Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mini Countryman – Mini vyráží do prachu polních cest

Diskuze (0)
Z Rakouska přijíždí nový crossover britské značky Mini, navržený pod dohledem německého BMW. Je to první Mini delší než čtyři metry a také jedno z nejmenších SUV na trhu.

Mini v minulosti nevyrábělo jedinou karosářskou verzi. I když právě výchozí model vybudoval z této značky legendu, existovalo mnoho dalších variant – například dvoudveřové kombi Morris Mini Traveller a Austin Mini Countryman, užitkový Mini Van, moderněji tvarovaný Mini Clubman s odlišným designem přídě nebo lehce terénní Mini Moke.

Jak je z tohoto přehledu zřejmé, u Mini se v 21. století vracejí k názvům z minulosti. Jenže volí jiné přiřazení – kombi se nyní jmenuje Clubman a značka Countryman připadla vcelku logicky pro SUV, nebo chcete-li kompaktní crossover.

Letošní novinka doslova přenáší filozofii značky Mini do segmentu lehkých pseudo-terénních aut. Nechybí moderní design s tradičními prvky, motorické verze One, Cooper a Cooper S, neobvyklá řešení v interiéru ani možnost úprav z programu John Cooper Works. Britský crossover se ale nebude vyrábět v Oxfordu jako ostatní modely Mini, BMW Group si místo jeho produkce zajistilo kontraktem s Magna Steyr v rakouském Grazu.

mini design predstavujeme technika wrc magna crossover mini design predstavujeme technika wrc magna crossover  

Countryman na délku měří 4097 mm (ve verzi Cooper S 4110 mm), vysoký je pouhých 1561 mm, široký 1789 mm a rozvor náprav měří 2595 mm. Tyto rozměry ale znamenají, že Countryman je největším Mini v historii, jako jediné měří přes čtyři metry na délku a také jako vůbec první Mini má pět dveří. Z toho vyplývá, že i vhodně doplňuje nabídku mnichovských SUV – nejmenší X1 má 4,45 metru, míří tedy na zákazníky hledající o třídu větší auto.

Mini Countryman - srovnání rozměrů s dalšími modely značky
Model Countryman Clubman Mini
Délka [mm] 4097 3937 3699
Šířka [mm] 1789 1683 1683
Výška [mm] 1561 1426 1407
Rozvor [mm] 2595 2547 2467
Objem zav. prostoru [l] 350 260 160

I přes formulace typu „největší Mini v historii“ je zřejmé, že se svými čtyřmi metry je Countryman jedním z nejmenších SUV na trhu. Nepatrně menší je jen Daihatsu Terios a nekonvenční crossover Toyota Urban Cruiser, naopak český bestseller Suzuki SX4 je větší než Mini, stejně jako drtivá většina dalších SUV a crossoverů s pohonem 4x4. Svou filozofií mají k sobě nejblíže Mini Countryman a Nissan Juke. Japonský konkurent je také téměř stejně velký – o 4 cm delší, o 2 cm užší a o 1 cm nižší. Hlavní rozdíl mezi oběma modely je v designu, koncepce, technika i zařazení na trhu je u obou modelů podobné.

Mini Countryman - srovnání rozměrů s konkurencí
Model Mini Countryman Nissan Juke Suzuki SX4 Toyota Urban Cruiser Daihatsu Terios
Délka [mm] 4097 4135 4235 3930 4055
Šířka [mm] 1789 1765 1755 1725 1745
Výška [mm] 1561 1570 1620 1525 1730
Rozvor [mm] 2595 2530 2500 2460 2580
Objem zav. prostoru [l] 350 251/207* 270 314/230* -

Pozn.: nižší hodnoty objemu zavazadlového prostoru označené hvězdičkou platí pro verze s pohonem všech kol. U Mini a Suzuki se objem zavazadlového prostoru mezi verzemi 4x2 a 4x4 neliší.

