Mototest Yamaha MT-07 Y-AMT: Levá noha v klidu
Dvouválcový naháč Yamaha MT-07 dorazil ve čtvrtém provedení s řadou novinek v konstrukci, designu a elektronice. Poprvé ho můžete mít i s automatickou převodovkou Y-AMT.
Člověk je tvor pohodlný, a tak neustále hledá, jak by si vše zjednodušil. Krásným příkladem jsou automatické převodovky, které se stále více prosazují i ve velkých motocyklech. Přitom právě motocykly považujeme za dopravní prostředek, u nějž je souznění řidiče se strojem tím nejdůležitějším. Patří sem samozřejmě i řazení, kterým jezdec jízdu ovládá a kontroluje. Vždy když sedíme na nějakém motocyklu, považujeme levou páčku spojky za nenahraditelnou, protože umožňuje řadit podle okamžité nálady nebo potřeby. Snad jen u velkých cestovních strojů se s automatem dokážeme smířit, protože u nich větší pohodlí očekáváme. Takže u podobně koncipovaného modelu Tracer 9 tomu rozumíme.
O páčku méně
Jenže Yamaha loni automat nejprve dala do silného naháče MT-09 a nyní ho zapracovala i do dvouválce MT-07, jenž letos dorazil ve čtvrté generaci. A jsme na něj velmi zvědaví. Vždyť MT-07 je sportovní streetfighter, který táhne třídu dvouválcových naháčů a více než deset let patří k nejprodávanějším strojům v Evropě. Je to takové lehce ovladatelné zlobidlo, které svádí k divočení a dělání lumpáren. Opravdu k takovému stroji chceme automat?
Nejprve trocha technického pitvání. Jde vlastně o automatizovanou manuální převodovku se šesti převody a neutrálem až pod jedničkou. Jeden elektromotor ovládá spojku a druhý řadí rychlosti podle příkazů řídicí jednotky. To vše může yamaha dělat proto, že nově dostala elektronický plyn spojený s celou řadou asistenčních systémů včetně montáže příplatkového rychloražení nahoru a dolů. Jezdec si může vybrat ze tří výkonových map a dvou úrovní kontroly trakce a také může zásahy systému vypnout.
Automat lze nastavit do režimu D nebo D+ s rozdílným schématem řazení. První se hodí na pohodové každodenní ježdění, druhý motor více vytáčí. Plnou kontrolu nad strojem má poskytovat manuální řazení MT s kolébkovým přepínačem na levé rukojeti. Páčkami plus a minus řadíte prsty nahoru nebo dolů. Lze použít ukazováček a palec, ale vše jde zvládnout i ukazováčkem – zatáhnutím za páčku plus se řadí nahoru, zatlačením na ni dolů.
Hlavně rychle
Rozjezd na automat D je plynulý a první přeřazení z jedničky na dvojku poněkud nečekané – překvapilo nás hlasité cvaknutí (ozubená kola do sebe zkrátka musejí zapadnout) a drobné zpomalení (elektronika ubere plyn). Vše ale proběhne neuvěřitelně rychle. Vyšší rychlosti tam už padají jako na drátkách. Ozývá se jen cvak, cvak, bez zaváhání. Po městě si motor brumlá v pohodovém tempu na pětku a vlastně i jízdu v koloně lze lehce korigovat brzdou – spojku nepotřebujeme. V režimu D+ je to větší zábava, protože motor letí do vyšších otáček. S lehce ovladatelnou MT-07 lze jezdit svižně, trochu nás však zaskočilo řazení i v náklonu v zatáčce.
Naštěstí dvouválec nemá takovou sílu, aby to udělalo nějakou neplechu. Když chceme MT-07 pořádně protáhnout, volíme manuální režim. Na páčky i s krátkými prsty dobře dosáhneme a řadit ukazováčkem nahoru a palcem dolů je vzhledem k zrychlování či zpomalování přirozené. Snad jen při příjezdu ke křižovatce, kdy máme podřazovat, a ještě mačkat směrovky, je toho na jeden palec hodně.
