Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Motocyklová VC Kataru 2022: Pole position v MotoGP získal Jorge Martín

Aleš Dragoun
Diskuze (0)

Nejrychlejšími v kvalifikacích na první motocyklovou Grand Prix sezóny byli Jorge Martín (MotoGP) Celestino Vietti (Moto2) a Izan Guevara (Moto3). Filip Salač odstartuje do svého prvního závodu prostřední třídy z famózního čtvrtého místa.

Startuje 74. ročník MS silničních motorek. Už tradičně sezónu zahajuje Grand Prix Kataru v Losailu. Koná se od roku 2004, o čtyři roky později se poprvé v poušti závodilo za umělého osvětlení. Program se ale postupně posouval, takže aktuálně se ve tmě konají vlastně pouze závěrečná klání MotoGP. Okruh měří 5,38 km a má šestnáct zatáček. Pro všechny třídy se letos změnil kvalifikační limit ze 107 % času nejrychlejšího jezdce na 105. Pole jsou čím dál vyrovnanější...

MotoGP

Suzuki krátce před začátkem sezóny oznámila příchod nového šéfa týmu, stal se jím Livio Suppo, který dlouhá léta pracoval ve stejné pozici u Hondy a předtím také u Ducati. Francesco Guidotti získal stejnou pozici u KTM, přišel od Pramacu, k rakouské značce se však vrací, působil zde už v dobách tříd 125 a 250.

Honda oznámila, že výkon aktuální specifikace litrové RC213V dosáhl 262 koní (193 kW). Ducati Desmosedici GP22 je na tom podobně a KTM RC16 také. Nový motor italské značky je ale až příliš silný a agresivní, jezdci si stěžovali, že ho nezvládají, GP21 měly plynulejší nástup. Tradičně výbušný Jack Miller k němu řekl: „Motor je příliš ostrý, nejede se mi s ním dobře.“ Tovární tým tedy dostal vylepšenou „jednadvacítku.“ Yamahy YZR-M1 dávají 253 k (186 kW). Ostatní dvě značky parametry nezveřejnily.

Maverick Viñales si stěžoval: „S aprilií se mi jede špatně, nechce se jí zatáčet.“ Marc Márquez: „Nová honda zaznamenala největší progres, musím si na ni zvykat a sžít se s ní, je to jako kdybych změnil značku. Podle mě bude mít letos na titul až dvanáct jezdců!“ V paddocku chybí čerstvý otec Valentino Rossi (i když jeho tým VR46 vede v MotoGP Pablo Nieto a v Moto2 Luca Brivio). Dcera dostala jméno Giulietta.

Darrynu Binderovi se uvolnil díl kapotáže a musel v úvodu prvního pátečního tréninku do boxů. Spadl Fabio di Giannantonio (Gresini Ducati) a pět minut před koncem se ocitl na zemi „Pecco“ Bagnaia. Když popřál Rossimu k narození dcery, Valentino mu odpověděl: „Cos v té šesté zatáčce dělal, proč jsi spadl?“ Brad Binder zajel ze všech nejrychleji: 1:54,8 min, vyhrál tak závěrečnou přetahovanou. Luca Marini ve druhém tréninku havaroval, krátce po něm i Álex Márquez – a rovnou dvakrát za sebou! Měření sil ovládl jeho jmenovec Rins se suzuki (1:53,4 min). Viñales s Aleixem Espargarem se málem potkali...

Fabio Quartararo k nové yamaze řekl: „Motorka bohužel postrádá maximálku, jinak se mi na ní jezdí dobře.“ Třetí trénink v sobotu před obědem okořenil pádem Franco Morbidelli. Eneovi Bastianinimu bohužel jedno nejrychlejší kolo smazali kvůli nedodržení limitu tratě, ale další mu už započetli a stal se vítězem (1:53,7 min). Ve čtvrtém tréninku už jde jen o nastavení strojů a simulaci závodu kupříkladu se staršími gumami, rozjel se po sobotní kvalifikaci Moto2. Ten ovládl Johann Zarco (1:54,4 min).

V Kataru máme problém s pneumatikami, hlavně s přední, která postrádá večer při nižších teplotách přilnavost,“ řekl vzpomínaný Francesco Guidotti (KTM). Z první kvalifikace si chtěl vybojovat postup k první desítce z tréninků obhájce titulu Quartararo. MotoGP má kvalifikační formát jiný než slabší kubatury, ten je ale nejstarší. Naopak Darryn Binder spadl a skončil poslední. Jeho bratr Brad jezdil chvíli po zadním kole, ale překonal i úřadujícího šampiona a oba společně doplnili vzpomínanou Top 10.

