Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mini JCW Cabrio – Tohle bych si nekoupil

David Bureš
Diskuze (55)
Kombinace ostrého náčiní s otevřenou karoserií hrozí velkým průšvihem. A když k tomu přidáme ještě automat...


Úvod, design


Hot hatche i kabriolety jsou automobily, které nabízejí hlavně radost, každý však po svém. Na radosti za volantem svoji image postavilo i Mini. Co když však zkombinujeme mini, hot hatch a kabriolet v jednom autě? Nebude už té rozporuplné radosti přespříliš, až se bude vylučovat? Na tuto otázku odpoví Mini JCW Cabrio.

Nabídka mini se v posledních letech mohutně rozrostla, přičemž prvním rozšířením bylo právě kabrio. To přišlo už v roce 2004 na základech první novodobé generace mini, kombi clubman následovalo až o tři roky později. Další, kolikrát hodně rozporuplné modely jako crossovery countryman a paceman nebo kupé přišly až později, po příchodu druhé novodobé generace. Zatímco kupé a roadsteru se v nejnovější třetí generaci automobilka zbavila, Mini Cabriolet s námi zůstává i nadále. Podle mého názoru trochu překvapivě, protože ve srovnání s krásným Mini Roadster jsou jeho tvary poněkud neforemné. Cabriolet sice má ve srovnání s dvoumístným roadsterem čtyři sedačky, to je ale výhoda jen na papíře, protože na zadní sedadla se běžně vzrostlý člověk prostě nevejde.

Stejně jako kabriolet je tradičním zástupcem nabídky Mini i ostrá verze JCW. John Cooper pro závodní účely upravoval původní mini, přičemž jméno tohoto konstruktéra začala britská značka využívat ve své nové éře pro opepřené verze svých modelů. V první generaci loga John Cooper Works nesl jen hatchback, v druhé bylo takové provedení odvozeno už od všech modelů značky (s výjimkou stylové dodávky Clubvan). V třetí generaci jsme se pak JCW zatím dočkali jen v třídveřovém hatchbacku a nyní i v kabrioletu. Pětidveřový hatch a kombi Clubman na ostřejší provedení (zatím) čekají. Dost ale teorie, pojďme se kouknout na dnes testovaný vůz.

Nakvašený knedlík

Design mini je něco, co prostě nepřekvapí. Britský výrobce i nadále sází na retrovlnu, kterou započal už v roce 2000. Od té doby se průběžně mění jen jednotlivé detaily, zatímco silueta zůstává shodná. To platí i pro kabriolet, jehož boční profil karoserie je s nasazenou plátěnou střechou vlastně stejný jako u třídveřového hatchbacku. Ve srovnání s předchůdcem však vůz výrazněji narostl, když se natáhl o 10 centimetrů na celkových 3.874 mm v případě JCW. Spolu s tím se prodloužil i rozvor, o 28 mm na 2.495 mm. Designéři se to snažili zamaskovat zvětšením i jednotlivých karosářských detailů, proto třeba světlomety jsou opravdu masivní.

V případě verze JCW tu však rozdíly přece jen jsou. Přepracovaný nárazník s mnoha otvory dodává autu rozzlobený výraz, takhle nakvašený předchozí knedlík ve verzi JCW nebyl. Naopak záď i nadále zdobí centrálně umístěná dvojitá koncovka výfuku, která navíc vyluzuje opravdu lahodné tóny. O nich ale až později.

Jak je u mini zvykem, design je možné dále individualizovat. Takřka samozřejmostí jsou rychlé pruhy na kapotě (+2.938,-), k dispozici jsou i různá kola nebo třeba jinak barevné kryty vnějších zpětných zrcátek. O to více překvapí, že plátěná střecha je dodávána jen v černém provedení – lze ji však ozdobit vzorem britské vlajky (za 16.016,-).