Po dvou dnech jsou z nás sehraní parťáci a říkáme si, že tenhle automat nějaké kouzlo má. Funguje totiž neuvěřitelně rychle a většinou zvolí správnou rychlost. Příplatek 15.000 Kč je nicotný, protože dostanete ještě tempomat, a nárůst hmotnosti o 3 kg zanedbatelný.

Všechno jinak
Dvouválec CP2 o objemu 689 cm³ má stejný výkon 54 kW a točivý moment 68 Nm jako dříve. Přestože konkurence umí být silnější, je výkon dostačující i pro velmi svižnou jízdu. Jezdci poskytuje intenzivnější zážitek díky výraznějšímu zvukovému projevu. Optimalizované sání se stará o charakteristické vrčení pod plynem a čtyři otvory v nádrži zajišťují, že se tento zvuk dostane přímo k řidiči. A to je asi jediná věc, kterou má nové MT-07 shodné s předchozí generací.
Jinak jde o úplně novou motorku. Rám byl dříve příhradový, nyní je páteřový a využívá více vysokopevnostní oceli, takže při stejné hmotnosti má o 13 % vyšší torzní tuhost. Inovovaný rám se pojí i s přepracovanou kyvnou vidlicí, přičemž vzadu došlo k optimalizaci tlumiče a přepákování, včetně možnosti nastavení předpětí a tlumení odskoků. MT-07 konečně dostalo obrácenou 41mm přední vidlici Kayaba, na níž jsou nově radiálně uchycené čtyřpístkové třmeny. Úhel hlavy řízení se zmenšil z 24,8° na 24,33°. S tím se zkrátil i rozvor o 5 mm na 1395 mm. Nová kola vyrobená technologií SpinForget jsou tenčí a celkově lehčí o 480 gramů.
Nová je ergonomie jezdce. Sedlo je stále 805 mm vysoko, ale nádrž je v místě dotyku o 25 mm užší, takže i se 174 cm lze krásně došlápnout na zem. Stupačky jsou o centimetr níže, takže nemáme tak ohnutá kolena. Řídítka jsou o 18 mm širší, o 9,3 mm blíže k řidiči a o 22 mm níž, což vytváří sportovnější, ale zároveň i pohodlnou pozici jezdce. Zapomenout nemůžeme ani na změněný design předního štítku s podlouhlými diodovými proužky připomínajícími helmu Ironmana.
Nová generace MT-07 je celkově povedená motorka s hbitým a sportovně laděným podvozkem. Příjemně se na ní sedí, dávkování plynu je o kousek jemnější než u lankového systému a určitě nezatracujeme ani automatickou převodovku, která si jistě najde své příznivce.
Plusy
- Hbité jízdní vlastnosti
- Příjemná pozice za řídítky
- Bohatá výbava
- Chování elektronického plynu
- Velmi dobrý automat
Minusy
- Nižší výkon
Technické údaje Yamaha MT-07 Y-AMT | |
Motor | čtyřtaktní řadový dvouválec, DOHC |
Chlazení | kapalinou |
Zdvihový objem (cm3) | 689 |
Vrtání x zdvih (mm) | 86 x 68,6 |
Výkon (kW/min-1) | 54/8750 |
Točivý moment (Nm/min-1) | 68/6500 |
Převodovka | 6° automatická |
Sekundární převod | řetězem |
Startování | elektrické |
Brzda přední dva kotouče | 298 mm s ABS |
Brzda zadní jeden kotouč | 254 mm |
Pneumatiky P a Z | 120/70 R17 a 180/55 R18 |
Rozvor (mm) | 1395 |
Výška sedla (mm) | 805 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 186 |
Objem nádrže (l) | 14 |
Spotřeba (l/100 km) | 4,1 |
Základní cena | 214 900 Kč |
Zdroj: Svět motorů, video: Yamaha