Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz Sprinter 319 CDI Euro 6: S Ad-Blue

Ladislav Černý
Diskuze (0)
Od září bude možné nová dodávková vozidla prodávat jen ve specifikaci Euro 6. Mercedes-Benz s modelem Sprinter předběhl dobu o více než rok.

Na jaře loňského roku byla odhalena nová generace německého lehkého užitkového vozidla, která samo sebou přišla v úpravě Euro 6. Výrobci se nabízela možnost pouze využít již v osobních automobilech používaný pohon Euro 6 a upravit jej pro náročnější provoz v užitkovém vozidle, ale tuto snadnou cestu nezvolil. Výsledkem je nová generace, která se zaměřila na umocnění úsporných a bezpečnostních technologií. To je výzva k tomu je vyzkoušet.

Snižování spotřeby

Ačkoliv se mnohé firmy z různých částí světa zaklínají vztahem k životnímu prostředí, jde jim dle hesla „Peníze až na prvním místě“ především o finanční zisk.

Proto se německý výrobce při plánování nového modelu Sprinter zaměřil na dosažení nižší spotřeby nafty. S nutností doplnit pohonný řetězec o AdBlue, které dosud žádné LUV stuttgartské značky neznalo, nelze polemizovat. O zvýšení nákladů na katalytické činidlo proti předchozí verzi Euro 5 není pochyb, proto bylo třeba zapracovat na spotřebě nafty.

Přidání SCR systému do výfukového potrubí dovolilo úpravu vstřikování a plnicího tlaku, které bylo ve verzi Euro 5 zaměřené na co nejmenší množství oxidů dusíku. Tuto položku v novém Sprinteru řeší SCR, takže lze vstřikování a recirkulaci výfukových plynů modifikovat.

K úspoře paliva také přispívá řízený alternátor, který při nabití akumulátoru neodebírá točivý moment motoru. Prvek dobře známý z nákladních Mercedesů se přestěhoval o patro až dvě níže do segmentu lehkých užitkových vozidel.

Šestiválcová symfonie

Pod kapotou se nacházela jednotka OM 642, která v provedení Euro 6 podává stejný výkon 140 kW i točivý moment 440 N.m. Hlavní změna a to velice zásadní se ukrývá v zadním diferenciálu. Vozidlo dostalo nový a delší stálý převod 3,692 (nedoplácí se za něj) místo 3,923, na jehož nedostatečnost ve spojení se silným šestiválcem jsme upozornili v rámci testu Sprinteru 319 CDI 7G-Tronic Euro 5 v AutoProfi 2/2013.

Nově jsme do testu získali Sprinter velmi podobný tomu Euro 5, tudíž má smysl i srovnání. Díky delšímu stálému převodu novinka průměrně spotřebovala 9,9 l/100 km, přičemž provedení Euro 5 si řeklo v našem testu o 11,8 litru. Velký rozdíl žízně byl také způsoben větší výškou Sprinteru Euro 5, ale té se dá ve srovnání se základním H1 provedení Euro 6 přičíst v rámci našeho zkoušení méně než litr. Rozdíl spotřeby mezi zcela odpovídajícími konfiguracemi karoserie Euro 5 a Euro 6 by tedy byl jeden litr. Na něm má také svůj díl podvozek specifikace Euro 6 snížený o tři centimetry, což přináší nižší valivý odpor.

Na dálnici jsme si užívali klidné tempo šestiválce, který ve spojení se sedmistupňovou automatickou převodovkou nabízel v segmentu dodávek do 3,5 tuny nevídaný komfort a souhru. Převodovka uměla při klidné jízdě využívat mohutný točivý moment šestiválce a s lehkou nohou na akcelerátoru srážela otáčky motoru během řazení až na 1200 min-1.

Toho jsme dosahovali i při jízdě na rovině díky sekvenční volbě převodovky a v klesání pro zesílení brzdného účinku motoru, abychom šetřili brzdové segmenty.

Občas jsme zkusili zvolit těžší než softwarem převodovky navolený stupeň. Běžné automatické převodovky po tomto kroku a lehkém přidání plynu podřazují zpět nahoru, což ubližuje spotřebě i celkové dynamice. 7G-Tronic ve Sprinteru však poslušně držel námi navolený těžký převod.

Bezpečnostní prvky

S posledním vydáním Sprinteru přišlo do světa LUV několik dosud nevídaných prvků aktivní bezpečnosti. Z pětice nových systémů vyjma již několik let figurující stabilizace ESP se do standardu nové generace Sprinteru dostal asistent k udržení směru jízdy po nárazu bočního větru. V podstatě jde o rozšíření stabilizačního systému ESP. Ten je nově schopen rázně přibrzdit příslušné zadní kolo, aby po nárazu bočního větru do přídě vozidla (po vyjetí z tunelu či během předjíždění) působil točivým momentem proti vyosení přídě ze směru předních kol.

V testovaném Sprinteru jsme vyzkoušeli asistent pro sledování slepého úhlu. Tato technologie opět není ničím novým pod sluncem a používá se v tahačích a osobních automobilech německé značky. Jakmile se po stranách Sprinteru objevil nějaký automobil, který by navzdory asférickým vnějším zrcátkům v určité poloze nebyl vidět vůbec, rozsvítil se v horní části odrazové plochy zrcátka žlutý trojúhelník. Když jsme navzdory tomuto varování zapnuli blikače do směru s druhým vozidlem, ozvala se k vizuálně výstraze ještě zvuková.

Skvělý prvek fungoval báječně a rychle jsme si na jeho služby zvykli. U delších provedení Sprinteru a zejména provedení kombi pro přepravu osob, která se pohybují zejména ve městě, může tento prvek zabránit přehlédnutí dalšího automobilu a zbytečnému karambolu spojenému se zdržením a náklady na opravu.

Eco

Testovací automobil obdržel systém start-stop, který vypínal motor při zastavení velmi brzy po lehkém ohřátí agregátu. Naštěstí se toto úsporné opatření dalo vypnout tlačítkem, protože při pojíždění v koloně nastávalo příliš časté střídání startování se zhasínáním agregátu. To nesvědčilo ani spotřebě ani životnosti ložisek na klikové hřídeli.

Plusy

  • Dlouhý stálý převod
  • Silný motor
  • Bezpečnostní prvky

Minusy

  • Nízká střecha

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor OM 642 Euro 6
Typ přepl. vznětový šestiválec
Počet válců/ventilů 6/24
Objem válců (cm3) 2987
Chlazení kapalinou
Vstřik paliva řízený
Největší výkon (kW/min-1) 140/3800
Točivý moment (N.m/min-1) 440/1400
Převodovka sedmistupňová automatická
Rozsah převodů 4,377-0,728
Stálý převod 3,692
Pohon zadních kol
Nejvyšší rychlost (km/h) 162
Délka/šířka/výška (mm) 5926/1993/2340
Rozvor (mm) 3665
D/š/v náklad. prostoru (mm) 825/1780/1940
Provozní hmotnost (kg) 2602
Celková hmotnost (kg) 3500
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 750
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 2000
Nádrž (l) 75
Základní cena (Kč bez DPH) 891 000
Cena testovaného vozidla (Kč bez DPH)1 318 597

Ladislav Černý
Diskuze (0)