Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

MotoGP sezona 2017: Velké změny a Lorenzo musí mlčet

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)
Mistrovství světa silničních motocyklů má zvláštní dar. Dva dny po skončení jedné sezony začíná příprava na další ročník.

Vezměte si to tak, že Lewis Hamilton vystoupí v neděli ze stříbrného mercedesu a za dva dny si sedne do rudého ferrari. Ve formuli 1 věc nemyslitelná, v MotoGP běžná.

Zamával stylově

Ještě než ke změnám došlo, odehrál se poslední podnik sezony. Nejvýraznějším momentem závodů byl karambol v první zatáčce po startu nejnižší objemové kategorie Moto3. Ze změti padajících těl a létajících motocyklů odešli Argentinec Gabriel Rodrigo a Ital Francesco Bagnaia naštěstí po svých.

V královské třídě MotoGP se odehrálo velké loučení. Španěl Jorge Lorenzo totiž po devíti letech opustil značku Yamaha. Absolvoval u ní 156 závodů,

107krát stál na stupních vítězů a z toho 44krát vyhrál. Stal se třikrát mistrem světa. Ve Valencii 2016 suverénně zvítězil a sklidil zasloužený aplaus.

O dva dny později už držel řídítka italské ducati. Proto úvodní přirovnání k Lewisi Hamiltonovi. Jorge Lorenzo je v MotoGP podobně významná osobnost jako Brit v F1.

Bude mu radit?

Dva dny po závěrečném závodě byla zajímavá procházka po boxové uličce. Řada motocyklů měla černou kapotáž. Mezi nimi stály loňské modely, letošní stroje, ale také nové kousky označené 17, což znamená následující sezonu 2017.

Představili se čtyři nováčci, kteří přišli ze střední kategorie (Moto2) šampionátu. Šest závodníků změnilo tým. O Lorenzovi už řeč byla, samotný jezdec se tvářil náramně spokojeně. Dával to najevo gesty a grimasami. Jinak nemohl. Na základě smluvních podmínek totiž nesmí hovořit s médii o Ducati, protože je do 31. prosince technicky zaměstnancem Yamahy. Smí ovšem mluvit se členy týmu a dávat jim postřehy z jízdy a chování stroje.

S novináři za něj hovořil sportovní ředitel Paolo Ciabatti: „Důležité je, že se usmívá. Motorka se mu líbí, cítí se na ní dobře a to je základ pro další práci.“

Společně s Lorenzem trávil čas v boxech také testovací jezdec Ducati a ambasador značky Casey Stoner. Australský dvojnásobný světový šampion

byl hodně agilní a často si s bývalým soupeřem povídal. Podle Ciabattiho by Stonerovy zkušenosti s Ducati mohly být pro Lorenza užitečné.

„Jorge a Casey se mohou stát dobrými partnery. Znají se dobře a Stoner ví o motorce hodně z letošních testů. Mohl by tedy být Jorgeho schopným rádcem,“ dodal italský manažer.

Moc se nesvezl

Za chvíli zastavení stál také box stáje Pull and Bear Aspar Team, ve které byl Karel Abraham. Šestadvacetiletý Čech si po pěti letech v královské třídě odskočil na rok do světového šampionátu superbiků. Minimálně pro příští sezonu se vrací. Ovšem se zásadním rozdílem. Nepojede v rodinném týmu AB Motoracing, ale jako jezdec, který je zajímavý pro majitele, protože mu přinese peníze. Dotyčným bossem je Španěl Jorge Martinez, kterého zná celý svět v jedné stopě pod přezdívkou Aspar.

Abraham zkoušel první den Ducati GP14 a o den později model GP15. Stačil však najet jen jedenačtyřicet kol a kvůli problémům s elektronikou test předčasně ukončil. „Byla to škoda, na GP15 jsem najel málo kol. Ráno to nešlo, kvůli teplotě pouhých deseti stupňů nad nulou z bezpečnostních důvodů zavřeli trať. Později se našlo něco na motoru, takže ho mechanici museli zrevidovat,“ zhodnotil brněnský závodník své španělské účinkování.

