Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mototest Yamaha MT-07 Y-AMT: Levá noha v klidu

Barevný 5" TFT displej mělo i předchozí MT-07. Nově je ale mnohem dál od jezdce, takže ten na něj lépe vidí.
Yamaha MT-07 Y-AMT
Yamaha MT-07 Y-AMT
Yamaha MT-07 Y-AMT
34 Fotogalerie
Leoš Káňa
Diskuze (0)

Dvouválcový naháč Yamaha MT-07 dorazil ve čtvrtém provedení s řadou novinek v konstrukci, designu a elektronice. Poprvé ho můžete mít i s automatickou převodovkou Y-AMT.

Člověk je tvor pohodlný, a tak neustále hledá, jak by si vše zjednodušil. Krásným příkladem jsou automatické převodovky, které se stále více prosazují i ve velkých motocyklech. Přitom právě motocykly považujeme za dopravní prostředek, u nějž je souznění řidiče se strojem tím nejdůležitějším. Patří sem samozřejmě i řazení, kterým jezdec jízdu ovládá a kontroluje. Vždy když sedíme na nějakém motocyklu, považujeme levou páčku spojky za nenahraditelnou, protože umožňuje řadit podle okamžité nálady nebo potřeby. Snad jen u velkých cestovních strojů se s automatem dokážeme smířit, protože u nich větší pohodlí očekáváme. Takže u podobně koncipovaného modelu Tracer 9 tomu rozumíme.

O páčku méně

Jenže Yamaha loni automat nejprve dala do silného naháče MT-09 a nyní ho zapracovala i do dvouválce MT-07, jenž letos dorazil ve čtvrté generaci. A jsme na něj velmi zvědaví. Vždyť MT-07 je sportovní streetfighter, který táhne třídu dvouválcových naháčů a více než deset let patří k nejprodávanějším strojům v Evropě. Je to takové lehce ovladatelné zlobidlo, které svádí k divočení a dělání lumpáren. Opravdu k takovému stroji chceme automat?

Nejprve trocha technického pitvání. Jde vlastně o automatizovanou manuální převodovku se šesti převody a neutrálem až pod jedničkou. Jeden elektromotor ovládá spojku a druhý řadí rychlosti podle příkazů řídicí jednotky. To vše může yamaha dělat proto, že nově dostala elektronický plyn spojený s celou řadou asistenčních systémů včetně montáže příplatkového rychloražení nahoru a dolů. Jezdec si může vybrat ze tří výkonových map a dvou úrovní kontroly trakce a také může zásahy systému vypnout.

Automat lze nastavit do režimu D nebo D+ s rozdílným schématem řazení. První se hodí na pohodové každodenní ježdění, druhý motor více vytáčí. Plnou kontrolu nad strojem má poskytovat manuální řazení MT s kolébkovým přepínačem na levé rukojeti. Páčkami plus a minus řadíte prsty nahoru nebo dolů. Lze použít ukazováček a palec, ale vše jde zvládnout i ukazováčkem – zatáhnutím za páčku plus se řadí nahoru, zatlačením na ni dolů.

Hlavně rychle

Rozjezd na automat D je plynulý a první přeřazení z jedničky na dvojku poněkud nečekané – překvapilo nás hlasité cvaknutí (ozubená kola do sebe zkrátka musejí zapadnout) a drobné zpomalení (elektronika ubere plyn). Vše ale proběhne neuvěřitelně rychle. Vyšší rychlosti tam už padají jako na drátkách. Ozývá se jen cvak, cvak, bez zaváhání. Po městě si motor brumlá v pohodovém tempu na pětku a vlastně i jízdu v koloně lze lehce korigovat brzdou – spojku nepotřebujeme. V režimu D+ je to větší zábava, protože motor letí do vyšších otáček. S lehce ovladatelnou MT-07 lze jezdit svižně, trochu nás však zaskočilo řazení i v náklonu v zatáčce.

