Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Miroslav Kubíček a jeho příběh. Pamatujete si prvního Čecha na Dakaru?

David Bureš
Diskuze (0)

První Čech se na start Rallye Dakar postavil už v pátém ročníku této soutěže. Miroslav Kubíček však v barvách tehdejšího Československa nezávodil.

Češi jsou dnes už pravidelní účastníci slavné soutěže Rallye Dakar. Vůbec první Čech na Dakaru je už ale poněkud zapomenutý. Nebyl to totiž žádný pilot kamionu, ať už Liazu nebo Tatry, jak by někdo odhadoval, ale motocyklový závodník. Miroslav Kubíček se na start Rallye Dakar poprvé postavil už v roce 1983, v pátém ročníku soutěže.

Video se připravuje ...

Kubíček je ale možná zapomenutý i proto, že nesoutěžil v barvách tehdejšího Československa. Jakožto emigrant závodil za Švýcarsko, kam jeho rodina emigrovala po sovětské intervenci v srpnu 1968. I proto o něm tehdejší československá média nereferovala.

Motocrossový závodník československého původu závodil na Dakaru 1983 v barvách soukromého týmu Swiss Moto Ball. Nakonec z toho bylo za řidítky motocyklu KTM GS 560 skvělé 18. místo ze 132 přihlášených, a to přestože účast byla opravdu krušná. Kubíček si vozil náhradní díly sám, protože příjezd doprovodných vozidel by dlouho trval, propíchlé pneumatiky dofukoval ruční pumpičkou. A o jídlo žádal jiné stáje nebo dokonce vybíral popelnice.

Nakonec se Kubíček na Dakar vrátil ještě dvakrát. Při své třetí účasti v roce 1985 jel dokonce na průběžném šestém místě, když havaroval, zlomil si zápěstí a nemohl tak v soutěži pokračovat. Bohužel zranění ovlivnilo i jeho další závodní kariéru, zápěstí špatně srostlo, a tak Kubíček musel svoji motocyklovou kariéru ukončit.

Právě do roku 1985 se mimochodem datuje první oficiální účast československé posádky. Šlo o trio Moskal, Joklík, Fencl v kamionu Liaz, kteří mimochodem dojeli třináctí. Až o rok později pak na Dakaru debutovala Tatra, s níž jsou dodnes spjaty největší české úspěchy na Dakaru.

David Bureš
Diskuze (0)

Doporučujeme