Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Morgan Stanley: GM by se měl zbavit Opelu

Aleš Dragoun
Diskuze (13)
General Motors by měl prodat svou evropskou divizi, radí analytici z firmy Morgan Stanley.

Když se před třemi lety pokusil General Motors neúspěšně zbavit Opelu, stálo ho to od té doby mezi 10-20 miliardami dolarů (192-384 mld. Kč). Evropská divize GM sdružující značky Opel a Vauxhall je ve ztrátě už třináctý rok po sobě. Za uplynulých 12 let prodělal podle analytika společnosti Morgan Stanley Adama Jonase 16 miliard dolarů.

Jonas radí v oficiální zprávě ze čtvrtka 6. září se této odnože zbavit. Výhledově totiž předpovídá, že v letech 2012-2021 by to mohlo být dalších 12,3 miliardy (236 miliard korun), prodej Opelu může GM přijít na 7-13 miliard (134,4-249,6 mld. Kč). V podstatě bezvýchodná situace. Jonas napsal: „Opel představuje největší hrozbu pro dlouhodobé finanční zdraví General Motors.“ Prodej by podle něj ovšem mohl zvednout hodnotu akcií až o polovinu. Současná je naopak o třetinu nižší než v listopadu 2010

V roce 2009 chtěl bankrotující americký koncern prodat německou automobilku kanadskému dodavateli dílů Magna International a ruské bance Sberbank. Pro byla dokonce i kancléřka Angela Merkel. Manažeři, mezi nimiž byl i současný viceprezident koncernu Stephen Girsky, však nakonec rozhodli, že si jej kvůli jeho významu v Evropě ponechají. Mimochodem, Stephen Girsky byl kdysi jedním z vedoucích analytiků u Morgan Stanley...

Od té doby proběhlo několik změn ve vedení, ale finanční problémy neustaly. Od začátku letošního roku do jeho poloviny se ztráta General Motors v Evropě před zdaněním vyšplhala na 617 milionů dolarů (11,8 miliardy korun). Za stejné období loňského roku přitom naopak získal 107 milionů (přes 2 miliardy korun). Investoval také do 7 % akcií francouzského PSA, který bude vyškrtnut z tamního burzovního indexu. Američané vydělávají hlavně v Severní Americe a Číně.

„Opel jsme si ponechali a nadále věříme, že se může dostat zpět k dlouhodobé ziskovosti,“ sdělil mluvčí GM Jim Cain deníku The Detroit Free Press. V současné době je zde zaměstnáno na 40 tisíc lidí.

Najít kupce by dle jiného analytika Colina Langana z UBS mohl být problém. „Automobilky, které chtějí v Evropě růst, budou nuceny stavět závody ve východní, levnější části kontinentu.“ Jenže, tady Opel narazí na velmi silné německé odbory a problémy může mít i se samotnou vládou. Zavírání továren tedy nemusí být tou nejschůdnější cestou. A to se už nezávazně dohodl s odborovou organizací IG-Metall na uzavření závodu v Bochumi po roce 2016.

9 tisíc zaměstnanců v Rüsselsheimu a Kaiserslauternu bude muset nastoupit zanedlouho na dvacet krátkých směn, což General Motors ušetří asi 50 milionů dolarů (960 milionů korun). Analytici pro změnu ze společnosti Barclays se ovšem domnívají, že ani to nepomůže. Ztráty GM dosáhnou ve třetím čtvrtletí roku 2012 dle jejich odhadů 464 milionů dolarů (8,9 mld. Kč), v posledním pak 442 milionů dolarů (necelé 8,5 miliardy korun).

Aleš Dragoun
Diskuze (13)
11. 9. 2012 08:37
Morgan Stanley
Morgan Stanley... Není to tak investiční banka, jež v roce 2008 dostala od vlády USA (rozuměj daňových poplatníků) cca 135 miliard USD, třetí nejvyšší dotaci v době krize? Ta banka, jež v následujícím roce svým zaměstnancům rozdala na prémiích +/- ekvivalent této sumy? No, tak od těch bych si vážně nechal radit....

