Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Motoristické sprinty 2019: Rychle a nadšeně

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)

Na Automotodromu Brno odstartovala sedmá sezona mistrovství České republiky v automobilových sprintech. Přijeli jsme se podívat,co nového pro nadcházející ročník nabízí.

Minulý rok se sešlo v šampionátu přes tisíc posádek, z nichž sedm set dokázalo získat body. Svět motorů bude také letos sledovat, zda stoupne zájem o závody, které patří k fi nančně nejméně náročným.

Bezpečnost na prvním místě

Mistrovství republiky organizuje od jeho vzniku Svaz motoristických sprintů (SMS), který tento seriál zastřešuje. Pro úplnost budiž řečeno, že SMS nezodpovídá za každý podnik. Pořadatelé jednotlivých závodů si zajišťují bezpečnost na své trati i v prostorech pro diváky a depu.

Na startu jednotlivých podniků se může objevit v podstatě kdokoliv, kdo vlastní řidičský průkaz a má pojízdný automobil či motocykl. Není povinností absolvovat celý seriál, můžete přijet třeba jednou. V tom se pravidla ani pro letošní rok nezměnila.

Jezdec má v případě úspěchu nárok na stupně vítězů i pohár. Ovšem novinkou pro letošní sezonu je skutečnost, že pokud chcete mít výsledek započtený do pořadí mistrovství republiky, musíte být členem Autoklubu České republiky. „Komunikujeme s Autoklubem a dolaďujeme detaily vzájemné spolupráce. Klademe důraz na co největší bezpečnost,“ říká předseda SMS Tomáš Vavřinec.

Kromě povinností při organizaci podniků mistrovství republiky čeká letos úspěšného reprezentanta rovněž dvanáct startů v mistrovství Evropy v závodech do vrchu s Mitsubishi Lancer Evo IX. „Budu se snažit být na všech sprinterských závodech, kde to půjde stihnout. Ohlasy účastníků v prvním vystoupení v Brně jsou příznivé a s jeho průběhem jsem byl také spokojený. Chceme, aby se k nám lidé rádi vraceli v co nejhojnějším počtu. Proto se musíme snažit zvyšovat úroveň. Právě dobré vzájemné vztahy s Autoklubem ČR mohou být hodně prospěšné. Vstříc nám vycházejí také partneři – olejářská společnost Motul, výrobce autobaterií Banner, autokosmetiky Sonax a pneumatikáři od Pirelli,“ připomíná Vavřinec.

Při zajištění jednotlivých podniků pomáhají organizátorům společnosti Car Wars, Tuning Sport a JH Tuning, které pořádají srazy pro tunigové nadšence, v jejichž rámci probíhají jednotlivé akce motoristických sprintů.  

Kdo může na trať

Automobily pro závody sprintů jsou rozděleny do dvou kategorií. Vozy pro první musí mít technický průkaz, platnou STK a všechny sedačky. Na kapotě mohou být aerodynamické prvky a uvnitř libovolný výfuk, výfukové potrubí, turbodmychadlo a sání motoru. Je pro ně vypsáno deset benzinových a pět dieselových kategorií od 1400 až nad 4000 cm3. K tomu je potřeba započítat samostatné hodnocení aut na elektrický pohon plus hybridy, veterány (do roku výroby 1989) a také vozy s ručním ovládáním (držitelé průkazu ZTP a ZTP/P).  

Auta pro kategorii II (speciály) mají povoleny všechny úpravy, které nesmí mít vliv na bezpečnost provozu vozidla. V šampionátu sprintů jedou ve dvou benzinových a stejném počtu dieselových tříd do 2000 a nad 2000 cm3. Ovšem i tady je nezbytností vlastnit řidičský průkaz.