Když už jsme u té střechy, je potřeba zmínit, že její natažení a stažení trvá jen 18 sekund. Tak krátký čas umožňuje fakt, že se střecha neukrývá pod nějaký kryt, ale jen se stahuje za záda posádky. Proces probíhá díky elektromotorům samočinně, stačí stisknout tlačítko u rámu čelního skla, které je nutné po celou dobu pohybu střechy držet. Střecha navíc disponuje funkcí „panoramatického okna“ - ta odtáhne jen část nad předními sedadly. Použitý textil je kvalitní, dovnitř nenateklo ani za opravdu silného lijáku.

Jak už je u mini tradicí, nechybí tu nápadité počítadlo jízdy s otevřenou střechou. Díky němu tak víme, že během týdne testování jsme přes sedm hodin jeli s větrem ve vlasech. Indikátor je u JCW standardem, jinak se ale za něj připlácí 4.264 korun.

mini kabriolet testy mini kabriolet testy

Čtyřmístný? Ale kdeže...

Palubní deska byla převzata z hatchbacku, což znamená, že ve srovnání s předchůdcem nezůstal kámen na kameni. Základní rozložení palubní desky s hravými detaily sice zůstalo zachováno, kruhovitý přístroj na vrchu středového panelu už ale neukrývá tachometr, nýbrž obrazovku multimediálního systému. Ten je známý z BMW, jen grafika je trochu jiná. K funkčnosti nemáme výhrad, jen aktualizace mapových podkladů by mohla být častější. Některé prezentované uzávěrky už neplatily, jinde zase byla silnice uzavřená, aniž by o tom mini vědělo. Vnější diodový kruh je multifunkční – jednou naznačuje teplotu klimatizace, jindy vzdálenost od překážky při parkování. Rychloměr je pak spolu s otáčkoměrem logicky přímo před řidičem. Nad budíky se za příplatek mohou objevit ještě další ukazatele – tlak turbodmychadla, oleje a stopky. Toto řešení ale působí jako pěst na oko a ještě řidiče ruší.

Na kvalitu použitých materiálů jsme si v mini obvykle stěžovali (zvlášť s ohledem na jejich cenu), nová generace ale tuto oblast výrazně vylepšila. Konečně se tak opravdu cítíte jako v autě, které v testované verzi JCW stojí takřka milion. Na zpracování a výběr materiálů si už rozhodně nestěžujeme, snad jen zpracování vyztužených A sloupků a plátěné střechy by mohlo být přece jen lepší.

Posaz za volantem je opravdu nízký, jak jsme si u mini už zvykli. Sportovní sedačky díky výraznému bočnímu vedení příjemně podrží tělo, možnost natažení sedáku zase zajišťuje dostatečný komfort. Příliš se nám ale nelíbilo umístění loketní opěrky, ještě že byl testovaný vůz vybavený samočinnou převodovkou, v případě manuálu by se nám pořád pletla do práce.

Mini sice kabriolet označuje za čtyřmístný, už jen krkolomný nástup na zadní sedadla však naznačuje, že to nebude tak horké. Prostor vzadu je opravdu titěrný a pokud bych si chtěl sednout „za sebe,“ neměl bych nejmenší šanci. Zadní sedačky jsou tudíž ryzí nouzovky, určené spíše pro převoz zavazadel než pasažérů.

Ono obecně prostoru na zavazadla není, a tak je potřeba využít všechen volný prostor v kabině. Zavazadelník má totiž pouhých 160 litrů. V případě natažení střechy lze sice posunutím dělicí příčky zvětšit kufr až na 215 litrů, ani to ale není žádná výhra. Vstupní otvor také není zrovna velký, moc nepomůže ani manuální posunutí plátěné střechy, které průlez trochu zvětší. Ve finále je tak jedno, že jsou zadní sedadla sklopná v poměru 50:50, protože dovnitř toho stejně moc nenaložíte.

Motor, jízdní vlastnosti


Lahodný dvoulitr

Zvětšování motorů v dnešní době není obvyklé, Mini JCW Cabrio ale mezi taková auta patří. Zatímco předchozí generaci poháněla přeplňovaná šestnáctistovka, ta aktuální vsadila na turbo-dvoulitr. Výkon mezigeneračně vzrostl o 15 kW na 170, zatímco točivý moment vystoupal na 320 N.m (+40 N.m).

