Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Německo na mýtném pro cizince prodělá

redakce AUTO.CZ
Diskuze (12)
Dopravní expert Ralf Ratzenberger v posudku pro autoklub ADAC tvrdí, že Německo na chystaném dálničním mýtu pro zahraniční osobní automobily prodělá.

ADAC se dlouhodobě staví proti zpoplatňování dálnic v Německu, berlínské ministerstvo dopravy naopak od zavedení mýta pro řidiče z Česka a dalších zemí očekává přínos do státní pokladny zhruba 800 milionů eur, což v přepočtu činí asi 22 miliard korun ročně.

Ratzenberger ve své studii předpokládá, že roční náklady na systém se vyšplhají na 300 milionů eur (8,2 miliardy Kč), na poplatcích se ale vybere pouze 262 milionů (7,2 miliardy Kč). Vycházel přitom z toho, že cena roční dálniční známky bude 100 eur (2700 korun), u dvouměsíční 30 eur a desetidenní kupon vyjde na deset eur. Autor mnoha dopravních posudků pro německé úřady očekává, že každý rok si je koupí pouze 6,7 milionu zahraničních řidičů. Mnoho z nich podle něj zvolí celoroční variantu, neboť půjde o lidi dojíždějící do Německa za prací nebo za nákupy.

Jeden z dřívějších posudků vypracovaný provozovatelem mýtných systémů Ages naopak počítal s tím, že dálničních známek se ročně prodá 29 milionů kusů, a stát tak od cizinců využívajících německé dálnice vybere zhruba 900 milionů eur. Po odečtení nákladů na výrobu kuponů a dalších výdajů ve výši přibližně 200 milionů eur německé státní pokladně z mýtného zbude asi 700 milionů eur.

Německý ministr dopravy Peter Ramsauer prohlásil, že od tohoto kontroverzního kroku očekává zisk okolo 800 milionů eur. Jeho úřad ale nedávno přiznal, že tuto sumu nemá podloženou žádnými výpočty ani zatím nemá spočítáno, jaké náklady si mýtný systém vyžádá. Chybějící koncept zpoplatnění dálnic pro zahraniční osobní automobily prý předloží, jakmile Spolkový sněm příští rok schválí zákon o zavedení mýtného, jak s tím počítá koaliční smlouva nově vznikající německé vlády.

Dokument však toto opatření podmiňuje jeho souladem s právem EU, a navíc nesmí dodatečně finančně zatížit německé řidiče, což mnozí odborníci považují za těžko splnitelné podmínky. Sporný je především soulad mýtného pro cizince s unijními normami o nediskriminaci. Sousední Rakousko a Nizozemsko už avizovaly, že v případě jeho prosazení napadnou postup Berlína u evropských institucí.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (12)
Avatar - fOE
7. 12. 2013 21:36
Re: Neverim statistice
Malovani certa na zed. Kolik je v Nemecku cizincu motoristu? Nekde jsem cetl ze 4% (osobni doprava, dalnice), to je to co ma zahltit nemeckou sit mistnich komunikaci? Nehlede na to ze velka cast tech 4% budou firmy/lide co do nemec jezdi casto a dalnicni znamka se jim proste furt zaplati, takze se bavime o kolik 1-2% co zacnou jezdit okreskama? Takove katastroficke scenare zalozene na nicem me nechavaji chladnym :-!
Btw. v Nemecku ziju ;-)
Avatar - S8
7. 12. 2013 16:35
Re: 1500 CZ + 3000 DE + 1500 BE + 1500 NL = 7500 nebo i víc
Sorry, od kdy se platí v NL? Občas tam jezdím, ale neplatím, tak teď nevím, jestli mám odvahu a štěstí, nebo jestli to tam je zatím FREE?
Avatar - WinDiesel
6. 12. 2013 17:14
1500 CZ + 3000 DE + 1500 BE + 1500 NL = 7500 nebo i víc
Pokud chci jet na školení do Holandska, kam obvykle jezdím svým vozem. Proč vyrábět a prodávat auta, když jejich provoz nebudeme schopni a ochotni zaplatit?

Ten scénář je zatím teoretický, ale brzo bude realizován, pokud si to Německo prosadí.

Chválím Švýcary. Nedali se zblbnout. Podobná opatření ničemu neprospívají a vůbec už ne svobodnému pohybu osob a zboží v EU.
Avatar - WinDiesel
6. 12. 2013 17:10
Re: Neverim statistice
Dobrými úmysly je obvykle dlážděna cesta do pekla. Vidím že v Německu moc nejezdíš. Mají výbornou alternativní síť silnic a ta začne být velmi využívána cizinci i místními ............ a místní budou skřípat zuby, dálnice budou plněny jen kamiony. Vznikne krásná situace - Němci - místní - si budou v klidu jezdit po dálnicích a až z nich budou sjíždět do svých rezidenčních měst, budou se muset prokousat kolonami vozidel cizinců, a nebudou to jen Češi, budou to všichni okolní včetně Rakušáků, Holanďanů atd. Roční plánovaná známka bude ž česká, rakouská, v Holandsku se neplatí, v Belgii také ne, toto opatření naruší křehkou rovnováhu.
Nyní si představím sám sebe jak jedu do Holandska na školení:
1500 CZ + 3000 DE + 1500 BE + 1500 NL = až 7500 abych měl zakoupeno - toto mne spolehlivě vyžene do letadla, příspěvek ke snižování emisí.
A to občas jezdím i do Anglie, jenže stále se dala narýsovat cesta bez placení známek, stačilo mít českou. Toto je v podstatě zabíjení motorizmu zemi motorizmu zaslíbené.
6. 12. 2013 15:57
Re: Neverim statistice
Nicméně princip je to podobný. Systém by měl být nastavený tak, aby tě motivoval jezdit po dálnici. Ne naopak.