Německé prémiové značky přestávají Číňanům vonět. Prodeje klesají o desítky procent
Symbol luxusu a postavení na největším světovém trhu s automobily naráží na klesající zájem a koupěschopnost tamních zákazníků.
Čínský automobilový trh prodělal v posledních třiceti letech velmi bouřlivý rozvoj a s 30 miliony osobních vozů stal se tím suverénně největším na světě. Přesto Číňané nepatří mezi tradiční automobilové nadšence, jaké známe zejména z Evropy či Ameriky. Pro ně je vůz vedle dopravního prostředku spíše symbolem prestiže a postavení a technologický doplněk na čtyřech kolech. I proto se v posledních letech masivně prosazují technologiemi nabité elektromobily domácí provenience.
Zahraniční značky naopak trpí upadajícím zájmem. Týká se to přitom prakticky všech, prémiových výrobců nevyjímaje. Například Porsche loni v Číně prodalo 56.887 aut, což představuje meziroční pokles o 28 procent. Situace v prvním letošním čtvrtletí se přitom nelepší. Dodávky zákazníkům totiž klesly o varovných 42 % na 9471 kusů. Podle Porsche je důvodem napjatá ekonomická situace v Číně. Tamní ekonomika totiž neroste tak rychle jako v minulosti, kdy růst HDP táhly především investice státu, potažmo jednotlivých provincií do dopravní infrastruktury a nemovitostí. Číňané proto dávají přednost levnějším, zpravidla domácím značkám.
Dalším důvodem je také fakt, že aktuální politická situace úplně nepřeje demonstraci bohatství. Majetní lidé kvůli tomu obecně omezují nákupy luxusního zboží, nejen automobilů.
Mercedes-Benz je na tom podobně, byť o trochu lépe. Loňské dodávky klesly o sedm procent na 683.600 aut, v 1. čtvrtletí letošního roku čísla spadla o 10 % na 152.800 exemplářů. I tak si stuttgartská značka udržela pozici největšího prodejce aut s cenou nad milion jüanů (přes 3 miliony korun). Mercedes si navíc slibuje zvýšení zájmu po uvedení nové generace sedanu CLA, který dostal elektrický pohon a platformu s 800V dobíjecí architekturou.

BMW spolu s Mini loni odepsaly 13,4 %, když prodaly 715.200 automobilů. Od ledna do března pak meziroční propad dosáhl 17,2 procent na 155.195 aut, Čína se tak stala jediným regionem, který v případě skupiny BMW nerostl.
Mnichované vedle prodloužených derivátů svých sedanů a SUV X1, X3 a X5 v Číně prodávají také BMW i3, což ale není nám známé městské vozítko (mimochodem stále skvělé), ale elektrická varianta řady 3.
Audi jako jediné zatím kvartální výsledky nepublikovalo. Loni nicméně čtyři kruhy spadly o 10,9 procent na 649.900 aut, letošní výsledky se proto zřejmě ponesou v podobném duchu.
Zdroj: Motor1