Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

MINI ve Frankfurtu 2009

Ladislav Čermák
Diskuze (0)
Dva dvoumístné koncepty MINI Coupé/Roadster, postavené k padesátému výročí značky, vycházejí ze sériového třídveřového hatchbacku John Cooper Works, s nímž sdílejí celkovou délku karoserie 3174 mm i šířku 1683 mm.

Oxford Twins: Coupé Concept/Roadster Concept

Oproti produkčním modelům ovšem došlo k snížení celkové výšky ze 1407 mm o 51 mm na 1356 mm. Zásadní změny se odehrávají v horní polovině karoserie. Čelní sklo je skloněno pod ostřejším úhlem, Lehká hliníková střecha má klasické splývavé linie, které narušuje rozměrný spoiler nad zadním oknem. I u konceptu dvoumístného kupé se návrhářům podařilo zachovat tradiční designérský prvek všech současných mini v podobě černých sloupků, který vytváří dojem, že se střecha vznáší. Pro zlepšení výhledů z vozu šikmo vzad a prosvětlení interiéru je B-sloupek prosklený.

Roadster zase přináší druhou, klasičtější interpretaci otevřeného mini.Hlavní změnou v interiéru je absence zadních sedadel. O luxusní dojem se postarají materiály použité na palubní desku, výplně dveří a sedadla. Odstranění zadních sedadel se zasloužilo o zvětšení základního objemu zavazadlového prostoru ze 160 litrů na 250 litrů. MINI Coupé/Roadster Concept se sériovým MINI JCW sdílí i techniku. Pod krátkou kapotou se ukrývá přeplňovaný čtyřválec 1,6 l, naladěný na 155 kW (211 k) při 6000 min-1. Točivý moment vrcholí na hodnotě 260 Nm a je k dispozici v širokém spektru otáček, začínajícím na 1850 a končícím při 5700 min-1. Díky funkci Overboost jej navíc lze krátkodobě zvednout o 20 Nm. Beze změn zůstala šestistupňová manuální převodovka a pohon předních kol.

One D

Následník ženevského One se opět spoléhá na diesel PSA, protože je, jako jeden z mála, celohliníkový a tudíž lehký. MINI One D se stane již druhým dieselem a zároveň bude nejméně výkonným modelem značky. Stejně jako u Cooperu D i zde je použit přeplňovaný vznětový čtyřválec 1,6 litru common rail. Zde ovšem výkon poklesl na 66 kW (90 k) při 4000 min-1 a točivý moment na 215 Nm při 1750 min-1. Tato pohonná jednotka spolupracuje s šestistupňovou manuální převodovkou. Novinka v nabídce britské značky se může pochlubit systémem rekuperace brzdné energie, funkcí stop-start a indikátorem upozorňujícím na vhodný okamžik a rychlostní stupeň k přeřazení.

Nový model podle tiskových materiálů dosáhne maximální rychlosti 182 km/h a z 0 na 100 km/h akceleruje za 11,5 s. Spotřeba paliva v kombinovaném provozu má hodnotu 3,9 l na 100 km, což dělá z MINI One D vedle nejméně výkonného i nejúspornější model své značky. Emise CO2 jsou s hodnotou 104 g/km rovněž nejnižší ze všech konvenčních verzí MINI. MINI One D bude standardně vybaveno elektrickým posilovačem řízení EPS, jehož elektromotor je aktivní pouze v situacích, kdy řidič potřebuje jeho výpomoc. Bezpečnostní výbava má zahrnovat čelní i boční airbagy a samozřejmě tříbodové bezpečnostní pásy na všech čtyřech sedadlech.

Nové základní MINI se vznětovým motorem bude mít stejnou výbavu jako jeho benzinová alternativa. Od provedení, v jejichž označení je použito jméno Cooper, se bude odlišovat střechou v barvě karoserie, černými kryty vnějších zpětných zrcátek a maskou chladiče s chromovým orámováním a vodorovnými černými lamelami. Naopak s MINI Cooperem D jej bude vedle vznětového motoru spojovat chromovaná koncovka výfuku.


Ladislav Čermák
Diskuze (0)