Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz – třída S, Direct hybrid a Bluetec hybrid, třída R ve Frankfurtu 2005

Ondřej Láník
Luxusnímu etalonu trvá sedm let než zestárne a je nahrazen novým, lepším, dokonalejším. Ta chvíle právě nastává. Mercedes-benz ve Frankfurtu představil novou vlajkovou loď.

Třída S: high-end v novém

Mercedes-Benz třídy S je po dlouhá léta předním zástupcem luxusní třídy. V mnoha zemích je třída S považována za jediný opravdový Mercedes, ten který se ani v nelehké době škrtání nákladů nepodřídí diktátu technologů a ekonomů a vždy bude tím bytelným, poctivým, nezničitelným, zrátka Mercedesem s velkým M. Právě končící generace třídy S se vyrábí od roku 1998 a od té doby vzniklo již 485 tisíc vozů. Celosvětově zaujímá Mercedes-Benz S tržní podíl 30 % v segmentu luxusních limuzín, ačkoli konkurence je v řadě případů podstatně mladší.

Nová vrcholná stuttgartská limuzína se oficiálně představila ve Frankurtu s motorovou paletou půjčenou z CLS: V6 S350 (200 kW) a V8 S500 (285 kW, 530 Nm). Vzápětí se představí nový šestiválec S320 CDI (170 kW, 540 Nm), později i vé-osmička S420 CDI (231 kW), vyzkoušené už v éčku. Vrchol opět vytvoří V12 S600, tentokrát s impozantními 380 kW a 830 Nm, sportovní fleur zdůrazní S55 AMG. Pravděpobodně se dočkáme i dvanáctiválcového dieselu.

Šestiválce a osmiválce jsou standardně dodávány se sedmistupňovou převodovkou 7G-Tronic. Ve výbavě všech nových Mercedesů S je také vzduchové odpružení Airmatic, které od 120 km/h výše (nebo ve sportovním modu) snižuje světlou výšku o 20 mm. Nový brzdový systém Adaptive brake integruje několik nových funkcí, mj. elektricky ovládanou parkovací brzdu nebo pomocníka pro rozjezd do kopce. Za příplatek je dodáván aktivní podvozek Active Body Control (v S 600 série).

Karoserie proti předchůdci narostla do všech směrů o několik centimetrů, celková délka činí 5076/5206 mm, o centimetr narostl i rozdíl prodloužené verze proti standardní. Rozvor se protáhl o cenných 70/80 mm. Přímé mezigenerační srovnání růstu rozměrů vypadá optimisticky, ale na předminulou generaci W140 nové esko stále ztrácí do délky (krátká i dlouhá verze), šířky i výšky, překonán je nyní jen rozvor delší verze (o 2,5 cm).

Třída S: první dojmy

První dojem mnohdy klame, ale zároveň hodně napoví. Jaké jsou naše dojmy z nového Mercedes-Benzu třídy S? Exteriérem nové esko navázalo na předchůdce, to znamená, že designéři nepopustili uzdu fantazie (jako např. u CLS), ale zmodernizovali původní tvary. Samozřejmě se trochu inspirovali u Maybachu, ale příbuznost obou vozů poznáte spíše zezadu, zepředu vypadá třída S jako typický Mercedes.

Nové designové prvky přídě jsme mohli dobře porovnat na parkovišti u výstaviště, kde shodnou okolností vedle sebe stanula nová a stará třída S. Nebýt ostřejších linek kapoty a užších světlometů budete mít z dálky problém rozeznat staré esko od nového. To v interiéru se designéři vyřádili. Nevýrazný interiér nahradila palubní deska moderních tvarů s mohutnou kapličkou zakrývající centrální displej.

Mírné obavy z toho, zda nebude mohutná kaplička displeje narušovat jinak celkem harmonický interiér, se ukázaly za volantem třídy S jako liché. Kaplička displeje navazující na kapličku přístrojové desky nevypadá ve skutečnosti tak zvláštně, co je ale důležitější, údaje na vysoko položeném a dobře čitelném displeji jsou přehledně uspořádané a v zorném úhlu řidiče.