Pro Countryman u Mini vyvinuli novou podvozkovou platformu R60. Cílem bylo spojit požadavek na „motokárové“ jízdní vlastnosti typické pro Mini s vyšší stavbou karoserie a průchodností v lehčím terénu.

Přední zavěšení využívá u aut této velikosti obvyklou vzpěru MacPherson. Náprava má kovaná spodní ramena. Nevýhody příčeného uložení motoru jsou kompenzovány instalací přídavného hřídele, který vyrovnává rozdíl v délce předních poloos a s tím související přenos momentu od předních kol do řízení. Toto řešení se zpravidla používá u aut vyšších segmentů s pohonem předních kol.

U zadní nápravy typu multi-link Countryman využívá zkušenosti BMW Group s tímto konstrukčním řešením. Zavěšení je shodné u verzí s pohonem předních i všech kol. Vzadu, stejně jako vpředu se nacházejí stabilizátory, které omezují náklony karoserie.

Mini Cooper S Countryman se od ostatních verzí liší sportovnějším naladěním podvozku a o 10 mm sníženou světlou výškou. Nejvýkonnější provedení má také větší přední brzdy (307mm odvětrávané kotouče místo 294mm u zbytku modelové řady), vzadu mají všechny Countrymany plné disky s průměrem 280 mm.

mini design predstavujeme technika wrc magna crossover mini design predstavujeme technika wrc magna crossover  

Posilovač řízení představuje v daném segmentu obvyklé elektromechanické řešení s degresivním účinkem. Při parkování je pomoc posilovače největší, ve vyšších rychlostech jeho účinek slábne v zájmu lepší zpětné vazby a větší přesnosti řízení. Elektromechanický posilovač s elektromotorem působícím na tyč řízení má proti hydraulickým posilovačům menší energetické nároky – při jízdě přímým směrem nespotřebovává žádnou energii.

Standardní výbava elektronickými pomocníky zahrnuje stabilizační systém DSC, ABS, elektronické rozdělování brzdného účinku, regulace brzd v zatáčkách, brzdový asistent pro maximalizaci účinku brzd při kritickém brzdění a asistent rozjezdu do kopce. Modely s pohonem všech kol a verze Cooper S Countryman s pohonem předních kol mají navíc kontrolu trakce DTC umožňující kontrolovatelný prokluz kol – například na sněhu nebo v písku. S DTC se pojí také funkce elektronické náhrady samosvorného diferenciálu na přední nápravě, která v zatáčkách přibrzďuje přední vnitřní kolo a tím zlepšuje trakci přední nápravy.

Minimalistický design

Design Mini Countryman není žádným překvapením. Jednak plně respektuje designový jazyk, který ho navzdory větším vnějším rozměrům řadí do rodiny Mini, jednak automobilka jeho podobu prezentovala už před odhalením produkční verze. Prvním náznakem byl Mini Crossover Concept představený na pařížském autosalonu v roce 2008. Touto studií automobilka naznačila základní, proporce, tvar i některé designové prvky. V lednu 2010 pak v Detroitu následoval koncept Mini Beachcomber, od produkčního Countrymanu se liší stylizací jako plážové vozidlo.

Klíčovým prvkem exteriéru je důsledné horizontální rozdělení karoserie do tří celků: spodní část, prosklená plocha a střecha. Tvar předních i zadních světel, stejně jako maska chladiče jsou reinterpretací designu dalších modelů značky Mini.

Nejvýkonnější varianta Mini Cooper S Countryman se vzhledově odlišuje střešním spoilerem, zadním difuzorem, dvojitou koncovkou výfuku a dalšími detaily.

mini design predstavujeme technika wrc magna crossover mini design predstavujeme technika wrc magna crossover  

Uvnitř je novinka typickým moderním Mini, styl je na prvním místě. Na přístrojové desce zaujme obří centrální displej, prvek společný všem novodobým i historickým Mini. Nebyla zanedbána ani praktičnost. Zadní pasažéři budou mít dost místa pro nohy, vtipným detailem jsou držáky plechovek s nápoji na středové konzole, kterou u Mini nazývají Center Rail. Všemožných odkládacích prostorů bude výrobce nabízet několik druhů, cestující je budou moci umístit ve voze takřka kamkoli dle svého vkusu a aktuální potřeby.