V letošním kalendáři je zapsáno třináct závodů a v pěti z nich startují také motocykly v objemových třídách od 350 cm3 a nejvyšší je třída nad 1000 cm3. „V rámci mistrovství republiky hodnoceny nebudou. Navíc bohužel ne vždy odpovídá povrch závodní dráhy kvalitou natolik, abychom jim mohli zaručit stoprocentní bezpečnost. Rádi bychom ovšem v průběhu sezony postupně přitáhli na start více motorkářů. Současně zaslouží poděkování všichni jezdci za účast, ale i spousta lidí kolem za skvělou kulisu, kterou na závodech vytvářejí,“ dodává Tomáš Vavřinec.

Výsledky z Brna

Kategorie I - benzin – do 1400 cm3: Ladra (Citroën AX). Do 1600 cm3: Joska (Honda CRX). Do 2000 cm3: Ježek (Hondy Type R). Do 2500 cm3: Chvojka (Fiat Punto).

Do 3000 cm3: Gonda (Alfa 4C).

Do 3500 cm3: Horák (Seat Leon FR).

Do 4000 cm3: Krečmer (Porsche Cayman).

Nad 4000 cm3: Vlach (Ferrari 458).

4x4 do 4000 cm3: Beran (Golf R).

4x4 nad 4000 cm3: Vavřinec (Nissan GT-R).

Kategorie I - diesel – do 2000 cm3: Nevídal (Volkswagen Polo).

Nad 2500 cm3: Webber (BMW 335D). 4x4 do 2500 cm3: Laš (Seat Leon 4x4). 4x4 nad 2500 cm3: Valášek (BMW 330xD).

Kategorie II - benzin do 2000 cm3: Golis (Formule).

Nad 2000 cm3: Slováček (Golf VRT). Diesel – do 2000 cm3: Klein (Pontiac Fiero). Nad 2000 cm3: Janeček.

Motocykly – do 350 cm3: Šidvic (Aprilia RS 250). Do 750 cm3: Yamaha XJ650).

Do 1000 cm3: Matějka (Suzuki GSXR 1000). Nad 1000 cm3: Češka (Suzuki Hayabusa).

Kategorie I: Vavřinec (Nissan GT-R).

Kategorie II: Slováček (Golf VRT).

Kalendář 2019

20. 4. Vyškov; 11. 5. Milovice (+ moto); 18. 5. PanenskýTýnec; 25. 5. Kopřivnice; 29. 6. Jindřichův Hradec(+ moto); 13. 7. Vyškov; 20. 7. Milovice (+ moto); 3. 8. Dlouhá Lhota u Příbrami; 17. 8. Panenský Týnec; 7. 9. Kopřivnice; 14. 9. Vyškov; 21. 9. Milovice(+ moto).

Výběr z pravidel sprintů

  • Závod se odehrává na uzavřené trati mimo silniční provoz.
  • Rovná trať v délce 150 až 1000 metrů s minimální šířkou 5 metrů pro jednu závodní dráhu.
  • Mistrovství ČR se mohou zúčastnit jezdci s platnou národní nebo mezinárodní licencí. Podniku se mohou zúčastnit i jezdci s jinou licencí, nebudou však bodovat v MČR.
  • Jezdec (fyzická osoba) musí vlastnit platný řidičský průkaz.
  • Během volných jízd a závodu je povinné používání bezpečnostních pásů a doporučena ochranná přilba.
  • Start je pevný s motorem v chodu.
  • Vítězem se stává jezdec, který dosáhl v jedné z měřených jízd nejrychlejšího času.
  • Do celkového hodnocení mistrovství ČR se započítávají všechny podniky.
  • Účastníci jsou rozděleni do kategorií I (cestovní vozy) a II (speciální vozy).
  • Každému soutěžícímu zůstává poprvé přidělené startovní číslo pro celou sezonu.
  • Každý jezdec se zúčastňuje volných jízd a závodu na vlastní odpovědnost. Pořadatel odmítá odpovědnost vůči soutěžícím, pomocnému personálu a třetím osobám vzhledem ke škodám způsobeným osobám a na věcech.

Více informací najdete na www.smscz.eu.

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)

Doporučujeme