Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nádherný Ford Shelby GR-1 přece jen míří do výroby! Po 15 letech od premiéry

David Bureš David Bureš 21. 1. 2019
29
12
Zobrazit náhledy (29)
Ford Shelby GR-1 Concept Ford Shelby GR-1 Concept Ford Shelby GR-1 Concept Ford Shelby GR-1 Concept Ford Shelby GR-1 Concept Ford Shelby GR-1 Concept Ford Shelby GR-1 Concept Ford Shelby GR-1 Concept Ford Shelby GR-1 Concept Ford Shelby GR-1 Concept Ford Shelby GR-1 Concept Ford Shelby GR-1 Concept Ford Shelby GR-1 Concept Ford Shelby GR-1 Concept Ford Shelby GR-1 Concept Ford Shelby GR-1 Concept Ford Shelby GR-1 Concept Ford Shelby GR-1 Concept Ford Shelby GR-1 Concept Ford Shelby GR-1 Concept Ford Shelby GR-1 Concept Ford Shelby GR-1 Concept Ford Shelby GR-1 Concept Ford Shelby GR-1 Concept
Zatímco koncept z roku 2004 byl poháněn vidlicovým desetiválcem, produkční varianta se spolehne na osmiválec. Vyloučen ale není ani elektrický pohon!

Ford Shelby GR-1 debutoval v roce 2004 ve formě hliněného modelu na tehdejší přehlídce automobilové krásy v americkém Pebble Beach. Vzbudil tolik pozornosti, že se o půlroku později představil na detroitském autosalonu v lednu 2005 ve formě pojízdného konceptu. I přes množství fanoušků se moderní interpretace Shelby Cobra z šedesátých let výroby nedočkala. Po 15 letech od premiéry se to ale změní!

Americký specialista na výrobu replik, firma Superformance, se totiž dohodla s Fordem a Shelby na tom, že může stavět sériovou variantu tohoto krásného konceptu. Podmínkou je splnění amerického pravidla pro malovýrobce automobilů, které umožňuje postavit maximálně 325 kusů daného auta. To bude ale Superformance stačit, firma proslavená replikami Fordu GT40 nebo AC Cobra, plánuje postavit 100 až 200 exemplářů Fordu Shelby GR-1.

Superformance již potvrdilo i jednu zásadní změnu proti konceptu. Jestliže pojízdný koncept, poprvé představený v lednu 2005, poháněl vidlicový desetiválec o objemu 6,4 litru, který využíval vybrané komponenty z 5,4litrového osmiválce tehdejšího Fordu GT, novinka se spolehne na kompresorem přeplňovaný osmiválcový agregát.

„Bohužel nepoužijeme vidlicový desetiválec. Ford dnes nemá žádnou V10, kromě té používané v nákladních vozidlech, a my chceme, aby GR-1 byla produkční auto s produkčním motorem, s kompletní technikou od Fordu,“ vysvětluje tento krok generální ředitel Superformance Lance Stander.

Detaily o použitém agregátu neprozradil, náznak o kompresorovém osmiválci ale naznačuje použití jednotky z nedávno uvedeného Fordu Shelby GT500. Ten by pro potřeby moderní reinkarnace Shelby Cobra mohl být dále vyladěn, ono ale ani těch „více než 700 koní“ (515 kW) Shelby GT500 není vůbec málo.

Motor bude zřejmě spárován s dvouspojkovou převodovkou Tremac, stejně jako v Shelby GT500, Superformance ale plánuje také nabídnutí šestistupňového manuálu. Firma se navíc nebrání ani elektrickému nebo hybridnímu pohonu. „Nemůžeme ignorovat posun trhu k elektrickému pohonu,“ říká šéf Superformance, zároveň však jedním dechem dodává, že zákazníci firmy jsou stejně jako on spíše fanoušci spalovacích motorů.

Superformance už pracuje na sériovém autě, k dispozici má dokonce i originální koncept, zapůjčený od Fordu. Zájem o GR-1 je obrovský, se spuštěním objednávek ale společnost zatím vyčkává. Auto totiž musí získat ještě poslední razítko od americké Národní správy bezpečnosti silničního provozu (NHTSA), které schválí veškeré náležitosti k homologaci vozu, získané od příslušných úřadů již dříve. Výrobě by nemělo nic bránit, mělo by jít jen o formalitu, kterou však současný shutdown (rozpočtová nouze americké vlády) může pozdržet. Kvůli zastavení financování federálních úřadů mnohé z nich fungují v omezeném režimu. Snad čekání nebude trvat dlouho, protože sériového GR-1 se nemůžeme dočkat!

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Avatar - wakantanka
Starinka
wakantanka
| 23. 1. 2019
Dnes je ale retro in. Nehovorím že by to nemohlo byť lepšie, len že za mňa je to v pohode a byť potencionálnym kupcom tých zopár detailov by som neriešil.
Avatar - Dinar
Starinka
Dinar
| 23. 1. 2019
No, to jsi hodně mimo, ford gt je ikona mezi sportovními vozy, auto, na které se v jeho akt. generaci čeká dva roky, základní cena je čtvrt milionu eur a některé kusy se vydražily i za dva miliony dolarů, protože zájem prostě převyšuje těch 250 ks, které se ford uvolil ročně vyrábět. Svou roli v tom hraje i skvělý design, gt dostalo několik různých design awards, stalo se i předmětem uměleckých úprav, dostává barvy růz. sport stájí, jinými slovy jeho design je poměrně velká sláva.

Co se toho super sportovního passatu týká, tak i to vw má auto, které se, podobně jako ford GT, zcela vymyká běžné produkci, jen k tomu použili jinou značku, GT od fordu má svou historii, tam to třeba nebylo, vw ji pro zamýšlené auto neměl, tak si k tomu počinu pořídil i značku, výsledkem je bugatti veyron, resp. akt. chiron.

Shelby gr 1 je pokusem o vytěžení dalšího ikonického jména, Shelby, proč ne, já jen říkám, že využití 15 let starého konceptu je pro to nevhodné, jakkoli mají rozdílné zaměření, srovnání s fordem GT se GR nevyhne, a vedle něj bude vypadat jako vykopávka.
Starinka
mirod7174
| 22. 1. 2019
Design Fordu GT neni žádná velká sláva - bylo to tu už 100x na jiných autech.

Ford není žádná prestižní značka, chce za to auto dost peněz a podle mého skromného názoru jich asi neprodá, kolik by chtěl.

To je asi jako kdyby v Němwcku udělali nějakýho "fakt suprově sportovního Passata" ... ;-)
Avatar - Dinar
Starinka
Dinar
| 22. 1. 2019
Máš pravdu, jakkoliv je každý podobný počin chvályhodný, na tom autě je prostě vidět, že vzniklo před patnácti lety. A je to o to horší, o co lepší je design aktuálního fordu GT, to je dokonalost na kolech. Nepochybuju, že tu stokusovou sérii prodají jako nic, ale jde-li o auto, které má být zhmotněním studie, pak je ten starý design prostě problém.
Avatar - traveldrive
Starinka
traveldrive
| 21. 1. 2019
Netreba to meniť zgruntu, ale vek na tom už dosť poznať.
Predstav si, že by opäť chceli vyrábať povedzme Lambo Miura alebo Countach. Vo svojej dobe facinujúce a aktuálne, dnes fascinujúce a zastaralé. Tento Shelby vykazuje podobné symptómy, aj keď nie sú až také markantné.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku