Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mikko Hirvonen odchází z mistrovství světa v rallye a končí kariéru

Aleš Dragoun
Diskuze (3)
O konci kariéry finského „korunního prince“ se spekulovalo už delší dobu. Nyní je informace oficiální, Mikko Hirvonen, tovární jezdec Fordu, odchází.

Hirvonen je takovým „Stirlingem Mossem rallye“, nikdy se nestal mistrem světa, vždy mu v navíc v cestě stál jeden jediný muž: Sébastien Loeb. Fin byl v konečném pořadí čtyřikrát druhý (2008, 2009, 2011 a 2012) a dvakrát třetí (2006 a 2007). Tehdy také významnou měrou pomohl Fordu k zisku titulu mezi značkami, respektive týmy. Hirvonen se narodil 31. července 1980 v Kannonkoski, je mu tedy čtyřiatřicet let a do starého železa rozhodně nepatří! V mistrovství světa strávil třináct sezon, začal závodit ovšem už ve svých osmnácti letech na starším Opelu Kadett a pak si koupil Astru...

V MS debutoval pochopitelně doma ve Finsku, ještě za volantem Renaultu Clio S1600, v Británii při svém třetím startu už ale seděl v kokpitu privátní Imprezy WRC. Jeho kariéra je pevně spjata s Fordem. Ten jej poprvé angažoval již v roce 2003 i s novým spolujezdcem Jarmem Lehtinenem, maximem nováčka byla šestá příčka na Kypru a zároveň první tři bodíky. Pak po něm sáhlo Subaru, aby se v sezóně 2005 vrátil k modrému oválu. Byť jezdil až na jednu výjimku s vlastním dva roky starým Focusem WRC, v Katalánsku dosáhl poprvé na pódium. Ty výjimky byly vlastně dvě, v Japonsku jsme jej viděli u Škody!

Následovala léta největších úspěchů zpátky v náruči Fordu. V Austrálii 2006 se konečně radoval z první výhry. S výjimkou nepovedeného roku 2010 skončil v celkové klasifikaci vždy na stupních vítězů a s Focusy a Fiestami zvítězil celkem ve čtrnácti podnicích, což není úplně málo. Mimo rámec MS vyhrál v Monte Carlu 2010 s tovární Fiestou S2000 nejslavnější soutěž světa byla tehdy součástí Intercontinental Rally Challenge.

Pochopitelně přišel takříkajíc ve špatné době: jen málokdy chybující Sébastien Loeb mu v bitvách o titul vždy odolal. Před dvěma lety mu dokonce šel dělat týmového parťáka k Citroënu a celkově se umístil opět za ním. Na Sardinii také stanul naposledy na nejvyšším stupni. Popatnácté. Ve druhé sezóně za volantem DS3 už pro změnu musel čelit navrátilci Volkswagenu s jiným Sébastienem: Ogierem. A letos, kdy seděl opět v kokpitu Fiesty týmu M-Sport Malcolma Wilsona, to nebylo jiné.

Hirvonena ještě čeká poslední podnik: Walles Rally GB, poté své působení na nejvyšší úrovni rallye ukončí. V současném žebříčku je čtvrtý se 108 body za dominantním triem VW Ogier-Latvala-Mikkelsen. Má za sebou 162 startů v prestižním šampionátu, 68 umístění na stupních vítězů (28 druhých a 25 třetích míst), 259 vyhraných jednotlivých rychlostních zkoušek a během kariéry získal 1192 bodů.

Hirvonen bude podle svých vlastních slov nejraději vzpomínat na souboje právě s několikrát zmíněným Loebem. Z aut se mu nejvíc zapsal do srdce Ford Focus WRC (bez bližší specifikace): „Absolvoval jsem v něm většinu soutěží a zažil svoje největší úspěchy.“ Mikko nezmění automobilovou disciplínu jako jeho věčný rival Sébastien Loeb, nebo kupříkladu Petter Solberg. Chce se věnovat hlavně rodině. „Během mnoha let své soutěžní kariéry jsem se hodně zaměřil na sebe. Závodění tvořilo velkou část mého života. Užíval jsem si každou minutu, ačkoliv mě to pořád baví, chci se nyní více soustředit na jiné důležité věci v životě, na svoje děti a rodinu,“ uvedl doslova. „Mám tolik úžasných vzpomínek. Dostal jsem šanci splnit si dětské sny. Cestoval jsem po světě, poznal fantastické lidi a užíval si každou soutěž a každý souboj. Někdy jsem vyhrál, jindy prohrál, ale na všechny tyto momenty budu vzpomínat až do konce života s úsměvem na tváři.“

Gerard Quinn, ředitel divize Ford Racing pro Evropu, řekl: „Bylo mi opravdovým potěšením spolupracovat s ním ve WRC. On i Jarmo se nesmazatelně zapsali do závodní historie Fordu a se 14 vítězstvími na kontě se stali naším nejúspěšnějším párem ve WRC. Spolupracovali jsme s ním na vývoji Fiesty RS WRC a nejpyšnější jsem byl tehdy, když Mikko dovedl tento vůz k vítězství už při jeho prvním startu na Švédské rallye v roce 2011.“ Quinn samozřejmě myslel první účast v MS.

Hirvonenův odchod ovšem neznamená, že by si jej po nějakém čase nemohl třeba rozmyslet a vrátit se. Byť třeba do jiné disciplíny. No, uvidíme. Takových případů známe v automobilovém sportu spousty a bývalí soutěžáci dnes jezdí hlavně rallyekros.

Aleš Dragoun
Diskuze (3)
7. 11. 2014 16:01
Re: Mikko Hirvonen
Za text panu Dragounovi :yes: A za video taky :yes:
7. 11. 2014 15:59
Re: Mikko Hirvonen
Jo jo, Hurvínek patřil k nejlepším. Nevíte někdo náhodou, co teď hodlá dělat? Snad definitivně nepověsí volant na hřebík, to by byla velká škoda. Nikdy sice nepatřil k mým top favoritáům, ale jezdit umí jako málo kdo na světě, co se mu nedá upřít.
Avatar - Starfighter
7. 11. 2014 15:54
Mikko Hirvonen
Výborný jezdec, který měl "smůlu" na panování Seba I. Jejich souboje jsou nezapomenutelné.