Alko kalkulačka Naplavka 2019
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mini Countryman Cooper SD – Je více více?

Michal Fokt Michal Fokt 15. 3. 2017
53
45
Zobrazit náhledy (53)
Mini Countryman Mini Countryman Mini Countryman Mini Countryman Mini Countryman Mini Countryman Mini Countryman Mini Countryman Mini Countryman Mini Countryman Mini Countryman Mini Countryman Mini Countryman Mini Countryman Mini Countryman Mini Countryman Mini Countryman Mini Countryman Mini Countryman Mini Countryman Mini Countryman Mini Countryman Mini Countryman Mini Countryman Mini Countryman Mini Countryman Mini Countryman Mini Countryman Mini Countryman Mini Countryman Mini Countryman Mini Countryman Mini Countryman Mini Countryman Mini Countryman Mini Countryman Mini Countryman Mini Countryman Mini Countryman Mini Countryman Mini Countryman Mini Countryman Mini Countryman Mini Countryman Mini Countryman Mini Countryman Mini Countryman Mini Countryman
Z nového countrymanu se stal nefalšovaný kompaktní crossover. To s sebou přináší jisté výhody, ale i pár nevýhod.


Design, interiér


Mini už dávno není miniauto, jenže jeho verze Clubman a Countryman už nejsou dokonce ani malá auta, ale typické kompakty. Sice jedny z těch spíše menších, ale co se délky a rozvoru týče, už regulérní nižší střední třída. A posledně jmenovaný model, jenž právě testuji, má kvůli vyšší stavbě karoserie ještě o poznání více vizuální nadváhy. Od pohledu je to sice typické mini, a pokud stojí někde samostatně, vypadá stále celkem roztomile, ale na parkovišti u nákupáku už nehledám, do jaké skuliny jsem ho zastrčil, vidím ho z dálky.

Vypadá to, že auto, které ve stání bylo zaparkováno dosud, snědl a mě taky sní. Jedničkový bavorák je proti němu velmi subtilní záležitost, ostatně jako většina ostatních modelů této třídy. Označení „knedlík“ je teď výstižnější než kdykoli dříve. Kynutý… Fakt nemohu říci, že bych se při pohledu na něj zamiloval. A to se jedná o vyšperkovanou sportovní verzi Cooper S, tedy přesněji řečeno SD se silným nafťákem. Tak ať alespoň to nafouknutí stojí za to.

Maxi Countryman

Po zavření dveří, které mini tedy opravdu umí, se BMW snažilo, aby byl interiér na první pohled tak klasický, jako to jen jde – typická palubní deska s centrálním displejem a budíky, připevněné na sloupku volantu. Posaz je díky velkému rozsahu seřízení volantu perfektní, bočnice opěradel mě příjemně sevřou, takže bez problémů? Ne tak docela.

Volant je poněkud předesignovaný, kvůli tvarování ramen s vystupujícími švy se moc dobře nedrží a horní část opěradel mě tlačí do lopatek. Klaustrofobický pocit a špatný výhled ven přetrvává a překvapuje mě také, jak málo místa je v oblasti loktů. Na druhou stranu potěší slušná nabídka místa pro pravou nohu, což je zásluha úzkého středového tunelu, u prémiové značky nevídaný jev.

mini testy crossover mini testy crossover
 

Na palubní desce je znát, že Němci dali Britům dost volného prostoru pro kreativitu. V interiéru najdete hned tři odstíny hnědé – jiná je na palubce, jiná na dveřích a jiná na sedadlech a v kabině jsem také spočítal šest (!) druhů plastů, co se barvy a struktury týče. Ale je možné, že jsem špatně počítal a je jich víc. Ostatně duhové podsvícení lemu centrálního displeje se úžasně tluče s fialovým ambientním podsvícením a oranžovočerveným podbarvením přístrojů před volantem.

Tradiční páčkové přepínače i jejich „domečky“ už jsou teď každopádně plastové a docela mě rozčilovalo, že jsem se neustále viděl v budíku rychloměru. Tedy ne, že bych nebyl fešák, ale tuto narcistickou „fičuru“ bych si klidně odpustil.

Kde je nárůst rozměrů countrymanu opravdu poznat, jsou zadní sedadla. Před koleny je místa opravdu hodně, dokonce tolik, že si lze posunutím sedadla trochu ubrat ve prospěch kufru. I zde je však poněkud těsno v příčném směru. Zavazadlový prostor je pak druhým místem, kde jsou rozměry auta znát. S objemem 450 litrů už může být mini skutečně rodinným autem, o možnosti jeho zvětšení i při plném obsazení už řeč byla.

Motor, jízdní vlastnosti


Countryman Cooper SD je vybaven známým 190koňovým naftovým dvoulitrem od BMW, disponujícím točivým momentem 400 N.m, a přestože auto váží skoro 1,5 tuny (mini, no…), uhání jako šílené. Ani při nejlepší snaze mu nelze nic vytknout, je sympatické, že začíná být poznat, za co jste ty peníze vynaložili.

Dynamika motoru nemá slabé místo, podle intenzity sešlápnutí plynového pedálu auto buď velmi příjemně pružně zrychluje, nebo (a to častěji) si osmistupňový automat o pár kvaltů podřadí. Následuje skutečně impozantní akcelerace, jištěná perfektní trakcí, přičemž má motor vcelku příjemný zvuk a neobtěžuje jeho intenzitou, jakkoli byste v nižší střední našli lépe odhlučněné nafťáky. Odezva plynu je velmi rychlá, reakce převodovky ale postrádají ostrost bavoráků, může to být naladěním, ale i původem skříně, tohle totiž není notorický známé ZF, ale Aisin. Samotný proces přeřazení je sice rychlý, ale s jeho realizací auto trochu váhá a to i v manuálním režimu. Nejde však o nic zásadního.

mini testy crossover mini testy crossover
 

Motor točí na dálnici 2100 otáček a spaluje přitom 7,8 litru nafty, při devadesátce je na otáčkoměru zhruba 1500/min a spotřeba činí rovných pět litrů. Ani jedno z toho mi nepřijde zrovna oslnivé, na druhou stranu v běžném životě se spotřeba pohybuje mezi 7-8,5 litry nafty při jízdním stylu, jenž bych označil jako velmi uspokojivý, což je něco, co bych rozhodně dokázal akceptovat.

Oč radostněji countryman zrychluje, o to horší je zpomalení. Ne snad, že by byly brzdy slabé, to v žádném případě. Právě naopak. Dokáží auto zpomalit velmi efektivně, ale poněkud nekontrolovaně. Mnohé hybridy dnes mají lépe dávkovatelný účinek brzdného účinku než mini, pedál funguje na principu vypínače, v úvodní fázi nic a následně …všechno. I po týdnu ježdění jsem si často připadal, že brzdím levou nohou, o tázavých pohledech manželky, co že se to děje, nemluvě.

Vše při starém. Skoro…

Jestli se u mini na něco lze spolehnout, pak na to, že z posádky spolehlivě vytřese duši. Platí to i o novém countrymanu, jenž je tuhý opravdu hodně, na druhou stranu je to sportovní Cooper S, tak proč si stěžovat? Podstatné je, že tlumiče odvádí svou práci znamenitě, co se tlumení rázů týče, při jízdě se sice auto natřásá a kmitá, ale drobné nerovnosti pohlcuje pevně, rány se ozývají až na větších výtlucích a propadlých kanálech.

Jde o součást balíčku, který byl vždy zdrojem vynikajících, motokárových jízdních vlastností. Jenže tenhle countryman už motokára není. Váha 1,5 tuny je i přes všechny snahy konstruktérů znát, jedná se o nejvíce nedotáčivé mini historie. Samozřejmě na poměry nižší střední třídy jde stále o špičku mezi crossovery, ale na nějakou jasnou dominanci zapomeňte.

mini testy crossover mini testy crossover
 

A pak tu jsou dva tradiční problémy, spojené s tuhým podvozkem – na sérii nerovností v zatáčce tlumiče občas nestíhají a vůz bývá neklidný a co je horší, necítím ho. Verze JCW jsou tradičně moje řidičská „Eleanor“ a vypadá to, že se k nim přidává i tenhle velký cooper. Takřka nulové náklony v zatáčkách v kombinaci s „tlumivými“ tlumiči způsobují, že si auto de facto nezaklekne a já musím do zatáček najíždět odhadem a blížící se limit je nutné také víceméně předvídat. V tomto případě tedy díky za těžší čumák, nedotáčivost přichází dříve, než by auto zvládlo nějakou poťouchlou kulišárnu. Spoleh je v tomto případě i na zadní nápravu, která je stabilní a poslušná.

