Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mugen Shinden Go: Elektrický závodní superbike pro TT 2016

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Japonský Mugen se pokusí dobýt třetí vítězství v řadě v motocyklové Tourist Trophy. Jeho doménou je elektrická kategorie Zero.

Mugen známe jako ladiče Hondy a dodavatele motorů pro formuli 1. Už pět let ale vyvíjí elektrickou závodní motorku. Dnes na vrcholné úrovni jezdí pištící superbiky jen veleslavnou Tourist Trophy, kde před sedmi lety začínaly, původní série TTXGP byla po nepovedeném svazku s mezinárodní motocyklovou federací FIM pro sezónu 2014 zrušena.

Rekordmanem přetěžkého Snaefell Mountain Course (česky se mu prostě říká Horský okruh) na ostrově Man je Angličan John McGuinness. Ten trať o délce 60,72 km zajel loni poprvé v historii pod devatenáct minut, konkrétně v čase 18:58,743. Závod elektrických motorek má jen jedno kolo kvůli nedostatečné výdrži baterií, jezdí se tedy s pevným startem. Druhý skončil Novozélanďan Bruce Anstey, fanouškům přírodních okruhů a Tourist Trophy obzvláště není třeba oba piloty nijak podrobně představovat. Anstey vyhrál TT v různých třídách desetkrát, McGuinness dokonce třiadvacetkrát a je (zatím) druhý v historických tabulkách...

Oba závodí v TT Zero právě za Shinden San / Team Mugen a posledním dvěma ročníkům dominovali. Mugen tak vytlačil dosud dominantní americký MotoCzysz. Letošní Shinden Go (v překladu elektrický bůh číslo 5) se představil na motocyklové výstavě v Tokiu, předvedl jej sám šéf Mugenu, respektive společnosti M-Tec Tomoyuki Hashimoto.

Jednostopý stroj má karbonový rám (třeba v MotoGP se až na nedávné experimenty Ducati monokoky nepoužívají) a v něm uložený olejem chlazený třífázový elektromotor s výkonem 120 kW (163 k). Jedná se o zcela novou konstrukci, oproti loňské posílila o 10 kW, ale točivý moment se překvapivě snížil o desítku newtonmetrů na 210.

Shinden Go dostal pro letošní rok také jinou zadní kyvnou vidlici a odpružení, M-Tec si zavěšení vyvíjí sám. Pohonná jednotka se přesunula blíže k nim. Lithium-iontové články v laminátových pouzdrech pracují při napětí 370 V, proto motorka váží ne zrovna muších 250 kg. Jezdí na sedmnáctipalcových kolech, přední pneumatika má rozměr 120/70, zadní je mnohem širší (200/55). Gumy dodává Dunlop. Mašina vypadá na fotkách kompaktně a štíhle, napovídají to i vnější rozměry (délka, šířka a výška) 2125 mm x 680 mm x 1130 mm.

Team Mugen vedou Satoshi Katsumata a Akihiro Miyata. Závod kategorie TT Zero se v rámci motocyklového svátku na ostrově v Irském moři jede 3. června 2016. Pokud se něco nestane, John a Létající Kiwi tuhle třídu znovu opanují. Už potřetí za sebou. Nebo letos vyhraje někdo jiný? Ansteymu bude mimochodem v srpnu už 47 let, McGuinness oslaví 44. narozeniny v dubnu. Žádní zelenáči to opravdu nejsou, Angličan dokonce kdysi jel i čtyři klasické Grand Prix mistrovství světa a ve třech z nich bodoval!

Aleš Dragoun
Diskuze (0)