Největší automobilový podvod světa? Tříkolka Dale se spotřebou 3,4 l/100 km
Automobilová historie je plná zajímavých příběhů, přičemž zákulisí vzniku automobilu Dale rozhodně patří mezi ně. Z auta prezentovaného v podstatě jako zázrak na kolech se postupně vyklubal jeden velký podvod. Z ambiciózních prohlášení o produkci 88.000 aut za rok tak nakonec bylo jen pár vzniklých kousků.
Když chceme sledovat příběh vozu později nazvaného Dale, musíme se vrátit do první poloviny sedmdesátých let. Tehdy světem vládla ropná krize, cena ropy skokově rostla kvůli snížení těžby ropy a embargu na její vývoz do vybraných zemí, na což automobilky musely kvůli vystrašeným zákazníkům reagovat úspornějšími vozy.
Na nastalou situaci reagoval i konstruktér Dale Clifft, který postavil speciální úspornou tříkolku, jež díky použití motoru z motocyklu Honda Super Hawk měla dosáhnout tehdy supernízké spotřeby paliva 3,4 litru na 100 kilometrů.
Vzniklý automobil zaujal jistou Geraldinu Elizabeth Carmichaelovou, která se rozhodla jej sériově vyrábět. Slovo dalo slovo a od Cliffta měla souhlas. Následně tak dílko po svém autorovi pojmenovala Dale a založila společnost Twentieth Century Motor Car Company, jež měla vůz produkovat.
Zároveň zahájila mediální masáž, která Dale vynášela do výšin. Vedle nízké spotřeby byla propagována také jeho bezpečnost. Carmichaelová tvrdila, že Dale vydrží náraz čtyřikrát silnější než cadillac a že použitá skla ze speciálního materiálu jsou natolik silná, že je poškodí pouze kulka. Dale byl navíc propagován jako auto budoucnosti, výrobce se dokonce neváhal srovnávat se zavedenými automobilkami. Carmichaelová navíc měla ambiciózní plány, už v prvním roce výroby mělo být postaveno na 88.000 kusů Dalea, kterého později měly doplnit i sedan Revelle a kombi Vanagen.
Velkolepá prohlášení se vyplatila, protože do firmy proudily miliony dolarů od investorů. Zároveň se ale stále častěji zdála jako podezřelá. Kalifornská korporátní komise z toho důvodu dokonce zakázala Carmichaelové vydávat další akcie.
Podezření se navíc stupňovala, to když budovanou továrnu na konci roku 1974 navštívil fotograf Mike Salisbury z amerického časopisu Car and Driver. Firma sice měla provozuschopný prototyp postavený ještě Clifftem, Salisburymu byl ale prezentován druhý vůz, na němž se právě pracovalo. Když však fotograf zůstal osamocen, zjistil, že „mechanici“ byli jen herci, autu chyběly pedály nebo volant, v motorovém prostoru byl umístěn agregát ze sekačky. Carmichaelová přitom hovořila o použití dvouválce BMW o výkonu 30 kW. „Netrvalo dlouho a já si uvědomil, že je to celé podvod,“ tvrdil později Salisbury.
A to se přesně potvrdilo v následujících měsících, odhalení celého podvodu následovalo poté, co v lednu 1975 byl pracovník firmy William D. Miller zastřelen svým kolegou. Společnost začaly vyšetřovat americké úřady, které pracovníky podezřívaly z podvodu. V rámci vyšetřování se navíc zjistilo, že Carmichaelová není vdova po inženýru NASA a původem farmářská dívka z Indiany, jak prohlašovala, ale ve skutečnosti Jerry Dean Michael, kterého americká FBI kvůli padělatelství hledala už od roku 1961. Michael se tehdy přiznal k tomu, že prošel hormonální léčbou a chirurgickými zákroky, aby se stal ženou.
V roce 1977 byl Michael/Carmichaelová shledán vinným, vedle podvodu byl obviněn z krádeže a spiknutí. Díky kauci ale nakonec krátce před odsouzením zmizel, ne však na dlouho. O pár let později si dva roky přece jen odseděl.
A tím příběh o potenciálním autu budoucnosti můžeme ukončit. Z 88.000 aut v prvním roce výroby nakonec nebylo vůbec nic. Nakonec vznikly jen tři exempláře Dalea, přičemž jen jeden byl pojízdný, zatímco zbývající dva kousky byly makety.