Naštěstí dvouválec nemá takovou sílu, aby to udělalo nějakou neplechu. Když chceme MT-07 pořádně protáhnout, volíme manuální režim. Na páčky i s krátkými prsty dobře dosáhneme a řadit ukazováčkem nahoru a palcem dolů je vzhledem k zrychlování či zpomalování přirozené. Snad jen při příjezdu ke křižovatce, kdy máme podřazovat, a ještě mačkat směrovky, je toho na jeden palec hodně.

Po dvou dnech jsou z nás sehraní parťáci a říkáme si, že tenhle automat nějaké kouzlo má. Funguje totiž neuvěřitelně rychle a většinou zvolí správnou rychlost. Příplatek 15.000 Kč je nicotný, protože dostanete ještě tempomat, a nárůst hmotnosti o 3 kg zanedbatelný.

Video placeholder
Yamaha MT-07 • Zdroj: Yamaha

Všechno jinak

Dvouválec CP2 o objemu 689 cm³ má stejný výkon 54 kW a točivý moment 68 Nm jako dříve. Přestože konkurence umí být silnější, je výkon dostačující i pro velmi svižnou jízdu. Jezdci poskytuje intenzivnější zážitek díky výraznějšímu zvukovému projevu. Optimalizované sání se stará o charakteristické vrčení pod plynem a čtyři otvory v nádrži zajišťují, že se tento zvuk dostane přímo k řidiči. A to je asi jediná věc, kterou má nové MT-07 shodné s předchozí generací.

Jinak jde o úplně novou motorku. Rám byl dříve příhradový, nyní je páteřový a využívá více vysokopevnostní oceli, takže při stejné hmotnosti má o 13 % vyšší torzní tuhost. Inovovaný rám se pojí i s přepracovanou kyvnou vidlicí, přičemž vzadu došlo k optimalizaci tlumiče a přepákování, včetně možnosti nastavení předpětí a tlumení odskoků. MT-07 konečně dostalo obrácenou 41mm přední vidlici Kayaba, na níž jsou nově radiálně uchycené čtyřpístkové třmeny. Úhel hlavy řízení se zmenšil z 24,8° na 24,33°. S tím se zkrátil i rozvor o 5 mm na 1395 mm. Nová kola vyrobená technologií SpinForget jsou tenčí a celkově lehčí o 480 gramů.

Nová je ergonomie jezdce. Sedlo je stále 805 mm vysoko, ale nádrž je v místě dotyku o 25 mm užší, takže i se 174 cm lze krásně došlápnout na zem. Stupačky jsou o centimetr níže, takže nemáme tak ohnutá kolena. Řídítka jsou o 18 mm širší, o 9,3 mm blíže k řidiči a o 22 mm níž, což vytváří sportovnější, ale zároveň i pohodlnou pozici jezdce. Zapomenout nemůžeme ani na změněný design předního štítku s podlouhlými diodovými proužky připomínajícími helmu Ironmana.

Nová generace MT-07 je celkově povedená motorka s hbitým a sportovně laděným podvozkem. Příjemně se na ní sedí, dávkování plynu je o kousek jemnější než u lankového systému a určitě nezatracujeme ani automatickou převodovku, která si jistě najde své příznivce.

Plusy

  • Hbité jízdní vlastnosti
  • Příjemná pozice za řídítky
  • Bohatá výbava
  • Chování elektronického plynu
  • Velmi dobrý automat

Minusy

  • Nižší výkon
Technické údaje Yamaha MT-07 Y-AMT
Motor čtyřtaktní řadový dvouválec, DOHC
Chlazení kapalinou
Zdvihový objem (cm3)689
Vrtání x zdvih (mm) 86 x 68,6
Výkon (kW/min-154/8750
Točivý moment (Nm/min-168/6500
Převodovka6° automatická
Sekundární převod řetězem
Startování elektrické
Brzda přední dva kotouče298 mm s ABS
Brzda zadní jeden kotouč254 mm
Pneumatiky P a Z 120/70 R17 a 180/55 R18
Rozvor (mm)1395
Výška sedla (mm)805
Pohotovostní hmotnost (kg)186
Objem nádrže (l)14
Spotřeba (l/100 km)4,1
Základní cena214 900 Kč

Zdroj: Svět motorů, video: Yamaha

Začít diskuzi