TEST Mercedes-Benz Vaneo 1.9 Ambiente - Vyšší postavení (05/2003)
Při pohledu zepředu je příbuznost se třídou A nejmarkantnější. Výrazný skloněný "nos" tvořený jednou linií kapoty a čelního skla přechází ve výšce 185 cm ve zcela rovnou střechu. Téměř svislé jsou i boky i záď vozu, což na jedné straně zvyšuje využitelnost vnitřní prostor, zvnějšku ale Vaneo působí dosti mohutně. Nezvyklé jsou také proporce vozu. Při délce 4,2 m činí rozvor 2,9 m a v kontrastu s vysokou stavbou karoserie jsou také opticky relativně malá patnáctipalcová kola. Zadní boční dveře jsou posuvné, což je výhodné při vystupování na parkovišti (pokud vedle stojí jiný vůz), rozměrné páté dveře se vyklápějí vzhůru.
Po otevření dveří je nejnápadnější vysoká podlaha, daná sendvičovou konstrukcí podvozku. Tato koncepce způsobí, že při čelním nárazu se motor zasune pod podlahu a neohrožuje posádku. Vyšší posaz vzhledem k vozovce je tedy díky silné podlaze doplněn podobnou polohou nohou, jako v klasickém osobním voze. Palubní deska je vyrobena z jednoduše tvarovaných, ale velmi dobře zpracovaných a slícovaných černých plastů. I když má volant klasický "osobní" sklon, připadáme si spíše jako v kvalitním užitkovém voze.
Tomuto pojetí odpovídá i nadbytek místa, pochopitelně hlavně na výšku. Sedadla drží tělo dost dobře i v zatáčkách, jsou je o málo tvrdší než bychom v této třídě čekali. Cestující ve druhé řadě mají poměrně hodně místa i pro kolena, naopak jejich sedadla mají dost krátká opěradla. Zavazadlový prostor má v pětimístném uspořádání bezkonkurenční objem 715 litrů. Namontujeme-li příplatkovou třetí řadu sedadel, zmenší se na 150 litrů. Sedadla se ovšem dají také vyjmout(dvojsedadlo je ale poměrně těžké) a z Vanea tak lze vyrobit dodávku o využitelném objemu až 2400 litrů. Opět ale zdůrazňujeme, že tyto, i na užitkovou konkurenci vysoké hodnoty, vyplývají z velké části z extrémně vysokého stropu vozu. Je ale pravda, že kouzla se sedadly se dají využít i k praktickým věcem - do Vanea se například vcelku pohodlně vejdou tři cestující se třemi kompletními nerozloženými jízdními koly. Příplatková výbava navíc zahrnuje například i soubory nazvané Pes, Surfař či Cyklista, takže užitečné drobnosti vhodné k přepravě specifických nákladů lze získat doslova na míru.
Námi testovaný vůz byl osazen nejvýkonnějším možným motorem - zážehovým čtyřválcem 1,9 l o maximálním výkonu 92 kW při 5500 otáčkách. Pouze osmiventilový agregát má s poměrně těžkým (1375 kg provozní hmotnost) autem jen průměrnou chuť zrychlovat, s narůstajícími otáčkami je ale vše jinak a Vaneo dokáže být i na dálnici docela svižné. Vzhledem k výkonové hmotnosti se ale neodvažujeme odhadovat, jak by se byť jen z poloviny naložené Vaneo chovalo se základním motorem 1.6 o výkonu 60 kW. Vyšší otáčky a hmotnost vozu se podepisují i na spotřebě, která se ve městě snadno pohybuje kolem jedenáctilitrové a mimo město kolem osmilitrové hranice. Velmi přitom záleží na jízdním stylu - lehkou nohou lze tyto hodnoty snížit i o dva litry na 100 km. Pětistupňová manuální převodovka má výhodu v krátkém a přesném chodu řadicí páky, jednotlivé stupně jsou s motorem dobře sladěny.
Kombinace málo strmého řízení a přední nápravy těsně pod pedály způsobuje, že způsobu najíždění do zatáček je třeba přivykat, a to zvláště ve městě. Bezmála třímetrový rozvor dělá sice dobrou službu stabilitě, při manévrování v omezených poměrech je na něj třeba často myslet. I přes již zmíněný vyšší posaz má sice řidič výborný výhled do všech směrů, na příď vozu ale vidět není. Leccos zachrání slušný rejd a velká zpětná zrcátka, parkovací asistent můžeme přesto doporučit. Při jízdě samotné odvádí podvozek velmi dobrou práci, auto se překvapivě příliš nenaklání a nedotáčivý charakter projevuje jen v očekávatelné míře. Patnáctipalcová kola s nízkým profilovým číslem sice zvyšují stabilitu a jistotu vozu, dají ale posádce pocítit i ty nerovnosti, které ostatní auta přejíždějí plavně. Jízda bez zatížení vzadu pak může způsobit drobné odskakování zadní nápravy.
Kdo si tedy koupí Vaneo? Bude to pravděpodobně člověk s velmi vysokými nároky na vnitřní prostornost vozu v kombinaci s nepříliš velkými vnějšími rozměry. Přitom se nespokojí s minivanem od konkurence, ale současně mu nebude vadit podvozek ze třídy malých vozů. Bude klást důraz na značku a výbavu a bude ochoten za ni zaplatit.
Jakkoli je tedy Vaneo celkem povedenou esencí několika dosud nespojitelných potřeb, exkluzivita daná značku a cenou z něj dělá v podstatě výlučné auto.