Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes Benz SLR - Sříbrný šíp

Luboš Chládek
Na mezinárodním motorshow v Detroitu představila firma Mercedes-Benz nový koncept vozu Grand Turismo s naprosto neskrývaným retro designem. Tento vůz je inspirován vozy formule 1 MB-Silver Arrows a sporťákem SL z padesátých let ve stylu křídel racka.

Ačkoli je Stříbrný šíp ve stylu retro na povrchu, uvnitř tepe nejnovější technologie. Pro konstrukci vozu byla použita technologie vyztužených vláken s aluminiem, která dává výhodu nejen vysoké úrovně pasivní bezpečnosti, ale také velmi nízké hmotnosti zhruba o 40% méně než tradiční ocelové konstrukce.

Pod dlouhou a širokou kapotou vozu Visoin SLR se ukrývá nejnovější motor V8 o objemu 5,5 litru. Přeplňování a mezichladič přidávají osmiválci ke špičkovému výkonu 557 koní (410 kW) už při 4000 otáčkách a k přímo neuvěřitelnému kroutícímu momentu 720 newtonmetrů také při 4000 otáčkách. Auto, dá-li se tento supersport tak ještě nazvat, s ním zrychluje z nuly na 100 km/h za pouhých 4,2 sekundy a z klidu na 200 km/h za neuvěřitelných 11,3 sekund. Nejvyšší dosažitelná rychlost vozu leží až za hranicí 300 km/h, přesněji na 198mph tedy cca 320 km/h.

Široká a dlouhá kapota, dveře vyklápějící se vzhůru po vzoru racčích křídel vycházejí stylisticky s modelu SLR roku 1950, s jehož závodní variantou dosáhli jezdci Juan Manuel Fangio, Rudolf Caracciola a Stirling Moss mnoho vítězství. Přední partie vozu ve tvaru šípu jsou zase inspirovány vozy formule 1, ve kterých Mika Häkkinen zvítězil v poslední sezóně F1. Tento vzhled F1 se opakuje i v interiéru a velmi dobře ladí s předními dublovanými světly, tak jak je známe z posledních vozů značky M-B, tentokrát ve zcela netradiční interpretaci.

Po otevření dveří vzhůru se nabízí pohled do interiéru, kterému dominuje široká středová konzola, celá z hliníku, zakulacená po obou stranách. Ve stylistickém ztvárnění má zprostředkovávat přechod špičaté přídě přes interiér až na záď vozu, což opět připodobňuje vůz k monopostům formule 1. Centrální konzole je ale vybavena v duchu nejnovějších technologií – navigační systém s barevným displejem, CD přehrávač i TV tuner. Přístroje najdeme před očima řidiče opět ve velmi sportovním duchu. Nic zbytečného, nic navíc, jednoduše dva kruhové ukazatele překryté dlouhými slunečními clonami a dost.

Mercedes tvrdí, že nový SLR zobrazuje myšlenky a nápady, které budou ovlivňovat jejich sportovní vozy v budoucnosti. Vision SLR ukazuje cestu vpřed také v technologii. Toto dvoudveřové "autíčko" například používá elektro-hydraulický systém brzd, který vypočítává brzdný tlak v závislosti na signálech od senzorů a mikroprocesorů podle aktuální potřeby dané situací na vozovce, což úžasně zvyšuje bezpečnost posádky zejména na kluzkém povrchu.

Disky brzd konceptu Vision SLR také reprezentují inovaci: jsou vyrobeny ze zesílených keramických vláken a jsou schopné odolávat extrémnímu zatížení. Přední a zadní náprava je vyrobena zejména z hliníku. Přední světla mají adaptivní světelný systém a spolu s vysokovýkonnými LEDkami hlídají pohyb volantu a přizpůsobují osvětlení vozovky podle situace v zatáčce a při odbočování. S podobným systémem jsme se mohli setkat také u studie luxusního vozu Mercedes-Benz Maybach.



Luboš Chládek