Mladí Američané dávají přednost smartphonům před automobily
Automobil byl v USA symbolem svobody, mladým umožňoval kontakt se světem. Nyní to však už tolik neplatí, mladí Američané ke kamarádům nejezdí autem, ale radši jim napíšou textovou zprávu.
Funkce automobilu postupně nahrazují funkce smartphonů. Své hlavní záliby (hudbu, oblečení nebo filmy) si totiž teenageři obstarají několika dotyky na telefonu. Internetové připojení mladým doslova umožňuje jít, kam chtějí, a dělat, co chtějí. K tomu v minulosti potřebovali auto.
Oblibu chytrých telefonů naznačuje i výzkum, který se mladých ptal, zda by se raději obešli bez auta, bez telefonu, nebo bez počítače. Většina (65 %) uvedla, že by se obešla bez automobilu.
S tímto trendem souvisí i pokles mladých řidičů s řidičským průkazem. Studie univerzity Michigan zjistila, že zatímco v roce 1983 mělo řidičák podle 46,2 % šestnáctiletých Američanů, v roce 2010 jich bylo už jen 28,1 procenta.
Toto číslo však mohou ovlivňovat i americká pravidla, která řidiče mladší 18 let nutí řídit pouze v doprovodu svého rodiče nebo zákonného zástupce. Tito dospívající navíc nesmí řídit v noci.
Také u starších řidičů je ale znát pokles zájmu o řidičský průkaz. Řidičák mělo před třemi lety 87,3 % Američanů ve věku 25 až 29 let, zatímco v roce 1983 ho mělo 95,6 % lidí.
Méně mladých řidičů má souviset i s tím, že teenageři mají dnes méně času než jejich rodiče. Kvůli větší konkurenci při přijímacím řízení na vysoké školy totiž chodí na více doučovacích kurzů. Řidičské kurzy, které bývaly jakýmsi základem amerického středoškolského studia, se navíc staly obětí rozpočtových škrtů. Pro mladé je tak složitější řízení trénovat.
Výrobce automobilů tento trend znepokojuje, někteří už tvrdí, že potřebují „jakýsi iPhone na kolech.“ Problém není jen v tom, že by automobilky ztratily mladé zákazníky, mladí navíc nemusí získat stejné návyky jako jejich rodiče. Symbolem úspěchu tak v budoucnu už nemusí být luxusní automobil, ale třeba drahý telefon.
Automobilky se zatím snaží mladé nalákat různými způsoby. Chevrolet se pokouší o integrování mobilní techniky do svých vozů, nabízí systém MyLink, který díky speciální navigaci umožňuje zobrazení navigace z chytrého telefonu na displej auta. Ford zase americké vysokoškoláky láká na nižší sazby služby sdílení aut.