Což nic nemění na tom, že v podstatě každá evropská automobilka kterou koupili američané šla časem do kopru (nejlepší je asi Jaguar - roky to pod Fordem nešlo a teď snáší indům zlatá vejce). Asi to tu nějak neumějí, klucí americký...
Avatar - JDM
11. 9. 2012 06:46
Re: Problemy a riesenie pre Opel
ono to tak asi bude ale ten postoj EU je tak nastaven právě proto aby asijské nejen automobilky ale i jiné společnosti mohly levně vyvážet svoje výrobky do evropy představ si kde by byla třeba Kia kdyby musel clít za 100% to by dneska už asi neexistovala nebo by vyráběla auta na vysílačky , vždyť všechno se dneska vyrábí v číně korei Tajvanu , vyrobit a dovést výrobek z asie do evropy je levnější a nejen díky clu ale taky levné pracovní síle ,emisím a spoustu jiným přísným předpisů v civilizovaných zemích jejichž dodržování a naplňování stojí spoustu peněz .
11. 9. 2012 01:13
Re: Problemy a riesenie pre Opel
to je hnus velebnosti, pokud ta procenta sedi... nevim, proc jedinna EU vsechna tahle mezinarodni pravidla dodrzuje...ocividne na svuj ukor...

zatim jsou automobilky v EU technicky nahore...ale, jak se ukazuje priklad italskych a francouzskych znacek, tak to jde z kopce...
Avatar - Magnetofon
10. 9. 2012 21:35
Problemy a riesenie pre Opel
ANALytici a banky : Predajte Opel, najlepsie Cinskym kopirovacim automobilkam, ktore vysaju know-how a v Europe zrusia vyrobu...

Problemy Opelu su tie, ze Opel vyraba hlavne v Nemecku a Britanii, preto vysoke naklady (napriklad korejsky subdodavatel na Slovensku pre Kia/Hyundai plati zamestnancom 350€ v cistom na 3 smeny! ) ale hlavne preto, lebo Opel nemoze exportovat mimo Europu aby nekonkuroval GM Chevroletu.
Teraz zacal Chevrolet exportovat do Australie a Chile. Inak tie zname Chevrolety su na platformach Oplu, a okrem ineho vsetky Chevrolety pre Europsky trh su vyrobene v Juznej Korei - nekaly korejsky import. Riesenie pre Opel by bolo presunutie vyroby Chevrolet Cruze/Orlando do Opelu v Nemecku. Namiesto toho, GM vyciciava peniaze z Europy za korejske auta!

Problem je ten tiez, ze je tu nekali dovoz z Juznej Korei bez cla! Treba aby Eu vypovedala zmluvu o bezcolnom obchode z JK. Do JK sa dovezie 10 tisic Euroskych aut...naopak z Korei sa dovezie do EU 500 000 auta!!! To je uplne likvidacne pre Europu!

Dalsia veci. Dovozne cla do Ciny su 65%, Indie 100%, Brazilie 80%. Takze Europa nepreda v Indii ani derave koleso! Naopak dovozne cla do EU su len 10% takze sa tu veselo vozia Cinske nelegalne kopie EU aut, lacne Indicke auta a podobne. To je neuveritelne.
EU by mala okamzite zaviest cla v takej istej vyske! Uz niektore Nissany, Hyundaie a Suzuki su pre EU trh potichucky vyrabane v Indii a potom za 10% clo dovezene!

Dalej treba zaviest 25% clo na dovoz z ostatnych krajin mimo EU ako to povoluju pravidla WTO!

Europsky politici su vlastizradcovia ked toleruju nekaly import z Ciny, Indie a Korei!
10. 9. 2012 19:25
Re: Offtopic
:-)