Enea Bastianini prohlásil: „Jsem s motorkou moc spokojený. Jezdí se mi s ní skvěle, můžu zajíždět super časy.“ Hodně rychle ale jezdili hlavně Miller a Pol Espargaró. Kdo však získá pole position? Marc Márquez se vyvezl za Bagnaiou a byl první. Pak zaúřadoval Jorge Martín, zůstal těsně nad 1:53 min... Enea se nakonec senzačně zařadil za něj, na Marca Márqueze zbylo třetí místo.

Marc Márquez po kvalifikaci řekl: „Jsem šťastný, že mám první řadu, dostat se mezi nejlepší šestku byl můj cíl. Vítr foukal opravdu hrozně moc...“ Enea: „Jsem poprvé v první řadě. Všichni odvedli skvělou práci. Udělal jsem v posledním sektoru chybu, ale jinak bylo kolo velmi rychlé. Zítra bych rád bojoval o stupně vítězů.“ A vítěz Martín: „Vždycky je skvělé být na pole position. Nemám ale ten rytmus, který bych potřebovat. Zítra si musím dát pozor na pneumatiky, chci se poprat o vítězství.“

VC Kataru MotoGP 2022 – Kvalifikace (Top 10)
1. Jorge Martín Ducati Pramac Racing 1:53,011 min
2. Enea Bastianini Ducati Gresini Racing MotoGP 1:53,158 min
3. Marc Márquez Honda Repsol Honda Team 1:53,283 min
4. Jack Miller Ducati Ducati Lenovo Team 1:53,298 min
5. Aleix Espargaró Aprilia Aprilia Racing 1:53,319 min
6. Pol Espargaró Honda Repsol Honda Team 1:53,346 min
7. Brad Binder KTM Red Bull KTM Factory Racing 1:53,350 min
8. Joan Mir Suzuki Team Suzuki Ecstar 1:53,407 min
9. Francesco Bagnaia Ducati Ducati Lenovo Team 1:53,411 min
10. Álex Rins Suzuki Team Suzuki Ecstar 1:53,481 min

Moto2

Prostřední kubatura s jednotnými tříválcovými motory Triumph 765 je pro českého fanouška letos zajímavá, protože u Fausta Gresiniho jede Filip Salač. Marcel Schrötter si při předsezónních testech v Portimãu zlomil malíček pravé ruky, operoval ho doktor Xavier Mir. Není ještě zcela fit, stěžoval si na velkou bolest.

Sezóna nezačala nejlépe pro Lorenza dalla Portu, jeho motorka mu v prvním pátečním tréninku odmítla jet. Ten nakonec ovládl Augusto Fernández (2:00,2 min). Ve druhém divoce spadl velezkušený Simone Corsi (MV Agusta), ale bez následků. Zářil Jake Dixon. „Všechno funguje, motorka, tým, prostě pohodička...“ Brit však nakonec havaroval, dostal highsider. Salač výrazně zrychlil a pohyboval se hodně dlouho vpředu. V samotném závěru ujelo přední kolo dalla Portovi. Fernández zrychlil na 1:59,1 min, Filip skončil sedmý, v posledním kole ho z trati vytlačil Sam Lowes. „Dopoledne to hodně klouzalo, odpoledne to bylo mnohem lepší,“ řekl náš závodník. Proto se tak dramaticky zlepšil...

V sobotu více foukalo. Marcos Ramírez s druhou MV úvod FP3 nezvládl, ujel mu předek. Spadl i dalla Porta a vzápětí loňský mistr světa Moto3 Pedro Acosta, ten prostě a jednoduše přebrzdil a letěl. Dalšími na zemi byli Romano Fenati a Niccolò Antonelli. Dixon v závěrečné fázi tréninku dostal highsider, týmový šéf Aspar Martínez v boxu rozhazoval rukama, nebyl zrovna nadšený. Následně havaroval Manuel González. Pořadí vévodil znovu Fernández, ale nakonec byl nejrychlejší Lowes (1:59,5 min). Augusto však ovládl kombinovanou tabulku všech tří volných jízd.