Mini Countryman je v základní verzi čtyřmístný, ale v seznamu výbavy na přání je také prostřední sedadlo, byť jej v této velikostní kategorii aut nemůžeme nazvat plnohodnotným. Navíc se za něj nic nepřiplácí. V této podobě pak crossover nabídne dělená zadní sedadla v poměrech 60:40, či 40:20:40. Velikost zavazadlového prostoru se může zvětšit z 350 až na 1.170 litrů.

mini design predstavujeme technika wrc magna crossover mini design predstavujeme technika wrc magna crossover  

Univerzální technika

Motory sdílí Countryman s dalšími modely značky. Jedná se o tři zážehové a dva vznětové agregáty, vždy o objemu 1,6 litru. Všem je společné splnění emisní normy Euro 5, funkce vypínání motoru Auto Start/Stop, ukazatel doporučeného rychlostního stupně u aut s manuální převodovkou a alternátor s funkcí rekuperace energie při brzdění.

Zážehové motory mají ve všech třech případech variabilní časování i zdvih ventilů Valvetronic. Plně nastavitelnou regulací otevření ventilů odpadá nutnost použití škrtící klapky (fyzicky je v sacím traktu přítomná jako záložní řešení, v běžných podmínkách je ale stále otevřená), zrychluje se odezva motoru na sešlápnutí pedálu akcelerátoru a také zlepšuje účinnost. Zdvih a časování je regulováno elektromotorem přes excentrický hřídel a pomocné rameno.

Nesilnější motor v Mini Cooper S Countryman představuje unikátní kombinaci Valvetronicu, přímého vstřikování a přeplňování turbodmychadlem twin-scroll. Díky tomu je spotřeba o 9 % nižší než u dřívější evoluce přeplňovaná šestnáctistovky dosud používané v hatchbacku Mini.

mini design predstavujeme technika wrc magna crossover mini design predstavujeme technika wrc magna crossover  

Uspořádání twin-scroll spojuje výfukové svody do dvou párů, které vedou odděleně až k turbodmychadlu. Díky tomu turbína dosáhne už v nízkých otáčkách 210 tisíc otáček, maximálního plnícího tlaku zhruba 0,8 bar dosahuje turbodmychadlo při otáčkách motoru 1600 min-1. V praxi tak motor v podstatě nemá žádnou turbodíru. Funkce overboost umožňuje plnící tlak krátkodobě zvýšit na 1,0 bar.

Nejvyšší výkon přeplňovaného motoru je 135 kW při 5500 min-1. Maximum točivého momentu 240 Nm je dosahováno prakticky napříč celým spektrem otáček – od 1600 do 5500 min-1. Při overboost vzrost na 260 Nm mezi 1700 až 4500 min-1. Na výběr jsou čtyři možnosti převodové soustavy: manuální nebo automatická převodovka s pohonem předních nebo všech kol.

Slabší alternativu představuje Mini Cooper Countryman. Jeho motor postrádá turbodmychadlo a místo přímého vstřikování paliva do válců má konvenční vícebodové v sání. Navíc má naopak elektricky regulovatelné olejové čerpadlo, otáčky vodní pumpy se řídí podle termostatu a konstruktéři se zaměřili na snížení tření pohyblivých částí. Evolučně tak dochází také ke snížení spotřeby paliva o 9 %.