Kabriolet je sice o rovných 100 kilogramů těžší než třídveřový hatchback, v testované verzi váží 1.395 kilogramů, motor JCW má ale síly na rozdávání, a tak se i s otevřenou karoserií dá jezdit pěkně svižně. Agregát se nejlépe cítí ve středních otáčkách, v těch nízkých (lehce nad volnoběhem) trochu duní, nad 5000 otáček už ztrácí elán.

Sešlápnutí plynu ale opravdu stojí za to, a to nejen zátahem, ale také doprovodným soundem. Práci motoru totiž od výfuku doprovází lahodný zvuk, který je díky plátěné střeše dobře slyšet. A co teprve když střechu stáhnete, to se cítíte jak na rockovém koncertu. Vedle hřmotného řevu se dočkáte i bublání při ubrání plynu, na který nejde reagovat jinak než úsměvem od ucha k uchu. Jen motor nepřepínejte do režimu „green.“ Ten má sice znamenat „zážitky mini s nízkou spotřebou,“ zvuk je ale výrazně utlumen, stejně jako reakce motoru. A mini zkrátka není auto na překonání co nejdelší vzdálenosti s co nejmenší spotřebou, ale auto, které má maximálně bavit.

S tím souvisí i spotřeba paliva. S miníkem se dá jezdit za osm, třeba dálniční tempo v rámci rychlostních limitů znamenalo 7,7 l/100 km, to se ale připravujete o fun faktor. Běžnější jsou tak hodnoty kolem 10 l/100 km, protože JCW tak nějak žádá svižnější tempo.

mini kabriolet testy mini kabriolet testy

Se zpívajícím motorem v našem případě pracoval šestistupňový automat, který je dodáván za příplatek 49.400 korun. Sám o sobě není špatný, v běžných podmínkách hladce a logicky řadí a mnohé nechá i na samotném řidičovi – na manuální pokyn standardně dodávaných páček čile reaguje a v manuálním režimu si sám nepřeřadí. Jenže k autu se ani trochu nehodí. Tohle je přece mini, s ním se chci bavit, zjišťovat, co dovede, a ne čekat, až automat vykoná práci za mě. Pokud tedy automat vyžadujete, klidně do něj jděte, protože Steptronic výtečně funguje. Jen se spíš zamyslete nad tím, zda skutečně chcete mini...

Omezený výhled, ale ta jízda!

Jak už bylo zmíněno výše, v mini se sedí velice nízko. Rozhled i kvůli tomu však není úplně ideální. Při natažené střeše výhled vpřed omezuje nízký rám čelního skla, který vadí hlavně na semaforech. Také dozadu není kvůli malému zadnímu oknu a velké ploše plátna v zadních rozích karoserie moc vidět, což se dále zhorší po stažení střechy. Plátno totiž zůstává položeno za zadními sedadly, a tak je nadále vidět ve vnitřním zpětném zrcátku.

To všechno ale mini odpustíte jen krátce po tom, co se rozjede. O famózním zvuku už byla řeč, o jízdních vlastnostech jsme ale ještě nemluvili. Pocit motokáry je pro mini charakteristický, stále však vozy britské značky nepřestávají na silnici udivovat. Mrštnost a hbitost je zkrátka neskutečná. Vedle skvělých jízdních vlastností motokárovému pocitu pomáhá i tužší a velice citlivé řízení s krátkým převodem a fakt, že se karoserie ani trochu nenaklání. Do řízení se přitom vůbec nepromítá silný agregát. Miník navíc perfektně sedí, a to přestože obuté pneumatiky Dunlop Sport Maxx RT v zatáčkách pískaly mnohem dříve, než by se nám líbilo.