Český závodník postoupil přímo do druhé kvalifikace z osmého místa. „Podmínky byly složitější než včera, hodně foukalo zprava, trať byla rozpálená a plná písku. Zadní guma se přehřívala, motorka nezatáčela a zavíral se mi předek. Oproti pátku se všechno změnilo včetně brzdných bodů.“ Dále pokračoval: Trať je krásná, rychlá a na moto-dvojce mě baví víc než na Moto3.Na závod použijeme tvrdou zadní pneumatiku. Konkurence je tu obrovská, sousta nováčků, s některými kluky už jsem závodil dřív. Stroj Moto2 nedává vědět, kdy se dostanete na limit, musím si na to zvyknout, můžu se na něj ale lépe složit. Nemám křeče, na rovinkách si i odpočinu. Snažím se kroužit, abych najel co nejvíce kol bez ohledu na nastavení. Gresini je rodinný tým, jsem tu spokojen, nechci být ale pod příliš velkým tlakem.“

Albert Arenas řekl: „Cítím se skvěle a na kvalifikaci se těším.“ Q1 mu vyšla perfektně, na poslední chvíli přeskočil vynikajícího Fermína Aldeguera, který úplně závěrečné kolo ani neabsolvoval, byl si jistý postupem. K rychlejší čtrnáctce z tří tréninků se přidali ještě Bo Bendsneyder a Barry Baltus.

V úvodu boje o pole position chytil highsider Somkiat Chantra. Filip Salač se vyhříval na čele výsledkové listiny, než ho pokořil Lowes. Acosta znovu spadl, opět přebrzdil předek... „Saze“ chytily v Tonym Arbolinovi. Dixon o své nejrychlejší kolo přišel. havaroval Schrötter, motorka letěla v saltech a Marcel si držel bolavou ruku.

Lowese už nikdo z první příčky nesesadil. Až komisaři, kteří mu nejlepší výkon anulovali, nevešel se totiž na trať. Za něj se protlačil Celestino Vietti, který z první řady odsunul Filipa Salače. Nakonec se Ital radoval z pole position (1:59,1 min) on. První trojku původně zkompletoval Arbolino, ale zítra vyrazí druhý, Brit klesl na třetí místo.

Čtvrté našeho závodníka je i tak obrovským úspěchem. „Jsem spokojen. Ve stopě bylo hodně písku, chytil jsem se Fernándeze a ještě Beaubiera jsem pustil před sebe. Pak přišla drobná chyba s větrem v zádech, v poslední zatáčce jsem trochu probrzdil. Mohlo to být ještě lepší. Měl jsem přefouknutou zadní pneumatiku, která se přehřála, rozbilo se nám čidlo tlaku. Kvalifikace proběhla na jedničku, zajet takhle dobrý čas hned v prvním kole bylo důležité, ale byl jsem rychlý i potom. Nechci říct, že zítra pojedu o bednu, je tu spousta zkušenějších jezdců. Chci pobrat alespoň nějaký bod,“ řekl skromně.

VC Kataru Moto2 2022 – Kvalifikace (Top 10)
1. Celestino Vietti Kalex Mooney VR46 Racing Team 1:59,082 min
2. Tony Arbolino Kalex Elf Marc VDS Racing Team 1:59,194 min
3. Sam Lowes Kalex Elf Marc VDS Racing Team 1:59,226 min
4. Filip Salač Kalex Gresini Racing Moto2 1:59,287 min
5. Ai Ogura Kalex Idemitsu Honda Team Asia 1:59,302 min
6. Augusto Fernández Kalex Red Bull KTM Ajo 1:59,339 min
7. Jake Dixon Kalex GasGas Aspar Team 1:59,357 min
8. Fermín Aldeguer Boscoscuro Speed Up Racing 1:59,359 min
9. Arón Canet Kalex Flexbox HP40 1:59,480 min
10. Pedro Acosta Kalex Red Bull KTM Ajo 1:59,528 min

Moto3

Tom Lüthi, exmistr světa stopětadvacítek z roku 2005 loni ukončil kariéru. Podílí se na vedení saského týmu Floriana Prüstela, který do MS uvedl čínskou značku CFMoto, v roli sportovního ředitele. „Baví mě to. Už se nemusím tolik stresovat jako kluci, kteří jedou závody.“ Čtyřdobá dvěstěpadesátka CFMoto je ale derivátem KTM, stejně jako Husqvarna a GasGas.

U Boého nakonec získala místo bývalá mistryně světa třídy Supersport 300 Ana Carasco. Zatím kvůli věkovému limitu nemůže startovat její už dříve ohlášený David Muñoz. Nahradil jej Španěl Gerard Riu Male. Chybí zraněný vítěz Asia Talent Cupu Taiyo Furusato, léčí si zlomenou pravou nohu. Honda Team Asia jede pouze s jedním strojem. Většina jezdců nejslabší třídy už přešla na plné zadní kolo, které se zkoušelo loni.

