Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Moskvič 2142 Knjaz Vladimir: Sedan s knížecím jménem nechtěli ani v Rusku

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 14. 11. 2017 • 03:31
19
37
Zobrazit náhledy (19)
Moskvič 2142 Knjaz Vladimir Moskvič 2142 Knjaz Vladimir Moskvič 2142 Knjaz Vladimir Moskvič 2142 Knjaz Vladimir Moskvič 2142 Knjaz Vladimir Moskvič 2142 Knjaz Vladimir Moskvič 2142 Knjaz Vladimir Moskvič 2142 Knjaz Vladimir Moskvič 2142 Knjaz Vladimir Moskvič 2142 Knjaz Vladimir Moskvič 2142 Knjaz Vladimir Moskvič 2142 Knjaz Vladimir Moskvič 2142 Knjaz Vladimir Moskvič 2142 Knjaz Vladimir
Moskvič 2141 měl i svou tříprostorovou variantu s dvojkou na konci. Vývoj sedanů byl ale zdlouhavý a kvůli zastaralému vzhledu luxusnější verze Aleka skoro nikdo nechtěl ani v Rusku...

Moskvič tzv. „čtvrté generace“ s označením 2141 byl pro moskevský AZLK přelomovým modelem – prvním s koncepcí „vše vpředu“. I když vycházel z francouzského vzoru, konkrétně řady Simca 1307/1308/1309, evropského Vozu roku 1975/1976, sovětští konstruktéři na něm provedli tolik změn, že Francouzi neměli žádné stížnosti ohledně duševního vlastnictví. Koncern PSA, který převzal evropské aktivity Chrysleru, si tak nenárokoval žádné licenční poplatky. V západních zemích se nabízel jako Aleko 141, nebo dokonce jako Lada Aleko, přednost dostala známá značka z marketingových důvodů. My jej známe pod původním názvem, neboť se prodával také v bývalém Československu.

Pomalý vývoj

Ke stále ještě modernímu pětidveřovému hatchbacku měl přibýt sedan. S jeho vývojem se začalo v roce 1986, tedy v době, kdy z linek začaly vyjíždět první ověřovací kusy. Pozdější nástup výrazně zhoršil práce na autě, které tak neprobíhaly souběžně, ale již na dokončené základní karosářské variantě. Na konci roku 1991 se navíc definitivně rozpadl Sovětský svaz a postupně decentralizovaná ruská ekonomika zažila až do konce milénia dlouhodobou recesi, která vyvrcholila měnovou krizí v srpnu 1998. To jsem ale trochu předběhl...

Výroba měla být zahájena v lednu 1992, to už byl Automobilový závod Leninského komsomolu (rusky Avtomobilnyj závod imeni Leninskogo komsomola) privatizován na akciovou společnost a jeho název změněn na OAO Moskvič. Při vývoji prototypů se dokonce objevily vozy se zahlazenou střechou, které vypadaly ještě moderněji. Zatímco u hatchbacků byl vzor jasně patrný, když porovnáte různé verze 2142 s Tabotem Solara, který vycházel z originálu, spojitostí najdete pramálo. Koneckonců jediným dílem, který moskviče ze simek a pozdějších talbotů převzaly bez úprav, bylo čelní sklo. Konstruktéři už na konci 80. let zmodernizovali interiér i podvozek, nárazníky a mřížku chladiče. Zadní světla byla buď vodorovná, nebo svislá... Prototypy z let 1990-1995 byly prodány, dodnes jsou tedy v soukromých rukou a pro fanoušky značky, kterých je v zemích bývalého SSSR stále ještě dost, představují opravdové klenoty.

S recesí ale stále se zpomalující přípravné práce samozřejmě souvisely, obtíže dokonce projekt odsunuly na neurčito... Které? Například nové pohonné jednotky řady 414 objemu 1,8 l nikdy nenaběhly do výroby. Z nedokončené vlastní motorárny AZLK byly odmontovány již nainstalované stroje a následně z ní prostě zmizely, ztratily se... Ředitel Kolomnikov nechtěl opakovat chybu se zastaralými agregáty původního modelu, ale bohužel se jaksi nezadařilo... Je pravdou, že podnik nebyl schopen splácet úvěr banky VTB. I z předchozích vozů značky známý celohliníkový UZAM 331.10 1,48 l z továrny na letecké proudové motory v Ufě s rozvodem OHC, který poháněl už Moskviče 412, sice vypadal na první pohled moderně, ale jeho prapůvod hledejme v předválečných čtyřválcích BMW. Sověti po ukončení výroby vozů EMW ve východoněmeckém Eisenachu odvezli dostupnou dokumentaci i linky...