Pohled na přístrojovou desku vystavených kusů (verze S500 a S350) prozradil, že dvojici analogových budíků po stranách doplňuje uprostřed umístěný digitální rychloměr. Ten se vykresluje na velké obrazovce, jež slouží pro noční vidění. Ani v případě třídy S asi nemá smysl připomínat, že vybrané materiály, zpracování i slícování odpovídá nejvyšším standardům.

Ve srovnání s předchůdcem jsem se v nové třídě S cítil lépe, pohodlněji, ale hlavně na mě interiér nepůsobil studeným dojmem. Obdova iDrive v Mercedesu S se ovládá překvapivě dobře, položky v menu jsou upořádány logicky, navíc si můžete položit dlaň na speciální opěrku ukrývající číselník. Třída S si dokáže znovu přitáhnout nedovřené dveře a interiér vyplňuje špičkovou muzikou.

Prostor na zadních sedadlech převyšuje průměr luxusních limuzín, nad hlavou neschází místo ani vysokým pasažérům. Krátká ukázka systému nočního vidění na výstavišti vypadala zajímavě, ale skutečné výhody a nevýhody systému ukáže teprve reálný provoz. Velkým lákadlem bude také vylepšený aktivní tempomat, který dokáže novou třídu S zcela zastavit a další systémy. Také nové esko na nás udělalo na výstavišti dobrý dojem a těšíme se, co předvede v testu.

Ještě předtím vás s novým Mercedesem třídy S seznámíme v magazínu. Stuttgartský výrobce totiž jako obvykle vybavil svou vlajkovou loď technikou, kterou konkurenti budou několik let dohánět.

Direct hybrid a Bluetec hybrid: hybridní třída S

Ani Mercedes-benz nemohl zůstat stranou v době, kdy se ekologie a úspor paliv dotýká většina debat o budoucnosti automobilu. Na IAA jsme proto mohli poprvé spatřit nový Mercedes třídy S jako hybrid, kombinující elektromotor se spalovacím motorem. Výrobce zvolil pro svou vlajkovou loď tzv. kategorii mild hybridů, což znamená, že automobil není schopen pohybu výhradně na elektromotor. Ten tak slouží jen k pokrývání špiček při akceleraci resp. pomáhá akumulovat kinetickou energii při brzdění.

Bluetec hybrid je kombinací vznětového šestiválce z S 320 CDI a elektromotoru integrovaného mezi spalovací motor a automatickou převodovku. V době filtrů pevných částic zůstává hlavním problémem vznětových motorů produkce oxidů dusíku (NOx), kterou může výrazně (až o 80%) snížit proces Selective Catalytic Reduction (SCR), spočívající v dodatečné úpravě výfukových plynů dodáváním asi 0,1l močoviny každých 100 km. Kombinovaný výkon hnacího ústrojí činí 179 kW, a točivý moment pak 575 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá 7,2 s a maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h.

Direct hybrid kombinuje elektromotor se zážehovým šestiválcem z modelu S 350, který však má spalování řízené paprskem vstřikovaného paliva. Odpovídající hodnoty základní parametrů činí 221 kW, 395 Nm, 7,5 s, 250 km/h.

Vyloučením neproduktivního běhu spalovacího motoru a rekuperací energie lze podle výrobce docílit snížení spotřeby paliva o 25 % (Bluetec hybrid má v kombinovaném cyklu spotřebu 7,7 l/100 km) resp. 20% (Direct hybrid potřebuje 8,3 l/100 km) ve srovnání se standardními modely bez elektromotorů.

Třída R: prostor a luxus současně

Mercedes-Benz napínal majetné zákazníky od roku 2002, ale ti se nakonec sériového Grand Sports Toureru dočkali až po třech letech. Crossover R-klasse má délku větší než třída S, ale současně připomíná kombi nebo van. Uvnitř pak čeká na zájemce šest individuálních sedadel, pod kapotou zatím najdeme tři známé motory a sedmistupňovou automatickou převodovku 7G-Tronic. Za mořem se nový Mercedes R začne prodávat letos na podzim. Evropa se dočká začátkem roku 2006.

