Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mexická rallye 2017: Zůstane Toyota lídrem?

Michal Štěpanovský
Diskuze (1)
Toyota vede zásluhou finského jezdce Jariho-Mattiho Latvaly poprvé od roku 1999 seriál mistrovství světa v automobilových soutěžích.

Pozici lídra bude obhajovat na Mexické rallye, která je třetím podnikem letošního šampionátu. Zatímco ve Švédsku se potýkali účastníci se sněhem a ledem, v Mexiku to budou pro změnu vedra a nadmořská výška skoro tři tisíce metrů.

Bere i páté místo

Latvala předchozí podnik ve Švédsku vyhrál a do Mexika přijel obhajovat loňské prvenství, které získal ještě jako továrního týmu Volkswagen. „Tehdy jsem startoval z konce startovního pole, takže byla možnost využít čistší trať a vypracovat si velký náskok. Soupeři se trápili a já porazil Ogiera o minutu,“ vzpomíná Latvala.

Letos to bude naopak, protože první den pojede Latvala jako vedoucí jezdec a tudíž bude soupeřům na mexické šotolině čistit trať. „Za takových podmínek se musím snažit vytěžit maximum a budu opravdu spokojený, když skončím do pátého místa. Od Švédska se pro mne nic nezměnilo. Pořád se musíme snažit dojíždět, abychom mohli být na konci roku na slušné pozici,“ dodává Latvala.

Optimisticky vzhlíží k Mexiku také šéf týmu Toyota Gazoo Racing Tommi Mäkkinen. „Většinu testů v minulé sezoně jsme absolvovali na šotolině, takže si na tomto povrchu docela věříme. Otazníkem je nadmořská výška a vysoké teploty. Loni jsme této kombinaci věnovali hodně času při jízdách ve Španělsku. Pokud ovšem takové podmínky nevyzkoušíte na vlastní kůži, tak nevíte, co vás čeká. Pořád jsme nohama na zemi a víme, že po radosti ve Švédsku mohou být naše pocity v Mexiku úplně opačné,“ říká čtyřnásobný mistr světa Mäkkinen.

Testovali jako zběsilí

Tovární tým Ford vede klasifikaci v Poháru konstruktérů, a přesto neponechává nic náhodě. Jeho jezdci absolvovali mezi Švédskou a Mexickou rallye 1500 testovacích kilometrů na nezpevněném povrchu. S ohledem na to, že v Mexické rallye je naplánováno 370 kilometrů, absolvovali piloti čtyřnásobek závodní vzdálenosti. „Měli jsme neskutečně úžasný nástup do sezony, ale teď nás čeká debut fiesty na šotolině. Najezdili jsme hromadu testovacích kilometrů, ale ostrou soutěž nic nenahradí. I přesto, že nebudeme mít výhodnou pozici, cílíme na stupně vítězů,“ prohlašuje Malcolm Wilson.

Šéf společnosti M-Sport, která připravuje vozy modrého oválu na rallye, naráží na startovní pořadí do první etapy prvního dne, které je odvislé od aktuálního žebříčku ve světovém šampionátu. Dva tovární fordy vyrazí jako druhý a třetí za Jari-Mattim Latvalou. Poprvé od roku 2014 tak nebude Sebastien Ogier (Ford) tím, kdo se svým vozem čistí soupeřům trať. „Musíme se snažit, abychom byli po prvním dnu na „dostřel“ soupeřům. Pak uvidíme, čeho půjde dosáhnout ve zbývajících dvou dnech,“ vysvětluje Wilson.

Francouzi si věří

Nejlepším pilotem továrního týmu Citroën je irský pilot Craig Breen, který však v Mexiku chybí. Francouzská značka je v Poháru konstruktérů zatím na čtvrtém místě a jejím jezdcům se v letošním seriálu podařilo vyhrát pouze jedinou rychlostní zkoušku. „Příčinou našich dosavadních výkonů je skutečnost, že jsme se příliš nepřipravovali v podmínkách, které na soutěžích panovaly. V Mexiku to bude jiné, protože naše C3WRC má odjeto nejvíce testovacích kilometrů na šotolině.

Naposledy jezdil Citroën s vozem v únoru na španělské šotolině a šéf továrního týmu Yves Matton se tvářil spokojeně: „Zkoušeli jsme různá nastavení auta a povedlo se nám udělat řadu zlepšení. Kris Meeke bude mít v Mexiku za úkol držet se v kontaktu s nejlepšími. Už je pomalu nejvyšší čas, aby nakopnul své výsledky.“

Nepokazí to Neuville?

Hyundai nastoupí v Mexiku v kompletním složení se všemi třemi posádkami. V Monte Carlu i ve Švédsku dokázal Thierry Neuville, že nový i20 Coupe WRC má vítězný potenciál. Bohužel v závěru předposledního dne na obou podnicích poškodil vůz vždy ve chvílích, kdy suverénně vedl.