Delší a luxusnější

V roce 1997 bylo konečně rozhodnuto o zahájení produkce, ale nikoli v základní verzi, nýbrž ve vylepšené. Moskvič se rozhodl pojmenovávat své modernizované modely podle významných postav z ruských dějin. Nový generální ředitel Asatrjan prosazoval produkci luxusnějších vozů střední třídy v malých sériích, protože podle něj i firemních obchodníků to bylo nákladově efektivnější. Vznikly dvě verze, levnější sedan dostal přídomek „Knjaz Vladimir“ (Kníže Vladimír). Bokům karoserie však zůstal původní vzhled, což působilo velmi zvláštně, zejména v kombinaci s chromovanými doplňky a bílými pásky na pneumatikách. Zase se celé auto, které zdědilo index 2142, natáhlo. Rozvor byl prodloužen o 20 cm na 2,78 m, o čemž svědčilo i do druhého páru dveří přidané boční okénko.

První „kníže“ 2142R5 se zrodil v červnu 1997. Stejně jako modernizované Moskviče 2141 Svjatogor dostal přední optiku od Helly, světlomety byly úzké, v souvislosti s nimi se změnila i zvukově izolovaná kapota, která více zasahovala do rovněž změněné masky chladiče. Hatchbacky na delším podvozku se mimochodem jmenovaly „Jurij Dolgorukij“, ale ty měly jiný „čumák“ i reflektory. Prakticky rovná záď sedanů s úzkými svislými reflektory vypadala poněkud těžkopádně, svislé koncové reflektory připomínaly americké vozy. Zesíleny byly nyní dosti masivní zadní sloupky, zvětšil se převis, ale zároveň narostl zavazadelník. Auta měřila na délku 4710 mm, byla 1690 mm široká a pouhých 1400 mm vysoká.

První kus i většinu další produkce poháněl dvoulitrový motor Renault F3R s výkonem 83 kW (112 k). Také mezistěna v motorovém prostoru dostala odhlučnění. Hydraulický posilovač řízení nesl značku ZF, přední nezávislé zavěšení se vzpěrami McPherson bylo modifikováno a moskviče jezdily na litých čtrnáctipalcových kolech. Natažená vzdálenost mezi nápravami svědčila zadním cestujícím, ti s výškou nad 1,8 m se koleny ani náhodou nedotýkali sedadel před sebou, vešli se sem v pohodě i dvoumetroví dlouháni. Posádka mohla mít na palubě veškerý moderní komfort včetně elektrického ovládání oken a vnějších zpětných zrcátek, klimatizace, individuálního nastavení vnitřního osvětlení i výklopné zadní loketní opěrky, obsluhu vozu výrazně usnadňovalo centrální zamykání. Palubní deska i volant však působily zastarale...

Manažeři ho nechtěli

Automobilka chtěla zacílit na střední manažery, ale neuspěla, ti už dávno po uvolnění ruského trhu jezdili v západních vozech. O domácí výrobky, navíc konstrukčně takřka čtvrt století staré neměli zájem, obzvláště poté, co jejich ceny rapidně vzrostly. Nehledě ke kvalitě posledních moskvičů, která byla kvůli zavedenému zjednodušenému postupu výroby, upřímně, naprosto zoufalá a její výstupní kontrola prakticky neexistovala. Možná si někdo vzpomene na jeden ročník pražské Autoshow v závěru 90. let, kde byly tyto vozy vystaveny a návštěvník si je mohl alespoň staticky „osahat a očichat.“. Sedany jsou obecně populární na Ukrajině, kde mohly klidně komerčně uspět, jenže Moskvič byl zkrátka ve svrabu, ze kterého už cesta zpátky prostě nevedla...

Ne. poptávka po 2142 nebyla nijak valná, nepraly se o něj ani státní orgány. Jednoho „Vladimíra“ si pořídila moskevská radnice, ale ta tehdy byla hlavním akcionářem OAO Moskvič a poslední roky podnik fungoval hlavně díky jejím dotacím. Přesto však jedno prvenství „knížeti“ patří, v prosinci 1998 se stal pětimiliontým vyrobeným vozem značky Moskvič. V roce 2000 se uvažovalo o restylingu vozu a náhradě staré klikové zadní nápravě s panhardskou tyčí tříprvkovým závěsem. Pohonnou jednotkou měl být dvoulitr Renault F4R se 103 kW (140 k), ale není jasné, zda vůbec vznikl alespoň jediný prototyp. Prý skutečně jezdil.

