Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nebeské obutí: Unikátní použití užitkových pneumatik Continental

Ivo Semrád
Diskuze (0)
Pneumatiky Continental pro užitková vozidla mají speciální využití v mnoha oblastech. Podívejme se směrem do výšin.

Co je běžné na silnicích, může být ve vzduchu výjimečné. To platí o obutí HSR pro řízenou nápravu v regionálním provozu. Používá se na třecím kole světově proslulého London Eye. Přestože v tuzemsku se tomuto druhu vyhlídkové atrakce tradičně říká „ruské kolo“, nemá britské vyhlídkové kolo s výškou 135 metrů nic společného s touto východní zemí.

„Pohonný mechanismus Londýnského oka jsme vybavili pneumatikami Continental pro nákladní automobily, protože jsou odolné a spolehlivé,“ vysvětluje vedoucí pohonu London Eye Robinson. „Po celou dobu provozu musejí pláště rotovat po obvodu vnitřního kruhu obřího kola. V žádném případě proto nesmějí způsobit jeho zastavení. Kromě toho musejí být nenáročné na údržbu. Pneumatiky Continental nám dosud nepřinesly žádné problémy a osvědčily se. Je také jejich zásluhou, že od otevření Londýnského oka v roce 2000 si již miliony návštěvníků mohly užít nádherný výhled na anglickou metropoli,“ dodal Robinson.

Pohon atrakce se nachází ve dvou pilířích, ve kterých dvojice pneumatik německého gigantu poháněných hydraulickými motory roztáčí pomocí tření obřím kolem o hmotnosti 1200 tun. Nad Temží se točí třicet dva prosklených vyhlídkových kabin. Každá z nich je klimatizovaná (pokud bude třeba).

Pro úplnost dodejme, že největší obří kolo současnosti o výšce 165 m nad zemí se nachází v Singapuru. Mělo již být překonáno v Pekingu, ale stavba vysoká 208 metrů byla po neúspěšném otevření v rámci olympiády v roce 2008 pozastavena.

Na druhé straně Atlantického oceánu ve vesmírné agentuře NASA pomáhají pneumatiky Continental při startech meziplanetárních raket. United Launch Alliance nedávno objednala pneumatiky Continental HTR pro dva samohybné modulové transportéry Kamag na základně pro starty kosmických raket na mysu Canaveral ve státě Florida.

Speciální vozidla vybavena obutím Continental pro hnanou osu v regionálním nákladním provozu přepravují náklad z technických budov k odpalovací rampě. Celková hmotnost nosných raket a finálního nákladu může činit až 90,7 tuny. Rakety Atlas V a Delta IV, přepravované speciálními vozidly Kamag, do vesmíru katapultovaly významné mise, mezi něž patří například vozítko „Curiosity“ pro výzkum Marsu nebo GPS satelity.

ULA navrhuje, konstruuje a vypouští rakety Atlas V a Delta IV, které vynášejí do vesmíru mise amerického ministerstva obrany, NASA, tamního národního úřadu pro průzkum NRO a jiných průmyslových klientů.

Ivo Semrád
Diskuze (0)