Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Největší automobilový podvod světa? Tříkolka Dale se spotřebou 3,4 l/100 km

David Bureš
Diskuze (9)
Tříkolka Dale se měla stát budoucností aut, která měla být konkurencí zavedených automobilek. Z velkolepých plánů nakonec nebylo nic.

Automobilová historie je plná zajímavých příběhů, přičemž zákulisí vzniku automobilu Dale rozhodně patří mezi ně. Z auta prezentovaného v podstatě jako zázrak na kolech se postupně vyklubal jeden velký podvod. Z ambiciózních prohlášení o produkci 88.000 aut za rok tak nakonec bylo jen pár vzniklých kousků.

Když chceme sledovat příběh vozu později nazvaného Dale, musíme se vrátit do první poloviny sedmdesátých let. Tehdy světem vládla ropná krize, cena ropy skokově rostla kvůli snížení těžby ropy a embargu na její vývoz do vybraných zemí, na což automobilky musely kvůli vystrašeným zákazníkům reagovat úspornějšími vozy.

Na nastalou situaci reagoval i konstruktér Dale Clifft, který postavil speciální úspornou tříkolku, jež díky použití motoru z motocyklu Honda Super Hawk měla dosáhnout tehdy supernízké spotřeby paliva 3,4 litru na 100 kilometrů.

Vzniklý automobil zaujal jistou Geraldinu Elizabeth Carmichaelovou, která se rozhodla jej sériově vyrábět. Slovo dalo slovo a od Cliffta měla souhlas. Následně tak dílko po svém autorovi pojmenovala Dale a založila společnost Twentieth Century Motor Car Company, jež měla vůz produkovat.

Zároveň zahájila mediální masáž, která Dale vynášela do výšin. Vedle nízké spotřeby byla propagována také jeho bezpečnost. Carmichaelová tvrdila, že Dale vydrží náraz čtyřikrát silnější než cadillac a že použitá skla ze speciálního materiálu jsou natolik silná, že je poškodí pouze kulka. Dale byl navíc propagován jako auto budoucnosti, výrobce se dokonce neváhal srovnávat se zavedenými automobilkami. Carmichaelová navíc měla ambiciózní plány, už v prvním roce výroby mělo být postaveno na 88.000 kusů Dalea, kterého později měly doplnit i sedan Revelle a kombi Vanagen.

Velkolepá prohlášení se vyplatila, protože do firmy proudily miliony dolarů od investorů. Zároveň se ale stále častěji zdála jako podezřelá. Kalifornská korporátní komise z toho důvodu dokonce zakázala Carmichaelové vydávat další akcie.

Podezření se navíc stupňovala, to když budovanou továrnu na konci roku 1974 navštívil fotograf Mike Salisbury z amerického časopisu Car and Driver. Firma sice měla provozuschopný prototyp postavený ještě Clifftem, Salisburymu byl ale prezentován druhý vůz, na němž se právě pracovalo. Když však fotograf zůstal osamocen, zjistil, že „mechanici“ byli jen herci, autu chyběly pedály nebo volant, v motorovém prostoru byl umístěn agregát ze sekačky. Carmichaelová přitom hovořila o použití dvouválce BMW o výkonu 30 kW. „Netrvalo dlouho a já si uvědomil, že je to celé podvod,“ tvrdil později Salisbury.

A to se přesně potvrdilo v následujících měsících, odhalení celého podvodu následovalo poté, co v lednu 1975 byl pracovník firmy William D. Miller zastřelen svým kolegou. Společnost začaly vyšetřovat americké úřady, které pracovníky podezřívaly z podvodu. V rámci vyšetřování se navíc zjistilo, že Carmichaelová není vdova po inženýru NASA a původem farmářská dívka z Indiany, jak prohlašovala, ale ve skutečnosti Jerry Dean Michael, kterého americká FBI kvůli padělatelství hledala už od roku 1961. Michael se tehdy přiznal k tomu, že prošel hormonální léčbou a chirurgickými zákroky, aby se stal ženou.

V roce 1977 byl Michael/Carmichaelová shledán vinným, vedle podvodu byl obviněn z krádeže a spiknutí. Díky kauci ale nakonec krátce před odsouzením zmizel, ne však na dlouho. O pár let později si dva roky přece jen odseděl.

A tím příběh o potenciálním autu budoucnosti můžeme ukončit. Z 88.000 aut v prvním roce výroby nakonec nebylo vůbec nic. Nakonec vznikly jen tři exempláře Dalea, přičemž jen jeden byl pojízdný, zatímco zbývající dva kousky byly makety.

David Bureš
Diskuze (9)
Avatar - Stejsn
18. 12. 2016 22:08
Clean Diesel?
;-)
18. 12. 2016 16:27
Re: Já to pořád říkám...
Evidentně to je americký pohled a to jen ve ve velkých městech, mám za to že ve valné části světa včetně samotných USA a Evropy je většině lidí nějaká konektivita u brusele. Automobilky se snaží zvýšit odbyt, dobrá auta vyrábějí už všichni (někteří i lepší) tak se musí najít něco co přitáhne zákazníky, ale nejsem si jist jestli to je tohle.
18. 12. 2016 16:12
Re: Já to pořád říkám...
Zaujimva uvaha, na urcitych ludi nepochybne spravna, nemyslim si ale ze sa ujme globalne. Je fakt ze mladi ludia vo velkomestach s 2M+ po aute primarne netuzia lebo travia zivot v centre ale takych ludi je ani nie 10 percent populacie. S pribudajucim vekom, papucovou kulturou a inak travenym volnym casom so zameranim na komfort kazdy potrebu auta pociti. Navyse ludia co ziju aktivnym mestskym zivotom maju zvacsa do 30 rokov a nie su tak zaujimavou ekonomickou skupinou pre vyrobcov novych aut. Cize vyrobcovia aut sa urcite bat nemusia, o auta bude stale zaujem, pretoze auto poskytuje taky komfort, slobodu a nezavislost ako ti nic ine neposkytne, a kto to okusi nebude menit za vylucne spolahnutie na taga ci mhd.
Avatar - Ja Prvni 123
18. 12. 2016 16:11
Re: Já to pořád říkám...
Já to prohlášení vnímám tak, že dneska neprodávají auta, ale tablety v nich... "konektivita" s internetem je častější téma, než jízdní vlastnosti. Zkuste se zeptat pár mladých co je to světlá výška nebo brzdná dráha...

Konec konců test "nového BMW 5er", kde jako projev geniality podtrhují nápovědu, co se po podržení tlačítka zobrazí na obrazovce mluví za vše.
Není to tak dávno, co na autocaru uváděli jako doklad úpadku BMW a vlastně celého vidění hodnoty auta výborně hrající muziku s CD měničem... a od té doby svět udělal krok vpřed, jak je vidět.
18. 12. 2016 15:42
Re: Já to pořád říkám...
No neviem ci naozaj "Končí doba, kdy automobilové koncerny prodávaly auta" Kazdorocny kontinualny narast predaja jak v Europe, tak v USA a celosvetovo, o tom moc nevypoveda.
napriklad https://finlord.cz/2016/04/rekordni-glob… />