Morgan Stanley: GM by se měl zbavit Opelu
Když se před třemi lety pokusil General Motors neúspěšně zbavit Opelu, stálo ho to od té doby mezi 10-20 miliardami dolarů (192-384 mld. Kč). Evropská divize GM sdružující značky Opel a Vauxhall je ve ztrátě už třináctý rok po sobě. Za uplynulých 12 let prodělal podle analytika společnosti Morgan Stanley Adama Jonase 16 miliard dolarů.
Jonas radí v oficiální zprávě ze čtvrtka 6. září se této odnože zbavit. Výhledově totiž předpovídá, že v letech 2012-2021 by to mohlo být dalších 12,3 miliardy (236 miliard korun), prodej Opelu může GM přijít na 7-13 miliard (134,4-249,6 mld. Kč). V podstatě bezvýchodná situace. Jonas napsal: „Opel představuje největší hrozbu pro dlouhodobé finanční zdraví General Motors.“ Prodej by podle něj ovšem mohl zvednout hodnotu akcií až o polovinu. Současná je naopak o třetinu nižší než v listopadu 2010
V roce 2009 chtěl bankrotující americký koncern prodat německou automobilku kanadskému dodavateli dílů Magna International a ruské bance Sberbank. Pro byla dokonce i kancléřka Angela Merkel. Manažeři, mezi nimiž byl i současný viceprezident koncernu Stephen Girsky, však nakonec rozhodli, že si jej kvůli jeho významu v Evropě ponechají. Mimochodem, Stephen Girsky byl kdysi jedním z vedoucích analytiků u Morgan Stanley...
Od té doby proběhlo několik změn ve vedení, ale finanční problémy neustaly. Od začátku letošního roku do jeho poloviny se ztráta General Motors v Evropě před zdaněním vyšplhala na 617 milionů dolarů (11,8 miliardy korun). Za stejné období loňského roku přitom naopak získal 107 milionů (přes 2 miliardy korun). Investoval také do 7 % akcií francouzského PSA, který bude vyškrtnut z tamního burzovního indexu. Američané vydělávají hlavně v Severní Americe a Číně.
„Opel jsme si ponechali a nadále věříme, že se může dostat zpět k dlouhodobé ziskovosti,“ sdělil mluvčí GM Jim Cain deníku The Detroit Free Press. V současné době je zde zaměstnáno na 40 tisíc lidí.
Najít kupce by dle jiného analytika Colina Langana z UBS mohl být problém. „Automobilky, které chtějí v Evropě růst, budou nuceny stavět závody ve východní, levnější části kontinentu.“ Jenže, tady Opel narazí na velmi silné německé odbory a problémy může mít i se samotnou vládou. Zavírání továren tedy nemusí být tou nejschůdnější cestou. A to se už nezávazně dohodl s odborovou organizací IG-Metall na uzavření závodu v Bochumi po roce 2016.
9 tisíc zaměstnanců v Rüsselsheimu a Kaiserslauternu bude muset nastoupit zanedlouho na dvacet krátkých směn, což General Motors ušetří asi 50 milionů dolarů (960 milionů korun). Analytici pro změnu ze společnosti Barclays se ovšem domnívají, že ani to nepomůže. Ztráty GM dosáhnou ve třetím čtvrtletí roku 2012 dle jejich odhadů 464 milionů dolarů (8,9 mld. Kč), v posledním pak 442 milionů dolarů (necelé 8,5 miliardy korun).