Podvozek je tužšího naladění, dá se s tím ale žít. Vyloženě prkenné je auto jen na hodně rozbitých cestách, jednotlivé nerovnosti však zvládá. Navíc, jak auto zrychlí, filtrování nerovností se zlepšuje. Jen je stále znát otevřená karoserie, na výtlukách je zkrátka patrné, jak se kabrio kroutí.

mini kabriolet testy mini kabriolet testy

A právě to je důvod, proč Mini JCW Cabrio ve finále nedává příliš smysl. Jakožto sportovní varianta auto řidiče neustále tlačí k tomu, aby zvyšoval tempo, jenže ve vyšší rychlosti se kabriu už tolik nelíbí. Jak bylo řečeno, karoserie se kroutí, vyšší rychlost navíc znamená zvýšenou hlučnost. Okolní vzduch je slyšet už v případě natažené střechy, což se samozřejmě zhorší po jejím stažení. Bez větrného deflektoru je limitní rychlost 80 km/h, po nasazení clony už však dá jezdit i na dálnici.

V JCW Cabrio se tak neustále perou dva odlišné charaktery. Na jednu stranu by jako hot hatch miník jel rád rychleji, jako kabrio by ale raději zmírnil tempo a spíše korzoval, než závodil. V případě rychlé jízdy vadí kroucení karoserie a hlučnost, zatímco v klidném tempu přece jen tvrdý podvozek.

Závěr


Závěr

Na Mini JCW Cabriolet lze najít spoustu chyb. Je opravdu drahé (v testované výbavě stojí přes milion), na zadní sedadla se nikdo nevejde a dozadu není přes staženou střechu vidět. Jenže i tenhle miník v prapodivné kombinaci ostrého kabria s automatem má něco, co jsem tolik postrádal u nedávno testovaného Seatu Ibiza Cupra, a tím je radost. Vlastně hned po rozjezdu mini baví, a tak se i z obyčejné krátké cesty na nákup stává takové malé dobrodružství. Mini se v oblouku otočí jak motokára, při jízdě práská do výfuku a řidič se přitom celou dobu usmívá od ucha k uchu, že na všechny slabé stránky vozu rychle zapomene.

Přesto všechno bych si tohle mini nekoupil, i kdybych na něj měl. Že si tím protiřečím? Nepochopte mě špatně. Nekoupil bych si tento konkrétní kousek. Kombinace otevřené karoserie s ostrostí JCW totiž opravdu příliš smyslu nedává. Pokud bych chtěl kabriolet (a že bych si osobně spíš přál návrat dvoumístného roadsteru), bohatě bych si vystačil s Cooperem S, který podle dřívějších zkušeností jede taky jako ďas a rovněž umí ty klaunské triky, jako jsou výstřely do výfuku. Pro korzování s kabriem se zkrátka slabší a ne tak brutální verze hodí více. A pokud bych chtěl ostré JCW, šel bych do hatchbacku, který se nekroutí, a z řidičského pohledu je přece jen lepší. V obou případech bych pak sáhnul po manuálu. Šestistupňový automat sice funguje parádně, stejně si ale myslím, že k mini patří fofrklacek s manuálním řazením. Takže Mini Cabrio ano, Mini JCW ano, Mini JCW Cabrio ale ne.

Nejlevnější verze modelu621.400 Kč (Cooper/100 kW)
Základ s testovaným motorem976.300 Kč (JCW/170 kW)
Testovaný vůz bez příplatků976.300 Kč (JCW/170 kW)
Testovaný vůz s výbavou1.125.020 Kč (JCW/170 kW)

Plusy

  • Naprostá radost za volantem
  • Silný motor
  • Jízdní vlastnosti
  • Zvukový projev
  • Citlivé řízení
  • Slušně pracující automat

Minusy

  • Závratná cenovka s množstvím prvků za příplatek
  • Minimální výhled vzad při stažené střeše
  • Nepoužitelné zadní sedačky
  • Hluk ve vyšších rychlostech
  • Kroucení karoserie

