Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford GT vstupuje mezi elitu

Ondřej Láník
Diskuze (15)
Ford GT se stává historicky nejrychlejším sériovým vozem značky Ford. Během vytrvalostních testů na italském okruhu Nardo byla modelu Ford GT naměřena rychlost 330 km/h.

Ford GT se stává historicky nejrychlejším sériovým vozem značky Ford. Během vytrvalostních testů na italském okruhu Nardo byla modelu Ford GT naměřena rychlost 330 km/h.

Před téměř čtyřmi desítkami let dokázal Ford GT40 jako první závodní vůz prolomit na okruhu v Le Mans bariéru rychlosti 200 mil/h (320 km/h). Před několika dny si nový Ford GT na italském okruhu Nardo připsal titul prvního produkčního modelu Ford, který dokáže vyvinout rychlost přes 200 mil/h. V roce 1966 se závodní GT40 řítil po rovince Mulsane při čtyřiadvacetihodinovce rychlostí 201 mil/h (přes 323 km/h). Produkční Ford GT skvělým způsobem navazuje na svého legendárního předchůdce - během vytrvalostních testů v Nardo, při kterých se zkoumala především stabilita vozu v extrémních rychlostech a životnost a spolehlivost motoru při plném zatížení, byla Fordu GT oficiálně naměřena rychlost 205 mil/h (330 km/h).

Na okruhu v Nardo si technici automobilky Ford vzali do parády dva vozy Ford GT, které musely prokázat perfektní stabilitu i při rychlostech přes 300 km/h. Na jejich motory čekal náročný test životnosti a spolehlivosti na 500 mil (805 km). Právě na otázky jízdní stability a aerodynamiky se konstruktéři soustředili hned od zahájení vývoje modelu Ford GT. Za pomoci nejmodernějších metod i výpočetních technologií se v aerodynamickém tunelu znovu proměřovaly vlastnosti původního závodního speciálu Ford GT40. Ukázalo se, že ve velmi vysokých rychlostech měl GT40 tendenci k aerodynamickému odlehčování, a pokud by tomuto problému nebyla věnována patřičná pozornost, mohl by podobným neduhem trpět i připravovaný model Ford GT.

Protože však konstruktéři nového GT nechtěli příliš zasahovat do jeho atraktivního vnějšího designu, odehrávaly se prakticky všechny změny a zásahy na spodní straně vozu. Mezi viditelnější změny proto patří jen o něco zvětšený zadní spojler, pozměněny byly otvory pro přívod vzduchu v čelní části a bocích a při bedlivém pozorování jsou patrné i aerodynamické tunely decentně začleněné do zadní kapoty.

„Ford GT se i v rychlostech kolem 320 km/h chová naprosto čitelně a nezáludně, což je jistě velmi dobrá zpráva,“ říká Mark McGowan, jeden z testovacích jezdců, který byl v Nardo zároveň vedoucím vývoje zodpovědným za oblast jízdní dynamiky. „Mohl jsem si dovolit držet po celém třináctikilometrovém okruhu v Nardo pedál plynu stále úplně u podlahy, aniž bych třeba jen na okamžik měl pocit, že vůz v rychlostech přes 320 km/h začíná být nestabilní. Jediným omezujícím faktorem tak byl objem palivové nádrže.“ Přeplňovaný osmiválec V8 DOHC, který z objemu 5,4 l dává výkon 404 kW, absolvoval i vytrvalostní test na 500 mil (805 km), při kterém se často razantně zrychlovalo až na maximum 330 km/h bez jakýchkoli problémů.

„Ford GT nabízí stejné výkony jako superexotické sportovní vozy, které však stojí tři až čtyřikrát více. Naše „gétéčko“ přitom stále vyhovuje náročným konstrukčním a kvalitativním požadavkům, které Ford aplikuje na všechny své modely,“ říká John Coletti. „Je to prostě jakási výkladní skříň umu našich konstruktérů a kreativního ducha celé naší značky.“

Vozy Ford GT se budou vyrábět v závodě Ford v závodě Wixom v Michiganu (USA). Jeho výroba bude zahájena v létě. V Evropě bude prodán 101 Ford GT – a jedno "gétéčko" přijde i do České republiky.

Ondřej Láník
Diskuze (15)