Mistr si ustlal

V průběhu dvoudenních jízd bylo k vidění několik těžkých pádů. Divoce vypadal karambol Valentina Rossiho. „Problém byl v tom, že jsme měli jen

dvě přední měkké pneumatiky. Není nejlepší absolvovat tolik testů s tak malým počtem gum. Proto dali mechanici na předek tvrdou směs. Bohužel jsem spadl – a nebyla to malá nehoda,“ okomentoval Ital svůj problém.

Na zemi se ocitl britský nováček Sam Lowes a potlučený se už na trať nevrátil. Hůře dopadl další nově příchozí Alex Rins, jenž si poškodil osmý a dvanáctý obratel, což si vyžádá měsíční nucenou pauzu. Motorku si tak vyzkouší až příští rok, protože od začátku prosince je ve světovém šampionátu ve všech kubaturách zakázáno testování.

Ve Valencii byl nakonec v součtu výsledků z obou dnů nejrychlejší Španěl Maverick Viňales, který přišel k Yamaze místo Lorenza. Z nováčků se nejrychleji adaptovali jezdci stáje Monster Yamaha Tech3. Němec Jonas Folger a dvojnásobný šampion Moto2 Francouz Johann Zarco obsadili 10. a 11. místo.

Letos startovalo v mistrovství světa silničních motocyklů v královské třídě MotoGP pět továrních týmů: Honda, Yamaha, Ducati, Suzuki a Aprilia. Sestavu doplní příští rok KTM. Rakouský výrobce je významným partnerem světového šampionátu, jeho stroje budou v MS 2017 zastoupeny ve všech třech objemových kategoriích MotoGP, Moto2 a Moto3.

Jakub Kornfeil hodnotí MS 2016: Užil jsem si to

Český motocyklový jezdec Jakub Kornfeil odstartoval do závěrečného závodu sezony ve Valencii ze čtyřiadvacátého místa a dojel sedmý.

„Zpočátku jsem jel hodně agresivně, což si vybralo daň v podobě opotřebovaných gum, a já už se proto neudržel s vedoucí skupinou. I tak je sedmé místo skvělé a myslím, že je hezkým dárkem týmu na rozloučenou,“ uvedl Kornfeil. Poprvé v kariéře dosáhl přes sto bodů a skončil v klasifikaci třídy Moto3 na osmém místě.

Třiadvacetiletý Čech odchází do stáje Prüstl GP Peugeot Motorcycles, kde bude jezdit s indickým strojem Mahindra. „Není novinkou, že odcházím, protože se mi u předchozího zaměstnavatele nelíbila práce s lidmi. V novém týmu mi nabídli nejlepší možnou techniku a řekli mi, že ve mně vidí velký potenciál,“ dodal Kornfeil. Novou motorku by si měl vyzkoušet při testech ve Valencii tento týden.

Incident Valentina Rossiho: Bude soud?

Letos druhý muž třídy MotoGP Valentino Rossi může mít opletačky se zákonem. V zázemí závodu ve Valencii totiž vrazil při jízdě na skútru do divačky. Ta ho chce žalovat, že ji úmyslně napadl.

Rossi a jeden z asistentů týmu projížděli davem a Ana Cabanillas, fanynka z Puerto de Santa Maria, ho neviděla, když si dělala snímek pomocí tyče

selfie.

„Omlouvám se té paní, ale je složité žít v paddocku. Je tam spousta lidí. Mnoho z nich mě honí, aby si udělali fotku, někteří se mi snaží ukrást čepici. Za těchto okolností musí pochopit, že se takové věci stanou,“ prohlásil Rossi na svou obranu. Zmíněná fanynka řekla, že nejprve nezvažovala právní kroky proti Rossimu. Po zhlédnutí videa však změnila názor. „Kdyby to bylo neúmyslné, omluvu bych přijala. Po přehrání záběrů

vznesu obvinění, protože to nebylo jen kopnutí, ale také mě udeřil loktem. Udělal to schválně, což nemůžu tolerovat,“ řekla rádiu COPE.

Z fotografie je však zjevné, že si dotyčná může za incident sama. Pořizovat si nebezpečně selfie mezi spoustou lidí byla její chyba.

Rossi měl se soudy potíže již v roce 2007. Tehdy čelil obvinění, že na daních údajně nezaplatil 120 milionů eur (kolem tří miliard korun). Situace se později vyjasnila a nakonec došlo k mimosoudnímu vyrovnání.

motorky svetmotoru motorky svetmotoru

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)