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
David Bureš
Diskuze (55)
Mini JCW Cabrio
Cena základní sestavy 976 300 Kč
Výbava základní sestavy Čtyři airbagy, 17“ kola z lehkých slitin, elektricky ovládaná střecha, sportovní naladění podvozku, dvojitá koncovka výfuku, zadní parkovací asistent, diodové světlomety, vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, sportovní sedadla, zadní sedadla sklopná v poměru 50:50, multifunkční sportovní volant, manuální klimatizace, větrná clona, rádio s 6,5“ barevným displejem, indikátor jízdy s otevřenou střechou. Kč
Cena testované sestavy 1 125 020 Kč
Výbava testované sestavy 17“ kola v černé barvě (+5.330,-), pruhy na kapotě (+2.938,-), paket Wired – navigace (39.780,-), paket Chili – kožené čalounění, dešťový a světelný senzor, palubní počítač, dvouzónová automatická klimatizace, promítání loga Mini před dveře řidiče (+88.114,-), paket Cockpit Chrono – přídavné ukazatele tlaku turba, tlaku oleje a stopky (+5.070,-), rozšířená příprava pro mobilní Bluetooth + tempomat + loketní opěrka (+7.488,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 170 / 5200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1250 - 4800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 240
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.4 / 5.1 / 5.9
Emise CO2: 138
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 160 / 0
Objem nádrže (l): 44
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1395 / 460
Rozměr pneu: 205/45 R17
Mini JCW Cabrio
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3874
b) šířka (mm): 1727
c) výška (mm): 1415
d) rozvor (mm): 2495
e) rozchod vpředu (mm): 1485
f) rozchod vzadu (mm): 1485
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 980 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 500 / 760
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1390
l) šířka vzadu (mm): 1040
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
4. 8. 2016 15:33
Re: ? Nechapu, co chtel autor rici
Ano skutečně se stává že přidáním lepšího motoru do nějakého auta, je to auto celkově horší. A není to chyba motoru, ale toho auta, protože na ten motor nemá. To samé třeba Zafira diesel vs. Zafira OPC. Přitom OPC motor je rozhodně sportovnější a zajímavější.

Co napíšeš za blbost teď?
Avatar - Googlit
4. 8. 2016 08:44
Re: ? Nechapu, co chtel autor rici
Ne, pořádsi to nepochopil, zkus si to přečíst ještě párkrát. Cooper S v kabriu je podle autora v pohodě. Jeho ostrá verze JCW není protože má lepšď podvozek a motor to je to co mě vytáčí. To že kabrio odvozené ze zastřešené verze v prostorové tuhosti karoserie za tou zastřešenou pokulhává je stejná samozřejmost jako že kombi má velký kufr.
3. 8. 2016 17:36
Re: ? Nechapu, co chtel autor rici
Protože to nedává smysl. Je tam jasně napsáno že karoserie se kroutí. To není vlastnost kabria ale nevýhoda. Vlastností je že tam fouká vítr a svítí slunce. Ale nebylo dělaný kuli tomu aby se kroutilo. A tu nevýhodu bohužel nevyřešili proto dostal jen 3* a proto je to v mínusech.

Ale to ty víš a jen se nudíš tak tu píšeš blbosti. Jdi se radši učit, reparát se blíží.
Avatar - Googlit
3. 8. 2016 13:12
Re: ? Nechapu, co chtel autor rici
"Kombinace otevřené karoserie s ostrostí JCW totiž opravdu příliš smyslu nedává. Pokud bych chtěl kabriolet (a že bych si osobně spíš přál návrat dvoumístného roadsteru), bohatě bych si vystačil s Cooperem S."

Nerozumím jak to čteš ty, ale autor říká že je motor a podvozek JCW na kabrio moc. Bohatě by si vystačil se slabším základem a za to ho tedy kritizuje. Oni ale s kabriem nic moc dál nejsou schopni udělat. To že je konstrukce méně tuhá než ta která k prostorovému ztužení vozu využívá střechu je totiž vlastnost a ne závada. Kdybych chtěl ale kabrio tak proč bych se měl omezovat v podvozku a motoru?
3. 8. 2016 12:29
Re: ? Nechapu, co chtel autor rici
Neuvěřitelný jak jsi schopnej sám sebe shodit.

Dáš sem odstavec, který popisuje že s tímto motorem je třeba karoserie, která se tolik nekroutí a ty z toho odvodíš že někomu vadí silný motor.

Nejen že neumíš číst, ale máš navíc v hlavě bramboračku.

Ale Topolánek by tě pochválil - Googlite jsi jednička! >:-[]