Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mitsubishi Fuso: První dvouspojková převodovka pro nákladní automobily

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Dvouspojkové převodovky byly až dosud vyhrazeny pouze osobním automobilům. Nyní se ale vše mění.

Prvním výrobce, který uvádí takové ústrojí na trh s nákladními auty, je japonské Mitsubishi Fuso. To ovšem patří v současnosti německému koncernu Daimler AG a s třemi diamanty tak nemá již nic společného.

Transmise s označením M038S6 Duonic kombinuje, jak je to v těchto případech obvyklé, komfort samočinného řazení s rychlostí manuálu. Řidič tak má k dispozici jen dva pedály (plynový a brzdový) a volič klasického schématu P-R-N-D s možností přímé volby převodů.

Ústrojí je šestistupňové, pochopitelně se zpátečkou. Spojky mají tzv. funkci pomalého režimu, jako u klasické automatické převodovky s měničem točivého momentu. Ta pomáhá udržovat snáze nízkou rychlost, například při popojíždění v městských zácpách. Hodí se i při rozjezdech do kopce. Samozřejmostí je eliminace nechtěného a nebezpečného uvedení vozidla do pohybu při parkování (poloha voliče P).

Obě spojky jsou navíc v olejové lázni a jsou odolné proti opotřebení, což výrazně snižuje náklady, které by jinak padly na časté výměny lamel.

Aleš Dragoun
Diskuze (1)