Tým Hyundai se připravoval na náročné mexické podmínky ve španělské Granadě, jejíž podnebí i podmínky připomínají to, co posádky čeká. „Je to jedna z nejtěžších rallye šampionátu. Bude tady velký tlak na závodníky, na celý tým i samotné vozy. S přípravami jsme ovšem spokojeni,“ prohlásil boss tovární sestavy Hyundaie Michel Nandan.

Těžká úloha Škody

Český tým vyhrál v obou letošních soutěžích hodnocení kategorie WRC2. V Monte Carlu to dokázal Nor Andreas Mikkelsen, ve Švédsku domácí Pontus Tidenmand. A právě druhý jmenovaný bude jediný jezdeckým zástupcem značky také v Mexiku. „Tahle soutěž je naprosto mimořádná a vyžádá si od nás úplně všechno. Ohromně se těším na množství fanoušků a rozmanité tratě. Mým cílem je útočit v této sezoně na titul mistra světa WRC2, takže mi povinnost velí zvítězit také v dalším podniku,“ uvedl Tidemand.

Trochu historie neublíží

Mexická rallye je součástí kalendáře mistrovství světa od roku 2004 (s výjimkou 2009). Jejím nejčastějším vítězem je Francouz Sebastien Loeb, který se třemi modely WRC od Citroënu vyhrál celkem šestkrát.

Letošní soutěž měří 897,68 kilometrů a z toho je dvacet měřených úseků v celkové délce 370,46 kilometrů. Přihlášeno je pouhých 29 posádek, přičemž deset z nich může bodovat do Poháru konstruktérů (hodnocení značek).

Soutěž začne první rychlostní zkouškou hodinu po půlnoci ze čtvrtka na pátek středoevropského času. Hned v úvodní etapě jsou na programu dva průjezdy slavnou rychlostní zkouškou „El Chocolate“ (čokoláda), která patří s délkou 54,90 kilometrů k nejdelším v mistrovství světa. První den se dostanou posádky také pod zem: v Guanajuato se pojede starým důlním tunelem.

Na drsných šotolinových tratích jsou vedle pneumatik extrémně namáhány také motory. V útrobách závodních speciálů se totiž dostanou až do výšky 2 737 metrů, kde kvůli řídkému vzduchu ztrácejí až 20 procent výkonu. Až překonají startující posádky všechny nástrahy, dostanou se k závěrečné Powerstage (bodovaná rychlostní zkouška) a letošního vítěze bychom měli znát v neděli 12. března kolem osmé večer.

Program Mexické rallye

(Všechny uvedené časy odpovídají časovému pásmu v České republice. V případě označení dvou RZ jako RZ1 nejde o omyl. Takto je to uvedeno v itineráři soutěže.)

Pátek – 1.05 RZ1 (1,57 km); 1.10 RZ1 (1,57 km); 18.28 RZ2 (54,90 km); 19.36 RZ3 (19,68 km); 23.14 RZ4 (54,90 km).

Sobota – 0.22 RZ5 (19,68 km); 1.36 RZ6 (1,09 km); 2.49 RZ7 (2,30 km); 2.54 RZ8 (2,30 km); 15.33 RZ9 (27,42 km); 17.01 RZ10 (38,31 km); 18.08 RZ11 (10,09 km); 21.16 RZ12 (27,42 km); 22.49 RZ13 (38,31 km); 23.37 RZ14 (10,09 km).

Neděle – 00.47 RZ15 (2,30 km) 00.52 RZ16 (2,30 km); 3.45 RZ17 (1,33 km); 17.43 RZ18 (32,96 km); 19.18 RZ19 (21,94 km).

Průběžné pořadí MS

Pořadí jezdců: 1. Latvala (Fin./Toyota Yaris WRC) 48; 2. Ogier (Fr./Ford Fiesta WRC ´17) 44; 3. Tänak (Est./Ford Fiesta WRC ´17) 33; 4. Sordó (Šp./Hyundai i20 Coupe WRC) 25;, 5. Breen (Ir./Citroën C3 WRC) 20; 6. Evans (Brit./Ford Fiesta WRC ´17) 18; 7. Lefebvre (Fr./Citroën C3 WRC) 10; 8. Neuville (Bel./Hyundai i20 Coupe WRC) 8; 9. Paddon (N. Zél./Hyundia i20 Coupe WRC) 7; 10. Mikkelsen (Nor./Škoda Fabia R5) 6; 11. Kopecký (ČR/Škoda Fabia R5) 4.

Pohár konstruktérů: 1. M Sport Ford 73; 2. Toyota Motorsport 53; 3. Hyundai Motorsport 40; 4. Citroën Racing 26.

Video se připravuje ...
Michal Štěpanovský
Diskuze (1)
10. 3. 2017 10:54
Toyota lídr?
Pokud se dobře dívám tak lídrem ve značkách je Ford :-! ano mezi jezdci je to JML ale pronásledován dvojicí od Fordu takže lídrem podle mě není Toyota ale spíš JML :-!