První páteční volný trénink „malorážek“ začal v pátek v 9:50 našeho času. Za světla. Triumfoval loňský vicemistr světa Dennis Foggia s časem 2:05,4 min, druhého Andreu Migna porazil o téměř sekundu. Foggia je jedním z největších kandidátů na letošní titul. Gino Borsoi, bývalý závodník a v současnosti delší dobu manažer u Aspara o něm řekl: „Je schopen zajíždět v závodě konstantně velmi rychlá kola.“

Druhý odpolední trénink viděl neobvyklou situaci, kdy Izanu Guevarovi spadl řetěz. Naštěstí na cílové rovince, takže rovnou zajel do boxů, i když z opačné strany. Pravidla tím neporušil, bylo to nejjednodušší a nejbezpečnější řešení. Denize Öncü musel dotlačit tamtéž mechanik, předtím si trochu skočil v zelené zóně. FP2 (free practice) vyšel nejlépe právě Guevarovi, který až v závěru zajel 2:04,9 min a překonal Johna McPheeho. Ayumu Sasaki svou husqvarnu musel odstavit.

Třetí trénink začal v sobotu v 9.25 ráno. V pátek se odehrálo minimum pádů, dnes byl prvním Elia Bartolini. Öncü už se pokoušel chodit bez berle po prosincovém pádu, ale do FP3 vyjel až na poslední necelou čtvrthodinu. Zdravý stále není, kulhal. Ve finále se ocitl na zemi Lorenzo Fellon, který najel na obrubník. Záhy jej napodobil Alberto Surra. Měření sil vyhrál Sasaki, jezdilo se pomaleji než v pátek, zlepšila se pouze třetina jezdců. Jenže Japonec předjížděl pod žlutými vlajkami, takže nakonec oficiálně vyhrál Foggia (2:05,3 min).

První kvalifikace se rozjela v půl druhé odpoledne, soupeřili v ní pomalejší jezdci z tréninků. Čtyři nejrychlejší postoupili ke čtrnáctce těch úspěšnějších. Snížila se viditelnost na okruhu, snesl se na něj opar... Sasaki kvůli anulovanému času musel právě do Q1, ale té suverénně vládl. Spolu s ním šli dál i Iván Ortolá, Daniel Holgado a Matteo Bertelle. Japonec zářil i v boji o pole position, ale všichni čekali až na finále. Nakonec se musel sklonit před Guevarou (2:04,8 min), do první řady vystřelil i Jaume Masiá, kterému k tomu stačilo jedno rychlé kolo. Ayumu si byl jistý natolik, že dokonce zmizel v boxech...

Max Biaggi je spolumajitelem týmu Moto3, kde letos jezdí právě Sasaki a McPhee. Jinak také čtyřnásobným mistrem světa dvěstěpadesátek a dvojnásobným superbiků. V prosinci 2021 stanovil v Kennedyho vesmírném centru na Floridě 21 rychlostních rekordů mezi elektromotorkami. Ten nejlepší měl hodnotu 455,7 km/h, pochopitelně šlo o průměr ze dvou jízd na letmý kilometr, přičemž v jedné „Mad Max“ překonal 470 km/h. Rychleji ještě na elektromotorce nikdo nejel. Padesátiletý Ital se svěřil do rukou francouzského Voxanu, stroj se jmenuje Wattman.

VC Kataru Moto3 2022 – Kvalifikace (Top 10)
1. Izan Guevara GasGas CasGas Aspar Team 2:04,811 min
2. Ayumu Sasaki Husqvarna Sterilgarda Max Racing Team 2:04,896 min
3. Jaume Masiá KTM Red Bull KTM Ajo 2:05,023 min
4. Andrea Migno Honda Rivacold Snipers Team 2:05,174 min
5. Dennis Foggia Honda Leopard Racing 2:05,189 min
6. Ryusei Yamanaka KTM MT Helmets – MSI 2:05,536 min
7. John McPhee Husqvarna Sterilgarda Max Racing Team 2:05,549 min
8. Sergio García GasGas GasGas Aspar Team 2:05,658 min
9. Tatsuki Suzuki Honda Leopard Racing 2:05,683 min
10. Iván Ortolá KTM Team MTA 2:05,763 min

Zdroje: Nova Sport, Cycle World, Wikipedia, MotoGP.com, MotoGPsport.cz, Bikeracing.cz, RedBull.com

Foto: Václav Duška jr.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)

Doporučujeme