Vlastně je to takový vyšší a delší Mercedes třídy S. Velkoprostorové luxusní kombi, kterému nejprve říkal výrobce Grand Sports Tourer a dlouhou dobu se spekulovalo o názvu GST, se nakonec jmenuje jednodušeji-třída R. GST zůstává jako přívlastek názvu, který Mercedes-Benz vysvětluje následovně: "Grand" symbolizuje velikost, prostor, praktičnost, "Sports" patří dynamice, jízdním výkonům a "Tourer" je odkazem na komfortní cestování na dlouhé vzdálenosti, které tomuto Mercedesu bude dělat nejlépe.

Délka 5157 mm přesahuje nové S o 81 mm, rozvor 3215 mm je to největší co Mercedes momentálně nabízí a uvážíme-li, že vedle sebe sedí pouze dva cestující, má také vnitřní šířka unikátní parametry (viz galerie). Podobné superlativy bychom mohli použít pro podélné rozměry zejména ve druhé a třetí řadě, velkorysá je výška nad sedákem. Protože v Evropě máme přeci jen méně místa, připravil Mercedes také kratší verzi s rozvorem 2980 mm a celkovou délkou 4920 mm.

Každé ze sedadel může být samostatně sklopeno, příplatková středová konzole demontována. Zavazadlový prostor v šestimístném uspořádání čítá 314 l, po sklopení čtyř sedadel je k dispozici u Mercedesu rekordní hodnota 2385 l, ložná plocha 2217 mm a užitečná hmotnost 655 kg. Rozměr XXL má také panoramatická skleněná otevírací střecha o ploše 1,2 m2.

K bohaté bezpečnostní výbavě lze přikoupit systém PRESAFE, Active Light System (natáčení světlometů do zatáčky a individuální rozsvěcování mlhovek při rychlostech do 40 km/h) nebo vzduchové odpružení AIRMATIC v kombinaci s aktivními tlumiči ADS.

Všechny tři motorové verze (dva šestiválce, zážehový a vznětový a jeden osmiválec) jsou dodávány s automatickou převodovkou 7G-Tronic s funkcí DIRECT SELECT. Volič je pod volantem, řadit však lze také tlačítky na volantu. Mercedes-Benz R je standardně vybaven pohonem všech kol s rozdělením točivého momentu mezi nápravy v poměru 50:50. Kontrolu přenosu točivého momentu má na starost elektronický integrovaný systém 4ETS. Všechny verze mají kotoučové brzdy na všech kolech, R 500 má také všechny kotouče vnitřně chlazené.

Ceny Mercedesu R v Německu jsou následující R 350 51.504 Euro, R 320 CDI 52.200 Euro, R 500 64.960 Euro. Příplatek za delší verzi činí 1.740 Euro.

ML 63 AMG

Logo AMG na kapotě mercedesu vždy značilo výjimečný výkon a nezapomenutelné jízdní zážitky. To, alespoň co se výkonu týče, platí i nového ML 63 AMG dvojnásob. Výkon produkovaný zážehovým osmiválcem s objemem 6.3 litru, který jsme vám na Auto.cz už §http://news.auto.cz/main.php?article=4306 podrobně představili, narostl na 375 kW při 6800 ot./min a točivý moment na 630 Nm při 5200 ot./min.

Těmito hodnotami nechává nové ML 63 AMG svého předchůdce ML 55 AMG daleko za sebou, nárůst výkonu činí téměř 120 kW a točivého momentu 120 Nm. Není potom divu, že velké SUV dokáže zrychlit na 100 km/h za pět sekund a bez problémů uhánět rychlostí 250 km/h (elektronicky omezena, rychloměr končí až na hodnotě 320 km/h). Mercedes-Benz ML 63 AMG stojí na 19palcových kolech s pneumatikami 295/45 R 19, která je možné na přání nahradit koly 20palcovými s pneumatikami 295/40.

Divoký kolos uklidňují zesílené brzdy, síla se na vozovku (v poměru 40 procent na přední a 60 procent na zadní nápravu) přenáší skrze sedmistupňovou převodovku 7G-TRONIC. Zvenčí identifikujete nové ML 63 AMG snadno. Nárazníky se oděly do sportovního hávu, vzadu se blyští dvakrát dvojitá koncovka výfuku, kontrast s chromovaným výfukem tvoří potemnělé zadní světlomety a okna. V interiéru se sportovní náboj projevuje chromovanými pedály, logy AMG, materiály jako kůže a Alcantara.

Všichni zájemci o toto HOT SUV si budou muset ještě chvíli počkat, na trhu se objeví až v druhé čtvrtině příštího roku.

Vision R 63 AMG

V nejsilnějším provedení a s tradičním logem AMG, se ve Frankfurtu předvedla i nová třída R.

Přestože se proměna 5,2 metru dlouhé třídy R v sportovní náčiní může zdát mnohým zbytečná či dokonce nemožná, přijalo AMG výzvu a pokusilo se vytvořit automobil, jenž vyvolá určité emoce. To se bezpochyby podařilo, i když nelze s jistotou říci, že to budou emoce pozitivní. Každopádně AMG přiostřilo přední část novým nárazníkem a mřížkou chladiče, zadní část také novým nárazníkem a čtyřmi chromovanými koncovkami výfuku.

Lepší viditelnost mají zajistit bi-xenonové světlomety, lepší stabilitu v zatáčkách zase upravené vzduchové odpružení AIRMATIC a 21palcová kola s pneumatikami 265/40 R 21. Stejně jako ML 63 AMG bude i Vision R 63 AMG pohánět nově vyvinutý osmiválec s objemem 6.3 litru, výkonem 375 kW při 6800 ot./min a točivým momentem 630 Nm při 5200 ot./min.

Třída R zrychlí na 100 km/h za méně než pět sekund a dokáže uhánět rychlostí 250 km/h (elektronicky omezena). Točivý moment putuje na všechna čtyři kola (v poměru 40 procent na přední a 60 procent na zadní nápravu) skrze automatickou převodovku AMG SPEEDSHIFT s možností řazení na volantu. Do interiéru AMG nastěhovalo sportovní sedačky, volant, pedály, ale i 7palcové obrazovky zabudované do opěrek hlavy a spojené s DVD přehrávačem.

Slovo Vision v názvu naznačuje, že zatím nejde o sériový model, ale znalci již tuší, že k výrobě asi nebude příliš daleko.

Studie Viano X-clusive

Mercedes-Benz Viano je podle jeho výrobce ideálním základem pro extrémní van. Podíváme-li se na šíři sortimentu motorů Mercedesu objevíme hned několik možností jak Viano posílit. volba nakonec padla na pětilitrový osmiválec (!) M113, který dává 225 kW a 460 Nm.

Studie Viano X-clusive s ním umí jet až 240 km/h a zrychluje na 100 km/h z klidu za 6,8 s. Zpomalení je věcí šestipístkových (vpředu) resp. čtyřpístkových třmenů, které přitlačují destičky ke kotoučům o rozměrech 355 resp. 350 mm. Brzdná dráha tak i přes celkovou hmotnost 2,77 t nepřesáhne 40 m, brzdíte-li z rychlosti 100 km/h.

Stejný osmiválec najdeme v řadě jiných modelů, takže zástavba do Viana využila systém chlazení z E 500 a automatickou pětistupňovou převodovku z G 500.

Odpovídajícím způsobem byl vylepšen také exteriér, uvnitř Viana čeká na posádku luxusní a poměrně rychlá pojízdná kancelář.

Viano 4Matic

Viano dostalo na IAA také stálý pohon všech kol 4MATIC, který rozděluje hnací sílu mezi kola v poměru 35:65 (vpředu:vzadu). Mechanické uzávěrky diferenciálů jsou nahrazeny elektronickými, které využívají integrace s komponentami stabilizačního systému ESP. Celý systém pohonu tak váží jen 80 kg navíc. 4MATIC je v nabídce s diesely 2.0 CDI (80 kW) a 2.2 CDI (110 kW).


Ondřej Láník