Jen patnáct set

Kromě zmíněných francouzských vstřikovacích motorů Renault: F3R, respektive šestnáctiventilových dvoulitrů F4R a F7R (106 kW/145 k) se montovaly i staré domácí karburátorové jednotky VAZ-2106 1,57 l (56 kW/77 k), které měla řada 2141 už od začátku, dále pak 1,77 l s totožnými parametry, nemluvě o UZAM 1,8 l (63 kW/85 k). K dispozici byly dokonce modifikace s pohonem všech čtyř kol, indexem 2144 a nejvýkonnějšími zahraničními agregáty.

Podle nejoptimističtějších pramenů se až do neslavného konce produkce v březnu 2002 zrodilo asi patnáct stovek „knížat“, minimálně alespoň tisíckovka. Ještě luxusnější verzí byl Ivan Kalita a vznikly dokonce také prototypy kupé Duet. Ale o nich zase až příště.

Témata
Avatar - Barrichello
17. 11. 2017 01:44
Re: To je dobrý Joke
je vidět že nechodíš nakupovat. Naopak, krom levných potravin je 90% potravin drahých vyrobeno ve francii, belgii, itálii, británii, německu, švýcarsku, nizozemí, usa + ovoce z číny a nápoje z ruska, mexika, či zemí bývalého sssr.

Stejně tak řada dochucovadel, koření, omáček atd je asie, usa a další.

Když si chceš koupit něco kvalitnějšího, tak to vypadá asi tak že snídáš rakouskou bábovku s německým jogurtem a dáváš si k tomu itlaský kafe popř se cpeš italskou šunkou a francouzským sýrem a srkámš k tomu anglickej čaj.....

a dítátko si pochutnává na opltce Mile ze Slovenských pečivární Sered a přítelkyně se cpe salátem z italských rajčat a řecké fety a k tomu si dáte večer sklenku francouzského vína....

Zavři na měsíc hranice a nepust sem jedinej kamion a uvidíš tu potravinovou soběstačnost.....

O autech tu nikdo nemluvil...
Avatar - Hammunasakra
16. 11. 2017 23:44
Re: To je dobrý Joke
Vidim že tématu stavby městskejch okruhů nebo dálnic se důsledně vyhýbáš :-)

S prstem v nose a zlomkem pracovníků co za socíku bysme byli potravinově soběstačný. U nás se holt ve velkym vyráběj auta a přidruženej průmysl = naopak potraviny zase hodně v Polsku. Nesmíš brát vážně ty populistický kecy politiků že máš jíst jen český a nic jinýho. Jestli si byl někdy v Itálii = okamžitě bych přešel na italský potraviny ;-)

Zopakuju = to podstatný je skoro 10násobně vyšší produktivita! Jestli už jí vrazíš do toho nebo onoho je fuk = a zahraniční obchod je v pěknym přebytku

Potravin ze zahraničí je tu málo = a hlavně bohužel spíš jen to nejlevnější = ale třeba zase jednou zbohatnem zpátky na úroveň Rakouska = zatracenej socialismus

No a jednou doženem i další dluh ze socialismu = dostavíme páteřní síť dálnic a ty blbý okruhy. Teď myslim pražský ale bohužel obchvaty chyběj i u jinejch měst
Avatar - Barrichello
16. 11. 2017 23:18
Re: To je dobrý Joke
tunning, jako nový to tak nebylo. + plast samozřejmě časem žloutne, to důvěrně znaj i majitelé nekterých amerik z 90. let :-)
Avatar - Barrichello
16. 11. 2017 22:04
Re: Já bych nos neohrnoval
Chruščov určitě nebyl ten kdo SSSR pohřbil ekonomicky. Ten se naopak snažil o reformy a taky o to, aby ve funkcích nebyli 30 let stejní lidi.

Úpadek nastal až za Brežněva...který nedělal nic, a konci už ani fakticky nevládl a zemi za něj řídili Gromyko, Andropov a Ustinov.

Osobní dopravu nepodporovali, aha a proč dal Ustinov postavit v Togliatti celý nový závod a koupil linence a žačli dělat žigulíky?

krom nich sssr ještě měl Iž, Moskvič, Gaz, ZAZ a pro postižené a veterány SeaZ. To všechhno byla auta pro normální lidi + podniky. Pro elity byly jen ZIL a některé Gazy.
Avatar - Barrichello
16. 11. 2017 21:59
Re: To je dobrý Joke
Jo my vyvážíme a 5x tolik toho dovážíme co se týče potravin....se podívej třeba do lidlu nebo Billy kolik toho je z polska, německa, rakouska, slovenska atd

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku