Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mototest CFMOTO 450MT-RX: Do sucha i do vodičky

CFMOTO 450MT-RX
CFMOTO 450MT-RX
CFMOTO 450MT-RX
CFMOTO 450MT-RX
49 Fotogalerie
Leoš Káňa
Diskuze (0)

Do světa dorosteneckých cestovních endur vstoupil nový zajímavý stroj. Čtyřistapadesátka CFMOTO s označením MT zaujme líbivým designem, schopnostmi a příznivou cenou.

Značka CFMOTO vyrábí širokou škálu modelů a cestovní endura patří dlouho k jejím nejúspěšnějším strojům. Ani se nedivíme, protože takové 800MT s technikou od KTM je skvělý velký cesťák za velmi dobré peníze. Povedené jsou také sedmistovky, ale zatím šlo o těžší stroje. Nová 450MT je pravým opakem. Není sice tak silná, ale je skvěle ovladatelná. Není až tak stavěná na dlouhé pohodlné přesuny, ale zase si s ní užijete spoustu zábavy. A mohou ji řídit i osmnáctiletí mladíci.

Moderní výraz

Na výběr jsou dvě stejně drahé verze. První MT-R poznáte podle nízkého předního blatníku, MT-RX má blatník vysoký a vypadá drsněji. Obě verze je možné pořídit buď v šedé kombinaci pod názvem Tundra Grey, nebo v modrobílé, nazvané Zephyr Blue. My jsme vybrali veselejší modrobílé provedení s krosovým předním blatníkem. U světlejších barev lépe vynikne štíhlá silueta a rovný sklon přední kapotáže. Líbí se nám přiznaný ocelový trubkový rám, přišroubovaná podsedlovka a dvojice diodových světel nad sebou, mezi nimiž je pásek denního svícení.

K enduru také patří kovový kryt motoru, chrániče rukojetí nebo čelní plexisklo, které lze v rozmezí 6 cm posouvat nahoru a dolů otočným ovládačem (v případě, že byste chtěli větší, za 1890 Kč si můžete objednat zvýšené). Standardní výbava je tedy štědrá a navíc zahrnuje i drátěná bezdušová kola, nastavitelné páčky brzdy a spojky, madla spolujezdce, nosič, zubaté stupačky s jednoduše odnímatelnou gumou nebo nastavitelnou řadičku a pedál zadní brzdy se sklopným trnem. Zapomenout nesmíme ani na zalamovací zrcátka, která tak lze jednoduše ochránit například před větvemi při jízdě v terénu.

Praktické jsou také zásuvky USB-A a USB-C, do nichž lze zapojit mobilní telefon. Ten je poté možné propojit s multimediálním systémem s 5“ barevným přístrojovým displejem. Ten je dobře čitelný a tlačítky na levé rukojeti v něm lze jednoduše listovat. To vše dostanete za 158.990 Kč, což je krásná cena.

Video placeholder
CFMOTO 450MT • Zdroj: CFMOTO

Nejmenší v řadě

Srdcem dorosteneckého endura je známý řadový vodou chlazený dvouválec o zdvihovém objemu 449,5 cm3 s dvěma vyvažovacími hřídeli a klikovým hřídelem přesazeným o 270°. Stejný agregát najdete také v supersportu 450SR nebo naháči 450NK. Proti nim má ale jiné nastavení, zaměřené spíše na sílu. Úpravami prošel vačkový hřídel, sací systém, přívod paliva nebo výfuk. Nejvyšší výkon tak klesl na 31 kW, ale je k dispozici již při 8500 otáčkách. Naproti tomu stoupl maximální točivý moment na 42 Nm, jenž je k mání od 6500 min-1. To znamená, že MT nabízí o něco nižší špičkový výkon než jeho sesterské stroje, ale dokáže poskytnout vyšší točivý moment v nižším a středním rozsahu otáček.

Výkon přitom nastupuje plynule a pozvolna. Je ale pravda, že jsme možná čekali větší sílu. Těch 31 kW je na tak velkou motorku spodní hranice, a pokud byste na ni navěšeli kufry a vzali spolujezdce, už by se jí moc zrychlovat nechtělo. V jednom je však vše v pohodě. Takové poflakování nebo kochání přírodou jsou ze sedla MT příjemné i díky kultivovanému motoru, který ani při líném převalování necuká. Reakce dvouválce na pootočení plynového pedálu je rychlá, což zajišťuje jednoduché řešení s plynovým lankem a jednoduchou škrticí klapkou. MT tak nemá žádné jízdní režimy pro ovládání výkonu. Umí se ale i rozparádit. Stačí podržet plyn a dostat se nad 5000 otáček. Potom se můžete těšit i na svižnou jízdu – zejména na nezpevněných cestách a v terénu je pak výkonu akorát. Na silnici se totiž do vyšších rychlostí nedostanete. Na šestku při 130 km/h točí agregát 8000 min-1, což už je dost, a přicházejí i silnější vibrace.

Všude doma

Jízda na silnici je pohodová i díky příjemnému posezu. Široká řídítka svírají ideální úhly se stupačkami a sedlem, které je 820 mm nad zemí. I díky tomu 174 cm vysoký jezdec hezky dosáhne na zem, přestože je v motorce lehce utopený. A jde to i níže. Přepákováním centrálního tlumiče se celá motorka sníží a sedlo je potom jen 800 mm nad zemí. „Emtéčko“ je tedy snadno ovladatelné také pro menší jezdce. Nastavitelné přední a zadní odpružení KYB má zdvih 200 mm a světlá výška stroje je 220 mm. Na silnici se dorostenecké enduro chová přívětivě. Hezky se vodí a komfortně tlumí všechny nerovnosti. Snad jen přední brzda není až tak účinná. Benefitem podobných strojů je, že se nezaleknou ani nezpevněných cest a troufnou si na náročnější terén. Na polňačkách si CFMOTO smlsne jako na malině a i při jízdě ve stupačkách si připadáme stabilní a nemusíme se moc hrbit k řídítkům. Tlačítkem na řídítkách lze nastavit offroadový režim s deaktivovaným ABS na zadním kole a vypnutou trakcí. Když si pak plynem řídíme smyk zadního kola, je to slušná zábava.

Pokud nemáte závodní ambice a občas se chcete projet i mimo silnice, je CFMOTO 450MT-RX ideální volba. Je přátelská, bohatě vybavená a za velmi zajímavé peníze.

Plusy

  • Atraktivní vzhled
  • Bohatá výbava
  • Lehkost ovládání
  • Přesné řazení
  • Příznivá cena

Minusy

  • Méně účinná přední brzda
  • Vibrace při rychlé jízdě
Technické údaje CFMOTO 450MT-RX
Motor čtyřtaktní řadový dvouválec DOHC
Chlazení kapalinou
Zdvihový objem (cm3)449,5
Vrtání a zdvih (mm)72 x 55,2
Kompresní poměr 11,5:1
Výkon (kW/min-1)31/8500
Točivý moment (Nm/min-1)42/6500
Převodovkamanuální, 6°
Stálý převodřetěz
Spojkaantihoppingová s prokluzem
Startováníelektrické
Brzda předníčtyřpístková, jeden kotouč 320 mm
Brzda zadní kotoučová 240 mm
Pneumatiky P a Z 90/90 R21 a 140/70 R18
Rozvor (mm) 1505
Světlá výška (mm) 220
Výška sedla (mm) 820/800
Pohotovostní hmotnost (kg)185
Objem nádrže (l) 17,5
Základní cena 158 990 Kč
Začít diskuzi