Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Volkswagen Chattanooga
Volkswagen Chattanooga
Volkswagen Chattanooga
Volkswagen Chattanooga
16 Fotogalerie

Názor: Drogy, migranti a automobilový průmysl dostal pár facek

Roman Šitner

Americký prezident Donald Trump zavedl obří cla na dovozy z Mexika a Kanady. Obratem je zase zrušil, tedy spíše pozastavil. Vše tvrdě dopadá na automobilový průmysl. Ten přitom nemá nic společného s uvedenými důvody. Těmi má být údajně nedostatečná snaha Kanady a Mexika bojovat s drogami a nelegální migrací.

Celý automobilový průmysl je ve velmi těžké situaci. Případné zavedení radikálních cel, kterými Trump vyhrožuje, by dopadlo více či méně prakticky všechny automobilky a jejich dodavatele.

Cla mohou přijít ze dne na den, nebo také nikdy. Pokud přijdou, přestanou některé výrobní závody dávat smysl. Obor ale neumí reagovat tak rychle a nyní musí počítat se všemi variantami. To nakonec znamená větší opatrnost, odkládání investic i počítání s rezervou na případné americké kroky.

Nejde jen o samotné automobilky. Jsou tu i dodavatelé, kteří netuší, jak se jejich kontrakty budou vyvíjet. Nikdo prakticky nedokáže plánovat. Nejde jen o USA, Kanadu a Mexiko. V nejistotě jsou i v Evropě a Asii.

V celé situaci o automobilový průmysl vůbec nejde. Trump se snaží potěšit voliče tím, že „vyřeší“ domácí problémy.

Situace je vlastně klasická. Američané dlouhodobě tíhnou k názoru, že za obří spotřebu drog v zemi mohou hlavně jiné země. Stejně tak nekončící příliv migrantů je údajně způsoben malou snahou jiných zemí tyto proudy zastavit.

Faktem ale je, že motorem dodávek drog na americký trh je hlavně tamní ohromná poptávka. Tahounem migrace do USA je americký sen řady lidí po celém světě. Ti jsou nakonec ochotni riskovat a platit jen za šanci se tam dostat.

Mexiko ani Kanada nemají sílu cokoli z toho zastavit. Zvláště pak pokud sílu nemají ani USA. Migranti i drogy (i v podobě některých léků) budou do USA dál proudit bez ohledu na délku a výšku postavených hraničních plotů a zdí.

Američané ročně zabaví kolem 200 tun kokainu a na tamní trh to prakticky nemá vliv. Stejně tak zesílená ochrana mexické hranice včetně prodlužující se zdi migraci komplikuje, ale rozhodně nezastavuje.

Trump ale k zavedení cel musel podobnými věcmi argumentovat. Jeho pravomoci jsou v tomto případě omezené jen na mimořádné situace a migrační či drogová krize jsou použitelná vysvětlení. Pokud by argumentoval třeba snahou podpořit domácí průmysl, neprošlo by mu to a vše by si muselo projít kolečkem ve Sněmovně a Senátu.

Trump sází na to, že voličům splní slib, že bude méně narkomanů, méně migrantů a méně kriminality a zároveň více pracovních míst. Čím dražší budou dovážená auta, tím více by se jich mělo vyrábět přímo v amerických závodech.

Po ústupcích Kanady a Mexika může tvrdit, že sousedy donutil s drogami a migrací něco dělat.

Možná nejdůležitější je ale ukázat sílu, tedy to, že USA jsou stále velká a mocná země a všichni to musí respektovat. I spojenci a sousedé musí vědět, kde je jejich místo.

Video placeholder
Martin Vaculík a Subaru Crosstrek e-Boxer • Auto.cz

Automobilky se sice mohou připravovat na všechny eventuality. Dlouhodobé plány ale mohou dělat jen těžko. Trump může být prezidentem jen další čtyři roky. Jeho nástupce může všechny jeho kroky zase rušit. Ve vedení automobilek si to uvědomují a rozhodně nechtějí nic uspěchat.

Bohužel vše je teprve začátek. Trump může vykročit i proti Evropě, byť asi hůře s argumentací o drogách a migraci. Evropské automobilky, včetně BMW či Volkswagenu, proto doufají, že se Evropě s Trumpem podaří nějak domluvit a raději se mu nějak ustoupí, aby se to zbytečně nekomplikovalo.

Automobilky se alespoň nenudí – vedle evropských emisních pokut a nástupu čínských výrobců mohou řešit i další problém.