Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mototest CFMOTO 800MT-X: Ještě více dobrodružství

Sedmipalcový barevný displej je postavený na výšku a ukazuje i tlaky v pneumatikách. Na držáku pod ním najdete i oba typy zásuvek USB.
CFMOTO 800MT-X
CFMOTO 800MT-X
CFMOTO 800MT-X
59 Fotogalerie
Leoš Káňa
Diskuze (0)

Řada velkých cestovních endur CFMOTO 800MT se loni rozrostla o zajímavé provedení MT-X. Nově koncipovaný stroj se více zaměřuje na jízdu v terénu a výrazně se změnil také jeho vzhled.

Když jsme si loni užívali lehkého a obratného teréňáku CFMOTO 450MT, říkali jsme si, že taková verze by slušela i velkému „emtéčku“ s osmikilem. Naše prosby byly vyslyšeny a 800MT-X je tady. Už na první pohled je jasné, že této verzi bude terén chutnat mnohem více než cestovnějšímu normálnímu provedení. Je to vidět na celkové koncepci stroje a zcela unikátním designu. K vysoké štíhlé stavbě se přidává i jednodušší oplastování (stylem se blíží menší 450MT), které odkrývá přišroubovaný podsedlový rám. Speciální je také krosový přední blatník a vzpřímenější plexištítek, jenž lze otočným ovladačem nastavovat jednou rukou i za jízdy. Rozdíl v nižší a vyšší pozici je zejména ve vysoké rychlosti hodně znát. 

Důležitější jsou ale terénní kola 21" vpředu a 18" vzadu nebo vysoké zdvihy 230 mm předního a zadního odpružení. V obou případech je plně stavitelné a má ho na svědomí čínská značka Yuʼan (normální 800MT má podvozek KYB).

Na chůdách

Díky všem těmto změnám má MT-X světlou výšku 240 mm a jednodílné úzké sedlo leží 870 mm nad zemí (normální MT disponuje 190 mm a sedlo je vysoko 825 mm). To znamená, že s výškou 174 cm máme co dělat, abychom dosáhli na zem. U křižovatek ve městě musíme pořádně napnout špičky a po týdenním ježdění pořádně cítíme lýtkové svaly. Naštěstí se s 220 kg vážícím strojem na místě manipuluje docela dobře. Škoda že originální sedlo nelze výškově nastavovat, ale v příslušenství lze objednat nižší i vyšší. Dolů protažená nádrž na 22 litrů by mohla být o něco užší, protože máme docela dost roztažené nohy. Na druhou stranu je dobré, že box kolem motoru chrání nohy před nečistotami a blátem a na silnici třeba před vodou při dešti. 

Líbí se nám široká a výše umístěná řidítka. Jezdec u nich sedí blíže, takže i v plném rejdu krásně dosáhne na vzdálenější rukojeť. A když se v terénu postavíme do zubatých stupaček, máme řidítka tak akorát pod sebou. Středobodem stroje je levá rukojeť, kterou se ovládají tempomat nebo elektroničtí pomocníci. Tlačítkem Mode se přepínají jízdní módy Standard, Rain a Off-road, které ovlivňují odezvu na plyn, ABS a kontrolu trakce. V nastavení stroje lze přes 7" výškově posazený displej (bohužel není v češtině) zcela vypnout kontrolu trakce nebo ABS na zadním kole.

Silnější dvojče

K pohonu stejně jako u ostatních osmistovek slouží řadový dvouválec LC8c – motor a bokem vedený svod výfuku zespod chrání bytelný plech. Byl u něj ale upraven průběh výkonu i točivého momentu ve středních otáčkách s ohledem na maximální využití potenciálu motoru mimo zpevněné cesty. Disponuje tedy stejným výkonem 67 kW jako ostatní MT, ale ten je dostupný již při 8250 otáčkách. Výrazně se proti MT proměnila hodnota maximálního točivého momentu. Ta vzrostla o 8 Nm na 85 a nyní vrcholí při 6500 min-1 – dříve k tomu potřebovala o tisícovku více.

Motor je kultivovaný a hezky táhne v širokém spektru otáček. Nevadí mu líné převalování, protože stačí otočit plynovou rukojetí a vyrazí vpřed. Výkon a pružnost odpovídají osmistovkovému řadovému dvouválci, který ze sebe to nejlepší vydá ve středním pásmu. Elektronický plyn funguje plynule, takže se výkon dobře dávkuje.

Za jízdy zkoušíme přepínat jízdní režimy. Nejostřeji se chová ve standardním, v Off-roadu je reakce na plyn o malinko umírněnější. Mód Rain je vyloženě utlumený. K harmonickému zvukovému projevu se přidává i výfuk, který při ubrání plynu hezky zaprská. Oboustranné rychlořazení funguje bez zaškobrtnutí. A příjemné zjištění na nás čekalo po testu, protože palubní počítač ukazoval průměr 4,4 l/100 km.

Video placeholder
Martin Vaculík a Eduard Šlampa z CFMOTO: Je čtyřkolka traktor, nebo motorka? • Zdroj: auto.cz

Všude doma

Jízdně jde o vyváženou a pohodovou motorku, která potěší na asfaltu i na nezpevněném povrchu. Více času jsme strávili na normálních silnicích, na nichž i přes vyšší stavbu motorka působí jistě. V přímém směru je i při vysoké rychlosti stabilní a přesně vykrouží i rychlé nebo utažené zatáčky, do nichž se sklápí celkem ochotně. Pozitivní vliv na to má i zdvojená spodní nádrž na 22 litrů v boxech vedle motoru, která o něco snižuje těžiště a slouží i jako padací rám. 

Tlumiče jsou nastavené na pohodovější tempo a poskytují velmi slušné pohodlí a komfort. Při ostřejším brzdění se vidlice zanoří o něco víc, než bychom čekali, ale to lze vyřešit přitvrzením nastavitelného podvozku. Na sportovnější notu nejsou stavěny ani přední brzdy. Jejich nástup je pozvolný a účinnost tak akorát. 

V terénu tlumiče hezky filtrují všechny nerovnosti a ani jednou se nedostaly na své limity. Je pravda, že jsme ale moc nedivočili a spíše se proháněli po polních cestách. 

Značka CFMOTO nezpomaluje. Výborný cestovní adventure 800MT doplňuje o verzi MT-X, která uspokojí hlavně vyznavače jízdy v terénu. Zachovává si vstřícnost základního modelu a přidává větší schopnosti mimo silnice.

Plusy

  • Bohatá standardní výbava
  • Komfortní podvozek
  • Pružný motor
  • Příjemná pozice za řidítky
  • Stabilita na asfaltu i v terénu

Minusy

  • Nemožnost nastavit výšku sedla
  • Méně ostré brzdy
CFMOTO 800MT-X: Technické údaje
Motor čtyřtaktní řadový dvouválec DOHC
Chlazeníkapalinou
Zdvihový objem (cm3)799
Vrtání a zdvih (mm) 88 x 65,7
Kompresní poměr12,7:1
Výkon (kW/min-167/8250
Točivý moment (Nm/min-185/6500
Převodovka manuální, 6°
Stálý převod řetěz
Spojka antihoppingová s prokluzem
Startování elektrické
Brzda předníčtyřpístková, dva kotouče 320 mm
Brzda zadní kotoučová 260 mm
Pneumatiky P a Z 90/90 R21 a 150/70 R18
Výška sedla (mm) 870
Pohotovostní hmotnost (kg)220
Objem nádrže (l) 22
Základní cena (Kč) 249 990
Začít diskuzi