Mazda i-ELOOP: Místo baterií kondenzátor
Japonská automobilka vyvinula nový systém rekuperace brzdné energie, takzvaný i-ELOOP. Jeho předností je ukládání elektrické energie do kondenzátoru. Výrobce tvrdí, že systém dokáže v hustém provozu snížit spotřebu paliva vozu až o desetinu.
Systém i-ELOOP začne fungovat v okamžiku, kdy řidič sundá nohu z plynu a auto začne zpomalovat. V tuto chvíli systém zahájí přeměnu kinetické energie vozidla na energii elektrickou. Tato elektřina následně napájí klimatizaci, audio systém a další elektronická zařízení v autě.
Díky kondenzátoru může i-ELOOP ukládat velké objemy elektřiny, na rozdíl od baterií jej lze rychle nabít a vybít, podle Mazdy v řádu několika sekund. Navíc nedochází ke snížení kapacity jako při častém užívání akumulátorů.
Na rozdíl od systémů rekuperace brzdné energie v hybridních vozech, nepotřebuje řešení japonské automobilky elektromotor a baterie. Většina těchto systémů totiž k rekuperaci brzdné energie používá alternátor, nebo elektrický motor.
Součástí systému i-ELOOP je alternátor, pracující s variabilním napětím 12-25 voltů, dvouvrstvý kondenzátor s velmi nízkým odporem a transformátor stejnosměrného proudu DC/DC.
Ve spolupráci se systémem start-stop, který Mazda nazývá i-stop, umožní i-ELOOP prodloužit dobu, kdy motor vozu může být vypnutý.
Název systému je zkratkou pro Intelligent Energy Loop, což v překladu znamená „inteligentní energetická smyčka.“
Systém i-ELOOP bude součástí balíčku techniky Skyactiv snižující spotřebu. První Mazdou, která využije kompletní balíček Skyactiv, je kompaktní SUV CX-5, představené na letošním autosalonu IAA.
Systém i-ELOOP bude Mazda prezentovat v konceptu Takeri, jehož světová výstavní premiéra proběhne na prosincovém tokijském autosalonu. Designový směr, který sedan Takeri ukazuje, by měl být základem exteriéru pro novou Mazdu 6.