 / 0
Objem nádrže (l): 88
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1990 / 485
Rozměr pneu: 225/60 R16
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5038
b) šířka (mm): 2092
c) výška (mm): 1444
d) rozvor (mm): 2965
e) rozchod vpředu (mm): 1574
f) rozchod vzadu (mm): 1574
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1170
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1540
l) šířka vzadu (mm): 1520
délka sedáku vpředu (mm): 550
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 680
místo vzadu pod předním sedadlem: ano