Ford GT vstupuje mezi elitu
Ford GT se stává historicky nejrychlejším sériovým vozem značky Ford. Během vytrvalostních testů na italském okruhu Nardo byla modelu Ford GT naměřena rychlost 330 km/h.
Před téměř čtyřmi desítkami let dokázal Ford GT40 jako první závodní vůz prolomit na okruhu v Le Mans bariéru rychlosti 200 mil/h (320 km/h). Před několika dny si nový Ford GT na italském okruhu Nardo připsal titul prvního produkčního modelu Ford, který dokáže vyvinout rychlost přes 200 mil/h. V roce 1966 se závodní GT40 řítil po rovince Mulsane při čtyřiadvacetihodinovce rychlostí 201 mil/h (přes 323 km/h). Produkční Ford GT skvělým způsobem navazuje na svého legendárního předchůdce - během vytrvalostních testů v Nardo, při kterých se zkoumala především stabilita vozu v extrémních rychlostech a životnost a spolehlivost motoru při plném zatížení, byla Fordu GT oficiálně naměřena rychlost 205 mil/h (330 km/h).
Na okruhu v Nardo si technici automobilky Ford vzali do parády dva vozy Ford GT, které musely prokázat perfektní stabilitu i při rychlostech přes 300 km/h. Na jejich motory čekal náročný test životnosti a spolehlivosti na 500 mil (805 km). Právě na otázky jízdní stability a aerodynamiky se konstruktéři soustředili hned od zahájení vývoje modelu Ford GT. Za pomoci nejmodernějších metod i výpočetních technologií se v aerodynamickém tunelu znovu proměřovaly vlastnosti původního závodního speciálu Ford GT40. Ukázalo se, že ve velmi vysokých rychlostech měl GT40 tendenci k aerodynamickému odlehčování, a pokud by tomuto problému nebyla věnována patřičná pozornost, mohl by podobným neduhem trpět i připravovaný model Ford GT.
Protože však konstruktéři nového GT nechtěli příliš zasahovat do jeho atraktivního vnějšího designu, odehrávaly se prakticky všechny změny a zásahy na spodní straně vozu. Mezi viditelnější změny proto patří jen o něco zvětšený zadní spojler, pozměněny byly otvory pro přívod vzduchu v čelní části a bocích a při bedlivém pozorování jsou patrné i aerodynamické tunely decentně začleněné do zadní kapoty.
„Ford GT se i v rychlostech kolem 320 km/h chová naprosto čitelně a nezáludně, což je jistě velmi dobrá zpráva,“ říká Mark McGowan, jeden z testovacích jezdců, který byl v Nardo zároveň vedoucím vývoje zodpovědným za oblast jízdní dynamiky. „Mohl jsem si dovolit držet po celém třináctikilometrovém okruhu v Nardo pedál plynu stále úplně u podlahy, aniž bych třeba jen na okamžik měl pocit, že vůz v rychlostech přes 320 km/h začíná být nestabilní. Jediným omezujícím faktorem tak byl objem palivové nádrže.“ Přeplňovaný osmiválec V8 DOHC, který z objemu 5,4 l dává výkon 404 kW, absolvoval i vytrvalostní test na 500 mil (805 km), při kterém se často razantně zrychlovalo až na maximum 330 km/h bez jakýchkoli problémů.
„Ford GT nabízí stejné výkony jako superexotické sportovní vozy, které však stojí tři až čtyřikrát více. Naše „gétéčko“ přitom stále vyhovuje náročným konstrukčním a kvalitativním požadavkům, které Ford aplikuje na všechny své modely,“ říká John Coletti. „Je to prostě jakási výkladní skříň umu našich konstruktérů a kreativního ducha celé naší značky.“
Vozy Ford GT se budou vyrábět v závodě Ford v závodě Wixom v Michiganu (USA). Jeho výroba bude zahájena v létě. V Evropě bude prodán 101 Ford GT – a jedno "gétéčko" přijde i do České republiky.