Nejvyšší výkon Cooperu je 90 kW při 6000 min-1, maximum točivého momentu 160 Nm leží v 4250 min-1. Roli základní motorizace plní slabší verze tohoto motoru v Mini One Countryman – ta má 72 kW při 6000 min-1 a 153 Nm již při 3000 min-1. U obou variant atmosférické šestnáctistovky je na výběr manuální nebo automatická převodovka, vždy s pohonem pouze předních kol.

Mini Contryman - Zážehové motory
Zážehové motory One Cooper Cooper S
Zdvihový objem [cm3] 1598 1598 1598
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 72/6000 90/6000 135/5500
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 153/3000 160/4250 240 (260)/1600
Max. rychlost [km/h] 175 190 215
Zrychlení 0-100 km/h [s] 12,7 10,5 7,6
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,9 6,1 6,3
Cena [Kč] 499.980,- 574.600,- 681.200,-
Cena ALL4 [Kč] - - 725.400,-

Nabídku turbodieselů tvoří dvě výkonové varianty vznětové celohliníkové šestnáctistovky. Jedná se o čtyřválec se vstřikováním common-rail s pracovním tlakem 1600 bar. Vstřikovače jsou ovládané solenoidem. Přeplňování zajišťuje u obou provedení turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek. Samozřejmostí je oxidační katalyzátor a k němu připojený filtr pevných částic. Na rozdíl od běžné praxe není u Mini k jeho regeneraci potřeba vstřikovat naftu do výfukových plynů.

V provedení Mini Cooper D Countryman má motor 82 kW při 4000 min-1 a 270 Nm mezi 1750 a 2250 min-1. Slabší Mini One D Countryman se může pochlubit hodnotami 66 kW a 215 Nm, které jsou dosahovány při shodných otáčkách.

Pro vznětové motory je jedinou možností manuální převodovka, Cooper D Countryman se bude nabízet také s pohonem všech kol.

Mini Contryman - Vznětové motory
Vznětové motory One D Cooper D
Zdvihový objem [cm3] 1598 1598
Válce/ventily 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 66/4000 82/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 215/1750 270/1750
Max. rychlost [km/h] 170 180
Zrychlení 0-100 km/h [s] 13,2 10,9
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,3 4,4
Cena [Kč] 546.000,- 613.600,-
Cena ALL4 [Kč] - 657.800,-

ALL4 aneb jízda na „všechna čtyři“

Pro permanentní pohon všech kol používá Mini obchodní značku ALL4. Z funkčního hlediska se podobá systému xDrive ve vozech značky BMW, k podstatným rozdílům ale patří například příčné uložení motoru před přední nápravou.

Nejdůležitější částí je elektromagnetický mezinápravový diferenciál, který plynule mění poměr rozdělení momentu mezi nápravy. V běžných situacích se na zadní kola dostane až 50 % výkonu motoru, v extrémních podmínkách (typicky na ledu nebo sněhu) to ale může být až 100 %. O rozdělení momentu rozhoduje řídící jednotka na základě údajů ze stabilizačního systému DSC. Systém reaguje souběžně s měnícími se podmínkami, při akceleraci pak proaktivně, aby předešel protočení kol.

Uložení zadního diferenciálu a poloos má zabudovaný vnitřní tlumič, který potlačuje nežádoucí vibrace. Díky tomu je srovnatelný akustický komfort u verzí s pohonem předních nebo všech kol.

Pohon ALL4 se bude nabízet jen pro nejvýkonnější motorizace – benzinový Cooper S Countryman a dieselový Cooper D Countryman.

mini design predstavujeme technika wrc magna crossover mini design predstavujeme technika wrc magna crossover  

Prodej Mini Countryman na českém trhu bude zahájen v září. České ceny jsou již známy, nejlevnější provedení bude stát těsně pod půl milionu korun. Od roku 2011 nebudeme vídat Countryman jen na silnicích, ale také na tratích rally, kam vyrazí závodní verze postavená podle nových pravidel WRC.

Diskuze (0)