Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mini Cooper JCW: Zámořská premiéra pikantního knedlíku

Aleš Dragoun
Diskuze (0)

Mini servíruje v Detroitu opravdovou lahůdku: novou generaci ostrého třídveřového hatchbacku s magickým označením John Cooper Works.

Mini JCW se sice ukázalo už v prosinci, ale pořádná světová premiéra s oficiálními daty přichází až nyní, na NAIAS v Detroitu. John Cooper Works, jak zní celý název, vypadá mnohem agresivněji než sériovější bratříčci třetí novodobé generace. Změnily se pochopitelně nárazníky, vpředu jsou větší nasávací otvory včetně díry v kapotě a žebrování má design včelích pláství, stejně jako to v zadním nárazníku. Miník s obřím střešním spoilerem a centrálně umístěnou dvojitou koncovkou výfuku vypadá až výhrůžně, v černorudé kombinaci na sérii firemních fotek mu to ale na druhou stranu dost sluší. V hlavních světlech jsou diodové obroučky, pětipaprsková černostříbrná kola mají průměr sedmnácti palců.

A ostrý knedlík (tuto českou přezdívku dostal originál díky svým jízdním vlastnostem) na nich umí upalovat! Dokážete si představit s takovým diblíkem jet 246 km/h? Z klidu na 100 km/h zrychlí se šestistupňovým automatem za impozantních 6,1 s, s manuálním „šestikvaltem“ je pak ve sprintu o dvě desetinky pomalejší. Není divu, pod jeho kapotou totiž nevrčí žádný základní tříválec, nýbrž za doprovodného pískotu dvoulitrový benzinový čtyřválec TwinPower Turbo z bavorské líhně. 170 kW a 320 N.m k těm správným radovánkám za malým sportovním koženým a ručně obšitým volantem určitě bohatě stačí. Hodnota maximálního výkonu je k dispozici sice jen v úzkém rozmezí 5200-6000 otáček, „krouťák“ však již prakticky od volnoběhu (1.250-4.800 min-1).

Předním kolům pomáhá v trakci uzávěrka diferenciálu, je ovšem už elektronická, jak velí moderní doba. Motokárový podvozek je řádně tvrdý, tady dostaly přednost jízdní vlastnosti před nějakým komfortem, ale bude možné si připlatit i za adaptivní odpružení. O ostrosti brzd Brembo s rudými třmeny nemůže být pochyb. JCW přitom moc „nežere“, s automatem si řekne v průměru na stokilometrovou vzdálenost jen o 5,7 l benzinu, s manuálem pak o litr více.

Také interiér vypadá k světu, přední Alcantarou potažené taktéž černočervené sedačky určitě tělo v zatáčkách nepustí, pedály i opěrka pro levou nohu z nerezové oceli mají retro tvary, jen na fotkách vyvolávají menší dojem, jakoby byly vhodné spíše pro malou ženskou nožku. Palubní desku zdobí obklady nastříkané klavírním lakem, loga John Cooper Works na prazích jasně říkají, s kým máme tu čest.

Zatím známe pouze zámořské ceny, které začínají na 31.450 dolarech (755.500 Kč) i s nutnými poplatky a prodej se rozběhne letos na jaře. Ty evropské budou jistě mnohem vyšší... Novodobé miníky dávno nemají tři metry na délku, pod kapotou maximálně nepřeplňovanou třináctistovku a JCW váží tučných 1205 kg. John Cooper (1923-2000), strůjce soutěžních úspěchů originálu a zakladatel veleúspěšného výrobce formulí by z něj měl beztak určitě radost. V Detroitu ho mimochodem představila osobně jiná legenda: finský soutěžák Rauno Aaltonen. Mimo jiné i vítěz Rallye Monte Carlo 1967 za volantem Mini Cooperu S...

Aleš Dragoun
Diskuze (0)