Nápomocné nějakému dovádění není ani řízení, poskytuje sice překvapivě mnoho informací o tom, kde je na silnici jaký kamínek, vlnka na asfaltu nebo výtluk, takže mi volant v rukách neustále něco dělá, ale jak mám natočená kola, to neprozradí, musím je co chvíli „hledat“. Je ale přesné, ostré a dobře vyvážené.

Závěr


Ještě v minulé generaci se Mini Countryman Cooper SD dal považovat za motokáru. Trochu přerostlou a méně agilní než o půl třídy menší mini a clubmany, ale stále velmi zábavnou. Nový countryman je pro ty samé zákazníky, kteří si ale v mezičase stihli pořídit rodinu. Nechtějí se vzdát typického vzhledu ani sportovního charakteru jízdy, ale současně potřebují prostornější interiér a podvozek, který nebude ničit stárnoucí meziobratlové ploténky. Prostě takový Tatramat Gran Turismo.

Countryman je nejrodinnějším modelem z rodiny Mini, ale současně i nejméně zábavný, s poněkud nečitelným podvozkem a kousavými brzdami. Na druhou stranu mix schopností countrymanu je tak specifický, že si své zákazníky, schopné jeho výhodám některé ústupky udělat, zase najde. A nesmíme také zapomínat, že s nárůstem auta do kompaktní třídy už jeho ceny nepůsobí tak absurdně, jako tomu bylo doposud.

mini testy crossover mini testy crossover
 

Nejlevnější verze modelu664.300 Kč (Mini Countryman Cooper/100 kW)
Základ s testovaným motorem878.800 Kč (Mini Countryman Cooper SD/140 kW)
Testovaný vůz bez příplatků930.800 Kč (Mini Countryman Cooper SD ALL4/140 kW)

Plusy

  • Prostornost v podélném směru
  • Silný a výkonný motor
  • Strmé a přesné řízení
  • Tlumení rázů

Minusy

  • Pomalejší reakce automatické převodovky
  • Jedovaté, špatně dávkovatelné brzdy
  • Prostornost v příčném směru
  • Hodně tuhé pérování
  • Poněkud překombinovaný interiér

Foto: Ondřej Kroutil

Zobrazit celý článek
Témata
Mini Countryman Cooper SD
Cena základní sestavy 930 800 Kč
Cena testované sestavy 0 Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 140 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 220
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.3 / 4.4 / 4.8
Emise CO2: 125
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 450 / 1390
Objem nádrže (l): 51
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1465 / 590
Rozměr pneu: 225/55 R17
Mini Countryman Cooper SD
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4299
b) šířka (mm): 1822
c) výška (mm): 1557
d) rozvor (mm): 2670
e) rozchod vpředu (mm): 1585
f) rozchod vzadu (mm): 1587
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1430
l) šířka vzadu (mm): 1380
délka sedáku vpředu (mm): 580
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 650
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Stylovka
| 17. 3. 2017
No, soudě z toho, že v galerii jsou ty bleděmodré v menšině (5řádek úplně vpravo), mohla to být nějaká limitka, ale nejspíš si je tam dal předešlý majitel jako doplněk, kdo ví odkud... ;-)
Avatar - removed
Stylovka
| 16. 3. 2017
Vsak pockej dedku, jeste nakonec zjistis, ze jsi mel nejakou limitku, ktera ma dnes velikou cenu... ;-)
Stylovka
| 16. 3. 2017
Já měl bleděmodrou s bílou střechou a s chromovými lištami na dveřích... :-! Zajímavé, že v galerii je spousta Mini, ale ani jedno nemá ty lišty na dveřích, jako měla moje... :-!
Avatar - removed
Stylovka
| 16. 3. 2017
Viz skipper
Mini
| 16. 3. 2017
Šak píšu....pro někoho kdo chce BMW........ ;-)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku