Množí se kyberútoky na dobíjecí stanice: Dobíječky v hledáčku hackerů?
Podceňování kybernetických rizik a nedostatečná ochrana nabíjecích míst mohou vážně narušit nejen samotné elektromobily, ale i důvěru motoristů k nim.
Čím více je v autech elektroniky, tím jsou zranitelnější i z pohledu kyberbezpečnosti. S množstvím připojeného softwaru ve vozech totiž stoupá i nebezpečí hackerského útoku – ať už s cílem získat přístup do samotného vozidla, či jeho krádeže.
Patrně nejznámější případ hackingu (obejití či prolomení bezpečnostní ochrany systému) se odehrál v roce 2015, kdy byl ovládnut celý infotainment Jeepu Cherokee. Hackeři vůz dokázali při jízdě na dálnici bez ohledu na vůli řidiče zrychlovat a zpomalovat, při pomalé jízdě vyřadili brzdy a auto následně odstavili z provozu. Vše naštěstí jen pod dohledem.
Obdobně byl nedávno zmapován případ mercedesu třídy E, v jehož softwaru byla objevena více než desítka zranitelností. V důsledku toho útočníci například vzdáleně otevřeli dveře nebo nastartovali. Zatím, jak ukázal i případ krádeží luxusních BMW na přelomu tohoto a minulého desetiletí, se kyberzločinci soustřeďují zejména na získání samotného vozidla. To se ale začíná měnit.

Slabá místa se v současné době ukazují už i u dobíjecích stanic elektromobilů, jejichž sítě se stále rozšiřují i u nás. Jsou to totiž v podstatě rovněž zařízení IoT (internetu věcí) jako třeba počítače, domácí spotřebiče nebo vytápění domácností na dálku, která spolu komunikují.
Tento článek je součástí balíčku AUTO+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!